2022-05-28, 15:17
Medlem
bogslayers avatar
Jag tror följande har skett..

Under pandemin fick många krogar/restauranger klappa igen, varsla personal, inte förlänga visstidsanställningar, timmisarna fick inte samtal om att jobba längre.

Givetvis så satt merparten av dessa inte och rullade tummarna, de sökte sig till nya arbeten i andra sektorer. Nu är covid i stort sett orelevant och krögarna behöver personal. Deras tidigare trogna personal är däremot inte så sugna på att återgå till arbeten med dåliga arbetstider, rätt dålig lön och allmänt rätt ruttna villkor. De har helt enkelt hittat något bättre, och varför skulle de då vara sugna på att komma tillbaka?

Minns min polare när han jobbade som kock. Sjukt duktig och jobbade på finkrogar i Stockholm. Minns jag inte fel var obn typ 20kr, detta runt 2010. Nu är han personlig assistent med samma brukare i 7 år. Han är totalt ointresserad av att ställa sig i ett kök igen.

Jureskogs attityd lär inte heller locka till sig några som inte jobbat i restaurang tidigare.. Jävla slöa pack som vill ha mer än 130kr/h?? Sjysst arbetsgivarvarumärke han bygger.
Senast redigerad av bogslayer 2022-05-28 kl. 15:20.
Citera
2022-05-28, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Somalimonkey
Hej, jag har själv ett sk."slitjobb", skillnaden mellan Jureskog och min arbetsgivare är att min arbetsgivare betalar det dubbla i timman och jag behöver dessutom inte förlita mig på att det kommer in dricks, så som Jureslog tyckte att man kunde motivera den låga lönen med. "Dessutom får man kanske dricks på 3-4000 så lönen blir ändå helt okej"
Mvh.
Du har alltså 260kr/h? högavlönad enligt mig. Vi pratar första jobbet utan någon som helst kompetens. En dresserad apa klarar det jobbet galant, ja förutom språket då. Skillnad dock att jobba åt Hassans pizzeria och Jureskog, väg in det i CV också. Uttnyja folk ska man inte såklart, det ska vara arbetsfårhållande som är ok såklart. Men runt 20.000kr/mån om du är 18-20 är väl bra betalt eller? Väg in bidragen som regnar i detta land också.
Senast redigerad av rockabilly65 2022-05-28 kl. 15:21.
Citera
2022-05-28, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Gå tillbaka?
Begriper du inte vad han menar?
Det handlar inte om att gå tillbaka utan att BÖRJA med att ta kneg där inte allt är serverat på silverfat för att SENARE få det bättre när kompetensen har stigit.
Nä ungdomar är jävligt bortskämda i EN DEL FALL
Helt rätt. Som ungdom är det världens bästa skola att slita hårt för till en början rätt dåliga villkor. Då lär man sig disciplin och att kämpa hårt för att få det bättre. Något som är närmast en förutsättning för att lyckas landa ett toppjobb nån gång i framtiden.
Citera
2022-05-28, 15:23
Medlem
Glossis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockabilly65
Fortsätt du gå på försörjningsstöd och beckna. Vi äldre svenskar förstår precis vad han menar. Som någon annan i tråden skrev " det är inte slutet, det är början" så är det. Man tar vad som helst till vilken skitlön som helst i början. I Sverige är det aldrig torka, bidragen regnar så jag förstår att du inte behöver hjälpa dina kameler här.
Är man alltså lat när man inte vill jobba på hans skitkrogar för 130 kr/tim när matpriserna i princip går upp varje gång man ska och handla?
Citera
2022-05-28, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rockabilly65
Du har alltså 260kr/h? högavlönad enligt mig. Vi pratar första jobbet utan någon som helst kompetens. En dresserad apa klarar det jobbet galant, ja förutom språket då. Skillnad dock att jobba åt Hassans pizzeria och Jureskog, väg in det i CV också. Uttnyja folk ska man inte såklart, det ska vara arbetsfårhållande som är ok såklart. Men runt 20.000kr/mån om du är 18-20 är väl bra betalt eller?
Nej inte riktigt men nära nog.
Du förstår inte det ironiska i att vela sänka minimilöner och ändå ha mage nog att klaga över att man har svårt att få tag i personal?
Sen är också många tjänster inom restaurang på lite procent
Citera
2022-05-28, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glossi
Är man alltså lat när man inte vill jobba på hans skitkrogar för 130 kr/tim när matpriserna i princip går upp varje gång man ska och handla?

