Citat:
Ursprungligen postat av
AlbusPercival
När ska Ukrainas motoffensiv börja där man skulle ta över krim samt andra områden RYssarna tagit över?
Frågar åt min granne
Nej det gör du inte. Du ställer frågan för att provocera samtidigt som du tror att du lyckas förmedla en point som inte finns, men jag ska ändå svara dig.
Men först: Ingen har från Ukrainskt officiellt håll sagt annat än att detta kommer att bli långvarigt.
Sen har jag inte sätt några västerländska analytiker av rang påstå att Ryssen är utkastat snart och väldigt få fanboys har påstått det, så ingen känner sig träffad över din missriktade fråga.
Men nu till svaret:
Ukraina använder framgångsrikt en försvarsstrategi som går ut på att nöta ut Ryska resurser i det långa loppet. Det är det som var det som hände vid Kiev och Charkiv. Det var ingen supersmart luring av intelligenta orcher för att binda upp Ukrainska FM samtidigt som man tog öst. Det var två för Ryssland förlorade slag helt enkelt. Suck it up.
I öst är det lite mer klurigt då Ryssland verkar ha förmåga att i alla fall jobba på en front så det faller inte ihop som på de andra platserna.
Men matematiskt så är det här redan avgjort då de Ryska leden tunnas ut ju mer mark de tar.
Till och med utvecklingsstörda nedsupna ryssar förstår att ta hela landet = 1 rysk soldat per 2,5 km2 = inte speciellt hållbart nu då ingen bevisligen stod med rosor längs vägarna utan snarare Stugna-P.
Därmed har den ryska ambitionen minskat. Ingen vet vad som är deras nya mål, men ju mindre munsbit de slutligen bestämmer sig så gäller: ju mindre ju enklare för ryssen att faktiskt hålla.
Därmed tror jag att Severodonetsk är den sista biten Ryssarna ämnar ta och det tror jag de klarar under de kommande veckorna.
Sedan kommer de konsolidera, och fokusera på att försvara tagna delar. Eventuellt utropa seger likt GWB 3 veckor in i Irak-kriget. (typ: vi har befriat alla ryssvänliga platser...nu har banderas sitt kvar)
Även detta kommer att konsekvensutsättas av det som då kan benämnas som ukrainska insurgenter, men de bör kunna hantera detta då det inte bryr sig om att Mongoler i Rosgvardiya stryker med här och där. Där kan Ryssland fylla på år efter år.
Att ta tillbaka den marken är ingen easy day för Ukraina, men om jag får gissa så fortsätter Ukraina att bygga styrka med fler donerade tyngre vapen och när man maxat sin styrka så tror jag att man kör en offensiv mot Cherson först, och den sker innan en eventuell "omröstning" för att hindra denna.
D.v.s inom ca 4 månader. Här kommer man försöka att gå öst och ta tillbaka hela vägen till Mariupol.
Om väst håller sina löften och resolut fortsätter att stödja med bättre och modernare vapen så är bedömningen att Ukraina kommer att lyckas ta tillbaka den här delen av landet.
Då det kommer till Donbass är det mer troligt att det på lång sikt går tillbaka till ett tillstånd av lågintensiv konflikt där Ukraina inte genomför en fullskalig offensiv för att ta tillbaka förlorat land.
Krim tror jag ärligt talat aldrig att Ukraina kommer att kunna ta tillbaka med militära insatser.
Krim återgår endast till Ukraina om Ryssland faller ihop inifrån.
Men jag är hoppfull och hoppas att Ryssen är utsparkad och att Ryssland upphört att existera som stat inom 2 år. Det skulle vara fantastiskt trevligt.