2022-05-26, 10:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Nej, jag har inte varit för dina halmgubbar. Barn ska naturligtvis inte få köpa vapen. Förhärdade brottslingar ej heller.

Men att förbjuda myndiga män från att köpa ett gevär är ju bara kärringaktigt.

Kärringaktigt att inte låta en mobbad trans vars mamma har narkotikaproblem köpa vapen över disk utan att frågor ställs? Återigen, du är direkt skyldig till skolskjutningen i Texas.
Citera
2022-05-26, 10:28
Medlem
Den här Ramos köpte alltså två vapen på sin 18-årsdag men var för ung för att köpa öl. För att inte tala om Marijuana.
Citera
2022-05-26, 10:29
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Nej, men vi vet att det rör sig om en invandrare eller en med invandrade föräldrar/förfäder... Det ser vi på hans foto och via hans namn... Förstår att du icke vill se detta.

https://www.statista.com/statistics/476456/mass-shootings-in-the-us-by-shooter-s-race/

Flest vita som begår masskjutningar, vilket speglar kompositionen av etnicitet i övrigt.
Citera
2022-05-26, 10:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Den här Ramos köpte alltså två vapen på sin 18-årsdag men var för ung för att köpa öl. För att inte tala om Marijuana.

Vad jag förstår fick han köpa två vapen på sin 18-årsdag över disk utan att några som helst frågor ställdes. Där har vi det svart på vitt, Texas lagstiftning underlättar massmord.

Vad jag inte förstår är varför han sköt oskyldiga barn, och inte sina mobbare?
Citera
2022-05-26, 10:36
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Jag tror inte du vet vad halvautomatiskt innebär, men det är inte viktigt. Jag är absolut för att såväl halv- som helautomatiska vapen ska få köpas över disk. Syftet är egentligen inte viktigt. Det kan handla om intresse, sport, jakt, prepping med mera. Självförsvar är en grundläggande rättighet. Ett samhälle där bara eliten har tillgång till vapen går oundvikligen mot förtryck.

Dessutom är det mycket ovanligt att helautomatiska vapen används under brott som masskjutningar. Det är väldigt vanligt att skolkjutare är medicinerade. SSRI och annan psykofarmaka verkar vara den röda tråden.

Som svar på din första fråga. Demografiska skillnader... I Alaska är det ytterst ovanligt med masskjutningar. I Chicago och Kali är det vanligt. Båda har hårda vapenlagar.

Alaska hade 69 mord 2019, inser du hur katastrofalt dåligt det är jämfört med befolkningen på 700 000? Sveriges genomsnitt ligger på 96 2002-2020. De har alltså 7% av Sveriges befolkning men antalet mord per capita är skyhögt.
Citera
2022-05-26, 10:38
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Det kan bero på demografiska problem i just det landet. I ett laglöst land, där rättsväsendet har halkat efter och där kriminella har tagit över spelar såklart lagar om vapen liten roll. Men det säger fortfarande inget om vilken effekt restriktivare vapenlagar har i andra länder, där det finns ett fungerande rättssamhälle som kan följa upp lagarna. I Sydafrika är det för övrigt lagligt att inneha ett vapen för självförsvar, vilket det inte är i Sverige.

Om det finns massor av studier som visar att dödligt våld med skjutvapen minskar när olika typer av bakgrundskollslagar, och andra typer av restriktioner införs, hur kan man då påstå att det inte har effekt?

Både USA och Sverige har ju tidigare varit fungerande rättssamhällen, och haft liberalare vapenlagar än idag. Sydafrika också faktiskt. Skjutningarna har vuxit i takt med att alla dessa tre länder blivit mångkulturella, inte i takt med någon liberalisering av vapenlagar (de har istället stramats åt).

Ditt sista stycke är intressant eftersom det låter som att du inte ser något syfte med att folk ska få köpa vapen utan att hamna i ett statligt register över vapenägare. Som att det bara är några slags leksaker man har roligt med och kan avvara.

Det finns en mycket god anledning till att USA har de vapenlagar de har, och det är att om en tyrann eller yttre fiende skulle förgripa sig på gemene man, så ska de snabbt kunna ta sina vapen och bilda miliser för att försvara sig.

Detta kanske inte är viktigt för dig, men för de som tycker att det är viktigt så måste man göra en avvägning mellan förlusten av detta och de eventuella fördelar (som jag själv tror antingen är minimala eller icke-existerande) en åtstramning av vapenlagerna skulle innebära.
Citera
2022-05-26, 10:40
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Håller med om att det är något fel på människor som är för Texas liberala vapenlagar, eftersom befolkningen i Texas inte är vuxen nog att hantera liberala vapenlagar. Rekorderliga invånare bär däremot få inneha vapen, liksom att lärarkåren bör beväpnas och utbildas i att hantera sådana situationer som den uppkomna.

De kriminella vapnen är svårare att komma åt utan att införa total kontroll och drakoniska straff. Jag är för detta. Jag brukar framhålla Singapore som ett mönsterland.

