2022-05-27, 12:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Avser att diskutera de bakomliggande orsakerna till i ämnet nämnda fenomen.
(Generella orsaker, inte anekdotiska. Att en duktig individ kan tjäna bra tror jag alla fattar.)

Är själv högskoleutbildad och förhandlar min lön själv. När man diskuterar med gamla kursare, polare etc., verkar det som att de som bytt jobb ett par-tre gånger minst, tjänar mycket bättre än de som varit lojala och stannat kvar hos en enskild arbetsgivare en längre tid.

T.ex. sjuksköterskan Anna-Lena som jobbat på samma avdelning sedan 1990, kan mycket väl brädas av nyexade Tindra i månadslön. Varför är det så?

Varför värderar inte arbetsgivare lojalitet och erfarenhet inom organisationen? Varför måste man vara illojal om man vill tjäna bra?

Förstår att detta är grundat i marknadsekonomi, men varför betalar inte arbetsgivarna duktig personal vad dom är värda så att dom stannar?
Håller med tror nog många upplever det samma. Helt bakvänt resonerat av arbetsgivaren.
Citera
2022-05-27, 13:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Vincit-iustitia
Mycket bra tråd och inlägg, tyvärr så är det bara att hålla med, systemet är urkasst.
Hos oss så vill cheferna höja lönen individuellt och rejält på flera trogna individer men det blir nästan utan undantag tvärnobben från HR och facket. Det går verkligen inte att komma runt det med annat än att byta jobb.

Ofattbar inställning som ger kompetenstapp och sämre motivation..
Precis det är konsekvensen att motivationen svalnar bland dom trogna.
Citera
2022-05-27, 13:39
Medlem
Evronianers avatar
Det är ännu svårare inom kommunal sektor där lärare som jobbat i decennier ibland har lägre lön (ibland betydligt lägre) än nyexaminerade. Det handlar mycket om att löneökningar tas ifrån en bestämd pott som alla ska dela på och nyanställda kan ges (nästan) hur mycket som helst pga behov.

Otroligt moralsänkande och förstör oftast stämmningen på arbetsplatsen samt kvaliten på undervisningen. Tänk dig själv att du är en lärare som älskar ditt jobb och dina elever och så får ynglingen som är nyanställd 4000:- mer i månaden än du!

Det går att byta jobb, men på små orter så blir det oftast att man får börja pendla eller helt enkelt flytta.
Citera
2022-05-27, 13:46
Medlem
Citat:
(Generella orsaker, inte anekdotiska. Att en duktig individ kan tjäna bra tror jag alla fattar.)

Är själv högskoleutbildad och förhandlar min lön själv. När man diskuterar med gamla kursare, polare etc., verkar det som att de som bytt jobb ett par-tre gånger minst, tjänar mycket bättre än de som varit lojala och stannat kvar hos en enskild arbetsgivare en längre tid.

T.ex. sjuksköterskan Anna-Lena som jobbat på samma avdelning sedan 1990, kan mycket väl brädas av nyexade Tindra i månadslön. Varför är det så?

Varför värderar inte arbetsgivare lojalitet och erfarenhet inom organisationen? Varför måste man vara illojal om man vill tjäna bra?

Förstår att detta är grundat i marknadsekonomi, men varför betalar inte arbetsgivarna duktig personal vad dom är värda så att dom stannar?

Det är bakvänt och destruktivt. Men det finns inget som säger att chefer är intelligenta individer. Ta du och fundera på det.
Citera
2022-05-27, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Jag hörde någon högt uppsatt person prata om "modernare utbildning". Alltså man tar hellre in någon som just slutat skolan som därmed har en senare utbildning, än behåller den som jobbat på företaget i 20 år. Det var 20 år sen den personen slutade skolan med en utdaterad läroplan och är därmed inte med i ett lönerace.

Men man fortbildas/utvecklas ju på arbetsplatsen under tidens gång. Eller tror du att en ingenjör som utexaminerades för 20 år sedan, inte "kan" använda teknik/metoder framtagna efter 2002 i sitt arbete?

Det är ju just det tråden handlar om: Att erfarenheten inte värderas av nuvarande arbetsgivare, varför man måste byta för att få betalt för den. Knäppt.
Citera
2022-05-27, 13:52
Medlem
Turist i tidens avatar
Djäntligen ska lönen inte baseras på hur bra förhandlare man är.
Hög lön till en nyanställd kan medföra att en hel avdelning måste uppgraderas lönemässigt.
Citera
2022-05-27, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evronianer
Det är ännu svårare inom kommunal sektor där lärare som jobbat i decennier ibland har lägre lön (ibland betydligt lägre) än nyexaminerade. Det handlar mycket om att löneökningar tas ifrån en bestämd pott som alla ska dela på och nyanställda kan ges (nästan) hur mycket som helst pga behov.

