2022-05-26, 10:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Sverige har enligt Wikipedia 4 gånger fler skjutna till döds per capita än Schweiz, där befolkningen har både fler och mer kapabla vapen än i Sverige. Den siffran var från 2017 också, idag har vi skjutningar var och varannan dag känns det som.
Det grundläggande problemet är aldrig vapnet i sig.

Så är det. Schweiz har antagligen inte heller 200 utanförskapsområden. Det är demografi, socioekonomisk status osv som styr det här. Inte vapenlagarna. Jag tror inte att idioten som gjorde det här i USA hade alla hästar hemma. Tycker han ser ut som en typisk missbrukartyp.
Citera
2022-05-26, 10:04
Avstängd
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Inställningen att sälja vapen över disk till vemsomhelst i USA utan att ställa några frågor möjliggör masskjutningar. Det är en annan sak att sälja vapen till rekorderliga människor i ett europeiskt alpland, fattar du verkligen inte det?

Så det är alltså inte några vapenlagar det är fel på, utan människorna?
Bra, då tycker vi likadant.

GM var för övrigt en kriminell mexikan som hade kunnat få tag i ett vapen oavsett USA:s vapenlagar.
Citera
2022-05-26, 10:08
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Det grundläggande problemet är fortfarande aldrig (det lagliga) vapnets eventuella förekomst. Det är inte vapnet som går och skjuter folk av sig självt.

Sydafrika har tre gånger så många skjutvapenrelaterade mord som USA, men TIO gånger färre (lagliga) skjutvapen per capita.

Det kan bero på demografiska problem i just det landet. I ett laglöst land, där rättsväsendet har halkat efter och där kriminella har tagit över spelar såklart lagar om vapen liten roll. Men det säger fortfarande inget om vilken effekt restriktivare vapenlagar har i andra länder, där det finns ett fungerande rättssamhälle som kan följa upp lagarna. I Sydafrika är det för övrigt lagligt att inneha ett vapen för självförsvar, vilket det inte är i Sverige.

Om det finns massor av studier som visar att dödligt våld med skjutvapen minskar när olika typer av bakgrundskollslagar, och andra typer av restriktioner införs, hur kan man då påstå att det inte har effekt?
Senast redigerad av twoeggs 2022-05-26 kl. 10:11.
Citera
2022-05-26, 10:11
Avslutad
Citat:
Så det är alltså inte några vapenlagar det är fel på, utan människorna?
Bra, då tycker vi likadant.

GM var för övrigt en kriminell mexikan som hade kunnat få tag i ett vapen oavsett USA:s vapenlagar.

Håller med om att det är något fel på människor som är för Texas liberala vapenlagar, eftersom befolkningen i Texas inte är vuxen nog att hantera liberala vapenlagar. Rekorderliga invånare bär däremot få inneha vapen, liksom att lärarkåren bör beväpnas och utbildas i att hantera sådana situationer som den uppkomna.

De kriminella vapnen är svårare att komma åt utan att införa total kontroll och drakoniska straff. Jag är för detta. Jag brukar framhålla Singapore som ett mönsterland.
Citera
2022-05-26, 10:11
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Ja demografin spelar såklart in, som jag sa i mitt tidigare inlägg. Men återigen, varför skulle det förta att restriktivare vapenlagar ändå har effekt? Om vi vänder på frågan tror du att det blir mindre våld med skjutvapen om man släpper det helt fritt i Sverige att köpa vapen över disk, givet att demografin förblir densamma?
Nej, det känns orimligt. Vad har din fråga med annat än halmgubbar att göra? Du förstår väl att det finns regleringar även i USA?
Citera
2022-05-26, 10:13
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Apropå skjutningen i Texas så diskuteras precis den problematik som jag beskriver med exakthet. En 18-åring har fått köpa automatiska vapen över disk utan att några frågor ställts. Vad är det du inte begriper?
En myndig man får alltså köpa ett gevär. Det är för dig något fasansfullt.
Citera
2022-05-26, 10:15
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Du har tidigare varit för att vapen ska säljas helt obehindrat över disk till alla, men du ändrar dig alltså nu och är för restriktioner? Ett steg framåt.

Hur säljs vapen över disk i Texas menar du? Vilka restriktioner finns? Vilka restriktioner vill du införa? Hur ska vi förhindra fler skolskjutningar i Texas?
Nej, jag har inte varit för dina halmgubbar. Barn ska naturligtvis inte få köpa vapen. Förhärdade brottslingar ej heller.

Men att förbjuda myndiga män från att köpa ett gevär är ju bara kärringaktigt.
Citera
2022-05-26, 10:21
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Okej. Jag ser nu att du är en idiot. Jag har besvarat din fråga två gånger. Du har citerat båda svaren. Jag antar att du mår dåligt och behöver socialt umgänge. Jag vill inte vara din vän.
www.flashback.org/sp80368416

Jag har viss förståelse för USA:s liberala vapenlagstiftning sett till deras historia så jag tycker inte de som nation sett från deras perspektiv är helt sjuka i huvudet.

