2022-05-28, 22:17
Medlem
eenoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forumuser
Som rubrik lyder; kan du bevisa att Jesus är sanningen?

Johannes 14:6.

Hur vet DU att det är sant?

Finns många sanningar och osanningar, sen handlar det väl mest om man du vill och vad som resonerar med ditt hjärta, Jesus var en prophet och hade ett budskap till oss om evigt liv, vill du vandra runt i din egen skugga på jorden när du dör eller stiga upp och kärlek och frihet? Jesus har bra tips på hur man kan hålla sin själ ren och lätt.
Citera
2022-05-28, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eenok
Finns många sanningar och osanningar, sen handlar det väl mest om man du vill och vad som resonerar med ditt hjärta, Jesus var en prophet och hade ett budskap till oss om evigt liv, vill du vandra runt i din egen skugga på jorden när du dör eller stiga upp och kärlek och frihet? Jesus har bra tips på hur man kan hålla sin själ ren och lätt.

Varför tror du att det finns många sanningar?

Det motsäger sig självt. En sanning är en sanning.

Jag fattar inte varför jag behöver förklara konceptet om EN sanning för folk (er). En sanning är en sanning, oberoende av vad ni tycker.
Citera
2022-05-28, 22:45
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Precis, det är en trosuppfattning helt utan något meningsfullt bevis/argument från Jesus eller från kristna på vilket sätt Jesus kan vara något sant.
Du kallar det meningslöst. Kristna håller inte med. De kallar det hela meningsfullt. Han är Sanningen, alltså inte bara "något sant", som du försöker förminska det till.
Kristus får avgöra saken då mellan de kristna och dig.
Han håller med de kristna - han har ju lärt dem det och övertygat dem om det.
Vilket betyder att du i denna strid - den viktigaste - är en loser.
Vill du också förbli det till döddagar? Vad ska du göra sedan, när du drar din sista suck och ska möta Gud? Eller lär du att maskar etc. käkar upp dig, inget mer? I så fall, varför lär du så?
Du och dina gelikar förstorar er själva och förminskar Gud. Ni skulle ha gjort tvärtom.
Senast redigerad av Calovius 2022-05-28 kl. 22:49.
Citera
2022-05-28, 22:52
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Vad menas med detta uttryck att "Jesus är sanningen"?
Som du skriver i rubriken?
Vad betyder det?
En person kan ju inte vara en sanning så det måste ju vara någon slags metafor.
Är det därför hela ditt resonemang är galet?
Gud kan vara och är Sanningen. Han är inte bara en sanning om något, utan den själv. Den som sanningar emanerar från.
Citera
2022-05-28, 22:55
Medlem
Citat:
Det betyder att den kristna livssynen är den enda sanningen. Alltså att Bibeln är sann.

Bara det faktum att det finns olika religionsinriktningar och att ”alla” hävdar att just deras religion är den enda sanna talar ju med styrka för att religion är ett mänskligt påhitt. Det är inte för inte det kallas tro.
Citera
2022-05-28, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Nej jag tror inte det går eller är meningen.
De som tror på honom gör det och de övriga vill inte/kan inte av olika orsaker och det ska väl vara så.
Jag vet bara att jag som dum outbildad kvinna med asperger etc blev troende i samband med en stor livskris. Helt på egen hand, dvs ingen utomstående var med och påverkade mig.
Det var pga ensamheten och utsattheten jag ropade (ja bokstavligen) till Gud, kommer ihåg att jag satt i sovrummet på golvet i lägenheten vi bodde i då jag och mina två småflickor.
Jag hade aldrig trott på Jesus innan det.

Det var som att allt i Bibeln talade direkt till mig. Jag förstod plötsligt innebörden av orden.
Det gav mig en sådan tröst allt som stod där att jag levde genom dem.

Jag förstår att det kan vara provocerande för många och jag ber om ursäkt om det är det.
Är inte meningen att göra det. Det är bara som det var för mig.
Sedan öppnade han deras sinnen så att de kunde förstå skrifterna. Luk 24:45
Citera
2022-05-29, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Sedan öppnade han deras sinnen så att de kunde förstå skrifterna. Luk 24:45
Jo det kändes så faktiskt....

Men det är provocerande för den som inte tror att säga det.
Citera
2022-05-29, 01:21
Medlem
Jesus var en profet. Menar ni att Gud har lever och njurar, menar du att Gud bajsar och kissar?
Citera
2022-05-29, 01:42
Medlem
Citat:
Jesus säger ju att han ÄR sanningen, så att påstå att det "inte kan vara så" tar ju bort hela poängen, inte sant?

Sanningsgrad avgörs av övriga handingar.
Uppträdde Jesus som en självisk knöl? nej
Därför utgår man från att även det han säger även är sant

Handling räknas, inte utsagor och ord
Ingen kan va profet i sin egen stad, förutom Jesus

(muhammed fick ju dra till Medina innan han kunde dilla)
Citera
2022-05-29, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeedGrower
Jesus var en profet. Menar ni att Gud har lever och njurar, menar du att Gud bajsar och kissar?
Är du muslim?
Citera
2022-05-29, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeedGrower
Jesus är en apostel.

Bröder, ni heliga som har fått kallelsen till himlen, se därför på aposteln och översteprästen som vi bekänner oss till, Jesus. Heb 3:1

Jesus var en ande innan han sändes till Israel. När han föddes som människa var han en människa. Efter sin död fick han en uppståndelse och blev återigen en ande (= ängel).

De kan ju inte mera dö, de är som änglar, och de är Guds söner, eftersom de har fått uppstå. Luk 20:36
Citera
2022-05-29, 10:07
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Är du muslim?
En är väl lite av varje
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto