2022-05-24, 22:34
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrisma
Nej, jag har inte sagt att du är en konstig person.
Du utgår ju naturligt nog från ett svenskt sätt att se på hur man bör vara.
Men det är absolut så att rätt och fel är en social konstruktion.
Det är faktiskt därför som vi har problem med de här invandrarna i förorten.

Om vi och de hade haft samma syn på rätt och fel, så skulle vi inte ha haft kulturkrockar och utanförskap.

Jag tror ju inte att vi kan uppnå ett paradis på Jorden hur vi än försöker.
Och det är knappast rätt att kalla en person för "ond".
Ja det jag menar på den fronten är att det finns en skillnad mellan vad som påstås vara rätt och fel, och vad som i rent praktisk omfaytning är rätt och fel ur ett utilitärt perspektiv.

Ja självklart vill jag peka lite på utilitarismens fördelar, men jag är inte så enkelspårig att jag tror på blind utilitarism.
Snarare en utilitaristiskt dygdetisk form av den kristna värdegrunden.

Jag är av tanken att det är ett av Satans största konststycken att påstå att moral rent faktiskt är subjektiv, och att dess verkliga och slutgiltiga värde utgörs av... Ja vad är det, ungefär en flyktig känsla av min momentära ingivelse är den bästa kompassen jag kan ha?
"Följ ditt hjärta" är en gammal harang från filmvärlden som en del gärna slänger sig med, men det är ju precis sådant som tenderar att driva folk i fördärvet. Vad är det terrorister och heroinister gör?

Den kristna värdegrunden kan beskrivas som meritokratisk.
Utifrån tesen att Gud har rätten att bestämma vad som är rätt och fel på moralisk nivå så är inte steget långt till att utgå från att efterson han är kärleksfull och allvetande så är hans beslut på den fronten också välgrundade.
Man kan vända på det också och hänvisa till att eftersom han är både den ultimata kärleken och allsmäktig så besitter han också en inherent bestämmanderätt.
Inte bara för att han meritokratiskt är kapabel att utforma de mest kompetenta besluten, utan även för att han besitter makten att genomföra sin vilja till fullo.

Jag menar, vem är jag att säga emot en sådan person?
Den bästa chansen jag har att inte, med goda skäl, bli totalt överkörd är att transformera mina egna preferenser till den objektivt bättre värdegrunden.
Det som om du är pappa i en familj. Lilla pelle kanske är av åsikten att han vill råna och mörda, efterson han har någon nykläckt idé om att det är ballt på något sätt. Men du som gissningsvis är minst 2-3 gånger så gammal som honom har förmodligen mycket bättre kunskap om vad som händer i längden när man håller på så, och även om du kanske är behjärtansvärd nog att hålla en dialog med honom om det så kommer du, om du har ens en lite strukturerad och sanningsgrundad moral, inte att låta honom hållas med det beteendet hur länge som helst. Särskilt inte om det är så att du dessutom faktiskt bryr dig om den där personen som pelle känner för att mörda.

Men det stämmer, vi kan inte uppnå paradiset på jorden på egen hand.
Jag kan inte ens göra ett grått hår svart på mig själv av viljestyrka, och det kan ingen annan heller
Citera
2022-05-25, 06:02
Medlem
Citat:
Jaha, så du tänkte bara en så pass kort tid bakåt i historien.
Det jag svarade på handlade om "pedofilskandalerna", dem är inte äldre än så.
Citat:
Jag har i alla fall inte hört talas om att det användes som argument, men det är möjligt att jag bara har missat det.
I KKK (Katolska Kyrkans Katekes) kan du läsa om vad KK anser om homosexualitet, det står i princip att man är kallad till att leva i celibat, "som homosexuell måste du ju ändå leva i celibat, varför inte viga ditt liv åt Gud, som präst, samtidigt?" om "citatet" är en inre dialog, en präst i själavårdsamtal eller om du faktiskt tror att det är helt falskt får du väl avgöra själv.
Här kan du få lite kort läsning i ämnet.
Citat:
Men vi kan ju inte egentligen veta vad som är sanning så länge vi lever.
Alla kyrkor, så vitt jag vet, menar att bibeln är sann, om vi utgår från den premissen så finns det definitivt en hel del som vi kan veta något om, bland annat att Gud enligt bibeln inte är okej med homosexualitet, vilket visar att ingen av alla protestantiska kyrkor (inklusive Katolska Kyrkan inom en snar framtid) följer Gud.
Citat:
Hur vet du att Ortodoxa Kyrkan har ändrat sig minst?
Därför att den fungerar så, för att ändra i trosfrågor behöver alla biskopar hålla med, hur ofta tror du att det händer? Den enda andra kyrkan som kan hävda att de har anor 2000 år tillbaka i tiden är Katolska Kyrkan (eftersom de var samma, grovt förenklat, fram till att påven och Karl den store bestämde sig för att dem stod över Gud) och de har ändrat på sig betydligt mer efter att dem skiljde sig från den Ortodoxa Kyrkan.
Senast redigerad av toduah 2022-05-25 kl. 06:50.
Citera
2022-05-25, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det betyder civilisationens kollaps.
Och början på nått nytt. Tänk dig varelser som av gudar sin Moder Jord .
Citera
2022-05-25, 19:28
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Ja det jag menar på den fronten är att det finns en skillnad mellan vad som påstås vara rätt och fel, och vad som i rent praktisk omfaytning är rätt och fel ur ett utilitärt perspektiv.

