2022-05-25, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Skit i att vissa gör del, och gläds åt de som gör rätt med både VB och HB på föredömligt sätt enligt krav och rekommendationer.

Jag har stört mig mer när jag var yngre, nu blir jag mer butter och suckar lite, men inser att det är vanligare att folk gör fel i rondeller än att de gör rätt.

Man blir liksom avtrubbad.

Konstigt att det är så svårt med rondell dock. Nästan alla gör ju rätt i en korsning eller vid ett trafikljus.
T.ex. är det ganska ovanligt att jag ser någon som svänger i en korsning som inte blinkar. Det händer men otroligt mycket mer ovanligt än de som missar att göra det i rondell.

Samma sak med andra regler. Ser nästan aldrig någon köra mot rött. Har hänt så klart, men det var nog flera år sedan nu. Kanske är vanligare i Stockholm, där jag inte bor för övrigt.

Vill återkomma till rondeller igen, för det finns fler fel folk gör där. T.ex. är det vanligt att trafiken från stan ut ur stand flödar i ett högt tempo genom en rondell mellan kl 16-17 på dagen. Det gör att den som kommer från en annan riktning i rondellen knappt har en chans att komma in.

Lagen säger ju att den som kör i rondellen har företräde vilket betyder att om två bilar från olika riktningar åker in nästan samtidigt så är det ju den som åker in först som har företräde.

Så om jag sitter där och trycker och försöker ta mig in från sidan från den riktning trafiken kraftigt flödar, så kanske jag hittar en lucka där jag ser att jag kommer in först, men jag startar från 0 km/h medan den från vänster om mig kanske kommer i 30-40 km/h.

Det innebär att även om jag kör in före honom så hinner han ikapp mig snabbt och tutar som om jag hade gjort något fel trots att det var han som var idioten och inte följde lagen.

Lagen säger inte "snabbast går först" utan den som är inne i rondellen först. Detta verkar väldigt många inte fatta i rusningstrafik.
Citera
2022-05-25, 22:52
Medlem
Citat:
Du, ta det där med landets körskolor som fortfarande lär ut VB i rondeller, på uppmaning av de styrande myndigheterna för utbildningen.

Tänk att det ska vara så förbannat svårt för vissa att begripa att det är fullt lagligt, tillåtet, och uppmuntras, att VB i rondeller. Därför att det bidrar till ökad tydlighet, minskade risker etc etc.

Att det sen endast är krav på just HB ut är inte detsamma som att VB är fel eller inte tillåtet.

Det finns gott om andra exempel där man kan och bör använda blinkers för att förebygga eller hindra fara, allt enligt Trafikförordningen.

Ok ja du får blinka vänster bäst fan du vill det finns ingen lag som förbjuder dig! Att trafikskolor hittar på egna trafikregler är inte mitt problem!
Citera
2022-05-25, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manteufel
Ok ja du får blinka vänster bäst fan du vill det finns ingen lag som förbjuder dig! Att trafikskolor hittar på egna trafikregler är inte mitt problem!
Varför inte underlätta för alla i trafiken istället för att va ett envist klappträ? Många yrkeschaufförer (jag inräknat) uppskattar folk som är tydliga i rondeller. För blinkar ni inte o inte placerar er så kör vi oftast rakt ut.

Tänk på miljön
Citera
2022-05-25, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gliderposoder
Varför inte underlätta för alla i trafiken istället för att va ett envist klappträ? Många yrkeschaufförer (jag inräknat) uppskattar folk som är tydliga i rondeller. För blinkar ni inte o inte placerar er så kör vi oftast rakt ut.

Tänk på miljön

Vänsterblinkare är envisa klappträn! Så du menar att om någon inte blinkar vänster i en rondell så kör du ut framför näsan på dom? Det är så jävla enkelt blinkar man inte höger ämnar man fortsätta i rondellen hur jävla svårt är det att fatta?
Citera
2022-05-26, 00:57
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Vänsterblinkare är envisa klappträn! Så du menar att om någon inte blinkar vänster i en rondell så kör du ut framför näsan på dom? Det är så jävla enkelt blinkar man inte höger ämnar man fortsätta i rondellen hur jävla svårt är det att fatta?

