2022-06-02, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Kanske VAG borde inse att man bör ha laddluckan på vänster bak? Inget tvång så klart, men vill man inte att sina kunder ska kunna ladda smärtfritt hos Tesla, så visst, fortsätt så, men andra som Peugeot t.ex. har luckan på rätt ställevilket underlättar rejält om man vill ladda hos Tesla.

Varför skulle man välja just vänster bak?
Om man betraktar denna bild: https://teslaclubsweden.se/wp-content/uploads/2022/05/SuC_compatible.jpg
så tror jag man kan dra slutsatsen att "vänster-bak-bilar" tillhör en minoritet (som nog kommer att bli ännu mindre..)

Hittade en artikel (i.o.f.s. inte helt färsk..) som försöker reda ut motiven för de olika placeringarna..
https://insideevs.com/news/328027/take-our-poll-whats-the-perfect-charge-port-location/

/T
Citera
2022-06-02, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Varför skulle man välja just vänster bak?
Om man betraktar denna bild: https://teslaclubsweden.se/wp-content/uploads/2022/05/SuC_compatible.jpg
så tror jag man kan dra slutsatsen att "vänster-bak-bilar" tillhör en minoritet (som nog kommer att bli ännu mindre..)

Hittade en artikel (i.o.f.s. inte helt färsk..) som försöker reda ut motiven för de olika placeringarna..
https://insideevs.com/news/328027/take-our-poll-whats-the-perfect-charge-port-location/

/T

På sidan bak är det bästa stället oavsett om det är på höger eller vänster.
Har inte läst artikeln än som du länkade till, men ska göra det.

Anledningen är att bilen blir minst skitig där. Mitt på fram är det sämsta. All skit från bilar framför hamnar på laddluckan vilket inte är optimalt. Näst sämst är höger och vänster fram eftersom det även blir märkbart skitigare där än höger och vänster bak.

Skulle någon få för sig att sätta luckan mitt bak av någon anledning så är det också en dålig idé av samma anledning.

Men sett till att Tesla nu har öppnat upp många av sina laddare för andra och att Tesla har luckan på vänster bak så måste det vara det mest optimala om man nu vill ladda hos Tesla.

Edit: Har läst artikeln nu. Ja det finns sannerligen flera olika argument till varför portarna sitter som dom gör och de har sina poänger i det dom säger, men tycker ändå vänster bak är bäst.

Allra bästa för alla elbilsägare hade varit om de kunde enas om en standard, det skulle göra saker mycket enklare vid laddstationerna.
Senast redigerad av JohnBlund 2022-06-02 kl. 15:32.
Citera
2022-06-03, 10:40
Medlem
Vanliga bensinstationer drar ju nytta av det faktum att tanklocken verkar sitta 50/50 vänster/höger.
Två bilar kan ju dela på kortläsaren och de två pumpar som läsaren betjänar.
Tesla har (som jag ser det) hamnat i ett läge där man s.a.s. försöker "kasta in jästen efter degen"
Det borde väl gå att planera/bygga laddstationer som klarar av (nästan) alla laddport-placeringar utan
konflikter kring "vilken ruta" bilen står i.
Lite längre kabel vore väl en bra början..

Min e-soul har ju laddporten fram, lite till vänster.
Detta verkar utmålas som ett problem, möjligen mest av dom som inte har bilen ifråga?
Bilen verkar bli skitigast bak, därefter på sidorna, och faktiskt minst skit i fronten.
Man petar ju bara på luckan med ett finger så den öppnar.
Därefter tar man ju i dess baksida som är helt ren.

Mina konkreta erfarenheter av laddning på publika laddplatser är dock hittills 0
Jag skall åka och testa lite, i alla fall...

/T
Citera
2022-06-03, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Varför ska de behöva veta dessa personliga uppgifter, för att sälja ström? Låter helt sjukt.

Och det kräver/behöver de inte heller.

Jävla Vänsterextrema som dig som alltid skiter att läsa och sen skriver vad du tror i din sjuka värld.
Citera
2022-06-03, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Vanliga bensinstationer drar ju nytta av det faktum att tanklocken verkar sitta 50/50 vänster/höger.
Två bilar kan ju dela på kortläsaren och de två pumpar som läsaren betjänar.
Tesla har (som jag ser det) hamnat i ett läge där man s.a.s. försöker "kasta in jästen efter degen"
Det borde väl gå att planera/bygga laddstationer som klarar av (nästan) alla laddport-placeringar utan
konflikter kring "vilken ruta" bilen står i.
Lite längre kabel vore väl en bra början..