Ja självklart vill jag peka lite på utilitarismens fördelar, men jag är inte så enkelspårig att jag tror på blind utilitarism.
Snarare en utilitaristiskt dygdetisk form av den kristna värdegrunden.

Jag är av tanken att det är ett av Satans största konststycken att påstå att moral rent faktiskt är subjektiv, och att dess verkliga och slutgiltiga värde utgörs av... Ja vad är det, ungefär en flyktig känsla av min momentära ingivelse är den bästa kompassen jag kan ha?
"Följ ditt hjärta" är en gammal harang från filmvärlden som en del gärna slänger sig med, men det är ju precis sådant som tenderar att driva folk i fördärvet. Vad är det terrorister och heroinister gör?

Den kristna värdegrunden kan beskrivas som meritokratisk.
Utifrån tesen att Gud har rätten att bestämma vad som är rätt och fel på moralisk nivå så är inte steget långt till att utgå från att efterson han är kärleksfull och allvetande så är hans beslut på den fronten också välgrundade.
Man kan vända på det också och hänvisa till att eftersom han är både den ultimata kärleken och allsmäktig så besitter han också en inherent bestämmanderätt.
Inte bara för att han meritokratiskt är kapabel att utforma de mest kompetenta besluten, utan även för att han besitter makten att genomföra sin vilja till fullo.

Jag menar, vem är jag att säga emot en sådan person?
Den bästa chansen jag har att inte, med goda skäl, bli totalt överkörd är att transformera mina egna preferenser till den objektivt bättre värdegrunden.
Det som om du är pappa i en familj. Lilla pelle kanske är av åsikten att han vill råna och mörda, efterson han har någon nykläckt idé om att det är ballt på något sätt. Men du som gissningsvis är minst 2-3 gånger så gammal som honom har förmodligen mycket bättre kunskap om vad som händer i längden när man håller på så, och även om du kanske är behjärtansvärd nog att hålla en dialog med honom om det så kommer du, om du har ens en lite strukturerad och sanningsgrundad moral, inte att låta honom hållas med det beteendet hur länge som helst. Särskilt inte om det är så att du dessutom faktiskt bryr dig om den där personen som pelle känner för att mörda.

Men det stämmer, vi kan inte uppnå paradiset på jorden på egen hand.
Jag kan inte ens göra ett grått hår svart på mig själv av viljestyrka, och det kan ingen annan heller
Men när du pratar om kristen värdegrund, så får du komma ihåg att alla i världen inte är kristna.
Judar och muslimer kan nog i och för sig hålla med om att Gud är sträng men kärleksfull och rättvis.
Men hur kan du övertyga hinduer, buddhister eller ens svenskar som är ateister om att just din värdegrund är bäst?
Det blir knappast lätt.
Man kan på sin höjd komma överens om vissa värderingar ändå finns med i alla världsreligioner.
Det är nog lättare ändå att acceptera att det finns olika värdegrunder i världen.

Man kan ju diskutera om det verkligen finns något hjärta med i vare sig terrorism eller drogmissbruk.
Det slutar i alla fall ofta med att man tappar omsorgen om sina medmänniskor.
Senast redigerad av Chrisma 2022-05-25 kl. 19:46.
Citera
2022-05-25, 19:37
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toduah
Det jag svarade på handlade om "pedofilskandalerna", de är inte äldre än så.
Kanske inte, men vi kan tänka att företeelsen med övergrepp är mycket äldre än så.

