Citat:
Jag har stört mig mer när jag var yngre, nu blir jag mer butter och suckar lite, men inser att det är vanligare att folk gör fel i rondeller än att de gör rätt.
Man blir liksom avtrubbad.
Konstigt att det är så svårt med rondell dock. Nästan alla gör ju rätt i en korsning eller vid ett trafikljus.
T.ex. är det ganska ovanligt att jag ser någon som svänger i en korsning som inte blinkar. Det händer men otroligt mycket mer ovanligt än de som missar att göra det i rondell.
Samma sak med andra regler. Ser nästan aldrig någon köra mot rött. Har hänt så klart, men det var nog flera år sedan nu. Kanske är vanligare i Stockholm, där jag inte bor för övrigt.
Vill återkomma till rondeller igen, för det finns fler fel folk gör där. T.ex. är det vanligt att trafiken från stan ut ur stand flödar i ett högt tempo genom en rondell mellan kl 16-17 på dagen. Det gör att den som kommer från en annan riktning i rondellen knappt har en chans att komma in.
Lagen säger ju att den som kör i rondellen har företräde vilket betyder att om två bilar från olika riktningar åker in nästan samtidigt så är det ju den som åker in först som har företräde.
Så om jag sitter där och trycker och försöker ta mig in från sidan från den riktning trafiken kraftigt flödar, så kanske jag hittar en lucka där jag ser att jag kommer in först, men jag startar från 0 km/h medan den från vänster om mig kanske kommer i 30-40 km/h.
Det innebär att även om jag kör in före honom så hinner han ikapp mig snabbt och tutar som om jag hade gjort något fel trots att det var han som var idioten och inte följde lagen.
Lagen säger inte "snabbast går först" utan den som är inne i rondellen först. Detta verkar väldigt många inte fatta i rusningstrafik.