2022-05-28, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Inte alls säkert. Brodern kan med fog hävda att det är en gåva. Det skulle på sin höjd bli att han blir ålagd återbetalning, men att det skulle blir frågan om något brottmål har jag svårt att tro.

Den som påstår gåva har att bevisa detta och har således en uppförsbacke.

Det finns minst en brottmålsdom mot mottagare av misstagsbetalning (en hovrättsdom). Vill minnas att det blev tal om olovligt förfogande.

Skulle dock tro att det enklaste är att ansöka om betalningsföreläggande.
Senast redigerad av Plastkork 2022-05-28 kl. 15:17.
Citera
2022-05-28, 15:09
Medlem
Jag tror att "dina" 7000 kr spenderats på 4 väl valda helrör på en sunkig nattklubb igår, allt för att få den snygga klasskompisen i säng.
Citera
2022-05-28, 15:17
Medlem
Citat:
Sådana omständigheter är ytterst relevanta. I brottmål är beviskraven väsentligt högre än i civilrätt. I brottmål pratar man om "bortom allt rimligt tvivel". I civilrätt är det mer åt hållet att det ska vara "troligt", och den som har bäst bevis vinner.

Och i det här fallet talar i princip allting för att det är en gåva.

Säg mig, tror du att du har en automatisk rätt att få en överföring återförd och att det alltid räcker med att säga att man gjorde fel?

Om lagen nu är så glasklar så skulle jag gärna vilja se vilket lagrum du hänvisar till. Vilken lagtext säger att brodern är återbetalningsskyldig?

Det räcker absolut inte med att det är troligt. Beviskravet i tvistemål är som utgångspunkt att omständighet ska vara styrkt. Huruvida man i praktiken gör någon distinktion mellan detta beviskrav och utom rimligt tvivel är en öppen fråga. Många advokater skulle nog påstå att domstolen ställer högre krav på bevisningen i tvistemål än den gör på åklagarens.

Detta står inte uttryckligen i lagen, men det är en självklarhet i svensk rätt att en överföring i sig inte grundar någon rätt till det överförda utan att det krävs en fordran på det mottagna alternativt att överföringen utgör en gåva. Annars har den som överfört egendomen en bibehållen äganderätt alternativt ett anspråk på det överfördas värde. Under speciella omständigheter kan man göra undantag från detta.
Citera
2022-05-28, 15:28
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av movingmad
Skrev "en liten present från din bror inför helgen". Han fyllde 18 förra året, men jag brukar skicka honom runt 500 kr varje gång jag får lön.

Om han inte betalar tillbaka överskottet, så kan du ju åtminstone se det positiva i att du redan nu har fyllt kvoten på drygt ett års "löne-presenter".

Du kan själv behöva dina 500 kr/månad för att täcka upp för den pågående inflationen - och lillbrorsan kanske lär sig en läxa
Citera
2022-05-28, 15:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Carrock
Det är så det ser ut i Sverige. Det gäller tex om någon skickar ett belopp av misstag till någon individ eller om man skickar för mycket, det kallas: Condictio indebiti.
Ja, jag är mycket väl medveten om den principen. Men du förstår väl själv att det inte är så enkelt att man bara kan hävda att överföringen är av misstag? Det finns även något som heter god tro.

Redan på wikipediaartikeln om Condito indebiti så kan vi läsa att "I rättspraxis har utvecklats många undantag att man vid tillämpningen måste se till omständigheterna i varje enskilt fall. Framförallt gäller att den som tagit emot en betalning i god tro och inrättat sig efter denna brukar få behålla betalningen."

Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
Den som påstår gåva har att bevisa detta och har således en uppförsbacke.

Det finns minst en dom mot mottagare av misstagsbetalning (en hovrättsdom). Vill minnas att det blev tal om olovligt förfogande.

Skulle dock tro att det enklaste är att ansöka om betalningsföreläggande.
I det här fallet finns det som jag tidigare påpekat fyra faktorer som talar väldigt starkt för brodern.

1) Gåvan kom dagen före födelsedagen
2) Swishmeddelandet innehöll ett "grattis på födelsedagen"
3) Gåvan kommer från mottagarens bror
4) TS skickar redan regelbundet pengar till sin lillebror

Det finns egentligen ingen anledning alls att misstänka att överföringen är av misstag. Det enda som möjligtvis talar för det är om beloppet är alldeles för stort, men även om 7000 är hyfsat mycket så är det inga fantasisummor.

Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
Det räcker absolut inte med att det är troligt. Beviskravet i tvistemål är som utgångspunkt att omständighet ska vara styrkt. Huruvida man i praktiken gör någon distinktion mellan detta beviskrav och utom rimligt tvivel är en öppen fråga. Många advokater skulle nog påstå att domstolen ställer högre krav på bevisningen i tvistemål än den gör på åklagarens.
Ok, "troligt" var kanske dåligt uttryckt av mig. Jag tänkte att det kanske skulle gå fram tydligare än begreppet "styrkt". Men jag har mycket svårt att tro att det generellt skulle vara högre beviskrav än i brottmål. En snabbgoogling gav detta:

Citat:
Det normala och också vanligaste beviskravet i dispositiva tvistemål är emellertid att den aktuella omständigheten/det aktuella förhållandet ska vara ”styrkt”. Detta är ett ganska högt beviskrav (dvs. en hög grad av sannolikhet), även om det t.ex. är lägre än beviskravet i brottmål som brukar formuleras som att det ska vara ”ställt utom rimligt tvivel” att en viss omständighet/ett visst förhållande föreligger.
https://www.domarbloggen.se/bevisborda-och-beviskrav-i-tvistemal/

Citat:
Detta står inte uttryckligen i lagen, men det är en självklarhet i svensk rätt att en överföring i sig inte grundar någon rätt till det överförda utan att det krävs en fordran på det mottagna alternativt att överföringen utgör en gåva. Annars har den som överfört egendomen en bibehållen äganderätt alternativt ett anspråk på det överfördas värde. Under speciella omständigheter kan man göra undantag från detta.
Helt sant, men i just detta fall så finns det som jag sa väldigt mycket som tyder på att det är en gåva. Exempelvis meddelandet om grattis på födelsedagen.
Citera
2022-05-28, 15:29
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av movingmad
Någon idé vad jag kan göra?

Använd kontanter.
Citera
2022-05-28, 15:32
Medlem
Carrocks avatar
Citat:
Ja, jag är mycket väl medveten om den principen. Men du förstår väl själv att det inte är så enkelt att man bara kan hävda att överföringen är av misstag? Det finns även något som heter god tro.

Redan på wikipediaartikeln om Condito indebiti så kan vi läsa att "I rättspraxis har utvecklats många undantag att man vid tillämpningen måste se till omständigheterna i varje enskilt fall. Framförallt gäller att den som tagit emot en betalning i god tro och inrättat sig efter denna brukar få behålla betalningen."

I det här fallet finns det som jag tidigare påpekat fyra faktorer som talar väldigt starkt för brodern.

1) Gåvan kom dagen före födelsedagen
2) Swishmeddelandet innehöll ett "grattis på födelsedagen"
3) Gåvan kommer från mottagarens bror
4) TS skickar redan regelbundet pengar till sin lillebror

Det finns egentligen ingen anledning alls att misstänka att överföringen är av misstag. Det enda som möjligtvis talar för det är om beloppet är alldeles för stort, men även om 7000 är hyfsat mycket så är det inga fantasisummor.

Ok, "troligt" var kanske dåligt uttryckt av mig. Jag tänkte att det kanske skulle gå fram tydligare än begreppet "styrkt". Men jag har mycket svårt att tro att det generellt skulle vara högre beviskrav än i brottmål. En snabbgoogling gav detta:

https://www.domarbloggen.se/bevisborda-och-beviskrav-i-tvistemal/

Har aldrig sagt att det är enkelt, säger bara att TS har rätten på sin sida och att lillbrorsan kan göra sig skyldig till brott om han skiter i att betala tillbaka,
Citera
2022-05-28, 15:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Försök ta en medelväg. Säg att han får 1500 om du får resten, annars kommer du kräva tillbaka allt. Kan han bränt allt redan, på t ex knark?

Varför skulle han ha bränt det på knark?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuskibusken
Vart går gränsen för dig och övriga judar när det kommer till att klippa kontakten med en släkting, sin egen bror dessutom? Är det 5 spänn och en fimp eller?
Är väl lillebrorsan som är ”jude” och som är villig att klippa kontakten med sin generöse bror för ynka 7 tusen spänn. Men ditt inlägg visar vilken äcklig parasit du är som gärna stjäl från sin egen bror, men glädjande är i alla fall att sådana parasiter som dig kommer för alltid förbli fattiga. Gå och sälj din morsa för en fimp din ynkedom till människa.
Citera
Medlem
Bytt är bytt. Bytt kommer aldrig mer igen.
Citera
2022-05-28, 15:36
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallamakaronen
Varför skulle han ha bränt det på knark?

Om man får en massa pengar man inte tror man ska ha och sedan inte svarar i telefonen.
Citera
2022-05-28, 15:38
Medlem
Haha så jävla sjuk historia! sjukt udda relation du har till din bror och att du inte blir förbannad när din bror roffar åt sig pengar som du av misstag skicka till honom...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in