2022-05-27, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
"Det är absolut förbjudet att stå utanför markerat område vid laddning.
Överträdelse beivras."

Det är ju som sagt ett pilotprojekt, fattar inte padelspelande mellanchefs-Henke i sin e-tron att bete sig kan det stängas ner lika fort som det öppnade.
Citera
2022-05-27, 02:47
Medlem
supreme100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neflu
Varför göra det så krångligt? Tesla har ju löst det extremt enkelt för sina egna bilar. Sätt i sladden. Laddning startar. Pengar dras från ditt kopplade kort när du är klar. Fixa en standard för detta bara så slipper man mecka med kort och appar över huvud taget!

Håller verkligen med om detta –vad är problemet? Kort in, reservera belopp, påbörja laddning. Som en parkeringsautomat eller bensinmack.

Btw, om jag var affärsutvecklare på CirkleK, Preem, Shell eller annan valfri bensinleverantör hade jag till 100% satsat på att få en nationell laddinfrastruktur på plats. Jag förstår att detta är oljebolag i grunden –men utvecklas eller dö.
Citera
2022-05-27, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supreme100
Håller verkligen med om detta –vad är problemet? Kort in, reservera belopp, påbörja laddning. Som en parkeringsautomat eller bensinmack.

Btw, om jag var affärsutvecklare på CirkleK, Preem, Shell eller annan valfri bensinleverantör hade jag till 100% satsat på att få en nationell laddinfrastruktur på plats. Jag förstår att detta är oljebolag i grunden –men utvecklas eller dö.

Nu kan du inte läst inlägget du svarade på? Tesla har gjort det enklare än macken. Inget kort in eller ut bara ladda.
Citera
2022-05-27, 14:39
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OsynligTejp
Det är ju som sagt ett pilotprojekt, fattar inte padelspelande mellanchefs-Henke i sin e-tron att bete sig kan det stängas ner lika fort som det öppnade.

Jo, förstår vad du menar.
Nu ska ju tesla införa detta i USA också och det spekuleras i att de då ska montera längre sladdar för CCS sladden när de ändå ska byta kontakten för CCS.
Citera
2022-05-27, 17:41
Medlem
Citat:
Jo, förstår vad du menar.
Nu ska ju tesla införa detta i USA också och det spekuleras i att de då ska montera längre sladdar för CCS sladden när de ändå ska byta kontakten för CCS.

Behövs inte, vill man ladda hos Tesla kan man gott skaffa en bil som har laddporten på vänster bak.
Lite svårt för de som köpt bil redan, men för kommande köpare som nu vet att man i flera länder redan kan ladda hos Tesla, kan göra ett val när man väljer bil om man tycker det är viktigt att kunna ladda utan krångel hos Tesla.

Sen kan ju biltillverkarna börja fundera också om de vill erbjuda sina kunder smidigheten att kunna ladda hos Tesla och de då sätter sin laddport vänster bak om de inte har det idag.
Citera
2022-05-28, 12:55
Medlem
Har Tesla sagt något om varför man nu väljer att öppna upp?
Är det bara "av sin godhet", eller finns det affärsmässiga/ekonomiska överväganden bakom?, undrar

/T
Citera
2022-05-28, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Är det bara "av sin godhet", eller finns det affärsmässiga/ekonomiska överväganden bakom?, undrar

/T

Inte vad jag sett men:

Citat:
“Hopefully, Tesla will use the money generated from charging to fund an expansion of the network. The company has already said it is on a mission to accelerate the world’s transition to sustainable energy and from a business point of view, more customers using the Supercharger network enables faster expansion.”

https://www.electrifying.com/blog/article/tesla-set-to-open-up-uk-supercharger-network-within-weeks
Citera
2022-05-28, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302

/T

Det är ju för att få bättre kostnadstäckning så de kan bygga ut nätet så släpper de in andra på stationer med ledig kapacitet.
Citera
2022-05-28, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det är ju för att få bättre kostnadstäckning så de kan bygga ut nätet så släpper de in andra på stationer med ledig kapacitet.
Låter i.o.f.s. rimligt, men jag vet inte om Tesla själva har sagt detta.

Men, för mig är s.a.s "the writing on the wall".
Vi kommer att få se en standardisering/förenkling av el-bils-laddningen på olika plan, bl.a.
-administrativt
-ekonomiskt
-tekniskt

"Myndigheterna" kommer att använda både morot och piska för att styra/påverka detta.

När Tesla var i realiteten dom enda el-.bilarna som körde på vägarna var det motiverat med
Tesla-specifika laddplatser.
Nu håller det inte längre, och det inser Elon, och agerar därefter, tror

/T
Citera
2022-06-01, 21:17
Medlem
Här en ganska informativ sida om laddning av icke-Teslor hos Tesla laddplatser:
https://teslaclubsweden.se/vilka-bilar-kan-ladda-pa-tesla-supercharger/

Jag kan se framför mig diverse konflikter som får "arga lappen" i tvättstugan att förblekna...

/T
Citera
2022-06-01, 21:38
Medlem
Citat:
Eftersom det finns en alternativ DIN-standard så blir det nog inget. Dock lite märkligt att VW ID.4 accepterat ISO 15118.

Kanske fattar VAG att det är idiotiskt med en egen tysk standard för detta?
Citera
2022-06-02, 03:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Kanske fattar VAG att det är idiotiskt med en egen tysk standard för detta?

Kanske VAG borde inse att man bör ha laddluckan på vänster bak? Inget tvång så klart, men vill man inte att sina kunder ska kunna ladda smärtfritt hos Tesla, så visst, fortsätt så, men andra som Peugeot t.ex. har luckan på rätt ställevilket underlättar rejält om man vill ladda hos Tesla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in