2022-05-28, 22:04
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterSeven
Vad är skillnaden?
Majkgård ordnar bygglov efter att ha byggt.
Ebba ordnar värdering efter att ha köpt (dvs efter att hon lurat av Esbjörn familjegården).
Svårt att få bygglov på andras mark.
Så bra att du inset att hon nu har köpt.
Däremot kan man undra hur det går till när Binninge värderar en annans fastighet.
Ansökte han om lov?
2022-05-28, 23:17
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Majkgård har verkligen tagit sig rättigheter på övriga boendes I Marielunds bekostnad. Girigheten har inga gränser när Majkgård skall bygga sitt imperium.

https://www.uppsala.se/contentassets/332d8070257c4fd2a3c725118e8a5f41/protokoll-mhn-19-juni-2019-justerat.pdf

Föreläggande med vite om rättelse inom strandskydd, Marielund 4:32
MH N-2017-0475
Beslut
Miljö- och hälsoskyddsnämnden beslutar
att förelägga Odalbygge i Uppsala AB, organisationsnummer 556373-3277, i egenskap av fastighetsägare till Marielund 4:32 i Uppsala kommun:
1. att inom strandskyddat område ta bort
a. flytbyggnad,
b. bastu
c. trädäck
d. de delar av de plattsatta gångarna som är utanför
tomtplatsavgränsningen
e. boulebana
f. grillkåta samt
g. badtunnor med tillhörande trädäck
2. att återställa marken som i nuläget upptas av anläggningarna i punkt 1.
Åtgärderna enligt punkterna 1 och 2 ska vara utförda och skriftligen redovisade med fotografier till miljö- och hälsoskyddsnämnden senast 6 månader efter att beslutet vinner laga kraft.
att förena beslutet med ett vite på 200 000 kronor,
att debitera Odalbygge i Uppsala AB, organisationsnummer 556373-3277, 3 255 kronor
för nedlagd handläggningstid.
Men vad har det med denna husaffär att göra? Dessutom är hon ju i gott sällskap i att välja att frångå lagar och regelverk för egen vinning kan man ju säga.

Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Hur menar du att ett korrekt genomfört husköp är "att ha rättigheter utöver det vanliga"....?
Får inte politiker köpa hus? Vilken myndighet anser du ska ombesörja politikers husköp?
Hur tänkte du att det rent juridisk skulle gå till då staten ska göra intrång i den privata markande? Menar du att exproprieringsreglerna ska gälla? Vem finansierar husköpet om det är en myndighet som genomför affären - är det statliga pengar eller kommer myndigheten att i efterhand fakturera politikern?
Det här lär troligtvis komma som en total överraskning för dig. Men jag tycker inte Ebbas husköp var korrekt någonstans.
Självklart får politiker köpa hus. Men att köpa hus på det sättet Ebba jo det är väldigt klumpigt för vem som helst. Men i synnerhet för en politiker. En politiker borde ha vett nog att förstå att allt den gör bli granskat.

Resten du skriver ju bara trams. För det är bara du som har sagt att någon myndighet skulle granska.
2022-05-28, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Men vad har det med denna husaffär att göra? Dessutom är hon ju i gott sällskap i att välja att frångå lagar och regelverk för egen vinning kan man ju säga.

Det här lär troligtvis komma som en total överraskning för dig. Men jag tycker inte Ebbas husköp var korrekt någonstans.
Självklart får politiker köpa hus. Men att köpa hus på det sättet Ebba jo det är väldigt klumpigt för vem som helst. Men i synnerhet för en politiker. En politiker borde ha vett nog att förstå att allt den gör bli granskat.

Resten du skriver ju bara trams. För det är bara du som har sagt att någon myndighet skulle granska.

Tänker du på Esbjörn? Ja han försöker ju frångå lagar och regler. Kan väl hålla med där.

Tingsrätten tyckte det. Esbjörn tyckte det. Esbjörn skrev på en förlikning som bekräfta det.
Finns inget lagligt eller moralisk som säger det inte gått korrekt till.

