2022-05-25, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Jo men om vi nu fantiserar om tanken att jorden skulle vara platt, varför skulle det isf "hemlighållas"?
Finns ju varken någon "fördel" eller logisk anledning till det.

Det är ju bevisat att samtliga himlakroppar är någorlunda runda. Och det har ju sin förklaring i den tes vi har om universums historia.
Betänk logiken i det motsatta. Det blir i mitt synsätt märkligt, dvs att alla himlakroppar skulle vara platta..
Det finns ingen vetenskaplig logik i det.

Varför i hela världen tror du det finns vetenskaplig logik bakom tron att jorden är platt? Vi pratar om ett gäng människor som förkastar i princip all naturvetenskap inklusive så grundläggande saker som himlakroppar, Newtons rörelselagar och gravitation.

Vi pratar ju trots allt om människor som 2022 tror att jorden är platt. Logiska? Inte ett dugg, det handlar om religiös tro på bekostnad av kunskap, logik och vetenskap.
Citera
2022-05-25, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tartariamannen
Mer intressant är varför antarktis är så välbevakat av 30 länder. Du måste fylla i miljoner papper för att ens få sätta foten på ett ställe med 40 minus.

Och varför utforskades detta område så sent som på 40-50 - talet av Admiral Bird. Och norrmannen Amundsen som var den första vid sydpolen för hundra år sedan.

Jag menar! Vad fan gjorde folk innan dess.
Ett litet tips: Försök att leta efter information någon annanstans än i plattjordsvideor.
Citera
2022-05-25, 16:46
Medlem
Tartariamannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Ett litet tips: Försök att leta efter information någon annanstans än i plattjordsvideor.

Varför det? Finns överallt på nätet. " antarctic treaty" eller "Amundsen". Inte mitt fel att du är efterbliven.
Citera
2022-05-25, 17:04
Medlem
Citat:
Mer intressant är varför antarktis är så välbevakat av 30 länder. Du måste fylla i miljoner papper för att ens få sätta foten på ett ställe med 40 minus.

Och varför utforskades detta område så sent som på 40-50 - talet av Admiral Bird. Och norrmannen Amundsen som var den första vid sydpolen för hundra år sedan.

Miljoner papper?
Så många fyllde inte jag i, möjligen miljoner tecken men det var kanske inte vad du menade.
Spelar det någon roll när man utforskar ett område? Med den tankegången så är ju större delen av vårt hav en enda konspirationsteori eftersom ytterst lite där är forskat i.

Mest ironiskt med plattjord är att en ytterst men klick påstår att större delen av jorden ljuger men de kan inte komma överens om något. Det vill säga det finns lika många teorier som det finns plattjordare. En modell för varje fenomen finns men frågar du två plattjordare så har de varsin eller fler teorier för samma fenomen och gärna en eller flera modeller som inte stämmer överens med andra plattjordares modeller eller teorier.
Blir lätt så när man inte håller sig till sanningen,då måste man snickra ihop saker i all hast som oftast inte stämmer med tidigare utsago med mera...
Sen vill man inte bevisa sina påståenden utan annat att andra ska motbevisa deras påstående utan att man fått veta vad de anser är fel. Lite dagisnivå på sådan debatteknik, väldigt snarlik de som påstår förintelsen aldrig ägt rum. För att inte säga väldigt likt herr Putins sätt att bete sig, oavsett bevis så är det ju skådespelare hit och skådespelare dit som kanske egentligen aldrig ens existerat osv. Alla vittnen ljuger och bara Ryssland talar sanning.

Så kom upp från dagis/Putin nivån och bevisa er teori istället. Jag är väldigt nyfiken på hur ni ska få allt att hänga samman och dessutom få konsensus i gruppen.
Citera
2022-05-25, 17:51
Medlem
Citat:
Varför det? Finns överallt på nätet. " antarctic treaty" eller "Amundsen". Inte mitt fel att du är efterbliven.
Jag är verkligen inte efterbliven, och jag vet mycket väl vem Amundsen var och vad "Antarctic treaty" är, men ditt inlägg påminde mig om argumenten från plattisarna. Det saknades bara beväpnade vakter som såg till att ingen kom söder om 60:e breddgraden. Men jag kan ha fel, även om miljontals pappersark är en stor överdrift, och att området först utforskades på 40- och 50-talen är helt fäl. Admiral Byrd är förresten en av de stora hjältarna i de flates värld, eftersom han i deras tolkning hittade stora områden som var totalt ukända och dolda av eliten.
Citera
2022-05-25, 19:09
Medlem
Tartariamannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Jag är verkligen inte efterbliven, och jag vet mycket väl vem Amundsen var och vad "Antarctic treaty" är, men ditt inlägg påminde mig om argumenten från plattisarna. Det saknades bara beväpnade vakter som såg till att ingen kom söder om 60:e breddgraden. Men jag kan ha fel, även om miljontals pappersark är en stor överdrift, och att området först utforskades på 40- och 50-talen är helt fäl. Admiral Byrd är förresten en av de stora hjältarna i de flates värld, eftersom han i deras tolkning hittade stora områden som var totalt ukända och dolda av eliten.

Ursäkta om jag kränkte dig men är lite less på folk som tror att alla är flat-earthers i denna tråd. Om du läste mitt inlägg tidigare så tycker du inte själv att den första människan (Amundsen) att komma till sydpolen var ganska sent i människans historia?
Så ingen jävel hade vart där före honom?

