2022-05-27, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Det handlar om uppfostran och vuxen mognad.

Om man ser kvinnor och män som vuxna medmänniskor med intelligens, kunskap och yrkesskicklighet behandlar man dem därefter.

Om man däremot ser kvinnor som enbart ”knullvarelser” kommer man också behandla dem så.

Västerländska män har en sundare uppfostran och har redan från dagis umgåtts med både flickor och pojkar, gått i skolan ihop, lekt tillsammans och såsmåningom jobbat ihop. Kanske gjort lumpen ihop.
Ingen av dessa västerländska män skulle komma på idén att be kvinnor skyla sitt hår för att männen annars inte kan låta bli att bli ”uppkåtade”.
Det är en fullkomligt befängd tanke.

Detta medeltida synsätt på kvinnor, som du beskriver för de muslimska männen, hör inte hemma i ett modernt sekulariserat samhälle där könsdiskriminering är förbjuden och män och kvinnor har samma rättigheter. Friska sunda västerländska mån skulle aldrig komma på idéen att bete sig så.

Att män tittar beundrade på snygga kvinnor på stan, precis som kvinnor kan titta på en snygg man är något helt annat och inget som är särskilt besvärande för någondera. Alla tittar på alla ute på stan, det är varken förvånande eller något problem.
Du förstår verkligen ingenting. Hejdå.
Citera
2022-05-27, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Vänta nu, vill du att kvinnor skall få gå nakna i skolor och på gatan?
Ja, om de vill det och alla män ska ha burka.
Citera
2022-05-27, 17:42
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Nej precis, det hade de inte, även om de kanske påstod det.

Låt säga att jag kallar mig feminist, och själv känner mig som en feminist. Samtidigt anser jag att kvinnor ska förtryckas, inte ska ha rättigheter i samhället, och endast ska stå vid spisen och föda barn. Är jag feminist?

Självklart inte.

Precis som Adolf Hitler inte var nazist.

Eddie Merckx inte var cyklist.

Jonas Gardell inte är trist.

Medina inte kom sist i Mello-finalen.

Osv
Citera
2022-05-27, 19:01
Medlem
fellowvessels avatar
Citat:
Det handlar om uppfostran och vuxen mognad.

Om man ser kvinnor och män som vuxna medmänniskor med intelligens, kunskap och yrkesskicklighet behandlar man dem därefter.

Om man däremot ser kvinnor som enbart ”knullvarelser” kommer man också behandla dem så.

Västerländska män har en sundare uppfostran och har redan från dagis umgåtts med både flickor och pojkar, gått i skolan ihop, lekt tillsammans och såsmåningom jobbat ihop. Kanske gjort lumpen ihop.
Ingen av dessa västerländska män skulle komma på idén att be kvinnor skyla sitt hår för att männen annars inte kan låta bli att bli ”uppkåtade”.
Det är en fullkomligt befängd tanke.

Detta medeltida synsätt på kvinnor, som du beskriver för de muslimska männen, hör inte hemma i ett modernt sekulariserat samhälle där könsdiskriminering är förbjuden och män och kvinnor har samma rättigheter. Friska sunda västerländska mån skulle aldrig komma på idéen att bete sig så.

Att män tittar beundrade på snygga kvinnor på stan, precis som kvinnor kan titta på en snygg man är något helt annat och inget som är särskilt besvärande för någondera. Alla tittar på alla ute på stan, det är varken förvånande eller något problem.

Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Du förstår verkligen ingenting. Hejdå.
Uppenbarligen förstår han väldigt mycket & är bra på att formulera sig, kudos, kan förstå att du/ni vill avsluta samtalet.
Citera
2022-05-28, 00:47
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Du får lugna ner dig lite. Du svarade på ett inlägg där det står att företaget inte ens kallar dom till intervju. Är din läsförståelse inte på topp just nu, hade du otur när du tänkte eller är du allmänt obildad? Hade jag haft eget företag då hade jag absolut sorterat bort folk med namn som kunde innebära att dessa är troende muslimer. Sorterar man bort dom innan intervjun då kommer det inte få några konsekvenser eftersom du inte behöver motivera vilka som blir kallade på intervju. Tyvärr är det lite svårare inom offentlig verksamhet att göra så.

