2022-05-26, 06:41
Medlem
Så länge USA tillåter att 18-åringar kan köpa automatvapen är barnens död politikernas fel. A good guy with a bigger gun är inte lösningen. Det måste vara en murican som kom på MAD (Mutually Assured Destruction).
Citera
2022-05-26, 06:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Vilka svenska skjutningar pratar du om? Vad jag vet har det mestadels varit knivattacker i svenska skolor. Nästan helt uteslutande faktiskt. Kanske finns något undantag men kommer inte på något.

Jodå visst har vi haft skolskjutningar i sverige. Ett. År 1961:

(FB) Dråp och tragedi i Kungälv 1961.

I övrigt är det som du säger knivdåd med relativt få offer.
Citera
2022-05-26, 06:59
Medlem
DroidBishops avatar
Lol på er idioter som gapar efter hårdare vapenlagar varje gång nått sånt här händer. Räcker med att titta på Chicago.

Förr i tiden gick många ungar i USA till skolan med vapen. Inte var det några skjutningar för det.

Problemet är att kulturen är sönder. Pojkar växer upp utan pappor och förebild. Manliga dygder ses som något fult. Skolan är feminiserad. Det finns ingen framtidstro. Och lockdowns har accelererat psykisk ohälsa något enormt.
Citera
2022-05-26, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erskungligahoghet
Du är frustrerande att diskutera med för man springer i cirklar. Vilka svenska skjutningar frågar du efter att jag försökt förklara att majoriteten av skjutningarna i USA är med olagliga vapen bland kriminella.

Skulle jag vara lika dum i huvudet hade jag dragit upp Afghanistan som förmodligen har 0 vapenlagar och jämföra med USA. Titta varför har inte Afghanistan några skolskjutningar? För att talibanerna stängde alla skolor, inte pga vapenlagar.

Din bild verkar begränsas till skolskjutningar, självmord och olyckor? Om det är allt du tror vapenvåldet går ut på förstår jag varför du tror vapenlagar gör något, men det är en fis i rymden.

Jämför med Sverige, hur många av morden här tror du begåtts med lagliga vapen? Kan vi ändra vapenlagarna för att fixa det problemet?

Alla dessa flashbackdårar som du själv verkar helt förblindade i skitlandet USA och deras milt sagt sinnessjuka syn på
hur lättillgängliga skjutvapen ska vara för
befolkningen, detta givetvis totalstyrt av den supermäktiga kristna republikanska vapenlobbyn som har ett enormt infytande i USA.

Ser ni inte sambandet mellan fria händer för vapenindustrin, ett fullständigt demolerat socialt skydddsnät och all form av kriminalitet, där givetvis USA ligger i topp tävlandes med diverse obskyra skurkstater på jorden.
Citera
2022-05-26, 07:58
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Fast det förklarar ju inte de delstaterna och länderna med slappa vapenlagar och få mord per capita. Tills du har en modell som förklarar det är det bara noise. Det fina med min teori är att den även förklarar svenska skjutningarna OCH de platser som klarar av slappa vapenlagar.

Andra länder med slappa vapenlagar handlar om bössor och pistoler. I usa kan du som 18 åring köpa eller ha lätt tillgång till samma vapen militären använder i krig.
Citera
2022-05-26, 08:10
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Så du menar på allvar Sverige skulle bli tryggare och säkrare om vi gjorde det "free for all" att köpa vapen i närmaste butik? Fler vapen ja det vore ju såklart lösningen! Tror du att skolskjutningar ska kunna förhindras av beväpnade lärare? Kanske något, men det lär ju ändå förekomma en jäkla massa skjutiningar. Sen får man lägga till lärare som blir "vuxenmobbade" och skjuter ihjäl sina kollegor och/eller elever på kafferasten till alla andra former av mass-shootings.

Då finns det förhoppningsvis goda lärare som kan skjuta de onda. The only thing that stop a bad guy with a gun is a good guy with a gun. Tycker Mark Robinsson uttrycker många kloka saker.
Det är naivt, dumt och tom farligt att tro att hårdare regleringar skulle stoppa sådant här skit. Möjligen skulle man höja åldersgränsen från 18 år till 21 år. Finns många omogna "barn" med dålig impulskontroll. Lite märkligt är det ju att man inte får köpa en öl till maten som 18-åring, men köpa en AR15 och en pistol går bra. Fast det är sällan just det perspektivet diskuteras. Var över i USA för några år sedan och blev nekad alkohol vid ett tillfälle då jag inte hade id-handling med mig. Var ändå 40 år vid tillfället och ser väl inte direkt ut som 20. När jag väl ordnat fram id-kortet gick det däremot bra...
Citera
2022-05-26, 08:36
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Då finns det förhoppningsvis goda lärare som kan skjuta de onda. The only thing that stop a bad guy with a gun is a good guy with a gun. Tycker Mark Robinsson uttrycker många kloka saker.
Det är naivt, dumt och tom farligt att tro att hårdare regleringar skulle stoppa sådant här skit. Möjligen skulle man höja åldersgränsen från 18 år till 21 år. Finns många omogna "barn" med dålig impulskontroll. Lite märkligt är det ju att man inte får köpa en öl till maten som 18-åring, men köpa en AR15 och en pistol går bra. Fast det är sällan just det perspektivet diskuteras. Var över i USA för några år sedan och blev nekad alkohol vid ett tillfälle då jag inte hade id-handling med mig. Var ändå 40 år vid tillfället och ser väl inte direkt ut som 20. När jag väl ordnat fram id-kortet gick det däremot bra...

