2022-05-28, 19:29
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forumuser
Jesus säger ju att han ÄR sanningen, så att påstå att det "inte kan vara så" tar ju bort hela poängen, inte sant?
Nej det tar inte bort poängen alls för det påstås ju inte att det är sant om det står med visshet.
Det står att tro är en visshet och det har ju inget att göra med om det man tror på är sant eller ej.
Men...
Vad betyder att Jesus är sanningen egentligen?
vet du det?
Citera
2022-05-28, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Nej det tar inte bort poängen alls för det påstås ju inte att det är sant om det står med visshet.
Det står att tro är en visshet och det har ju inget att göra med om det man tror på är sant eller ej.
Men...
Vad betyder att Jesus är sanningen egentligen?
vet du det?

En sanning är för det första objektiv. Alltså är den alltid sann. Det finns i get utrymme för tolkning
Det är sant, inget annat.

För det andra, vad tror du visshet betyder?
Citera
2022-05-28, 19:40
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
En sanning är för det första objektiv. Alltså är den alltid sann. Det finns i get utrymme för tolkning
Det är sant, inget annat.

För det andra, vad tror du visshet betyder?
Vad visshet kan betyda har jag redan givit exempel på.
haka inte upp dig på det för texten ger utrymme för ytterligare förklaringar
Fokusera istället på vad betyder att "Jesus är sanningen" som du skriver i rubriken.
Vet du det?
Citera
2022-05-28, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skiktet
Jesus vill att man dränker de som våldtar barn för att skydda barn som tror på Jesus (Matthew 18:6).
Jesus vill att de gudlösa inavlade ska döda sig som den inavlade juden judas eller dödas eftersom inavlade enbart blir sjukare på grund av degenerativa sjukdomar och farligare som de inavlade barnätarna och barnvåltäkts-judarna (((epsteins och maxwells))) ifall de inte dränks först.

Jag som människa förstår varför Jesus säger att man måste döda de som våldtar barn för att skydda sina och andras barn och då är Jesus sanning att man måste döda de som våldtar barn.

Det är så jag tolkar Jesus också. Vissa människotyper måste dräpas. De har förlorat sin rätt till att få vistas bland oss övriga välmenande människor.
Citera
2022-05-28, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skiktet
Skyddar du inte dina barn från att utnyttjas sexuellt som barn kommer dina barn skada andra tills de begår självmord eller mördas och då är det bättre att ta självmord istället för att skaffa barn.

Jo, det finns en poäng i det. Men jag dömer inte någon förrän de har begått illdådet. Alla människor har potential till att begå illdåd och vidriga handlingar. Det är därför vi behöver Gud.
Citera
2022-05-28, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Vad visshet kan betyda har jag redan givit exempel på.
haka inte upp dig på det för texten ger utrymme för ytterligare förklaringar
Fokusera istället på vad betyder att "Jesus är sanningen" som du skriver i rubriken.
Vet du det?

Som jag sagt: att sanning är objektiv. Det finns INTE utrymme för tolkning. Jesus ÄR sanning, eller inte. Är Jesus sanningen, blir då frågan?
Citera
2022-05-28, 19:59
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Som rubrik lyder; kan du bevisa att Jesus är sanningen?

Johannes 14:6.

Hur vet DU att det är sant?
Bevisa att sanningen är sanningen.

Det är just vad du sa.
LoL.

Jesus är ju ett annat ord för sanningen bara.

Jag kan t.ex säga att det är Jesus att jag upplever livet.
Citera
2022-05-28, 20:02
Medlem
;

Citat:
Ursprungligen postat av BlueballsBosse
Det är så jag tolkar Jesus också. Vissa människotyper måste dräpas. De har förlorat sin rätt till att få vistas bland oss övriga välmenande människor.

Jag citerar nu mig själv men vissa människor är bara vilsna. Det finns en genuin skillnad mellan vilsna människor och onda, psykopatiska människor. Den är svårdefinierad i ord, men varje välmenande människa kan ’känna’ av den.

Det låter diffust och flummigt men det är min stora övertygelse. Varje god människa kan känna av den skillnaden. Ett rättsystem kan ju såklart inte byggas på sådana här diffusa definitioner. Men ett moralsystem kan det.
Senast redigerad av BlueballsBosse 2022-05-28 kl. 20:03. Anledning: ;
Citera
2022-05-28, 20:02
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Men om man påstår att Jesus är en gubbe som levde här född av en oskuld och allt det där.
Då är det inte sanningen.
Det är sagor.

Allt som är historia är sagor nämligen.
Citera
2022-05-28, 20:03
Medlem
Nej jag tror inte det går eller är meningen.
De som tror på honom gör det och de övriga vill inte/kan inte av olika orsaker och det ska väl vara så.
Jag vet bara att jag som dum outbildad kvinna med asperger etc blev troende i samband med en stor livskris. Helt på egen hand, dvs ingen utomstående var med och påverkade mig.
Det var pga ensamheten och utsattheten jag ropade (ja bokstavligen) till Gud, kommer ihåg att jag satt i sovrummet på golvet i lägenheten vi bodde i då jag och mina två småflickor.
Jag hade aldrig trott på Jesus innan det.

Det var som att allt i Bibeln talade direkt till mig. Jag förstod plötsligt innebörden av orden.
Det gav mig en sådan tröst allt som stod där att jag levde genom dem.

Jag förstår att det kan vara provocerande för många och jag ber om ursäkt om det är det.
Är inte meningen att göra det. Det är bara som det var för mig.
Citera
2022-05-28, 20:08
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Som jag sagt: att sanning är objektiv. Det finns INTE utrymme för tolkning. Jesus ÄR sanning, eller inte. Är Jesus sanningen, blir då frågan?
Visa det objektiva argumenten på att Jesus är sanningen, inte bara påståendet!

Sanning som begrepp:
"Enligt klassisk sanningsteori såväl som vid så kallad sunt förnuft är ett sant påstående (P) och dess negation (inte-P) varandra uteslutande motsatser."
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sanning

Jesus framlägger inga som helst bevis att han är något sant, inte heller några argument för att han inte är osann.

Sanningen om vad?

Jesus kastar ur sig ett meningslöst påstående som kristna tvingats tro på i årtusenden.
Citera
2022-05-28, 20:36
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Vad menas med detta uttryck att "Jesus är sanningen"?
Som du skriver i rubriken?
Vad betyder det?
En person kan ju inte vara en sanning så det måste ju vara någon slags metafor.
Är det därför hela ditt resonemang är galet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in