Min e-soul har ju laddporten fram, lite till vänster.
Detta verkar utmålas som ett problem, möjligen mest av dom som inte har bilen ifråga?
Bilen verkar bli skitigast bak, därefter på sidorna, och faktiskt minst skit i fronten.
Man petar ju bara på luckan med ett finger så den öppnar.
Därefter tar man ju i dess baksida som är helt ren.

Mina konkreta erfarenheter av laddning på publika laddplatser är dock hittills 0
Jag skall åka och testa lite, i alla fall...

/T

Du måste leva på månen eftersom du inte har någon koll alls. Laddluckorna blir skitigast fram och efte det vänster och höger fram.
Citera
2022-06-03, 12:01
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Och det kräver/behöver de inte heller.

Jävla Vänsterextrema som dig som alltid skiter att läsa och sen skriver vad du tror i din sjuka värld.

Va?

Så för att jag ifrågasätter att det skulle vara nödvändigt, så är jag vänsterextrem?

Jag läste TS.

Vad är det du menar att jag trodde som vad så orimligt?

Jag hade förövrigt inte en aning om att vänsterextrema bryr sig om personlig integritet.
Citera
2022-06-03, 13:56
Medlem
Citat:
Du måste leva på månen eftersom du inte har någon koll alls. Laddluckorna blir skitigast fram och efte det vänster och höger fram.
Du menar alltså att du vet mer än jag själv om den bil jag kör & äger? KIA e-soul...
Jag har handtvättat den flera gånger, och jag vet var smutsen brukar sitta!

/T
Citera
2022-06-04, 11:31
Medlem
Svenska Tesla-klubben, skiver om "Hur trångt kan det bli på Tesla Supercharger?"
https://teslaclubsweden.se/hur-trangt-kan-det-bli-pa-tesla-supercharger/

/T
Citera
2022-06-21, 23:25
Medlem
Man var ju glad när man hörde att Tesla skulle öppna upp för alla, men helvete så snikna dom är då.
De tar ju typ samma skyhöga pris som Ionity. Man tappar nästan hakan över hur dyra de är. Trodde inte det om Tesla, men tydligen är det hutlösa priser som gäller.

Så tråkigt. Hade hoppats på bättre för Tesla.
Citera
2022-06-22, 06:19
Medlem
Citat:
Man var ju glad när man hörde att Tesla skulle öppna upp för alla, men helvete så snikna dom är då.
De tar ju typ samma skyhöga pris som Ionity. Man tappar nästan hakan över hur dyra de är. Trodde inte det om Tesla, men tydligen är det hutlösa priser som gäller.

Så tråkigt. Hade hoppats på bättre för Tesla.

Du kan ju teckna abonnemang så får du samma pris som teslaägare, nu runt 5-5,50kr/kWh. Till skillnad från Ionity är du bara bunden en månad.
Citera
2022-06-22, 06:52
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jag har testat, dyrt som fan, men skönt att få alla 80 kW min bil har stöd för.

Jag har en Opel Vivaro e med laddporten vänster fram så jag ställde mig bara med fronten mot laddaren.

Laddplatsen är på en grusplan så det finns inga streck eller rutor att hålla sig inom och det var ingen annan där, så jag tänkte inte på hur det är tänkt att man ska stå.

Jag har för mig att teslorna brukar stå med sidan mot laddarna, eller?
Citera
2022-06-22, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Du kan ju teckna abonnemang så får du samma pris som teslaägare, nu runt 5-5,50kr/kWh. Till skillnad från Ionity är du bara bunden en månad.

Inte värt det eftersom jag laddar oftast hemma. Men ja 5-5,5 är fortfarande dyrare än att ladda på ionity med Bonnet.

Jag Var ute och körde i helgen och betalade 4,3 kr per kilowatt timme hos Ionity utan abonnemang. Allt jag behövde göra var att använda Bonnets app istället för Ionity.
Ionity tar med sin app dubbelt så mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in