Nja, nu får snarare Du lugna ner dig lite .
Varför ljuger du så? Det svarade jag inte alls på. Läs om och läs rätt. Så här stod det:
"Det här är varför vi inte anställer muslimer på vår firma"

Var i den meningen ser du att de inte kallar till intervju??? De ANSTÄLLER INTE står det. Det är inte synonymt med att de inte ens kallar på intervju.

Skärp dig nu
Citera
2022-05-28, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Nja, nu får snarare Du lugna ner dig lite .
Varför ljuger du så? Det svarade jag inte alls på. Läs om och läs rätt. Så här stod det:
"Det här är varför vi inte anställer muslimer på vår firma"

Var i den meningen ser du att de inte kallar till intervju??? De ANSTÄLLER INTE står det. Det är inte synonymt med att de inte ens kallar på intervju.

Skärp dig nu
😊 Jag förutsätter att firman inte ens kallar till intervju om man har den inställningen. Vore liksom som att be om problem om dom kallar muslimer till intervju men aldrig anställer någon muslim 👍😀
Citera
2022-05-29, 02:14
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
😊 Jag förutsätter att firman inte ens kallar till intervju om man har den inställningen. Vore liksom som att be om problem om dom kallar muslimer till intervju men aldrig anställer någon muslim 👍😀

Men hur tänkte du där? Förmodligen tänkte du inte alls...
Hur i helvete arbetsgivaren skulle kunna veta FÖRE en intervju vare sig en person som söker är muslim eller ej, såvida inte sökaren själv anger i ansökan att den är muslim, är för mig en gåta.

Du får gärna förklara hur arbetsgivaren någonsin skall kunna få reda på det där i ett sådant läge?

Jag tror knappast muslimer bara för sakens skull i varje ansökan skriver "Jag är muslim, jag är muslim!". Varför skulle de göra det?

Brukar du skriva i din arbetsansökan att "Jag är kristen!", eller vad du nu är för något???
Citera
2022-05-30, 10:02
Medlem
colis avatar
Citat:
Men hur tänkte du där? Förmodligen tänkte du inte alls...
Hur i helvete arbetsgivaren skulle kunna veta FÖRE en intervju vare sig en person som söker är muslim eller ej, såvida inte sökaren själv anger i ansökan att den är muslim, är för mig en gåta.

Du får gärna förklara hur arbetsgivaren någonsin skall kunna få reda på det där i ett sådant läge?

Jag tror knappast muslimer bara för sakens skull i varje ansökan skriver "Jag är muslim, jag är muslim!". Varför skulle de göra det?

Brukar du skriva i din arbetsansökan att "Jag är kristen!", eller vad du nu är för något???

CV...
pluggat var, gjort vad, uppvuxen var, namn.

Tilltag att stämma arbetsgivare pga egenheter att bära reklam attiraljer för en viss religion gör det inte precis lättare att få anställning för muslimska kvinnor.

Det gäller för övrig Pastafaris med durkslag på huvudet, nunnor, woodopräster etc också.
Men de brukar ofta ha förståelse för att man inte ska distrahera och påverka elever, sjuka, kunder och klienter med sådana, för jobbet helt helt irrelevanta, religiösa symboler på sitt arbete.
Därför brukar inte anhängare av dessa religioner ge upphov till problem eller stämningar/skadestånd.

Den enda logiska vore naturligtvis om man konstaterade att religion, politiska ståndpunkter och sexuella preferenser hör privatlivet till. Att vi alla därför låter bli att hålla på med sådana saker på arbetstid.

I vart fall inom skattefinansierade verksamheter dit alla invånare ska vara lika välkomna.
Annars får väl arbetsgivaren avgöra - men som grundregel borde det alltid vara olämpligt och otillåtet.
Senast redigerad av coli 2022-05-30 kl. 10:48.
Citera
2022-05-30, 20:05
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
CV...
pluggat var, gjort vad, uppvuxen var, namn.

