2022-05-28, 17:17
Medlem
Zoologens avatar
Se det positiva i det hela. Du behöver aldrig ge honom något eller låna ut pengar till honom igen.
Citera
2022-05-28, 17:25
Medlem
Låt mig gissa. TS har betalat 7000 kronor i ett köp eller en skuld till nån och försöker nu får flashback att komma på trix på hur han kan mygla tillbaka pengar?

För att få hjälp med detta har han hittat på en story om en lillebror.

/ Sherlock GW Holmes
Citera
2022-05-28, 17:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av teellur
Låt mig gissa. TS har betalat 7000 kronor i ett köp eller en skuld till nån och försöker nu får flashback att komma på trix på hur han kan mygla tillbaka pengar?

För att få hjälp med detta har han hittat på en story om en lillebror.

/ Sherlock GW Holmes
Om du hade läst tråden så hade du sluppit gissa fel.
Citera
2022-05-28, 17:28
Bannlyst
Om någon sätter in 7000 kr felaktigt på mitt swish och jag behåller, begår väl jag ett brott, kan dömas för det tagit andras pengar?
Citera
2022-05-28, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Varför skulle man inte med fog kunna hävda att det är en gåva när man får en insättning av sin bror dagen före man fyller år?

Nog för att brodern har bevisbördan att visa att det är en gåva, men tror du att man bara kan ta tillbaka gåvor för att man ångrar sig och hävdar att "det blev fel"?

Nu har vi dessutom fått förklarat från TS att meddelandet var i stil med "en liten present från din bror inför helgen" så brodern har ganska mycket på fötterna där. Så det står tämligen klart att brodern har ett mycket gott bevisläge. Det enda kruxet är i så fall om summan skulle vara orimligt hög. Spontant tycker jag inte det. 7000 är mycket, men inget helt vansinnigt orimligt, och dessutom inte så otroligt mycket om nu TS redan brukar skänka 500 i månaden till honom.

Öh, nej? Det har jag inte sagt. Rent allmänt är det den som emottagit swishen som ska styrka att det är dennes pengar.

Men i just ett sådant här fall är det naturligtvis rätt annorlunda. Se ovan.

Men vad du håller på och tjafsar! Det spelar ingen roll med bevisläget och allt annat trams som du försöker med. Om den som swishat pengarna hävdar att det är fel så är det det. Det spelar ingen roll om det är 700, 7000 eller 70 000:- . Vad är det som är så svårt att förstå för dig?
Citera
2022-05-28, 17:29
Medlem
Citat:
Om du hade läst tråden så hade du sluppit gissa fel.

Man ska tro allt man läser på internet. Det är smart!
Citera
2022-05-28, 17:32
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Inte alls säkert. Brodern kan med fog hävda att det är en gåva. Det skulle på sin höjd bli att han blir ålagd återbetalning, men att det skulle blir frågan om något brottmål har jag svårt att tro.

Ja så länge TS inte informerat brodern om att det blivit fel så kan brodern knappast dömas för brott. För det första kan man inte säkert förvänta sig att han ens sett överföringen ännu och även om han gjort detta har han fog för att tro att den är korrekt.

När TS väl informerat brodern väl finns två alternativ:

1. Brodern accepterar nu att det är en felaktig överföring och när han gjort detta måste han betala tillbaka omgående. Gör han inte det så blir det olovligt förfogande från tidpunkten han insåg eller borde insett att det var en felaktig överföring.

2. Brodern hävdar att TS faktiskt avsett att ge honom 7000 spänn men ångrat sig efteråt. Lyckas han övertyga rätten om det så kan han behålla pengarna och något brott har han av naturliga skäl inte gjort sig skyldig till.

Ett rättsfall som belyser vad det brottsliga består i och när det uppkommer: https://www.alltomjuridik.se/nyheter/brott-att-behalla-misstags-swish/
Citera
2022-05-28, 17:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Men vad du håller på och tjafsar! Det spelar ingen roll med bevisläget och allt annat trams som du försöker med. Om den som swishat pengarna hävdar att det är fel så är det det. Det spelar ingen roll om det är 700, 7000 eller 70 000:- . Vad är det som är så svårt att förstå för dig?
Det du menar är alltså att man kan ta tillbaka en gåva, precis vilken som helst, om man ångrar att man gett bort den. Det enda man behöver säga är att man gjorde fel. Hör du inte själv hur orimligt det är?
Citera
2022-05-28, 17:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av teellur
Man ska tro allt man läser på internet. Det är smart!
Ja om du vill så kan du ju utgå från att TS ljög när han sa att allt har löst sig och att brorsan nu har betalat tillbaka.
Citera
2022-05-28, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Är väl lillebrorsan som är ”jude” och som är villig att klippa kontakten med sin generöse bror för ynka 7 tusen spänn. Men ditt inlägg visar vilken äcklig parasit du är som gärna stjäl från sin egen bror, men glädjande är i alla fall att sådana parasiter som dig kommer för alltid förbli fattiga. Gå och sälj din morsa för en fimp din ynkedom till människa.

Här har vi ytterligare en horunge som lägger ord i min mun. Hur undgår det dig att ljuga på det här viset? Har du ingen skam i kroppen?
Är det någon som är en jävla snål jude som skulle sälja sin egen mor så är det väl för fan du!
Citera
2022-05-28, 17:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
1. Brodern accepterar nu att det är en felaktig överföring och när han gjort detta måste han betala tillbaka omgående. Gör han inte det så blir det olovligt förfogande från tidpunkten han insåg eller borde insett att det var en felaktig överföring.
Om det nu hade varit så att TS hade råkat föra över till fel person så hade jag köpt det här till 100%. Men jag har väldigt svårt att tro att det är så simpelt i en situation där exakt allting tyder på att TS faktiskt har gett pengarna som gåva. En gåva kan man som bekant inte ta tillbaka som man vill. Gett är gett så att säga.

Det som dock talar till TS fördel är att han hörde av sig väldigt snabbt till brorsan om det hela.

Men för att ta ett extremt exempel. Säg att en förälder ger femtiotusen till en artonåring i födelsedagspresent. Två år senare kommer de på att det bara skulle vara femtusen, och de har råkat slänga på en nolla. Vore det inte väldigt märkligt om detta återkrav skulle gå igenom?
Citera
2022-05-28, 17:45
Medlem
Citat:
Det du menar är alltså att man kan ta tillbaka en gåva, precis vilken som helst, om man ångrar att man gett bort den. Det enda man behöver säga är att man gjorde fel. Hör du inte själv hur orimligt det är?

Frågan är inte om en gåva utan om att swisha pengar. Du vet det men du vill bara inte erkänna att du har fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in