• 1
  • 2
2022-05-27, 11:28
Medlem
Avser att diskutera de bakomliggande orsakerna till i ämnet nämnda fenomen.
(Generella orsaker, inte anekdotiska. Att en duktig individ kan tjäna bra tror jag alla fattar.)

Är själv högskoleutbildad och förhandlar min lön själv. När man diskuterar med gamla kursare, polare etc., verkar det som att de som bytt jobb ett par-tre gånger minst, tjänar mycket bättre än de som varit lojala och stannat kvar hos en enskild arbetsgivare en längre tid.

T.ex. sjuksköterskan Anna-Lena som jobbat på samma avdelning sedan 1990, kan mycket väl brädas av nyexade Tindra i månadslön. Varför är det så?

Varför värderar inte arbetsgivare lojalitet och erfarenhet inom organisationen? Varför måste man vara illojal om man vill tjäna bra?

Förstår att detta är grundat i marknadsekonomi, men varför betalar inte arbetsgivarna duktig personal vad dom är värda så att dom stannar?
Citera
2022-05-27, 11:31
Medlem
Peyotedudes avatar
Jag tycker också det är konstigt och det verkar rätt vanligt. Chefen säger nej så personen som har varit där i flera år slutar sen kan de likaväl ge högre lön åt en nyansatt som bara blir där i 4 månader eller som är helt inkompetent. Helt bakvänt.
Citera
2022-05-27, 11:32
Medlem
Håller verkligen med. Det är så jävla idiotiskt.
Istället för att ha kvar någon som arbetet flera år så lämnar den personen för man kanske tröttnar på att få 500 i ökning den 25. Men de anställer en ny som går upp flera tusenlappar i lön.

Den logiken går verkligen verkligen inte ihop.

Såg något klipp från USA med en entreprenör som fick frågan varför hans anställda inte lämnade företaget.
Han svarade "Pengar. Du måste betala dina anställda. Jag har vissa som tjänar mer än Wall street".

Då stannar de.
Citera
2022-05-27, 11:34
Medlem
Turist i tidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Avser att diskutera de bakomliggande orsakerna till i ämnet nämnda fenomen.
(Generella orsaker, inte anekdotiska. Att en duktig individ kan tjäna bra tror jag alla fattar.)

Är själv högskoleutbildad och förhandlar min lön själv. När man diskuterar med gamla kursare, polare etc., verkar det som att de som bytt jobb ett par-tre gånger minst, tjänar mycket bättre än de som varit lojala och stannat kvar hos en enskild arbetsgivare en längre tid.

T.ex. sjuksköterskan Anna-Lena som jobbat på samma avdelning sedan 1990, kan mycket väl brädas av nyexade Tindra i månadslön. Varför är det så?

Varför värderar inte arbetsgivare lojalitet och erfarenhet inom organisationen? Varför måste man vara illojal om man vill tjäna bra?

Förstår att detta är grundat i marknadsekonomi, men varför betalar inte arbetsgivarna duktig personal vad dom är värda så att dom stannar?
En orsak kan vara att löneökningarna bestäms ovanifrån. En chef får en pott att fördela på sina underlydande.
Vid en nyanställning blir det mer nerifrån och upp.
Citera
2022-05-27, 11:38
Medlem
Det känns som att många företag har en övertro på att nyanställda som kommer med högre lön från andra företag ska bidra mer till verksamheten än vad de faktiskt gör.

På mitt jobb har vi ett stabilt gäng med lång erfarenhet som håller verksamheten rullande. De har relativt låg lön.

De gamla trotjänarna tröttnar ibland på den låga lönen och slutar. Enorm kompetens försvinner och för att rädda situationen tar man in ett nytt ”stjärnskott” med redan hög lön och ett långt CV.

Dessa individer stannar i ett par år och kommer med lite nya, oftast värdelösa, idéer. Sen tröttnar de och går vidare till nästa företag, med ännu en lönehöjning som resultat.

Hade man gett de gamla anställda bara lite mer lön hade de stannat kvar och man hade tjänat på det långsiktigt. Men så logiskt tänker inte ledningen. De tänker på nästa kvartalsrapport och där ser det dåligt ut att höja lönerna med 10% för en hel grupp.
Citera
2022-05-27, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peyotedude
Jag tycker också det är konstigt och det verkar rätt vanligt. Chefen säger nej så personen som har varit där i flera år slutar sen kan de likaväl ge högre lön åt en nyansatt som bara blir där i 4 månader eller som är helt inkompetent. Helt bakvänt.

Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Håller verkligen med. Det är så jävla idiotiskt.
Istället för att ha kvar någon som arbetet flera år så lämnar den personen för man kanske tröttnar på att få 500 i ökning den 25. Men de anställer en ny som går upp flera tusenlappar i lön.

Den logiken går verkligen verkligen inte ihop.

Såg något klipp från USA med en entreprenör som fick frågan varför hans anställda inte lämnade företaget.
Han svarade "Pengar. Du måste betala dina anställda. Jag har vissa som tjänar mer än Wall street".

Då stannar de.

