Citat:
Ursprungligen postat av
vraalaak
Avser att diskutera de bakomliggande orsakerna till i ämnet nämnda fenomen.
(Generella orsaker, inte anekdotiska. Att en duktig individ kan tjäna bra tror jag alla fattar.)
Är själv högskoleutbildad och förhandlar min lön själv. När man diskuterar med gamla kursare, polare etc., verkar det som att de som bytt jobb ett par-tre gånger minst, tjänar mycket bättre än de som varit lojala och stannat kvar hos en enskild arbetsgivare en längre tid.
T.ex. sjuksköterskan Anna-Lena som jobbat på samma avdelning sedan 1990, kan mycket väl brädas av nyexade Tindra i månadslön. Varför är det så?
Varför värderar inte arbetsgivare lojalitet och erfarenhet inom organisationen? Varför måste man vara illojal om man vill tjäna bra?
Förstår att detta är grundat i marknadsekonomi, men varför betalar inte arbetsgivarna duktig personal vad dom är värda så att dom stannar?
Tyvärr är Sveriges löner uppbyggda så att alla ska ha liknande lön och ingen får stå ut.
Har suttit i många löneförhandlingar och lyssnat på samma skitsnack varje gång. Har kunnat visa siffror där min omsättning ökat med flera miljoner men ändå är det samma skitsnack. De vanliga är:
- Ska du ha mer så måste någon annan ha mindre.
- Vi har bara pengar för 2% ökning.
- Företaget går lite dåligt just nu.
- Nästa år kan vi kolla på detta igen och kanske få till något bättre.
Om jag ex tjänar 30000kr och vill ha 35000kr då jag gjort något extra. Har jobbat på företaget i fem år med bra resultat.
Om jag då säger upp mig pga att jag inte får min löneökning så måste företaget dra igång en rekrytering, kostar tid och pengar. Det tar sin tid innan den nya personen är på plats och introducerad i system, arbetsuppgifter osv. Den nya personen har säkert begärt en lön runt det jag ville ha eller i närheten och företaget har då tappat mina fem år av erfarenhet och goda resultat för att istället få en person utan detta för liknande peng.
Jag har själv bytt jobb fyra gånger senaste 13 åren och på den tiden ökat lönen från nästan 25” -> nästan 60”. Bonusar, förmåner och annat har givetvis också blivit bättre med varje byte.
Hade jag varit kvar på första företaget så hade jag kanske varit uppe i drygt 40” nu gissar jag på.