2022-05-29, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Är du muslim?

Ja jag är muslim alhamdulillah
Citera
2022-05-29, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Jesus är en apostel.

Bröder, ni heliga som har fått kallelsen till himlen, se därför på aposteln och översteprästen som vi bekänner oss till, Jesus. Heb 3:1

Jesus var en ande innan han sändes till Israel. När han föddes som människa var han en människa. Efter sin död fick han en uppståndelse och blev återigen en ande (= ängel).

De kan ju inte mera dö, de är som änglar, och de är Guds söner, eftersom de har fått uppstå. Luk 20:36

Svara på mina frågor istället.
Citera
2022-05-29, 12:38
Medlem
eenoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forumuser
Varför tror du att det finns många sanningar?

Det motsäger sig självt. En sanning är en sanning.

Jag fattar inte varför jag behöver förklara konceptet om EN sanning för folk (er). En sanning är en sanning, oberoende av vad ni tycker.

Det finns flera sanningar och om du inte ser det så är det ditt problem och du missar en hel del skönhet som finns där ute i världen.
Citera
2022-05-29, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeedGrower
Svara på mina frågor istället.
Det har jag gjort. Jesus var en apostel, och han var bara en människa på jorden. I himlen, både före och efter hans liv på jorden, är han en ande.
Citera
2022-05-29, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det har jag gjort. Jesus var en apostel, och han var bara en människa på jorden. I himlen, både före och efter hans liv på jorden, är han en ande.

En profet ałltså, han bad genom att lägga pannan på marken enligt bibeln som muslimer hur kommer det sig?
Citera
2022-05-29, 12:59
Medlem
Citat:
En profet ałltså, han bad genom att lägga pannan på marken enligt bibeln som muslimer hur kommer det sig?
En apostel enligt Bibeln. Ännu ett fel av din profet. Var står det i Bibeln att han lade pannan på marken?
Citera
2022-05-29, 13:55
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Visa det objektiva argumenten på att Jesus är sanningen, inte bara påståendet!

Sanning som begrepp:
"Enligt klassisk sanningsteori såväl som vid så kallad sunt förnuft är ett sant påstående (P) och dess negation (inte-P) varandra uteslutande motsatser."
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sanning

Jesus framlägger inga som helst bevis att han är något sant, inte heller några argument för att han inte är osann.

Sanningen om vad?

Jesus kastar ur sig ett meningslöst påstående som kristna tvingats tro på i årtusenden.
Jesus menar att han säger sanningen. Han beskriver världen på ett helt annat sätt än vad människor kan göra av sig själva. Människors tankar räcker inte till att säga sanningen, dessa är konstruktioner som flyter omkring i ett hav av lögner. Objektiv sanning kan inte finnas eftersom det finns enorm subjektiv makt .
Citera
2022-05-29, 14:16
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ja jag är muslim alhamdulillah
Varför skriver du "alhamdulillah", kan du inte skriva det på svenska om du menar det på riktigt?
Citera
2022-05-29, 14:26
Medlem
styckets avatar
Grejen är att Gud inte vill bevisa sig själv för folk som inte är redo om man säger så.
Citera
2022-05-29, 15:04
Medlem
Det är mycket enkelt. Lyssna till Jesu ord: "Jag är vägen, sanningen och livet". Ge dessa ord en chans och återkom sedan.
Citera
2022-05-29, 15:13
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Gud kan vara och är Sanningen. Han är inte bara en sanning om något, utan den själv. Den som sanningar emanerar från.

Tack, du försöker ge en tolkning på hur man skulle förstå det Jesus a om att han är sanningen.

Jesus själv kastade ur sig påståendet utan att förklara, utan att lägga fram argument eller bevis för att han är sann, utan att lägga fram bevis på att han inte är osann och helt utan förklaring om han pratade sant i en liten detalj eller var sann i någon total metafysik aspekt som genomsyrar universum.

Jesus gav ingen förklaring, så allt är bara spekulation.

Det finns stora likheter med boken Liftarens Guide till Galaxen:
""den yttersta frågan om livet, universum och allting". Svaret är 42, men frågan kan inte existera i samma universum som svaret. Om man inte förstår svaret på en fråga, behöver det inte vara svaret det är fel på, det kan lika gärna vara frågan som är felställd, konstaterar berättaren i boken. "
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Liftarens_guide_till_galaxen

Om Jesus kommer med ett anspråk om att vara sanningen då är frågor om på vilket sätt, sanning om vad etc relevanta.

Använd gärna wikipedias betydelse av sanning och förklara argumenten för hur Jesus kan vara sanningen:

"I en två-värd kontext är ett påstående som är uppfyllt sant, och ett som inte är uppfyllt är icke-sant. Falskt är ett annat ord för icke-sant så ett påstående i en två-värd kontext är antingen sant eller falskt. Dessa två kan symboliskt betecknas med två valfria tecken till exempel S och F, eller 1 och 0. "
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sanningsv%C3%A4rde

Hade jesus påstått annat som låter meningslöst som att han skulle vara lila, eller berg, då hade det varit relevant att ställa frågorna, på vilket sätt, vad menar han, vilka bevis för sitt påstående lägger han fram?

Dessa frågor måste besvaras för att påståendet, i detta fall att Jesus är sanningen, inte bara ska vara ett meningslöst förvirrat uttalande.

Vilka argument och bevis stödjer Jesus påstående, att han är sanningen?
Citera
2022-05-29, 15:15
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jesus menar att han säger sanningen. Han beskriver världen på ett helt annat sätt än vad människor kan göra av sig själva. Människors tankar räcker inte till att säga sanningen, dessa är konstruktioner som flyter omkring i ett hav av lögner. Objektiv sanning kan inte finnas eftersom det finns enorm subjektiv makt .
Men var förklarar Jesus att det är detta han menar med att han är sanningen?
Är du inte bara ute och spekulerar nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in