Men dina förklaringsmodeller till varför det är fler massskjutningar i USA tycker jag inte håller heller.

Missbruk - Finns på många andra platser i världen
långvarig lockdown - har skett över världen, och massskjutningar skedde innan dess.
utbredd psykisk ohälsa- är inte heller utmärkande för USA jämfört med andra länder.
frånvarande fäder - Finns nog en del frånvarande fäder i Ryssland också, eller på många andra platser
många svarta - det är många svarta i Afrika, och extremt många som dör pga vapenvåld men ändå är det mer sällan det är rensning i klassrum där.
getthokultur - Det finns riktiga getton i Brasilien och i dessa finns det skolor, och psykisk ohälsa, och missbruk, och frånvarande fäder och en hel del svarta, och tillgång till vapen. Men ändå inga skolskjutningar. (givetvis har de fler dödade pga vapenvåld och alla dessa vapen är illegala)

Jag har min egen förklaringsmodell, och den har med normalisering och socialpsykologi att göra. D.v.s att åka till en skola/plats med folk och ta så många som möjligt med sig in i döden har blivit en "norm" för alla de som beslutat sig för att balla ur fullständigt.

Om man som missanpassad utåtagerande aspis skolelev går till skolan varje dag och går igenom metalldetektorn som är där för att förhindra en school shooting, och sedan har övningar i klassrummet där man simulerar en school shooting, och man läser om andra shootings på interwebz så blir man till slut kodad att: "det här - det är tydligen det jag ska göra" eftersom man alltid blir uppmärksammad på att detta är en möjlig gärning som just missanpassade gör. Lägg även till att dina mobbare också säger till dig att du är en school shooter to be...

Sen är det så klart så att om man under ett par decennier börjar tömma USA på civila vapen så kommer självklart det dödliga vapenvåldet minska, men åter igen så har ju USA en historia där landet blivit räddat från tyranni en gång av en beväpnad befolkning så jag förstår att landet är delat i denna fråga.

Det är dock ett faktum man måste förhålla sig till att vapenkontroll är en sak som minskar vapenvåld.
Man kan ha andra argument för att ha en liberal vapenlagstiftning men det är helt enkelt inte sant att våldet inte minskar över tid med striktare regler.
"De får ändå tag på vapen" - argumentet håller bara inledningsvis.

Jag har ingen lösning jag förespråkar för USA. Jag har faktiskt ingen aning om hur de ska lösa detta för att det inte ska bli ännu mer kulturellt rotat att ofta utöka sitt eget självmord då man är besviken på världen.
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2022-05-26 kl. 10:29.
Citera
2022-05-26, 10:21
Avslutad
Citat:
En myndig man får alltså köpa ett gevär. Det är för dig något fasansfullt.

Jag vill förhindra massmord på barn. Det är för dig något fasansfullt.
Citera
2022-05-26, 10:22
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Visa mig den statistiken. Biden är dement och inte en trovärdig källa.

Faktum är att du har helt fel. Det finns ett samband mellan hårda vapenlagar och masskjutningar. Chicago är ett utmärkt exempel.

Stater som håller 2amd högt har färre masskjutningar, lägre brottslighet, säkrare medborgare, gladare befolkning och ett bättre klimat. Det finns det statistik på.

Skitsnack, sydstaterna rankar värst i landet vad gäller brottslighet och fattigdom
Citera
2022-05-26, 10:24
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Nej, men vi vet att det rör sig om en invandrare eller en med invandrade föräldrar/förfäder... Det ser vi på hans foto och via hans namn... Förstår att du icke vill se detta.

Det är väldigt väldigt sannolikt att han har en invandrad förfäder. Sedan om det endast är exempelvis farfar (och på farmors, morfars och mormors bott i USA i generationer), eller om GM var latino vet jag inte.

Ser inte att det spelar så roll.
Citera
2022-05-26, 10:24
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Denna kille var ju "grön" och hade fått licens även i Sverige. Han hade psserat deras background check. Kaosländer med stor fattigdom, segregassion, droger och skit har mycket skjutningar. Även i Sverige skjuts det varje dag, men med illegala vapen. Hur ska du förbjuda fattigdom eller något som redan är förbjudet? Att införa hårdare vapenlagar i USA tror jag inte kommer ge ett skit. Det är ungefär som att försöka hindra översvämningar genom att förbjuda vatten. Finns ju för sjutton mer vapen än människor i USA. Gör något åt crackhusen istället. Muppen som begick det här var knappast drogfri. Är ju bara att se hur han ser ut på bild. Han ser helt tom ut.

Det skjuts ihjäl åtminstone 10 gånger så många i USA jämfört med Sverige så sluta med den idiotiska jämförelsen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in