Citat:
Ursprungligen postat av
Dr Tinnitus
Du, ta det där med landets körskolor som fortfarande lär ut VB i rondeller, på uppmaning av de styrande myndigheterna för utbildningen.
Tänk att det ska vara så förbannat svårt för vissa att begripa att det är fullt lagligt, tillåtet, och uppmuntras, att VB i rondeller. Därför att det bidrar till ökad tydlighet, minskade risker etc etc.
Att det sen endast är krav på just HB ut är inte detsamma som att VB är fel eller inte tillåtet.
Det finns gott om andra exempel där man kan och bör använda blinkers för att förebygga eller hindra fara, allt enligt Trafikförordningen.
Jag lärde mig när jag tog B körkort att man endast ska blinka höger i rondell. Detta var dock väldigt länge sedan. Tog för 3 år sedan A kort också och fick göra om allt som dagens ungdomar får göra.
Fick då höra att man är rekommenderad att blinka vänster, men att höger är ett krav. Detta visste jag dock redan. Så för att spela med trafikskolan och inte göra dom upprörda så blinkade jag vänster i rondeller och även på uppkörningen.
Klarade sedan kortet och tänkte nu slipper jag den här skiten med vänsterblink, men men sedan har det liksom fastnat. I en riktigt stor rondell är det ganska meningslöst, men i många vanliga mindre rondeller har det ett bra syfte att visa de längre bort som vill in i rondellen att det är ingen idé att köra in, för jag ska snart köra förbi där.
Men det jag stör mig på idag är att många gör helt fel. De blinkar vänster vilket är fullt tillåtet, men skiter sedan i att blinka höger när de ska ut. Om de ändå tänkt att bryta mot trafikförordningar, varför bemödar de sig ens med att blinka vänster då?