Citat:
Ursprungligen postat av
Japhy
Okej. Jag ser nu att du är en idiot. Jag har besvarat din fråga två gånger. Du har citerat båda svaren. Jag antar att du mår dåligt och behöver socialt umgänge. Jag vill inte vara din vän.
www.flashback.org/sp80368416
Jag har viss förståelse för USA:s liberala vapenlagstiftning sett till deras historia så jag tycker
inte de som nation sett från deras perspektiv är helt sjuka i huvudet.
Men dina förklaringsmodeller till varför det är fler massskjutningar i USA tycker jag inte håller heller.
Missbruk - Finns på många andra platser i världen
långvarig lockdown - har skett över världen, och massskjutningar skedde innan dess.
utbredd psykisk ohälsa- är inte heller utmärkande för USA jämfört med andra länder.
frånvarande fäder - Finns nog en del frånvarande fäder i Ryssland också, eller på många andra platser
många svarta - det är många svarta i Afrika, och extremt många som dör pga vapenvåld men ändå är det mer sällan det är rensning i klassrum där.
getthokultur - Det finns riktiga getton i Brasilien och i dessa finns det skolor, och psykisk ohälsa, och missbruk, och frånvarande fäder och en hel del svarta, och tillgång till vapen. Men ändå inga skolskjutningar. (givetvis har de fler dödade pga vapenvåld och alla dessa vapen är illegala)
Jag har min egen förklaringsmodell, och den har med normalisering och socialpsykologi att göra. D.v.s att åka till en skola/plats med folk och ta så många som möjligt med sig in i döden har blivit en "norm" för alla de som beslutat sig för att balla ur fullständigt.
Om man som missanpassad utåtagerande aspis skolelev går till skolan varje dag och går igenom metalldetektorn som är där för att förhindra en school shooting, och sedan har övningar i klassrummet där man simulerar en school shooting, och man läser om andra shootings på interwebz så blir man till slut kodad att: "det här - det är tydligen det jag ska göra" eftersom man alltid blir uppmärksammad på att detta är en möjlig gärning som just missanpassade gör. Lägg även till att dina mobbare också säger till dig att du är en school shooter to be...
Sen är det så klart så att om man under ett par decennier börjar tömma USA på civila vapen så kommer självklart det dödliga vapenvåldet minska, men åter igen så har ju USA en historia där landet blivit räddat från tyranni en gång av en beväpnad befolkning så jag förstår att landet är delat i denna fråga.
Det är dock ett faktum man måste förhålla sig till att vapenkontroll är en sak som minskar vapenvåld.
Man kan ha andra argument för att ha en liberal vapenlagstiftning men det är helt enkelt inte sant att våldet inte minskar över tid med striktare regler.
"De får ändå tag på vapen" - argumentet håller bara inledningsvis.
Jag har ingen lösning jag förespråkar för USA. Jag har faktiskt ingen aning om hur de ska lösa detta för att det inte ska bli ännu mer kulturellt rotat att ofta utöka sitt eget självmord då man är besviken på världen.