Nej det är varken naivt eller dumt, det är beprövat. Det tar inte bort all brottslighet med vapen, men att det reducerar räcker gott och väl som skäl. Om nu USAs(förutom enstaka stater) system skulle vara så bra som du påstår, hur kommer det sig då att de tillhör en diger skara av hela tre nationer där det är tillåtet att inneha vapen utan någon som helst licens? Förutom USA är det bara Sydsudan och Yemen som tillåter vapen utan tillstånd eller licens.

Enda anledningen till att USA har kvar detta är föråldrade lagar från 1700-talet som kanske var relevant i en annan tid, en tid utan fungerande rättsstat(ungefär som för Sydsudan och Yemen idag)
Citera
2022-05-26, 08:38
Avslutad
Citat:
Du är frustrerande att diskutera med för man springer i cirklar. Vilka svenska skjutningar frågar du efter att jag försökt förklara att majoriteten av skjutningarna i USA är med olagliga vapen bland kriminella.

Skulle jag vara lika dum i huvudet hade jag dragit upp Afghanistan som förmodligen har 0 vapenlagar och jämföra med USA. Titta varför har inte Afghanistan några skolskjutningar? För att talibanerna stängde alla skolor, inte pga vapenlagar.

Din bild verkar begränsas till skolskjutningar, självmord och olyckor? Om det är allt du tror vapenvåldet går ut på förstår jag varför du tror vapenlagar gör något, men det är en fis i rymden.

Jämför med Sverige, hur många av morden här tror du begåtts med lagliga vapen? Kan vi ändra vapenlagarna för att fixa det problemet?

Det är klart att man får ner skjutningarna om man gör det svårare att köpa lagliga vapen. Det finns det tillförlitlig statistik på, vilket Biden nämnde i sitt tal apropå skjutningen i Texas. Vad är det du inte fattar med detta?
Citera
2022-05-26, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Andra länder med slappa vapenlagar handlar om bössor och pistoler. I usa kan du som 18 åring köpa eller ha lätt tillgång till samma vapen militären använder i krig.

Du behöver vara 21 för att köpa NFA-vapen ("machine guns") från en FFL. Och då gäller ju NFA-reglerna när du är 21 också. Så nej, du kan inte som 18-åring köpa "samma vapen som militären använder i krig".
Citera
2022-05-26, 08:50
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Det är klart att man får ner skjutningarna om man gör det svårare att köpa lagliga vapen. Det finns det tillförlitlig statistik på, vilket Biden nämnde i sitt tal apropå skjutningen i Texas. Vad är det du inte fattar med detta?
Visa mig den statistiken. Biden är dement och inte en trovärdig källa.

Faktum är att du har helt fel. Det finns ett samband mellan hårda vapenlagar och masskjutningar. Chicago är ett utmärkt exempel.

Stater som håller 2amd högt har färre masskjutningar, lägre brottslighet, säkrare medborgare, gladare befolkning och ett bättre klimat. Det finns det statistik på.
Citera
2022-05-26, 08:52
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Nej det är varken naivt eller dumt, det är beprövat. Det tar inte bort all brottslighet med vapen, men att det reducerar räcker gott och väl som skäl. Om nu USAs(förutom enstaka stater) system skulle vara så bra som du påstår, hur kommer det sig då att de tillhör en diger skara av hela tre nationer där det är tillåtet att inneha vapen utan någon som helst licens? Förutom USA är det bara Sydsudan och Yemen som tillåter vapen utan tillstånd eller licens.

Enda anledningen till att USA har kvar detta är föråldrade lagar från 1700-talet som kanske var relevant i en annan tid, en tid utan fungerande rättsstat(ungefär som för Sydsudan och Yemen idag)

Denna kille var ju "grön" och hade fått licens även i Sverige. Han hade psserat deras background check. Kaosländer med stor fattigdom, segregassion, droger och skit har mycket skjutningar. Även i Sverige skjuts det varje dag, men med illegala vapen. Hur ska du förbjuda fattigdom eller något som redan är förbjudet? Att införa hårdare vapenlagar i USA tror jag inte kommer ge ett skit. Det är ungefär som att försöka hindra översvämningar genom att förbjuda vatten. Finns ju för sjutton mer vapen än människor i USA. Gör något åt crackhusen istället. Muppen som begick det här var knappast drogfri. Är ju bara att se hur han ser ut på bild. Han ser helt tom ut.
Citera
2022-05-26, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konden
Du menar, knivlagen? Som redan finns?

Ja det är förbjudet att bära kniv på offentlig plats, det är också förbjudet att skjuta oskyldiga människor ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in