2022-05-28, 17:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Frågan är inte om en gåva utan om att swisha pengar. Du vet det men du vill bara inte erkänna att du har fel.
Det finns ingen lagstiftning som specifikt behandlar swish. Vad är det med just swish som skulle göra det hela annorlunda?
Citera
2022-05-28, 18:02
Medlem
dayweeds avatar
Hela historien är ju konstig i sig. Varför kan inte brorsan skicka tillbaka alla pengar? Du swishade ju fel, han är din lillebror. Ja, han är vuxen men misstag görs. Vilken liten jävel alltså. Klart du ska ha tillbaka alla pengar. Dumheter.
Citera
2022-05-28, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det finns ingen lagstiftning som specifikt behandlar swish. Vad är det med just swish som skulle göra det hela annorlunda?

Jag ska ge dig en chans till sen orkar jag inte tjafsa med dig mer.

Först trådstarten: "Igår råkade jag swisha min lillebror 7000 kr istället för de 700 kr"

Om man felaktigt tar emot pengar via swish och inte betalar tillbaks pengarna är det ett brott. Och det är den som skickat pengarna som avgör om det är felaktigt.

Innan du kastar dig över tangenterna och börjar skriva, läs igenom ovanstående minst 2 ggr till.
Citera
2022-05-28, 18:10
Avslutad
Citat:
Jag ska ge dig en chans till sen orkar jag inte tjafsa med dig mer.
Nä, jag förstår att du inte orkar. Du orkar ju inte ens komma med vettiga källhänvisningar.

Citat:
Om man felaktigt tar emot pengar via swish och inte betalar tillbaks pengarna är det ett brott.
Exakt var står det i lagen eller i något prejudikat att det gör någon som helst skillnad om man använt swish eller inte? Citera lagtext eller utdrag ur prejudikat samt länka.

Citat:
Och det är den som skickat pengarna som avgör om det är felaktigt.
Detta skulle jag också vilja ha någon form av källa på, för det är helt orimligt att den som skickat pengarna ska ha en strikt rätt att kunna avgöra detta helt och hållet efter eget godtycke.

Men jag misstänker att du kommer svansa iväg nu, alternativt komma med något patetiskt överslätande. För jag är helt säker på att du inte kommer att hitta vettiga rättskällor till dina påståenden. Men motbevisa mig gärna.
Senast redigerad av SvenHelsing 2022-05-28 kl. 18:16.
Citera
2022-05-28, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Nä, jag förstår att du inte orkar. Du orkar ju inte ens komma med vettiga källhänvisningar.

Exakt var står det i lagen eller i något prejudikat att det gör någon som helst skillnad om man använt swish eller inte? Citera lagtext eller utdrag ur prejudikat samt länka.

Detta skulle jag också vilja ha någon form av källa på, för det är helt orimligt att den som skickat pengarna ska ha en strikt rätt att kunna avgöra detta helt och hållet efter eget godtycke.

Men jag misstänker att du kommer antingen svansa iväg nu, alternativt komma med något patetiskt överslätande. För jag är helt säker på att du inte kommer att hitta vettiga rättskällor till dina påståenden. Men motbevisa mig gärna.

Men jag undrar verkligen vad det är för fel på dig och din förmåga till tänkande. Har du swishat någon gång? Och nej det står inte i en lagtext hur man gör det så det kan du glömma.

Vad händer om du skriver in fel nummer när du swishar och pengarna hamnar hos någon annan? Svara gärna på det så vi vet att du har swish och förstår hur det fungerar.
Citera
2022-05-28, 18:18
Medlem
Låt det bli en dyr läxa. Nästa gång får du se till att vara noggrann
Citera
2022-05-28, 18:25
Medlem
ImTheMans avatar
Citat:
Din bror begår ett brott om han behåller pengarna om du nu vill anmäla.
det komplicerande är ju att han uppbarligen först bestämt sig för att han skulle få hela summan, men sedan ändrat sig. man kan inte ändra sig.
Citera
2022-05-28, 18:29
Medlem
hydrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av movingmad
Igår råkade jag swisha min lillebror 7000 kr istället för de 700 kr jag hade tänkt skicka som en liten present.

Först tänkte jag låta det vara men våra föräldrar intalade mig att det var orimligt att bara släppa så mycket pengar.

Men lillebrorsan verkar inte så sugen på att ge tillbaka dom, han svarar inte i telefon på varken mig eller morsan.

Han är 18 år.

Någon idé vad jag kan göra?

Du fick ju ut en bra historia av det hela så jag hade tackat för kaffet och vänt blad.
Citera
2022-05-28, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImTheMan
det komplicerande är ju att han uppbarligen först bestämt sig för att han skulle få hela summan, men sedan ändrat sig. man kan inte ändra sig.

Så tolkar inte jag det, så här skriver brorsan:
"Först tänkte jag låta det vara men våra föräldrar intalade mig att det var orimligt att bara släppa så mycket pengar."

Det tolkar jag som att han inte har meddelat sin bror att ska få hela summan. Eller har han skrivit något mer i tråden som jag missat?
Citera
2022-05-28, 19:26
Medlem
movingmads avatar
Citat:
Så tolkar inte jag det, så här skriver brorsan:
"Först tänkte jag låta det vara men våra föräldrar intalade mig att det var orimligt att bara släppa så mycket pengar."

Det tolkar jag som att han inte har meddelat sin bror att ska få hela summan. Eller har han skrivit något mer i tråden som jag missat?
Nej, du har rätt. Jag tänkte shit, och försökte ringa och berätta om misstaget för honom. Han svarade inte. Sen berättade jag för morsan (vi käkade middag tillsammans) och hon började ringa honom en massor igår kväll. Sen smsade hon mig i morse och sa att han aldrig hade svarat. Då ringde jag upp morsan och sa att för min del är det inte hela världen om han så får behålla pengarna men jag vill gärna prata med honom i så fall.

Det var hon emot, dels för att hon inte tyckte att jag borde släppa så mycket pengar och dels ville hon inte att han skulle ha så mycket pengar.

Nu har vi ju dock löst det, se sid 6 eller 7 för det inlägget.
Citera
2022-05-28, 19:42
Medlem
Allt handlar om huruvida din bror är i god tro eller i ond tro när han ser beloppet, 7 000 kr.

Om du gett han 5 000 eller 4 000 vid ett liknande tillfälle så tror han nog att beloppet 7 000 kr är hans.

Om du däremot aldrig gett han mer än säg 1 000 kr så är han uppenbart i ond tro när han behåller 7 000 kr utan att höra av sig till dig och kolla upp.

Du har all rätt att få tillbaka diffen och du vinner varje dag i vilken tingsrätt som helst om det blev en nolla extra.
Citera
2022-05-28, 20:42
Medlem
Trastsafts avatar
Ta det lugnt och räkna av det på hans födelsedagspresenter och julklappar de kommande 5-10 åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in