2022-05-25, 22:06
Medlem
liksom-fbs avatar
Jag antar att alla bubbelpladdrare som sitter i HR kommer älska iden att ränteavdrag tas bor och dom får lika mycket i ökad hyra.
Fastighetsbolagets kapitalkostnad ökar då och då flyttas det bara över på Hyran.
Det kommer Hyresnämnden godkänna omedelbart.
2022-05-25, 22:10
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jo, ränteavdrag är bara ett fall av avdrag för underskott av kapital.
Det finns ingen speciell lag för ränte-avdrag. Det sorterar in under av drag för underskott av kapital.

Och avdrag för underskott av kapital är bara en ren och skär konsekvens av skatt på inkomst av kapital.

Ja, det går. På samma sätt som det går att ha högertrafik för personbilar och vänstertrafik för lastbilar.
Det är på samma hjärndöda nivå.

-------------------------------
Avdrag medges då beskattning sker i senare led.

slemhogs arbetsgivare får göra avdrag för hans lön. Hur många tror att slemhog vill få sin lön dubbelbeskattad?
Nej, då kommer flashbacks störste egoist skrika som en stucken gris.

Visa data på att andra länder som har kapitalskatt (typ samtliga), att de även då alltid har ränteavdrag? Har du någon jämförande data på att man måste ha ränteavdrag vid kapitalbeskattning?
Jag tror du går torsk på det, för det är inte vad jag läst. Ytterst få europeiska länder har ränteavdrag.

Denna data hittade jag vid en snabb googling:
By contract, most developed countries do not allow a deduction for interest on personal loans. The Netherlands, Switzerland, the United States, Belgium, Denmark, and Ireland allow some form of the deduction.

https://en.wikipedia.org/wiki/Home_mortgage_interest_deduction

Varför går det utmärkt att ha slopat ränteavdrag i andra länder och kapitalbeskattning?
Sanningen är att du är forumets största moderat kommunist/klasshatare. Du vill bara ge fördelar och subventioner till de som äger och med kvalificerade utbildade jobb/företag.
Senast redigerad av slemhog 2022-05-25 kl. 22:16.
2022-05-25, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jag antar att alla bubbelpladdrare som sitter i HR kommer älska iden att ränteavdrag tas bor och dom får lika mycket i ökad hyra.
Fastighetsbolagets kapitalkostnad ökar då och då flyttas det bara över på Hyran.
Det kommer Hyresnämnden godkänna omedelbart.

Det finns redan regler för begränsning av ränteavdrag inom bolagssektorn inom hela EU. Hur påverkade det hyrorna? Jo noll.
https://skatteverket.se/ranteutgifter
2022-05-25, 22:18
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Visa data på att andra länder som har kapitalskatt (typ samtliga), att de även då alltid har ränteavdrag? Har du någon jämförande data på att man måste ha ränteavdrag vid kapitalbeskattning?
Jag tror du går torsk på det, för det är inte vad jag läst. Ytterst få europeiska länder har ränteavdrag.

Denna data hittade jag vid en snabb googling:
By contract, most developed countries do not allow a deduction for interest on personal loans. The Netherlands, Switzerland, the United States, Belgium, Denmark, and Ireland allow some form of the deduction.

https://en.wikipedia.org/wiki/Home_mortgage_interest_deduction

Varför går det utmärkt att ha slopat ränteavdrag i andra länder och kapitalbeskattning?
Sanningen är att du är forumets största moderat kommunist/klasshatare. Du vill bara ge fördelar och subventioner till de som äger och med kvalificerade utbildade jobb/företag.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.altinget.se/misc/altingetDokR%25C3%25A4nteavdrag.pdf&ved=2ahUKEwjPm Om6u_v3AhWNS_EDHdjWBV4QFnoECBEQBg&usg=AOvVaw31JkU8 ZIQwkN4rjOXbPfmV

Endast Sverige svenska ränteavdrag har.
2022-05-25, 22:25
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.altinget.se/misc/altingetDokR%25C3%25A4nteavdrag.pdf&ved=2ahUKEwjPm Om6u_v3AhWNS_EDHdjWBV4QFnoECBEQBg&usg=AOvVaw31JkU8 ZIQwkN4rjOXbPfmV

Endast Sverige svenska ränteavdrag har.

Du ser, mest generösa i hela västvärlden och inte ens 20% av länder har ränteavdraget kvar. faktan styrker inte liksom-fbverklighetsbild, som vanligt.
Hans trivs bra i sin närförort villa uppblåst till 15-20 miljoner genom västvärldens största bostadscurling regler, noll fastighetskatt och 1% ränta, så ingen förutom framgångsrika företagare eller arvtagare med 0% arvskatt har råd att köpa/låna för bosätta sig i hans reservat.
Killen är ju inte frisk.
Senast redigerad av slemhog 2022-05-25 kl. 22:28.
2022-05-25, 22:28
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Du ser, mest generösa i hela västvärlden och inte ens 20% av länder har ränteavdraget kvar.
Liksom-fb är en nolla och faktan styrker inte hans verklighetsbild, som vanligt.