Esbjörn sålde ett hus. Busch köpte.
2022-05-28, 23:27
Medlem
Citat:

Vilken myndighet menar du ska köpa hus åt politkerna?
Du kan ju inte både anse att politiker får köpa hus och sedan avfärda ett korrekt genomfört köp och anse att man inte får köpa hus på det sättet. Det är ju exakt samma sak som att säga att de inte får köpa hus. Så hur ska du ha det?
2022-05-28, 23:36
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Vilken myndighet menar du ska köpa hus åt politkerna?
Du kan ju inte både anse att politiker får köpa hus och sedan avfärda ett korrekt genomfört köp och anse att man inte får köpa hus på det sättet. Det är ju exakt samma sak som att säga att de inte får köpa hus. Så hur ska du ha det?
Jag menar inte att någon myndighet ska köpa hus åt en politiker.Förstår du om jag använder både fet och understrukit?

Att köpa hus har heller aldrig varit några problem för någon politiker. Hundratals politiker har köpt hus genom åren. Det har gått alldeles utmärkt. Precis precis som husköp gör för de flesta människorna.

Men jag tycker varken politiker eller någon annan bär köpa hus på sättet Ebba gjorde.
2022-05-28, 23:37
Medlem
Q6s avatar
Citat:

Nu gällde frågan om Majkgård tog sig rättigheter utöver det normala. Normala människor anser sig inte ha rätt att bygga upp följande saker på allmän mark.

a. flytbyggnad,
b. bastu
c. trädäck
d. de delar av de plattsatta gångarna som är utanför tomtplatsavgränsningen
e. boulebana
f. grillkåta samt
g. badtunnor med tillhörande trädäck

Majkgård har uppenbarligen betett sig som en medeltida feodalherre och gett fullständigt fan i undersåtarna i Marielund.

Citat:
Jag tycker inte Majkgård har gjort något som tyder på att hon anser sig ha några rättigheter utöver det det vanliga.

Så du menar att detta är normalt och att vi kan bortse ifrån detta?
Majkgård är uppenbart en djävulsk kärring som går över lik för att bygga sitt imperium och tolererade inte att Esbjörn sålde ”hennes” tilltänkta stuga som passade så bra in i hennes imperium.
2022-05-28, 23:42
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Jag menar inte att någon myndighet ska köpa hus åt en politiker.Förstår du om jag använder både fet och understrukit?.

Hur skulle det se ut om myndigheter köpte hus till alla politiker?
Det räcker väl med att de har köpt ett till Magdalena Andersson, de andra partiledarna får göra som Ebba och betala med egna pengar.
2022-05-28, 23:45
Medlem
Citat:
Jag menar inte att någon myndighet ska köpa hus åt en politiker.Förstår du om jag använder både fet och understrukit?

Att köpa hus har heller aldrig varit några problem för någon politiker. Hundratals politiker har köpt hus genom åren. Det har gått alldeles utmärkt. Precis precis som husköp gör för de flesta människorna.

Men jag tycker varken politiker eller någon annan bär köpa hus på sättet Ebba gjorde.
hur menar du då att politker ska kunna skaffa en bostad?
2022-05-28, 23:47
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterSeven
Vad är skillnaden?
Majkgård ordnar bygglov efter att ha byggt.

Du tycker att det är helt normalt att hon bygger på en allmänning där allmänheten skall få lov att bada?

Det måste skära i hennes hjärta att hon inte fick stjäla lite mark av kommunen så hon siktade in sig på Esbjörns hus. En sådan häxa.
2022-05-28, 23:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Du tycker att det är helt normalt att hon bygger på en allmänning där allmänheten skall få lov att bada?

Det måste skära i hennes hjärta att hon inte fick stjäla lite mark av kommunen så hon siktade in sig på Esbjörns hus. En sådan häxa.

Absolut mer normalt än att som Ebba Busch lura en dement gubbe 80 plus.
2022-05-29, 00:02
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Nu när Esbjörn valde att förlikas och Ebba fick sitt köpebrev så undrar man ju vad gubben ska göra när sista avslaget om hans egna stadfästelse går i stöpet.

Då kan han somna in i lugn och ro till sist förvissad om att hans antagonist kärringen på odalgården inte kommer ärva ett korvöre av honom.
2022-05-29, 00:39
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Då kan han somna in i lugn och ro till sist förvissad om att hans antagonist kärringen på odalgården inte kommer ärva ett korvöre av honom.

Ja så sant det var ett smart drag av gubben att sälja huset till Ebba sen göra av med så mycket som möjligt innan gamarna kommer.
Det hade han säkert planerat länge! och smart att med gemensamma vänner komma i kontakt med en potentiell köpare

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in