Citat:
Ja det jag menar på den fronten är att det finns en skillnad mellan vad som påstås vara rätt och fel, och vad som i rent praktisk omfaytning är rätt och fel ur ett utilitärt perspektiv.Nej, jag har inte sagt att du är en konstig person.
Du utgår ju naturligt nog från ett svenskt sätt att se på hur man bör vara.
Men det är absolut så att rätt och fel är en social konstruktion.
Det är faktiskt därför som vi har problem med de här invandrarna i förorten.
Om vi och de hade haft samma syn på rätt och fel, så skulle vi inte ha haft kulturkrockar och utanförskap.
Jag tror ju inte att vi kan uppnå ett paradis på Jorden hur vi än försöker.
Och det är knappast rätt att kalla en person för "ond".
Du utgår ju naturligt nog från ett svenskt sätt att se på hur man bör vara.
Men det är absolut så att rätt och fel är en social konstruktion.
Det är faktiskt därför som vi har problem med de här invandrarna i förorten.
Om vi och de hade haft samma syn på rätt och fel, så skulle vi inte ha haft kulturkrockar och utanförskap.
Jag tror ju inte att vi kan uppnå ett paradis på Jorden hur vi än försöker.
Och det är knappast rätt att kalla en person för "ond".
Ja självklart vill jag peka lite på utilitarismens fördelar, men jag är inte så enkelspårig att jag tror på blind utilitarism.
Snarare en utilitaristiskt dygdetisk form av den kristna värdegrunden.
Jag är av tanken att det är ett av Satans största konststycken att påstå att moral rent faktiskt är subjektiv, och att dess verkliga och slutgiltiga värde utgörs av... Ja vad är det, ungefär en flyktig känsla av min momentära ingivelse är den bästa kompassen jag kan ha?
"Följ ditt hjärta" är en gammal harang från filmvärlden som en del gärna slänger sig med, men det är ju precis sådant som tenderar att driva folk i fördärvet. Vad är det terrorister och heroinister gör?
Den kristna värdegrunden kan beskrivas som meritokratisk.
Utifrån tesen att Gud har rätten att bestämma vad som är rätt och fel på moralisk nivå så är inte steget långt till att utgå från att efterson han är kärleksfull och allvetande så är hans beslut på den fronten också välgrundade.
Man kan vända på det också och hänvisa till att eftersom han är både den ultimata kärleken och allsmäktig så besitter han också en inherent bestämmanderätt.
Inte bara för att han meritokratiskt är kapabel att utforma de mest kompetenta besluten, utan även för att han besitter makten att genomföra sin vilja till fullo.
Jag menar, vem är jag att säga emot en sådan person?
Den bästa chansen jag har att inte, med goda skäl, bli totalt överkörd är att transformera mina egna preferenser till den objektivt bättre värdegrunden.
Det som om du är pappa i en familj. Lilla pelle kanske är av åsikten att han vill råna och mörda, efterson han har någon nykläckt idé om att det är ballt på något sätt. Men du som gissningsvis är minst 2-3 gånger så gammal som honom har förmodligen mycket bättre kunskap om vad som händer i längden när man håller på så, och även om du kanske är behjärtansvärd nog att hålla en dialog med honom om det så kommer du, om du har ens en lite strukturerad och sanningsgrundad moral, inte att låta honom hållas med det beteendet hur länge som helst. Särskilt inte om det är så att du dessutom faktiskt bryr dig om den där personen som pelle känner för att mörda.
Men det stämmer, vi kan inte uppnå paradiset på jorden på egen hand.
Jag kan inte ens göra ett grått hår svart på mig själv av viljestyrka, och det kan ingen annan heller