Alla vet redan att trådapan bara skriver samma skräp sida upp och sida ner. Bara att ignorera och gå vidare...

Ränteavdraget kommer fasas ut när kostnaderna i statsbudgeten ökar. Man motiverar det, inte för att det egentligen behövs, med att försvaret behöver dessa pengar eller liknande.
2022-05-25, 22:33
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Du ser, mest generösa i hela västvärlden och inte ens 20% av länder har ränteavdraget kvar.
Liksom-fb är en nolla och faktan styrker inte hans verklighetsbild, som vanligt.

Vi är ganska unika med att i princip inte ha någon fastighetsskatt heller. Bland världens högsta skatter på jobb och världens lägsta skatter på boende. Signalen är tydlig, att jobba ska inte löna sig, det ska det däremot göra att belåna sig och spekulera i bostäder. De flesta gillar inte att jobba men alla gillar att bli rika på smarta klipp, så det är illusionen man förser röstboskapen med. Klassisk banan-republiks populism som numera alla riksdagspartier är lika insyltade i. Ingen tillnyktring kommer att ske förrän systemet kollapsar faller på eget rep.
2022-05-25, 22:43
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
De flesta gillar inte att jobba men alla gillar att bli rika på smarta klipp

Dagens sanning.

Bra inlägg i sin helhet också.
2022-05-26, 00:02
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Vi är ganska unika med att i princip inte ha någon fastighetsskatt heller. Bland världens högsta skatter på jobb och världens lägsta skatter på boende. Signalen är tydlig, att jobba ska inte löna sig, det ska det däremot göra att belåna sig och spekulera i bostäder. De flesta gillar inte att jobba men alla gillar att bli rika på smarta klipp, så det är illusionen man förser röstboskapen med. Klassisk banan-republiks populism som numera alla riksdagspartier är lika insyltade i. Ingen tillnyktring kommer att ske förrän systemet kollapsar faller på eget rep.

Få blir dock rika annat än på pappret. Politiken får folket att känna sig rika, men de får samtidigt överlag inte någon egentlig ekonomisk frihet då "rikedomen" är uppbunden i en, ofta belånad, bostad för eget bruk.
2022-05-26, 01:02
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Visa data på att andra länder som har kapitalskatt (typ samtliga), att de även då alltid har ränteavdrag?
Varför skulle jag göra det??? Nu försöker du bara smita undan genom att byta samtalsämne.
Eller fattade du inte alls vad jag skrev?

Citat:
Har du någon jämförande data på att man måste ha ränteavdrag vid kapitalbeskattning?
Vad sk jag med det till??
Det här var en principfråga.

Det var därför jag nämnde det om högertrafik. Det är också en systemprincip.

Men du fattade nog aldrig problemet med att persontrafik kör höger trafik och lastbilar kör vänstertrafik.
Det är lika stolligt som att införa dubbelbeskattning.

Citat:
Läst??
Systemprinciper handlar om att hantera logik och att förstå. Inte att läsa.

Citat:
Steg ett är att du förstår att man då tar bort avdrag för underskott av kapital. Inte ränteavdrag. Utan allt underskott av kapital.
Det gäller då alla. Privatpersoner som juridiska personer. Och din hyra åker upp.

Vidare får alla företag dyrare kostnader för investeringar. Så du blir uppsagd.

Men du förstår inte konsekvenserna eller hur?
Du och DViking är så borta att man skulle vilja hjälpa er till någon samhällsinstitution som tar hand om er.
2022-05-26, 01:04
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Vi är ganska unika med att i princip inte ha någon fastighetsskatt heller.
Vad skall man ha det för?

Efter att du arbetat och sparat ihop till ett hus som du köper för din sparade inkomst, så vill du alltså att staten skall beskatta din sparade inkomst ännu mer.
Varför vill du det?
2022-05-26, 01:07
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Alla vet redan att trådapan bara skriver samma skräp sida upp och sida ner. Bara att ignorera och gå vidare...

Ränteavdraget kommer fasas ut när kostnaderna i statsbudgeten ökar..
Är det inte lite anmärkningsvärt att DViking och slemhog är så extremt okunnig, att dom inte vet om att kapitalbeskattning existerar. Och som en del i den betalas skatt på ränteinkomster då de är kapitalinkomster.

Är det några fler i tråden som med gapande mun för första gången hör att ränteintäkter beskattas?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in