2022-05-27, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Nej? Varför skulle jag? Det är oerhört lätt att slippa amortera redan idag om man får något försämrad ekonomi.
Jag bara ser på de stora skillnaderna mellan grannländerna och Sverige och hur en utebliven tillnyktring i Sverige skulle kunna påverka Sverige till att bli ännu mer dysfunktionellt och fattigare.
2022-05-27, 07:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Systemkritik
Jag bara ser på de stora skillnaderna mellan grannländerna och Sverige och hur en utebliven tillnyktring i Sverige skulle kunna påverka Sverige till att bli ännu mer dysfunktionellt och fattigare.

Ja självklart hade det varit bättre med en tydlig amorteringskultur från början. Men om det nu verkligen börjar skava måste regeringen välja mellan att sänka folk (och därmed konsumtion, konjunktur etc) totalt eller helt slopa vad som är kvar av amoeteringskravet vid behov. De kommer aldrig välja det första
2022-05-27, 07:31
Medlem
Citat:
Ja självklart hade det varit bättre med en tydlig amorteringskultur från början. Men om det nu verkligen börjar skava måste regeringen välja mellan att sänka folk (och därmed konsumtion, konjunktur etc) totalt eller helt slopa vad som är kvar av amoeteringskravet vid behov. De kommer aldrig välja det första
Men bara se på hur man vill försvaga arbetarnas köpkraft genom uteblivna löneökningar för att supermarginellt minska inflationen.

Jag vet inte vad framtiden blir, men för Sveriges del så kommer det att skaka om rejält. Det finns sådana enorma obalanser överallt och oavsett hur och vae man ser på landet.
2022-05-27, 07:44
Avstängd
Citat:
Nej? Varför skulle jag? Det är oerhört lätt att slippa amortera redan idag om man får något försämrad ekonomi.

Men det har inget med priserna att göra ditt jävla dumhuvud.

Att kunna ammortera och att människor får mindre i belåning pga högre räntor är två helt olika saker.
2022-05-27, 08:04
Medlem
Citat:

Du tror politikerna har en susning? På 20år har de lyckats förstöra gamla goda trygga Sverige. Vi såg det inte komma, öppna era hjärtan…

Du har för hög tro på våra politiker det är ju jag
2022-05-27, 08:12
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FutureProof
Är relativt ny här, men är intresserad av bostadsmarknaden. Hoppas att jag kan bidra lite.

Jag har sammanställt ca en miljon försäljningar från Hemnet för att bygga ett statistiskt underlag som är relativt vältäckande.

Datan har följande kolumner i dagsläget:
* Bostadstyp (Villa, Radhus, Lägenhet)
* Gatuadress
* Postnummer
* Kommun
* Län
* Boyta
* Antal rum
* Begärt pris
* Slutpris

Här är till exempel procentuell skillnad mellan slutpris och begärt pris. Värdet är medianen av tillgängliga värden per vecka. Urvalet är lägenheter i Stockholms kommun.
https://i.imgur.com/GhOZvW9.png

Underliggande antal försäljningar bakom varje medianpunkt kommer här.
https://i.imgur.com/Nmu22OJ.png

Som man ser i första grafen så är skillnad mellan slutpris och begärt pris på väg nedåt just nu. Hur stor säsongseffekt som ligger bakom nedgången har jag inte tagit fram ännu, men en del av nedgången lär gå att härleda till oro kopplat till räntor.

Har ni någon skärning av datan ni vill ta del av för att bekräfta/dementera något så är det bara att fråga på.

Intressant data! Och välkommen till tråden.
2022-05-27, 08:46
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Det är FI som bestämmer inte politikerna. Det sista politikerna vill när det börjar att skaka är att blanda sig i och bli delaktig i skitstormen.
Ett väldigt effektivt sätt att minska inflationstrycket är att sänka bränsleskatter och slopa inblandningsplikten. Om nu politikerna ville göra något så borde en enig riksdag och regering gjort det tämligen direkt. Istället sitter man på händerna av politiska skäl.

Det kommer inte komma några stora ingripanden som räddar våra bostadspriser hur mycket du än önskar.
2022-05-27, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det är FI som bestämmer inte politikerna. Det sista politikerna vill när det börjar att skaka är att blanda sig i och bli delaktig i skitstormen.
Ett väldigt effektivt sätt att minska inflationstrycket är att sänka bränsleskatter och slopa inblandningsplikten. Om nu politikerna ville göra något så borde en enig riksdag och regering gjort det tämligen direkt. Istället sitter man på händerna av politiska skäl.

Det kommer inte komma några stora ingripanden som räddar våra bostadspriser hur mycket du än önskar.

Särskilt inte som det inte lär hinna bli akut innan valet i höst och sedan sitter politikerna säkert i 4 år....
2022-05-27, 09:00
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Särskilt inte som det inte lär hinna bli akut innan valet i höst och sedan sitter politikerna säkert i 4 år....
Precis, stormen kommer blåsa upp efter valet.
2022-05-27, 09:40
Medlem
AnonymStammiss avatar
Först när man väljer att sälja som bostaden eventuellt går ner i värde, värt att tänka på.
2022-05-27, 10:00
Medlem
Haha mäklarna använder just nu alla sina verktyg i verktygslådan.

Objekt som sålts på tredje omvisningen står som ”sålt innan visning”

Skambud som inte registrerades innan står nu som budgivning pågår.

Accepterat pris ökar markant i Stockholmsregionen.

Objekt försvinner blixtsnabbt om de inte blir sålda efter första visningen för att komma tillbaka 2 veckor senare

Priset sänks, såg ett radhus i Haninge med utgångspris 2,9 inte sett så låga priser sen 2017
2022-05-27, 10:00
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymStammis
Först när man väljer att sälja som bostaden eventuellt går ner i värde, värt att tänka på.

Nja. Aktuell värdering är faktiskt rätt väsentlig idag när 50% av alla nya bolån är utökade bolån på befintliga bostäder inom ramen för deras värderingar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in