Otroligt moralsänkande och förstör oftast stämmningen på arbetsplatsen samt kvaliten på undervisningen. Tänk dig själv att du är en lärare som älskar ditt jobb och dina elever och så får ynglingen som är nyanställd 4000:- mer i månaden än du!

Det går att byta jobb, men på små orter så blir det oftast att man får börja pendla eller helt enkelt flytta.

Jag förstår att det här med "potter" (någon annan nämnde också det) kan vara en förklaring. Dock ett efterblivet system, icke desto mindre. Riskerar man att förlora personal pga snålhet, är det i längden billigare att möta personalens krav, än att personalen slutar och man får göra en dyr "ambulansutryckning" (kanske hyra in från konsultbolag) istället för att fylla luckorna.
Citera
2022-05-27, 13:54
Medlem
Svaret är enkelt men kanske inte logiskt

En nyrekrytering sker när det finns en plats att fylla, allts är behovet stort just då och man får betala vad det kostar, jag är beredd att betala betydligt mer för vatten när jag är ute och törstig än jag är för samma mängd vatten jag har hemma.

Om det är brist på arbetskraft så har man även som redan anställd ett bra läge att förhandla sig till högre lön, men i andra fall så är alla platser fyllda och då är mitt läge sämre.

I tillägg så om man betalar högre lön till en redan anställd kommer det nästan automatiskt krav från övriga på samma höjning.

Citat:

Citera
2022-05-27, 13:56
Medlem
henrikos avatar
Citat:

Arbetsgivarna chansar väl helt enkelt på att arbetarna ska vara kvar. Skulle arbetsgivaren höja lönen direkt har arbetsgivaren förlorat direkt. Om den anställde säger upp sig, har arbetsgivaren också förlorat, då arbetsgivaren i det läget måste ta in en ny för en riktigt lön. Men det finns en liten möjlighet att den anställde stannar ändå, och då har arbetsgivaren vunnit.
Citera
2022-05-27, 13:56
Medlem
Belters avatar
Citat:
Men man fortbildas/utvecklas ju på arbetsplatsen under tidens gång. Eller tror du att en ingenjör som utexaminerades för 20 år sedan, inte "kan" använda teknik/metoder framtagna efter 2002 i sitt arbete?

Det är ju just det tråden handlar om: Att erfarenheten inte värderas av nuvarande arbetsgivare, varför man måste byta för att få betalt för den. Knäppt.

Jag tror, om jag ska vara helt ärlig, att man utvecklas bäst när man byter företag 3-5 år. Då kan man ta lärdom om sådant man inte kanske hade tänkt på själv etc, ja du fattar vad jag menar.

Att vilja anställa folk med "modernare utbildning" är inte mitt påhitt, utan jag bara återgav av vad jag hade hört. Så, bli inte förvånade om ni stöter på det i era yrkesliv.
Citera
2022-05-27, 13:59
Medlem
Citat:

Varför tror du lojalitet och erfarenhet inte värderas? Det var ditt första misstag.

Det andra gäller hur mycket man ska betala. Hamnar inte arbetsgivaren i en utpressnings situation, där den erfarne ständigt kan hota med att lämna?

Erfarna och lojala kanske redan betalas bra, även om de själva ständigt vill ha mer.
Citera
2022-05-27, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joonas73
Svaret är enkelt men kanske inte logiskt

En nyrekrytering sker när det finns en plats att fylla, allts är behovet stort just då och man får betala vad det kostar, jag är beredd att betala betydligt mer för vatten när jag är ute och törstig än jag är för samma mängd vatten jag har hemma.

Om det är brist på arbetskraft så har man även som redan anställd ett bra läge att förhandla sig till högre lön, men i andra fall så är alla platser fyllda och då är mitt läge sämre.

I tillägg så om man betalar högre lön till en redan anställd kommer det nästan automatiskt krav från övriga på samma höjning.

Jag kan köpa det, men "platsen att fylla" kanske beror på att erfarne Pelle inte fick den lön han önskade så han stack. Firman är nu desperat och anställer då Sune som är mindre erfaren och dyrare än Pelle. Allt för att kunna leverera till kund i tid.

Hade det inte då varit bättre om firman gått Pelle till mötes med en gång? Firmans kunder vill ju ha pålitliga leveranser av produkter/tjänster av god kvalité, och jag skulle iaf inte vilja anlita en konsultfirma vars personal säger upp sig i parti och minut. Men det kanske bara är jag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in