Citat:
Ursprungligen postat av
Chrisma
Men är det inte så det är då?
Vad som är gott och vad som är ont kan variera mellan olika tidsåldrar och olika kulturer.
Ja jag är väl kanske en sådan där konstig person som likställer (moraliskt) rätt med med långsiktigt fungerande.
Rätt och fel är ingen demokratisk fråga eller social konstruktion, även om det kan te sig så.
Jag menar, kolla på vad invandrarna i förorten pysslar med. De glorifierar våld. Så i deras samhälle är våld för att hävda sina principer eller tillskansa sig makt moraliskt rätt.
Betyder det att det är långsiktigt hållbart? Nej verkligen inte. Ska alla hålla på skjuta varandra för minsta resursfråga så finns det inget folk kvar sedan, eftersom folk tenderar att ha en godtycklig syn på vad som är rättvist och nödvändigt, och inte heller är kapabla att agera som fulländade skiljedomare i en sådan fråga.
Alltså, det som är moraliskt rätt är det som är livsfrämjande.
Bara för att komma med något kontroversiellt så tycker jag personligen att avlivning av onda människor förmodligen är en nödvändighet för att uppnå paradiset på jorden.
Det behöver inte nödvändigtvis vara så att det är rätt bara för att jag tycker så, men vi kan ju diskutera hur hållbart eller rättvist mot de samvetsgranna det skulle vara att folk tillåts fortsätta vara onda mot varandra i all evighet.
Jag kan inte påstå att jag själv har resurserna att genomföra det, men jag hoppas innerligt att Gud genomför det så snart som möjligt så att det slipper vara ett sådant elände på jorden.