Citat:
Ursprungligen postat av
runx
Jag håller med om att dessa kvinnor gör fantastiska insatser som skådespelare, men skämten med sin timing och kontext, såsom de förekommer i dessa filmer och serier, ska framförallt tillskrivas verkens skapare:
Mitchell Hurwitz (Arrested Development)
Øystein Karlsen, Kristopher Schau (Dag)
Ricky Gervais, Stephen Merchant (Extras)
Michael Hjorth, Johan Kindblom, Tomas Tivemark (Cleo)
Peter Dalle, Rolf Börjlind (Yrrol)
Rob McElhenney (It’s Always Sunne in Philadelphia)
Steve Dildarian (The Life & Times of Tim)
Greg Daniels, Michael (Parks and Recreation)
Vem som har skapat ”I Anneli” framgår inte. Synd att den är borttagen från SVT Play.
Jag håller med till stor del!
Min lilla invändning är att man i de flesta fall behöver vara på plats när den här typen av verk växer fram.
Jag är inte ett dugg insatt i hur dynamiken mellan producent, regissör, manusförfattare och skådespelare såg ut när det kommer till dessa serier.
Däremot tänker jag att det är en sak att som manusförfattare eller regissör föreställa sig en viss tajming i diverse leveranser, men att utförandet alltid blir en annan sak.
Ofta justeras ju manus under provinspelningar och även medan den slutgiltiga inspelningen äger rum. Folk, inklusive skådespelare improviserar, upptäckter att vissa repliker blir bättre, osv. Dessa ändringar kretsar nog väldigt ofta runt skådespelarnas sätt att tolka sina roller. Bra skådespelare kan nog vara med i arbetet bakom kameran rätt mycket.
En riktigt bra skådis "blir" sin karaktär, förstår hur hon tänker, varför hon är rädd eller drömmer om vissa saker.
Jag tycker att det är rätt sällsynt att se skådespelare som är bra på att ta vara på sina karaktärer, leva ut dem på ett trovärdigt sätt.
Jag tror att jag värderar skådisars egna prägel, som ofta går att skymta, relativt högt.
Därmed inte sagt att jag inte håller med dig om exempelvis manusets betydelse. Utan ett bra manus är det svårt för en skådespelare att göra sin gestaltning bra.
Hur som helst tycker jag att de nämnda skådespelerskorna utför sitt arbete med sådan inlevelse att de imponerar mig även om de inte varit ett dugg inblandade i förarbete eller klippning.
Några av dem har jag sett i intervjuer när jag tyckt att de varit väldigt roliga.