Och Admiral Byrd har inget heller med FE att göra. Snarare Hollow earth. I sin dagbok så beskrev han att när han flög med sitt plan så ändrades landskapet från isande vindar till ett varmare klimat. Och de folk han träffade på där hade en överlägsen teknik. Och att detta landskap till ytan sett är lika stort som nordamerika. Fiction eller ej men säger inget om flat earth.

Och nästan direkt efter detta så upprättades antarctic treaty med utvalda länder som ska bevaka antarktis. Mot vad? Pingviner och den känsliga miljön där är den officiella förklaringen.
Citera
2022-05-25, 19:25
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursäkta om jag kränkte dig men är lite less på folk som tror att alla är flat-earthers i denna tråd. Om du läste mitt inlägg tidigare så tycker du inte själv att den första människan (Amundsen) att komma till sydpolen var ganska sent i människans historia?

Och Admiral Byrd har inget heller med FE att göra. Snarare Hollow earth. I sin dagbok så beskrev han att när han flög med sitt plan så ändrades landskapet från isande vindar till ett varmare klimat. Och de folk han träffade på där hade en överlägsen teknik. Och att detta landskap till ytan sett är lika stort som nordamerika. Fiction eller ej men säger inget om flat earth.

Och nästan direkt efter detta så upprättades antarctic treaty med utvalda länder som ska bevaka antarktis. Mot vad? Pingviner och den känsliga miljön där är den officiella förklaringen.
Och att man inte vill att Antarktis skall exploateras och bli fullt med sopor är ju garanterat den verkliga anledningen. Om jorden vore platt så skulle man inte behöva åka ända ner till 60e breddgraden för att avslöja lögnen. Skulle ju märkas direkt så fort man kom söder om ekvatorn då breddgraderna skulle öka i längd söder om ekvatorn på en skiva och inte minska så som dom gör på ett klot.
Skulle inte räcka med restriktioner söder om 60 grader syd för att dölja att jorden i själva verket var platt.
Finns det militär närvaro i någon form så inte är det för att dölja jorden form i alla fall. Räcker ju att titta på stjärnhimlen söder om ekvatorn för att förstå att Antarktis inte kan vara en ring runt en platt skiva.
Senast redigerad av Jonas1968 2022-05-25 kl. 19:32.
Citera
2022-05-25, 22:28
Medlem
Citat:

1941 var Byrd där senast och föredraget började gälla 1961, 20 år efter, knappast direkt efter.
Om du läser på lite mer om Byrd så kommer du upptäcka att han hade allvarliga psykiska störningar mot slutet.
Angående ytan sade han att det fanns mer att utforska i storleken av usa, vilket stämmer.
Citera
2022-05-26, 09:16
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
1941 var Byrd där senast och föredraget började gälla 1961, 20 år efter, knappast direkt efter.
Om du läser på lite mer om Byrd så kommer du upptäcka att han hade allvarliga psykiska störningar mot slutet.
Angående ytan sade han att det fanns mer att utforska i storleken av usa, vilket stämmer.

Vem hade inte åkt på psykiska störningar av att upptäcka och se det som Admiral Byrd påstår sig ha gjort i den påstådda journalen och sedan inte heller få prata om det, utan munkavel på?
Citera
2022-05-26, 09:22
Medlem
Tartariamannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73

Det kom ett radiotelegram den 13 jan, 1956 som löd : " On Januari 13, members of the United states expedition penetrated a land extent of 2300 miles beyond the south pole. The flight was made by Admiral George Dufek of the US Navy Air Unit.

Att det var en annan pilot denna gången vet jag inte. Men kanske behöver vara en till som bevittnar samma sak för att bekräfta det som Byrd upptäckt på sin tidigare flygning. Min gissning.

Byrd said on March 13, 1956, Citat " The present expedition has opened up a vast new land".

Källa : A flight to the Land Beyond the North Pole ; The Missing Diary of Admiral Richard E. Byrd.

Efter detta så signade 12 länder Antarctic Treaty den 1 dec 1959. Så tre år senare bara.
Citera
2022-05-26, 09:42
Medlem
Tartariamannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Vem hade inte åkt på psykiska störningar av att upptäcka och se det som Admiral Byrd påstår sig ha gjort i den påstådda journalen och sedan inte heller få prata om det, utan munkavel på?

Precis! Han blev beordrad att hålla sin tystnadsplikt inom militären.

" I am ordered to remain silent in regard to all that I have learned, on the behalf of humanity".

Men det hindrade inte honom att skriva dagboken ca 4mån före sin död 11 mars 1957. Antagligen för

att lätta på samvetet. Och han höll sin militära ed i behåll då det var hans son som släppte den berömda

boken efter faderns död.
Senast redigerad av Tartariamannen 2022-05-26 kl. 09:50.
Citera
2022-05-26, 10:03
Medlem
Citat:

Varför är det "mer" intressant?

Att Antarktis är ett skyddat område säger inte ett dugg om jordens form. Och det förklarar på intet sett alla andra bevis för jordens form.

Eller du kanske kan förklara kopplingen mellan Bird, Antarktis och gravitation? Och vad har Antarktis att göra med att vi kan mäta upp en kurva?
Senast redigerad av WilleGarvin 2022-05-26 kl. 10:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in