Citat:
Ursprungligen postat av
EnergizerBunny
Men hur tänkte du där? Förmodligen tänkte du inte alls...
Hur i helvete arbetsgivaren skulle kunna veta FÖRE en intervju vare sig en person som söker är muslim eller ej, såvida inte sökaren själv anger i ansökan att den är muslim, är för mig en gåta.
Du får gärna förklara hur arbetsgivaren någonsin skall kunna få reda på det där i ett sådant läge?
Jag tror knappast muslimer bara för sakens skull i varje ansökan skriver "Jag är muslim, jag är muslim!". Varför skulle de göra det?
Brukar du skriva i din arbetsansökan att "Jag är kristen!", eller vad du nu är för något???

CV...
pluggat var, gjort vad, uppvuxen var, namn.
Tilltag att stämma arbetsgivare pga egenheter att bära reklam attiraljer för en viss religion gör det inte precis lättare att få anställning för muslimska kvinnor.
Det gäller för övrig Pastafaris med durkslag på huvudet, nunnor, woodopräster etc också.
Men de brukar ofta ha förståelse för att man inte ska distrahera och påverka elever, sjuka, kunder och klienter med sådana, för jobbet helt helt irrelevanta, religiösa symboler på sitt arbete.
Därför brukar inte anhängare av dessa religioner ge upphov till problem eller stämningar/skadestånd.
Den enda logiska vore naturligtvis om man konstaterade att religion, politiska ståndpunkter och sexuella preferenser hör privatlivet till. Att vi alla därför låter bli att hålla på med sådana saker på arbetstid.
I vart fall inom skattefinansierade verksamheter dit alla invånare ska vara lika välkomna.
Annars får väl arbetsgivaren avgöra - men som
grundregel borde det alltid vara olämpligt och otillåtet.