2022-05-28, 14:38
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Riktigt praktarsel, det blir bojkott av allt som han är involverad med framöver.
Citera
2022-05-28, 14:39
Medlem
Mr.Swedens avatar
Haha. Jasså här. Jag har alltid undrat var fackets blivande kommunikatörer tränas för uppgiften.
Citera
2022-05-28, 14:42
Bannlyst
Så han vill locka personal, genom att sänka minimilönerna?
Citera
2022-05-28, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Somalimonkey
Såg en mycket upprörande artikel idag där Johan Jureskog, en av Sveriges kändaste krögare, uttrycker sig mycket klanderfullt om arbetssökande ungdomar.

Han tycker att minimilönen inom restaurangbranschen är alldeles för HÖG och gnäller samtidigt att ingen vill jobba inom restaurang längre med slutsatsen att ungdomar är "lata slöfockar som hellre vill ligga hemma" och gråter över att "ungdomar drömmer om annat än att slita"

No shit? Klart som fan att folk har högre ambitioner i livet än att "slita" för att göda någon annans plånbok, med skräplön och dåliga villkor.

Att utsätta sitt psyke och kropp genom att göra slitiga jobb med skräplön är i mitt tycke att pissa på sig själv. Undra om Jureskog själv hade velat gå tillbaks till att flippa burgare för 130kr/h med dåliga villkor om det är så självklart?

Akut personalbrist på krogar: ”Slöfockar som går hemma”
https://www.aftonbladet.se/a/7dkAk9

Fortsätt du gå på försörjningsstöd och beckna. Vi äldre svenskar förstår precis vad han menar. Som någon annan i tråden skrev " det är inte slutet, det är början" så är det. Man tar vad som helst till vilken skitlön som helst i början. I Sverige är det aldrig torka, bidragen regnar så jag förstår att du inte behöver hjälpa dina kameler här.
Citera
2022-05-28, 14:44
Medlem
Han har alltid varit dryg, och hans hamburgare kostar väl i snitt 140:-! Rena rånet.
Citera
2022-05-28, 14:46
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteriorDecorator
Så han vill locka personal, genom att sänka minimilönerna?
Ja, intelligensen verkar inte vara hans starkaste sida.
Arbetsbrist? Sänk lönerna!
Arbetskraftsbrist? Sänk lönerna!
Bra balans på arbetsmarknaden? Sänk lönerna!
Citera
2022-05-28, 14:49
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av losfer
Man blir verkligen sugen på att jobba för honom. Undrar om den här artikeln hjälper honom med rekryteringen? Vilken idiot.

Ja, en riktig idiot, men det har han ju visat förr.. Tror han har någon diagnos denne Jonas Njurebog. En pajas som inte förstår han är en tönt, klart ungdomar inte vill arbeta åt en sådan.
Citera
2022-05-28, 14:50
Medlem
Och där förlorade jag ALL respekt för Jureskog.

Denna mångmiljonären med ett net worth på ca 120 miljoner kronor och en lägenhet värd 22 mille ska klaga på minimilöner för den yrkeskår som har sämsta löner, villkor och samtidigt har det tuffaste arbetet både psykiskt och fysiskt samt oftast utan semester (då det nästan enbart handlar om timlöner).
Ingen som jobbar på restaurang gör det för pengarna, det är hårt arbetande människor som inte pallar med tristessen att pilla sig i naveln vid ett skrivbord men samtidigt älskar jobbet som de utför i en magisk atmosfär och gemenskap bland kollegorna.

De inom restaurang vet också att de kommer att bli utnyttjade på de allra flesta krogarna där t.ex ägarna snor dricksen (som nu t.om ska börja att beskattas), provanställningen avbryts innan de ska få chansen att få fast tjänst, för att sedan ta in en ny på timmar och köra om karusellen igen, och igen och igen.
Krögare föredrar lönebidragare, nystartsjobb, provjobbare utan lön som inte blir erbjuden anställning och praktikanter alla dagar i veckan. De nöjer sig oftast med en svensk som kan jobbet och språket.
Är man kass på engelska så är det kört då det sällan pratas svenska bland personalen.
Samtidigt som ägarna sitter i dyra bilar och mångmiljonersvillor/lägenheter.

