Citat:
Ursprungligen postat av
martinator
Nej det är man inte om det finns bröstarvingar.
Det finns möjlighet för dödsboet att återkräva gåvor om de anses att gåvan uppståt för att beröva bröstarvingar dess laglott. Sådant bör man veta - fast du är ju inte gammal nog att ens fundera på att ärva något.
Ja det kan ju dödsboet göra. Dock är du ändå fri att göra som du vill med dina pengar och ägodelar så länge du lever.
Citat:
Ursprungligen postat av
nighter825
Skrev att han borde byt advokaterna från första början.
Svårt att läsa?
Esbjörn har sålt huset.
Esbjörn kommer inte göra det som MisterSeven fantiserar om att överklaga till Europadomstolen.
…. Och jag frågade om du då tyckte att Ebba gjorde honom en tjänst genom att tvinga honom att byta ombud.
Jag skulle inte sätta några större pengar på att Esbjörn inte överklagar tingsrättens öl Europadomstolen. Han överklagar onekligen i absurdum.
Citat:
Ursprungligen postat av
N.Armstark
Jag har länge misstänkt att du har den åsikt som du delger i ditt ovanstående inlägg.
1. Esbjörn är fri att göra vad han vill med sina ägodelar förutom att sälja sin fastighet till Ebba Busch, i det fallet är han allt för dement för att förstå vad han gör.
2. Han kan både skänka och testamentera sina ägodelar till sin närmaste anhörige Margareta Majkgård, för då är han plötsligt fullt kapabel att få göra vad han vill utan någon demens som hindrar honom. Till och med om han hade haft egna barn så hade han enligt dig kunnat skänka bort pengarna före sin död åt henne.
Tänk vad bra att kunna plocka fram den där påhittade demensen varje gång den styrker dina åsikter och sedan bortse från den när det gynnar Margareta Majkgård.
1) Om han nu inte ångrat sig så tidigt och så tydligt så hade han väll fått sälja sitt hus. Och om affären gått rätt till hade han självklart haft rätt att sälja det oxå. Men jag tycker inte att en dammsugare försäljare ska få lura av honom pengar heller. Han eller någon annan dement bör inte få lura in honom i avtal han inte riktigt greppar vidden av.
2)Det finns ju inget testamente till Majkgårds fördel. Det finns inga som helst indikationer på att det skulle upprättas ett testamente. Hur en dement diagnos skulle gynna Majkgård har jag svårt att förstå.
Esbjörns du agnos gynnar dock honom. Den gör att han är berättigad att få den hjälp han behöver. Om det är nu eller framtida hjälp vet jag inte. Jag känner ju som sagt inte Esbjörn.
Dessutom verkar du fortfarande ha svårt att greppa att det huvudsakliga problemet är inte att Ebba köpte huset. Utan på vilket sätt hon köpte det.