Citat:
I KKK (Katolska Kyrkans Katekes) kan du läsa om vad KK anser om homosexualitet, det står i princip att man är kallad till att leva i celibat, "som homosexuell måste du ju ändå leva i celibat, varför inte viga ditt liv åt Gud, som präst, samtidigt?" om "citatet" är en inre dialog, en präst i själavårdsamtal eller om du faktiskt tror att det är helt falskt får du väl avgöra själv.
Här kan du få lite kort läsning i ämnet.
Okej.
Men det var ju otroligt naivt att tro att alla präster ska kunna leva i celibat oavsett sexuell läggning.

Citat:
Därför att den fungerar så, för att ändra i trosfrågor behöver alla biskopar hålla med, hur ofta tror du att det händer? Den enda andra kyrkan som kan hävda att de har anor 2000 år tillbaka i tiden är Katolska Kyrkan (eftersom de var samma, grovt förenklat, fram till att påven och Karl den store bestämde sig för att de stod över Gud) och de har ändrat på sig betydligt mer efter att de skiljde sig från den Ortodoxa Kyrkan.
Jag skulle nog tro att många protestantiska samfund inte skulle hålla med dig.
De menar att urkyrkan var enklare och mindre styrd av ritualer än vad Katolska Kyrkan och ortodoxa kyrkor har blivit.
Och det är just den enkelheten, som man försöker efterlikna i framför allt frikyrkor och kalvinistiska kyrkor.
Senast redigerad av Chrisma 2022-05-25 kl. 19:48.
Citera
2022-05-25, 19:52
Medlem
Citat:
Kanske inte, men vi kan tänka att företeelsen med övergrepp är mycket äldre än så.
Det låter som att du tror att det är en företeelse som är begränsad till Katolska Kyrkan.
Citat:
Okej.
Men det var ju otroligt naivt att tro att alla präster ska kunna leva i celibat oavsett sexuell läggning.
Absolut.
Citat:
Jag skulle nog tro att många protestantiska samfund inte skulle hålla med dig.
VA?!
Citat:
De menar att urkyrkan var enklare och mindre styrd av ritualer än vad Katolska Kyrkan och ortodoxa kyrkor har blivit.
Och det är just den enkelheten, som man försöker efterlikna i framför allt frikyrkor.
Jag klassificerar inte frikyrkor som protestantiska kyrkor, det kanske är fel, men jag tänker fortsätta med det och menar att det finns flera frikyrkor som definitivt är Sanningssökande, och i den mån det inte finns en enda Sann Kyrka så lever den definitivt delvis i en del sådana.
Citera
2022-05-25, 21:35
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toduah
Det låter som att du tror att det är en företeelse som är begränsad till Katolska Kyrkan.
Men det gör jag inte alls.
Det var dock övergreppen inom Katolska Kyrkan, som den här diskussionen handlade om.

Citat:
Jag klassificerar inte frikyrkor som protestantiska kyrkor, det kanske är fel, men jag tänker fortsätta med det och menar att det finns flera frikyrkor som definitivt är Sanningssökande, och i den mån det inte finns en enda Sann Kyrka så lever den definitivt delvis i en del sådana.
Vad är det för skillnad mellan frikyrkor och protestantiska kyrkor?
Citera
2022-05-26, 03:43
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Det var dock övergreppen inom Katolska Kyrkan, som den här diskussionen handlade om.

Det handlade om övergrepp inom alla kyrkor och religioner.