Kan inte komma på någon som helst nackdel med att blinka vänster i en rondell. 🤔

Om jag ska svänga vänster i en rondell så blinkar jag ALLTID vänster när jag kör in i rondellen... Det finns som sagt ingen nackdel med att visa andra bilister vad jag ämnar göra... Och sen lika självklart blinkar jag höger när jag ämnar lämna rondellen.
Citera
2022-05-26, 04:40
Avslutad
Ingen nackdel med VB?! men du ger ju ett ypperligt exempel på det själv - du har felanvänt vänsterspaken så länge att du tror att den är ett måste, och alla som inte VB:ar gör fel, med konsekvensken att du skiter i väjningsplikten och brakar rakt in i CPL för att meja ner andra med företräde.

Du är en livsfara i trafiken.

//fd yrkeschaufför
Citera
2022-05-26, 05:14
Medlem
Mittfilare. De förekommer i parti och minut ta mig fan. Irriterad blir jag väl inte så fruktansvärt, konstaterar bara lite trött att jaha, där är ett par till. Kollar noga i backspegeln så inte Harry kan finnas bakom och sedan glider jag sakta om i högerfilen.

Visst, två fel gör inte ett rätt, men man blir uppgiven till slut och har inte lust med fyra körfältsbyten i stället för två om mittfilarjävlarna hade hållit sig till höger. Kommer vi någonsin få bukt med dessa, brukar jag fråga mig.
Citera
2022-05-26, 08:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
Mittfilare. De förekommer i parti och minut ta mig fan. Irriterad blir jag väl inte så fruktansvärt, konstaterar bara lite trött att jaha, där är ett par till. Kollar noga i backspegeln så inte Harry kan finnas bakom och sedan glider jag sakta om i högerfilen.

Visst, två fel gör inte ett rätt, men man blir uppgiven till slut och har inte lust med fyra körfältsbyten i stället för två om mittfilarjävlarna hade hållit sig till höger. Kommer vi någonsin få bukt med dessa, brukar jag fråga mig.
ja, de kan va störande om man själv vill köra korrekt, men iom alla jävla långtradare och skit på vägarna så har jag oftast förståelse för mittfilarna. Värre är det med de som kör över hastighetsbränsningarna - och det gör oftast de som gnäller på mittfilare
Citera
2022-05-26, 08:25
Medlem
Citat:

Fast du fattar ju tydligen inte att trafikskolor inte får eller kan hitta på egna regler eller forma utbildningen som de vill. De och utbildningens utformning styrs av myndigheter över dem, t ex Trafikverket och andra styrande och sakkunniga myndigheter och organ.

Så, körskolorna UPPMANAS av dessa att lära ut VB i cirkulationsplats då det är en säkrare praxis då det ökar tydligheten och minskar riskerna.

Citat:

Ditt inlägg är ta mig fan så korkat att man undrar om du har glappkontakt i ryggmärgen…. Och dessutom en synnerligen fet halmgubbe eller två…

Om man nu inte från sin position kan se om bil i CP HB eller inte….? Hur kan det bli då…? Om den HB men du inte ser det i den korta sekvens där du om den HB skulle haft tid att slinka in i CP, men du ser det inte för dess högersida är skymd från din position. Så du väntar och missar chansen att ta dig in i CP och ögonblicket efter så slinker bilen ut på utfarten före din infart. Där står du med nesan att p g a bristande teckengivning haft svårare att tolka situationen.

I liknande situationer så ger bilar som VB mer info om vad de har på G till dig och andra runtom CP som på olika sätt kan ha nytta av den infon. Ja om de är kapabla att tolka den då…

Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Ingen nackdel med VB?! men du ger ju ett ypperligt exempel på det själv - du har felanvänt vänsterspaken så länge att du tror att den är ett måste, och alla som inte VB:ar gör fel, med konsekvensken att du skiter i väjningsplikten och brakar rakt in i CPL för att meja ner andra med företräde.

Du är en livsfara i trafiken.

//fd yrkeschaufför

Att VB i CP är inte att felanvända blinkerspaken, det uppmanas och lärs ut av trafikskolorna på uppmaning av de myndigheter som styr deras utbildning.

Tittar vi sen på andra länder runt om i världen där man tidigare inte har använt VB i CP, t ex Norge m fl, så har man på senare år ändrat sig till att nu rekommendera eller kräva VB i CP, just för att man har insett hur det ökar tydligheten och smidigheten och minskar riskerna.

Med det är klart, en klick självutnämnda anonyma trafikexperter i forum som detta, vet ju mer än riktiga trafiksäkerhetsforskare…..
Citera
2022-05-26, 08:41
Medlem
Största irritationsmomenten är dom i trafiken som inte har en känsla för vad ordet flyt/flow betyder och det enda som spelar roll är att man ska ha rätt. I många situationer i trafiken blir det så mycket enklare om man väljare att tex släppa förbi någon för att underlätta trafikens flow.