Som högst enligt kollektivavtal så får en vanlig kock med +6 års erfarenhet 143 kr.
Ob't höjdes alldeles precis med en krona (halleluja!) till 24 kr/timmen.
Börjar ticka efter klockan 20 på vardagar, inte mkt utrymme för ob då tills restaurangen stänger.
Har man tur så blir det en tusing eller två plus skatt i ob, men då får du säga hejdå till privatlivet på både kvällar och helger.
Du nästan måste jobba 6-7 dagar i veckan med långpannor på 10-15 timmar om dagen.
Vill du ha flick/pojkvän så se till att den också jobbar kvällar, annars funkar det inte.
17-20000 efter skatt som knappt rör sig upp alls kan inte kompensera för övriga samhällets ständiga ökade utgifter.
Där är dricksen den enda räddningen för att kunna leva ett någorlunda drägligt liv.
Lunchrestauranger får nästan aldrig dricks, de om några i branschen går på knäna, oftast småbarnsföräldrar som jobbar lunch eller de som vill hålla sin kärleksrelation i schack.
Ang dricksen så vet man att den snart är ett minne blott då allt ska betalas med kort och appar och genom t.ex fodoora.
Vad händer då? Då jävlar blir det kris om inte lönerna höjs.
Betala hyran själv och ha bil, kanske vara ensamstående? Glöm det.

På Jureskog så låter det också som att han vill att lönerna för vanlig restaurangpersonal ska sänkas medans köksmästare ska få högre lön, trots att de redan får det dubbla fast de gör mindre jobb än de övriga.
Det är endast till hans köksmästarvänners fördel medans de som skapar hans miljoner får ta smällen.
Han är så genomskådad.

Klart som fan att folk lämnar branschen med högsittande krögare som denna idiot!

Fuck off Jureskog!🖕
Senast redigerad av Rolfilainen 2022-05-28 kl. 15:21.
Citera
2022-05-28, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rockabilly65
Fortsätt du gå på försörjningsstöd och beckna. Vi äldre svenskar förstår precis vad han menar. Som någon annan i tråden skrev " det är inte slutet, det är början" så är det. Man tar vad som helst till vilken skitlön som helst i början. I Sverige är det aldrig torka, bidragen regnar så jag förstår att du inte behöver hjälpa dina kameler här.
Hej, jag har själv ett sk."slitjobb", skillnaden mellan Jureskog och min arbetsgivare är att min arbetsgivare betalar det dubbla i timman och jag behöver dessutom inte förlita mig på att det kommer in dricks, så som Jureslog tyckte att man kunde motivera den låga lönen med. "Dessutom får man kanske dricks på 3-4000 så lönen blir ändå helt okej"
Mvh.
Citera
2022-05-28, 14:52
Varför ska folk slita ihjäl sig för något så simpelt som hamburgare sålda till överpris? Ännu en kockidiot som överskattar sin egen betydelse...
Citera
2022-05-28, 14:55
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somalimonkey
Såg en mycket upprörande artikel idag där Johan Jureskog, en av Sveriges kändaste krögare, uttrycker sig mycket klanderfullt om arbetssökande ungdomar.

Han tycker att minimilönen inom restaurangbranschen är alldeles för HÖG och gnäller samtidigt att ingen vill jobba inom restaurang längre med slutsatsen att ungdomar är "lata slöfockar som hellre vill ligga hemma" och gråter över att "ungdomar drömmer om annat än att slita"

No shit? Klart som fan att folk har högre ambitioner i livet än att "slita" för att göda någon annans plånbok, med skräplön och dåliga villkor.

Att utsätta sitt psyke och kropp genom att göra slitiga jobb med skräplön är i mitt tycke att pissa på sig själv. Undra om Jureskog själv hade velat gå tillbaks till att flippa burgare för 130kr/h med dåliga villkor om det är så självklart?

Akut personalbrist på krogar: ”Slöfockar som går hemma”
https://www.aftonbladet.se/a/7dkAk9

Man kan ju tycka att en företagare borde ha bättre förståelse för kapitalism än gemene man, men det kanske är den höga inflationen som gjort att han kommit ur balans.
Citera
2022-05-28, 15:16
Medlem
happilappis avatar
Varför ska någon jobba billigt åt den här fittan så att han blir rik?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in