Hur gammal är du?

Ja om man väljer att ligga hemma hos mamma och pappa på försörjningsstöd då är man LAT och curlad åt helvete. Frågor på det? Detta jobb är inte för vuxna utbildade människor, det är ett första jobb. Komma in i systemet och lära sig hur ett arbete fungerar. Är du kvar som 45 åring så ja.....
Citera
2022-05-28, 15:28
Medlem
Evronianers avatar
Jureskog har en poäng. Med så många arbetslösa i Sverige ska det inte gå att få någon högre lön för instegsjobb. Simpel tillgång-efterfrågan.

För höga bidrag och för många subventionerade jobb inom offentliga sektor är svaret. Många har också jobb inom byggbranschen vilka nästan helt och hållet subventioneras genom låga räntor.

Att Jureskog tjänar pengar har inte med det hela att göra. Stor tillgång till arbetskraft ska leda till låga löner. Det är liksom det som är poängen. Det är därför folk startar upp företag - för att tjäna pengar.
Citera
2022-05-28, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Somalimonkey
Nej inte riktigt men nära nog.
Du förstår inte det ironiska i att vela sänka minimilöner och ändå ha mage nog att klaga över att man har svårt att få tag i personal?
Sen är också många tjänster inom restaurang på lite procent

Jag har inte pratat om att sänka minimilöner, den var väl 130kr/h så runt 20800kr/mån för ett jobb som även en analfabet av okänt ursprung klarar av, ja förutom språket som med apan då. Men det är mycket pengar ändå för att stoppa in disk i en diskmaskin. Gratis skola har vi för alla i Sverige., sen om man vill gå vidare efter gymnasiet har vi csnlån som är förmånligt. Vad exakt är det som du stör dig på? Att Jureskog har skapat något som genererar pengar?
Citera
2022-05-28, 15:44
Medlem
i min generation så var det en jävla massa som utbildade sig till kockar. av alla dessa så vet jag bara en ända som jobbar kvar som det. han är köksmästare och hoppar runt som en staffetläkare och styr upp restauranger med hög status som är på väg att ramla omkull. jag lovar att han inte sitter på östermalm och gnäller heller.
Citera
2022-05-28, 15:46
Medlem
Roligaste delen var när han vill att Sverige ska ha "lärlingsplatser" där man arbetar som lärling under 3 års tid med halvlön

Samtidigt som han sa, man får ut nu 23-24tkr efter skatt, så han tycker alltså att ungdomar ska arbeta 3 år som lärling för 11-12tkr månad
Samtidigt vill han ÄVEN sänka minimilönen så säg att det skulle vara 10tkr per månad i 3 års tid om han fick exakt som han vill.

Och det tror han kommer få ungdomar att sluta bli lata?
Citera
2022-05-28, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuskibusken
130kr/h är nog för mycket i dennes ögon. Helst ska du arbeta gratis. Han är ju företagare så han tycker nog att hans DNA är förädlat på något vis. Precis som nazisterna trodde.

Det är en ganska hög lön för personer som precis gått ut gymnasiet eller invandrare som precis kommit till Sverige.

Jureskug verkar vara ganska oskön men han har rätt i att det behövs en större lönespridning.
Citera
2022-05-28, 15:48
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vackrahav100
Det där är sånt bullshit. Jag tror jag sökt hundra restaurangjobb sista året utan ens ett svar. Han vill ha konkurrens om jobben för att pressa ned lönerna på sina usla restauranger som ingen går till. Jag har varit på hans restaurang, ingen var där, det var tomt.

ja precis, han snackar skit, du kan söka riktiga skräpjobb idag och inte ens få svar, antigen är man för gammal eller för ung eller bara saknar erfarenhet, för att städa på nåt lager eller stå i en butik sälja grejer kan ingen normal människa lära sig snabbt eller?

restaurangbranschen i sverige är ett stort skämt sen länge även innan pandemin slog til, seriöst vem fan vill slava på såna ställen o man tjänar skit..... nejtack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in