Exakt, ni båda sätter huvudet på spiken.
Vill man sitt företags bästa, betalar man sina anställda. Speciellt inom yrken som kräver högskoleutbildning. För en konsultfirma, är kompetensen hos de anställda allt. Varför vill firmorna inte vårda denna, precis som en verkstadsfirma vårdar och underhåller sin utrustning? Helt barockt i min värld.
Citera
2022-05-27, 11:40
Medlem
Konkurrens antar jag.

Men ja, det är märkligt. Du belönas knappast med särskilt mycket bättre lön för långtidsanställning i ett företag, har du tur får du en "guldklocka" (Plastklocka med tunt lager bladguld, typ) efter 50 års anställning.

Arbetsmarknaden ser ju också ut så idag, jämför antalet långtidsanställda på företag idag kontra med för 30 år sen. Idag är det typ standard att byta jobb inom 1-3 år, om man tar en titt på t.ex Linkedin och annat.

Det enda exemplet är väl ifall du har varit anställd och ditt företag är schysst att ge ut t.ex aktier som bonus för prestationer och så vidare. Men det är samtidigt inte en löneförhöjning, de ger ju dig en spottstyver av företaget som du kanske kan sälja med vinst sen om allt går som det ska.

Nej, företagskulturen i Sverige har blivit kass.
Ett bra företag har lojala, trogna anställda som stannar länge.
Citera
2022-05-27, 12:12
Medlem
C0ws avatar
Håller med, tycker också att det är sjukt och bakvänt att det funkar såhär.

Vet att det finns ett gäng som dragit från där jag jobbar och ökat flera tusenlappar i månadslön.

En drog till ett konkurrerande företag och fick flera tusingar mer i månaden för att sen komma tillbaka och få lite till i påslag.

2 satte sig ner med sina chefer för att förhandla så de kanske kunde stanna eftersom de ändå trivdes. Den ena ville inte säga vilka siffror det rörde sig om, men den andra sa rakt ut att han skulle gå upp i lön med 7000 i månaden. Båda ville att cheferna skulle matcha löneerbjudandet eller typ 1-1500 mindre om det inte funkade. Båda blev nekade och drog.

Värt att tillägga är att han som skulle gå upp 7000 inte ens har nån särskild hög lön. Den är absolut inte dålig, snarare helt ok men kan bli bättre. Han hade jobbat här i ca 8 år och hade således hunnit samla på sig massa erfarenhet inom området och samlat på sig massa kurser genom åren så det var enligt honom inte svårt alls att få upp lönen rätt saftigt eftersom hans dåvarande inte var särskilt hög.
Citera
2022-05-27, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Håller med, tycker också att det är sjukt och bakvänt att det funkar såhär.

Vet att det finns ett gäng som dragit från där jag jobbar och ökat flera tusenlappar i månadslön.

En drog till ett konkurrerande företag och fick flera tusingar mer i månaden för att sen komma tillbaka och få lite till i påslag.

2 satte sig ner med sina chefer för att förhandla så de kanske kunde stanna eftersom de ändå trivdes. Den ena ville inte säga vilka siffror det rörde sig om, men den andra sa rakt ut att han skulle gå upp i lön med 7000 i månaden. Båda ville att cheferna skulle matcha löneerbjudandet eller typ 1-1500 mindre om det inte funkade. Båda blev nekade och drog.

Värt att tillägga är att han som skulle gå upp 7000 inte ens har nån särskild hög lön. Den är absolut inte dålig, snarare helt ok men kan bli bättre. Han hade jobbat här i ca 8 år och hade således hunnit samla på sig massa erfarenhet inom området och samlat på sig massa kurser genom åren så det var enligt honom inte svårt alls att få upp lönen rätt saftigt eftersom hans dåvarande inte var särskilt hög.

Det enda som det tyder på är inkompetens från chefer.
Det är helt omvänt.
Citera
2022-05-27, 12:19
Medlem
För att de som styr hur mycket pengar som läggs i lönepotten tror att alla anställda jobbar där för de älskar jobbet och inte bryr sig om pengar. Kanske tror de att jobbet är så enkelt så att någon med fem års erfarenhet och nappar på ett erbjudande om 5000 kr mer i lön istället för 500 kr i årlig lönehöjning kan ersättas direkt.
Det är väldigt få unga som stannar länge på samma jobb om de kan byta. En del äldre är bekväma och hänger kvar när de har en okej lön och inte orkar lära sig något nytt.
Citera
2022-05-27, 12:27
Medlem
Mycket bra tråd och inlägg, tyvärr så är det bara att hålla med, systemet är urkasst.
Hos oss så vill cheferna höja lönen individuellt och rejält på flera trogna individer men det blir nästan utan undantag tvärnobben från HR och facket. Det går verkligen inte att komma runt det med annat än att byta jobb.

Ofattbar inställning som ger kompetenstapp och sämre motivation..
Citera
2022-05-27, 12:44
Medlem
Belters avatar
Jag hörde någon högt uppsatt person prata om "modernare utbildning". Alltså man tar hellre in någon som just slutat skolan som därmed har en senare utbildning, än behåller den som jobbat på företaget i 20 år. Det var 20 år sen den personen slutade skolan med en utdaterad läroplan och är därmed inte med i ett lönerace.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in