En till mindre sak som jag uppskattar men väldigt sällan ser är det enkla tacket när bromsar in i god tid till gångare och cyklister för att släppa förbi vid ett övergångsställe. En observation jag gjort är att kvinnor/tjejer är dom som i regel aldrig tackar medans bland män är det lite 50/50. Intressant är att innan jag började tänka på det skulle tro att det är tvärtemot.
Citera
2022-05-26, 08:46
Avslutad
Citat:

Att VB i CP är inte att felanvända blinkerspaken, det uppmanas och lärs ut av trafikskolorna på uppmaning av de myndigheter som styr deras utbildning.

Sluta sprid dina fejknews och låtsas vara nån trafikexpert. Det är bara dina önskningar du försöker göra till sanningar. Transportstyrelsen har aldrig och kommer aldrig rekommendera någon att blinka annat än för filbyten och avfarter vid rondellkörning. Så länge lagen är logisk, kommer man aldrig bli rekommenderad att blinka vänster och signalera för nåt man INTE avser att göra. Man signalerar för det man SKA göra och man kör av filen åt höger. Ska man signalera för att varna bakomvarande - ja då slår man på varningsblinkersen. Förare som vill in i rondellen har en stor väjningspliktsskylt att respektera, så dessa bilar ska man inte bry sig om då de har lägre prio än de som redan är inne i cirkulationen. De kan stå där och undra bäst fan de vill. Ser de ingen blinkers åt höger så får de vänta. Och även om de ser en högerblinkande bil och kör ut framför den och det smäller, så är det den som är skyldig pga väjningsplikten.

Trafikskolor utfärdar inte körkort och har ingenting att säga till om. Myndigheter stiftar lagar som trafikskolor ska följa till punkt och pricka annars riskerar de fråntas sitt uppdrag.
Citera
2022-05-26, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Sluta sprid dina fejknews och låtsas vara nån trafikexpert. Det är bara dina önskningar du försöker göra till sanningar. Transportstyrelsen har aldrig och kommer aldrig rekommendera någon att blinka annat än för filbyten och avfarter vid rondellkörning. Så länge lagen är logisk, kommer man aldrig bli rekommenderad att blinka vänster och signalera för nåt man INTE avser att göra. Man signalerar för det man SKA göra och man kör av filen åt höger. Ska man signalera för att varna bakomvarande - ja då slår man på varningsblinkersen. Förare som vill in i rondellen har en stor väjningspliktsskylt att respektera, så dessa bilar ska man inte bry sig om då de har lägre prio än de som redan är inne i cirkulationen. De kan stå där och undra bäst fan de vill. Ser de ingen blinkers åt höger så får de vänta. Och även om de ser en högerblinkande bil och kör ut framför den och det smäller, så är det den som är skyldig pga väjningsplikten.

Trafikskolor utfärdar inte körkort och har ingenting att säga till om. Myndigheter stiftar lagar som trafikskolor ska följa till punkt och pricka annars riskerar de fråntas sitt uppdrag.

Som sagt, du har noll koll…

Så vid vänstersväng på väg så varnar du bakomvarande för din kommande manöver med att slå på varningsblinkers…? Stor humor…..

Det finns en tråd om just VB i CP i vilken jag citerat och länkat en massa om just detta så där kan du se vad körskolor och myndigheter står i detta, så det är inte mina fantasier utan konkreta fakta…
Läser du sen Trafikförordningen så finns det paragrafer där som klart och tydligt säger att man skall ge signal (med t ex blinkers) för att förebygga eller förhindra fara. Och det finns många exempel i vardagstrafiken där vi kan får och skall göra detta.
Likaså finns det gott om situationer där blinkers skall användas men kan betyda en eller flera saker och det då är upp till dig som betraktare att avgöra hur du ska tolka det och agera på bästa sätt.

Det finns videos från myndigheterna på t ex YouTube där man visar signalgivning i CP, men där visar man endast MINSTA krav, inte vad man kan och får göra för att vara extra tydlig. Dessa videos säger alltså inte att det skulle vara fel med VB.

Likaså kan man kuggas på uppkörning av Trafikverkets uppkörningskontrollanter om man inte VB i CP om rådande situation var sådan att kontrollanten anser att man borde ha VB
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2022-05-26 kl. 09:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in