2022-05-24, 16:38
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicke19
Vi lever inte i Satans Värld. Vi lever i den Värld vi har skapat av oss själva .
Även en God människa har fiender som är Goda liksom Onda människor som är Onda har det.
Så vad är Ont och Gott ?
Människan är inte skapt att va ond eller god , vi är skapt för att fortplanta och överleva .

Käns skrämande när "troende" skriver att "En kollaps är oundviklig" ! Varför är Kollapsen nära nu ?
Ska den Allsmäktige och Moder Jord ge upp ?
Snälla någon, frågar du vad ont och gott är som ett retoriskt grepp att implicera att begreppen inte existerar?
Är du en sådan där moralrelativist som tror att all moral är subjektiv och egentligen inte har något utilitärt värde?
Citera
2022-05-24, 16:45
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Snälla någon, frågar du vad ont och gott är som ett retoriskt grepp att implicera att begreppen inte existerar?
Är du en sådan där moralrelativist som tror att all moral är subjektiv och egentligen inte har något utilitärt värde?
Men är det inte så det är då?
Vad som är gott och vad som är ont kan variera mellan olika tidsåldrar och olika kulturer.
Citera
2022-05-24, 17:18
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrisma
Men är det inte så det är då?
Vad som är gott och vad som är ont kan variera mellan olika tidsåldrar och olika kulturer.
Ja jag är väl kanske en sådan där konstig person som likställer (moraliskt) rätt med med långsiktigt fungerande.

Rätt och fel är ingen demokratisk fråga eller social konstruktion, även om det kan te sig så.
Jag menar, kolla på vad invandrarna i förorten pysslar med. De glorifierar våld. Så i deras samhälle är våld för att hävda sina principer eller tillskansa sig makt moraliskt rätt.
Betyder det att det är långsiktigt hållbart? Nej verkligen inte. Ska alla hålla på skjuta varandra för minsta resursfråga så finns det inget folk kvar sedan, eftersom folk tenderar att ha en godtycklig syn på vad som är rättvist och nödvändigt, och inte heller är kapabla att agera som fulländade skiljedomare i en sådan fråga.

Alltså, det som är moraliskt rätt är det som är livsfrämjande.

Bara för att komma med något kontroversiellt så tycker jag personligen att avlivning av onda människor förmodligen är en nödvändighet för att uppnå paradiset på jorden.
Det behöver inte nödvändigtvis vara så att det är rätt bara för att jag tycker så, men vi kan ju diskutera hur hållbart eller rättvist mot de samvetsgranna det skulle vara att folk tillåts fortsätta vara onda mot varandra i all evighet.
Jag kan inte påstå att jag själv har resurserna att genomföra det, men jag hoppas innerligt att Gud genomför det så snart som möjligt så att det slipper vara ett sådant elände på jorden.
Senast redigerad av Bonnatorp 2022-05-24 kl. 17:22.
Citera
2022-05-24, 17:20
Medlem
Citat:
Fast det är knappast så att Katolska Kyrkan någonsin medvetet har övertygat folk med sexuella avvikelser att bli präster.
Det är dock mycket möjligt att många sådana personer har blivit präster ändå genom århundradena.
Nu pratade jag inte om "genom århundradena" utan från andra vatikankonciliet och framåt, hur som helst så har du väl rätt i att det inte aktivt förespråkades, i alla fall officiellt, det är dock ett faktum att det var ett argument som användes och vad effekten blev.
Citat:
Vad menar du är den Sanna Kyrkan då?
Jag tycker att det är fel att gradera olika samfund och påstå att bara ett har monopol på sanningen.
Sanningen är absolut, inte relativ. I den mån det finns någon som har rätt så har alla som säger något annat fel.
Antingen är Ortodoxa Kyrkan den Sanna Kyrkan, eftersom den har ändrat sig minst och är därför mest lik den ursprungliga, eller så finns den inte som kyrka utan enbart i Sanningssökande människors hjärtan.
Senast redigerad av toduah 2022-05-24 kl. 18:02.
Citera
2022-05-24, 17:25
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Vi lever inte i Satans Värld. Vi lever i den Värld vi har skapat av oss själva .
Även en God människa har fiender som är Goda liksom Onda människor som är Onda har det.
Så vad är Ont och Gott ?
Människan är inte skapt att va ond eller god , vi är skapt för att fortplanta och överleva .

Käns skrämande när "troende" skriver att "En kollaps är oundviklig" ! Varför är Kollapsen nära nu ?
Ska den Allsmäktige och Moder Jord ge upp ?
Enligt Jesus lever vi i Satans värld. Vi följer Satan eftersom han är mäktig och därför att vi är vana vid att göra det.

