Det är som sagt inte logiskt i alla lägen, den som är anställd har ju en gång accepterat lönen, man vet att man trivs, har sin plats i LAS-lista, inarbetade rutiner mm och värderar därmed stabilitet och säkerhet.
Ska jag byta jobb så vill jag se en uppsida och då är lönen kanske den faktor som är enklast att se, övriga delar är oklara, och därmed trycks lönen uppåt.
I sak håller jag helt med, den duktige, lojale bör få mer lön inom sitt nuvarande arbete, men det finns också de som är lata och nöjda (fat cats) som inte bör få högre lön bara för man varit anställd länge. Det är annars ett ganska vanligt argument, jag har varit här si och så länge, något som i sig inte motiverar högre lön, ibland snarare tvärt om för man envisas med att göra saker på samma sätt som 1995 när man anställdes
Citat:
Ursprungligen postat av
vraalaak
Jag kan köpa det, men "platsen att fylla" kanske beror på att erfarne Pelle inte fick den lön han önskade så han stack. Firman är nu desperat och anställer då Sune som är mindre erfaren och dyrare än Pelle. Allt för att kunna leverera till kund i tid.
Hade det inte då varit bättre om firman gått Pelle till mötes med en gång? Firmans kunder vill ju ha pålitliga leveranser av produkter/tjänster av god kvalité, och jag skulle iaf inte vilja anlita en konsultfirma vars personal säger upp sig i parti och minut. Men det kanske bara är jag