Nu förstår jag att ditt grundproblem också är att du inte förstår syftet med att folk äger skjutvapen. Du verkar också se det som något slags onödigt nöje som kan avvaras.
Citera
2022-05-26, 10:42
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Sverige har enligt Wikipedia 4 gånger fler skjutna till döds per capita än Schweiz, där befolkningen har både fler och mer kapabla vapen än i Sverige. Den siffran var från 2017 också, idag har vi skjutningar var och varannan dag känns det som.
Det grundläggande problemet är aldrig vapnet i sig.

"Känns det som"? För mig "känns det som" att Sverige är det tryggaste landet i världen. Ska vi gå på våra känslor tycker du eller på tillförlitlig statistik?
Citera
2022-05-26, 10:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Nu förstår jag att ditt grundproblem också är att du inte förstår syftet med att folk äger skjutvapen. Du verkar också se det som något slags onödigt nöje som kan avvaras.

Vad har detta med skolskjutningen i Texas att göra?
Citera
2022-05-26, 10:47
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerxez
"Känns det som"? För mig "känns det som" att Sverige är det tryggaste landet i världen. Ska vi gå på våra känslor tycker du eller på tillförlitlig statistik?

https://www.svt.se/datajournalistik/skjutningar-i-sverige/?rid=0

1332 skjutningar i Sverige mellan 2018 och 2021 enligt SVT. Vad bra att du känner dig trygg, det är det inte många som gör längre.
Citera
2022-05-26, 10:48
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Inställningen att sälja vapen över disk till vemsomhelst i USA utan att ställa några frågor möjliggör masskjutningar. Det är en annan sak att sälja vapen till rekorderliga människor i ett europeiskt alpland, fattar du verkligen inte det?

I Schweiz finns knappast gun shops i var och vartannat kvarter som i USA. De allra flesta vapnen kommer från militärtjänsten som är obligatorisk i Schweiz
Citera
2022-05-26, 10:48
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Jag har viss förståelse för USA:s liberala vapenlagstiftning sett till deras historia så jag tycker inte de som nation sett från deras perspektiv är helt sjuka i huvudet.

Men dina förklaringsmodeller till varför det är fler massskjutningar i USA tycker jag inte håller heller.

Missbruk - Finns på många andra platser i världen
långvarig lockdown - har skett över världen, och massskjutningar skedde innan dess.
utbredd psykisk ohälsa- är inte heller utmärkande för USA jämfört med andra länder.
frånvarande fäder - Finns nog en del frånvarande fäder i Ryssland också, eller på många andra platser
många svarta - det är många svarta i Afrika, och extremt många som dör pga vapenvåld men ändå är det mer sällan det är rensning i klassrum där.
getthokultur - Det finns riktiga getton i Brasilien och i dessa finns det skolor, och psykisk ohälsa, och missbruk, och frånvarande fäder och en hel del svarta, och tillgång till vapen. Men ändå inga skolskjutningar. (givetvis har de fler dödade pga vapenvåld och alla dessa vapen är illegala)

Jag har min egen förklaringsmodell, och den har med normalisering och socialpsykologi att göra. D.v.s att åka till en skola/plats med folk och ta så många som möjligt med sig in i döden har blivit en "norm" för alla de som beslutat sig för att balla ur fullständigt.

Om man som missanpassad utåtagerande aspis skolelev går till skolan varje dag och går igenom metalldetektorn som är där för att förhindra en school shooting, och sedan har övningar i klassrummet där man simulerar en school shooting, och man läser om andra shootings på interwebz så blir man till slut kodad att: "det här - det är tydligen det jag ska göra" eftersom man alltid blir uppmärksammad på att detta är en möjlig gärning som just missanpassade gör. Lägg även till att dina mobbare också säger till dig att du är en school shooter to be...

Sen är det så klart så att om man under ett par decennier börjar tömma USA på civila vapen så kommer självklart det dödliga vapenvåldet minska, men åter igen så har ju USA en historia där landet blivit räddat från tyranni en gång av en beväpnad befolkning så jag förstår att landet är delat i denna fråga.

Det är dock ett faktum man måste förhålla sig till att vapenkontroll är en sak som minskar vapenvåld.
Man kan ha andra argument för att ha en liberal vapenlagstiftning men det är helt enkelt inte sant att våldet inte minskar över tid med striktare regler.
"De får ändå tag på vapen" - argumentet håller bara inledningsvis.

Jag har ingen lösning jag förespråkar för USA. Jag har faktiskt ingen aning om hur de ska lösa detta för att det inte ska bli ännu mer kulturellt rotat att ofta utöka sitt eget självmord då man är besviken på världen.
Jag uppskattar dina tillägg till min kortfattade förklaringsmodell. Jag tror absolut du är något viktigt på spåren här. Aspies blir fler och fler. Sociala medier tar sin tribut. Vi kan nog hitta en hel del faktorer som tillsammans leder till katastrof.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in