Det där tillförde inget nytt. Återigen, hur skall du genom det ovanstående kunna urskönja ifall någon är muslim??

Var man har pluggat? Okej, personen har pluggat på Svedalaskolan i Bertilsberg. Jaha? Och?
Gjort vad? Arbetat som lagerarbetare på Willys. Jaha? Och?
Uppvuxen var? Uppvuxen någonstans i Mellanöstern. Jaha? Och?
Namn? Abi Drarnan. Jaha? Och?

Återigen, du kan inte så enkelt och självklart se vad folk har för religion utan att gå närmare in på frågor som rör de frågorna mer ingående.
Citera
2022-05-30, 22:33
Medlem
colis avatar
Citat:
Det där tillförde inget nytt. Återigen, hur skall du genom det ovanstående kunna urskönja ifall någon är muslim??

Var man har pluggat? Okej, personen har pluggat på Svedalaskolan i Bertilsberg. Jaha? Och?
Gjort vad? Arbetat som lagerarbetare på Willys. Jaha? Och?
Uppvuxen var? Uppvuxen någonstans i Mellanöstern. Jaha? Och?
Namn? Abi Drarnan. Jaha? Och?

Återigen, du kan inte så enkelt och självklart se vad folk har för religion utan att gå närmare in på frågor som rör de frågorna mer ingående.

Det går ju rätt lätt att googla folk idag - namn på de man bor med, vänner, bilder på fejan, instagram etc. Tidigare domar, frånskild, antal barn, andra medborgarskap, församlingstillhörighet, ev vigselförrättare, anhörigas gravplats.

Allt väldigt enkla uppgifter att ta fram före en ev anställningsintervjuv.
Går till och med fortare att få fram dessa uppgifter än att ringa på referenser.

Om man inte vill intervjuva någon som kanske kommer kräva att få göra religiös reklam för islam på jobbet och annars stämmer på 70.000 kr - låter man som arbetsgivare naturligtvis helt enkelt bli att kalla tveksamma personer med muslimsk historik till intervjun.

Synd på de som sorteras bort.
Men det är arbetsgivarens marknad till många jobb idag - missar du en står dig hundratals åter i kö.
Citera
2022-05-31, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firechromenorr
Nja trodde liberalismen gav personer möjligheten att klä sig hur dom vill? Varför måste hon klä sig som ett svenskt instagramluder som är hälften avklädd och troligtvis inte vet vem henns far är? Vad är nästa gång, ska man påbjudas använde botox i läpparna och tar rumpbilder?

Svenska folket och svensk samhälle har en degenererad riktning. Trasiga familjer, svinäteri, alkholen flödar och knarket snortas. Det hela brukar oftast sluta med att man hamnat på antideppressiva tabletter och att man ruttnar bort på någon åldedomshem där ingen bryr sig om dig och du hittas i din egna avföring avliden! Detta skulle vara en bra plot för en film som jag tänker göra som jag ska döpa till "The Swedish story, unfiltered"!

Ja det måste vara frustrerande att vara så ful och hjärndöd att ingen kvinna ens tar i dig frivilligt, men som muslim är det ju bara att hävda din rätt och ta en minderårig oskuld till fru. Om hon motsätter sig det är det bara att utföra lite hedersrelaterat våld tills hon fogar sig.

Så vad du klagar över?
Senast redigerad av Mr.Nogatco. 2022-05-31 kl. 17:59.
Citera
2022-05-31, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Nogatco.
Ja det måste vara frustrerande att vara så ful och hjärndöd att ingen kvinna ens tar i dig frivilligt, men som muslim är det ju bara att hävda din rätt och ta en minderårig oskuld till fru. Om hon motsätter sig det är det bara att utföra lite hedersrelaterat våld tills hon fogar sig.

Så vad du klagar över?

Det är så kört för er vännen.. du ser inte ens det va? Att ni drunknar? NI är färdig, tomt och dött somf olk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in