Gud har alltid funnits och även livet. Jesus budskap från Gud handlar om det eviga livet och om hur vår värld slutar när vi inte lyssnar på Gud. För Gud låter oss löpa linan ut.

När vi dör lever vi fortfarande i väntan på slutet. Sedan får vissa livet medan andra får döden.
Citera
2022-05-24, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Enligt Jesus lever vi i Satans värld. Vi följer Satan eftersom han är mäktig och därför att vi är vana vid att göra det.

Gud har alltid funnits och även livet. Jesus budskap från Gud handlar om det eviga livet och om hur vår värld slutar när vi inte lyssnar på Gud. För Gud låter oss löpa linan ut.

När vi dör lever vi fortfarande i väntan på slutet. Sedan får vissa livet medan andra får döden.
Vilket SVAMMEL !
Vakna upp och se verkligheten!!!
Citera
2022-05-24, 18:31
Medlem
Citat:
Vilket SVAMMEL !
Jesus är en GOD Profet så blanda inte in han !
Citera
2022-05-24, 18:55
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Vilket SVAMMEL !
Citat:
Jesus är en GOD Profet så blanda inte in han !
Så vad kommer då att hända med världen?
Citera
2022-05-24, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Så vad kommer då att hända med världen?
Vad har hänt med Världen efter skapelsen ? Istider och förödelse ...
Kanske det är det som behövs nu ?
Citera
2022-05-24, 19:27
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Vad har hänt med Världen efter skapelsen ? Istider och förödelse ...
Kanske det är det som behövs nu ?
Det betyder civilisationens kollaps.
Citera
2022-05-24, 21:10
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Ja jag är väl kanske en sådan där konstig person som likställer (moraliskt) rätt med med långsiktigt fungerande.

Rätt och fel är ingen demokratisk fråga eller social konstruktion, även om det kan te sig så.
Jag menar, kolla på vad invandrarna i förorten pysslar med. De glorifierar våld. Så i deras samhälle är våld för att hävda sina principer eller tillskansa sig makt moraliskt rätt.
Betyder det att det är långsiktigt hållbart? Nej verkligen inte. Ska alla hålla på skjuta varandra för minsta resursfråga så finns det inget folk kvar sedan, eftersom folk tenderar att ha en godtycklig syn på vad som är rättvist och nödvändigt, och inte heller är kapabla att agera som fulländade skiljedomare i en sådan fråga.

Alltså, det som är moraliskt rätt är det som är livsfrämjande.

Bara för att komma med något kontroversiellt så tycker jag personligen att avlivning av onda människor förmodligen är en nödvändighet för att uppnå paradiset på jorden.
Det behöver inte nödvändigtvis vara så att det är rätt bara för att jag tycker så, men vi kan ju diskutera hur hållbart eller rättvist mot de samvetsgranna det skulle vara att folk tillåts fortsätta vara onda mot varandra i all evighet.
Jag kan inte påstå att jag själv har resurserna att genomföra det, men jag hoppas innerligt att Gud genomför det så snart som möjligt så att det slipper vara ett sådant elände på jorden.
Nej, jag har inte sagt att du är en konstig person.
Du utgår ju naturligt nog från ett svenskt sätt att se på hur man bör vara.
Men det är absolut så att rätt och fel är en social konstruktion.
Det är faktiskt därför som vi har problem med de här invandrarna i förorten.
Om vi och de hade haft samma syn på rätt och fel, så skulle vi inte ha haft kulturkrockar och utanförskap.

Jag tror ju inte att vi kan uppnå ett paradis på Jorden hur vi än försöker.
Och det är knappast rätt att kalla en person för "ond".
Senast redigerad av Chrisma 2022-05-24 kl. 21:15.
Citera
2022-05-24, 21:23
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toduah
Nu pratade jag inte om "genom århundradena" utan från andra vatikankonciliet och framåt, hur som helst så har du väl rätt i att det inte aktivt förespråkades, i alla fall officiellt, det är dock ett faktum att det var ett argument som användes och vad effekten blev.
Jaha, så du tänkte bara en så pass kort tid bakåt i historien.
Jag har i alla fall inte hört talas om att det användes som argument, men det är möjligt att jag bara har missat det.

Citat:
Sanningen är absolut, inte relativ. I den mån det finns någon som har rätt så har alla som säger något annat fel.
Men vi kan ju inte egentligen veta vad som är sanning så länge vi lever.

Citat:
Antingen är Ortodoxa Kyrkan den Sanna Kyrkan, eftersom den har ändrat sig minst och är därför mest lik den ursprungliga, eller så finns den inte som kyrka utan enbart i Sanningssökande människors hjärtan.
Hur vet du att Ortodoxa Kyrkan har ändrat sig minst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in