2022-05-29, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Hur Rysslands industri skulle vara döende har jag ingen aning om.

Ryssland har goda relationer med mer än hälften av världens befolkning, Indien och Kina inräknade så klart. Har svårt att tro att de helt plötsligt skulle bli helt isolerade. Både Indien och Kina behöver ett starkt Ryssland för att motverka USAs hegemoni.
Det är ju ett faktum, Rysslands industri är döende och därmed landet.

Att upprätthålla flygtrafik med en stulen flygplansflotta utan tillgång till reservdelar samtidigt som den egna flygplansproduktionen är död innebär att landet stannar.
Tror du att man kan hålla igång sina stulna Boeing och Airbus samt sin egna produktion med hjälp av smuggling?

Inga bilar, inga lastbilar, ingen järnvägstransport, hela loksidan är beroende av ett Siemens som inte längre finns tillgängligt för ryssar.

När nu ryssarna säger att de ska trycka mer sedlar (sedelpressarna är tillverkade i väst, hoppas att håller ett tag till…) för att rädda landet inser nog de flesta ickediktaturanhängare att allt är på väg att gå åt helvete. Hyperinflationen väntar runt hörnet!

Ryssland är kört som land oavsett hur mycket krigsframgång ni diktaturanhängare hyllar.
Citera
2022-05-29, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Americanwest
Jaha det är juli och augusti som gäller nu? De va howitsarna nyligen, nu är de mlrsen. Är F-35 next?

Det är delade meningar. Det kommer olika signaler från Ukraina. Högsta arméledningen verkar beslutsamma men politikerna....är ju som politiker överallt, inte helt pålitliga.
Citera
2022-05-29, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sababa
Jag har svårt att se en bred Ukrainsk offensiv. De saknar pansarfordon och artilleriet. Måhända att jag inte begriper modern krigsföring med javelin och dylikt. Emellertid måste väl de ha artilleri för att bryta förskansade positioner.

Men du får räkna med att ryssarna är krigströtta. Dom är inte dåliga soldater egentligen, men what the fuck slåss dom för i sina hjärtan?
Citera
2022-05-29, 22:56
Medlem
Citat:
Jaha det är juli och augusti som gäller nu? De va howitsarna nyligen, nu är de mlrsen. Är F-35 next?
Tycker du att det spelar någon roll? Även om ryssarna gör en bombkrater av hela Ukraina så kommer livet i Ryssland att backa till tiden före andra världskriget.
Citera
2022-05-29, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Rapport som påstår att UAF trycker på stenhårt vid Kharkiv. Klyvt Röda Armén i två delar så de ser ut att få retirera ut från Ukraina.

https://twitter.com/Kartinamaslom5/status/1531004464211054595

https://t.me/DonbassDevushka/8902

Här ser du neutrala källor att det där är bara påhitt det så offensiver går bara ut på att bombardera civila och döda oskyldiga Ukraina har inte gjort absolut några framsteg utan har bara retirerrat dem senaste dagarna
Citera
2022-05-29, 22:59
Medlem
Nu verkar det också som att Ukraina har nått den ryska gränsen på två ställen i Kharkiv oblast??? heter det väl och det innebär att man kan försvåra transporterna för Ryssland och man kan för att reta bögfascisterna beskjuta Belgorod och kanske Kursk.

Men även Ryssland tar lite mark nordväst om gränsen. Det är ganska komplicerat läge. Men det verkar som det är explosioner ganska ofta i Belgorod-området på ryska sidan.

Ukraina bör dock koncentrera sig på annat än att bomba på måfå inne i fiendeland.

Som jag ser det är det en upphållande strid nu som Ukraina siktar på och man tröttar ut ryssarna, man kan nog räkna med att rysk militär inte är lyckliga över detta meningslösa krig. Som jag erfarit väntar en mer kraftfull offensiv från Ukraina men oklart när och jag tror att man skall koncentrera sig på ett frontavsnitt i sänder. Att man är uppe och röjer vid gränsen är bara fråga om att störa ryssarna "tror" jag.
Citera
2022-05-29, 23:00
Medlem
Sababas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Men du får räkna med att ryssarna är krigströtta. Dom är inte dåliga soldater egentligen, men what the fuck slåss dom för i sina hjärtan?

Det lär inte förbättras av den fruktansvärda arbetsmiljön med stel hierarki och våld mot meniga. Fungerade väl bra i Napoleonkrigen när linjerna skulle hållas täta inför varje volley.

Har ingen uppfattning om de hyser moderlandskärlek som motiverar dom. Det är ju även väldigt viktigt med fungerande fältsjukvård. Det fattade både tyskarna och USA i modern tid.
Citera
2022-05-29, 23:04
Medlem
HejaFinlands avatar
Azov expanderar och bildar en ny trupp i Kharkiv. Putin kan inte utrota dem (De är ju dödsknarkarnazisterna), de växer istället. https://twitter.com/antiputler_news/status/1530968261097144321
Citera
2022-05-29, 23:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Har läst att det skall vara en förkortning ifrån Zapad (= västerut). Det är ju ett namn man använt på sina årliga övningar tidigare, men vad vet jag..

Tror det är västerländsk media som skrivit om det . Jag läser mycket ryska medier där stod det Zorro men det finns lite andra förklaringar dock inte запад.

Det är Taktiska markeringar som ska skilja mellan utrustning från olika militärdistrikt. Z och V är det dom har använt i Ukraina och triangel.
Citera
2022-05-29, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn
Putin har alla joker, befriandet av Donbass rullar pa bra, har mest grymma vapensystem (Satan), o nu agriprodukter. Han ar en vinnare.

Ockupationen och mördandet av civilbefolkningen menar du.
Citera
2022-05-29, 23:09
Medlem
Citat:

Det går rykten om att Ukrainska piloter utbildas på F 16. Skall jag vara neutral så tror jag inte att F 16 är rätt plan för Ukraina.

Flyg har visat sig vara ineffektivt i detta krig. Allt för många har skjutits ned på båda sidor. Det är missiler och artilleri som gäller nu och där har Ryssland ändå ett kraftigt övertag (än så länge).
Citera
2022-05-29, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
UAF har ju försökt närma sig Kherson tidigare och misslyckats. Men nu kör de på med artilleri igen och det hörs rätt högt. Hundarna skäller iaf. De senaste dagarna så har det ju rapporterats om lite småstrider utanför Kherson så om det fortsätter såhär så blir det svettigt för Röda Armén i längden.

https://twitter.com/BlogUkraine/status/1531005036897116160

Att befria människorna Kherson är det viktigaste i nuläget. För att göra det måste man även avancera söderut från Zaporozhzhia.
Frågan är om man har trupp och materiel för att kunna göra detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in