https://www.google.com/search?q=abuse+within+the+Orthodox+Church&client=t ablet-android-samsung-rvo1&ei=49yOYvD0I5aTrwSj9J-YAQ&oq=abuse+within+the+Orthodox+Church&gs_lcp=ChN tb2JpbGUtZ3dzLXdpei1zZXJwEAMyBQghEKABMggIIRAeEBYQH UoECEEYAVCDCVj1mQNgkaUDaAFwAHgEgAH7AYgB9 RCSAQYxNC42LjGYAQCgAQGgAQKwAQDAAQE&sclient=mobile-gws-wiz-serp
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2022-05-26 kl. 03:52.
Citera
2022-05-26, 06:13
Medlem
Citat:
Det är sant att det var specifikt det jag svarade på, men det, mitt svar alltså, handlade inte om övergreppen i sig utan skandalerna och jag menar att innan andra vatikankonciliet så var övergreppen inom Katolska Kyrkan som mest lika många som i resten av samhället, kanske färre, och efter andra vatikankonciliet inte nödvändigtvis fler än någon annanstans heller, även om jag faktiskt tror det, däremot mer belyst.
Citat:
Antar att du menar min personliga definition, i så fall ser jag olika kyrkor som säden som Jesus pratar om, frikyrkor i mina ögon är säden som landar där det inte finns mycket jord eftersom många av dem faktiskt ursprungligen söker Sanningen men inte är grundade i tradition och som mycket väl kan komma att ändra på sig inom 20 år, och mycket möjligt stämde helt, en stund, för att sedan falla bort.
Citat:
Ursprungligen postat av (SFB) Matt 13:5-6
5 En del föll på stenig mark, där det inte hade mycket jord. Det sköt genast upp, eftersom det inte hade djup jord. 6 Men när solen steg, förbrändes det och vissnade bort, därför att det inte hade någon rot.
Medan protestantiska kyrkor (Katolska Kyrkan inkluderad) snarare är den som blev planterad bland tistlar, dels för att det är planterat i synd, i skiljsmässa från kyrkan den lämnade, och dels eftersom orsaken till att det ens fick något genomslag var att vissa kungar ville ha mer makt, jag vet att protestantiska samfund inte skulle hålla med mig om detta heller, du behöver inte påminna mig.
Citat:
Ursprungligen postat av (SFB) Matt 13:7
7 En del föll bland tistlar, och tistlarna växte upp och kvävde det.
Senast redigerad av toduah 2022-05-26 kl. 06:28.
Citera
2022-05-26, 06:44
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Djävulens barn är fördömande, hänsynslösa våldsverkare, medan Guds barn är rättfärdiga, barmhärtiga och förlåtande.
Citera
2022-05-26, 06:58
Medlem
stom72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Jag tror inte som du att vår tid är något slags avvikelse från fornstora dagar, att satan plötsligt omkullkastat någon gyllene era, utan om något har gud och jesus varit centrala under hela utvecklingen fram till och med den extrema form av kapitalism vi lever i nu. Jesus skapades som mytologisk varelse med syfte att tvinga folk dyrka honom istället för sina egna bygudar så att det skulle bli lättare att skapa ett enat folk att kunna beskatta och kontrollera, och på den vägen har det fortsatt. USA koloniserades av extremkristna som försvarade slaveri och folkmord med myterna från bibeln. Rockefeller var övertygad om att han var utvald av gud att dominera oljemarknaden. Än idag är den kristna kyrkan, sett som helhet, oerhört mäktig, globalt sett. De flesta människor på jorden tror på någon gud, väldigt många på den kristna guden och jesus. Det finns ju också skriptat i den kristna religionen att förvänta sig (och om möjligt påskynda) en kollaps/undergång, vilket kan leda till det blir en självuppfyllande profetia.

https://biblia.com/bible/nasb95/2-peter/3/10-13

Men, jag tror liksom du att en kollaps verkar nära av en rad kanske mer konkreta, snarare än spirituella, orsaker. Som att vi lever i ett extremt bräckligt system som är helt ohållbart i längden och som bara kan göra en av två saker: förändras eller kollapsa. Om det blir pga resursbrister, klimatförändringarna, marknadskollapser, pandemier, krig, eller annat vet jag inte. Men det verkar som att hyperkapitalismen som har utvecklats under de senaste två, tre hundra åren är på väg att antingen falla ihop, eller ta kål på de flesta av oss.

Använd KJV resp Reformationsbibeln istället för NIV.

USA är babylon och är en satanisk skapelse, Wahington är "designat" efter ett pentagram, "kärnan" av ett pentagram är en PENTAGON, formen av världens mest notabla krigsstartarcentra.
Alla "presidenter" har varit/är "frimurare" och alla "first ladies" har spelats av s.k. "trannies".
Frimurarna dyrkar BAPHOMET, den androgyna getguden med PENTAGRAM i pannan.
Pentagrammet hittar du flera av på USA's flagga, men även på EU's, Kinas samt ca 60 andra "flaggor"...

2 Corinth, 4:4

Satan, WHO IS THE GOD OF THIS WORLD, has blinded the minds of those who don’t believe. They are unable to see the glorious light of the Good News. They don’t understand this message about the glory of Christ, who is the exact likeness of God.
Citera
2022-05-26, 06:59
Medlem
stom72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Djävulens barn är fördömande, hänsynslösa våldsverkare, medan Guds barn är rättfärdiga, barmhärtiga och förlåtande.

Den var bra, tack sparar dom orden. mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in