2022-05-25, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snusjohan
Finns inget stål som är rostfritt.

Korrekt….

Bara olika hastighet på oxidationen, korrosionen, typ….
Citera
2022-05-25, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Nej, det är inte särdeles mycket dyrare. Skrotvärdet på en bil i "roststål" när bilen är pressad till en stålkub på skroten är cirka 2000-3000 kronor. Rostfritt stål cirka 10.000 kronor. Dvs. en skillnad på 7000 mellan stål och rostfritt stål. På en bil som kostar en halvmiljon så är det samma skillnad som på en bra bilstereo och en standardstereo som tillval. Skillnaden på slutpriset är totalt försumbar alltså.

DMC DeLorean var rostfri.

DeLorean rostar som bilar gör mest, nästan…

Det är ju bara ytterskalet på karossen som är i rostfritt, resten samma som på vanliga bilar.
Citera
2022-05-25, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Fast man har ju sagt samma om aluminium sedan urminnes tider att det är för dyrt. Men nu går det helt plötsligt utmärkt. Tex tesla. Men även F150 är nu mer mycket aluminium. När myndigheterna krävde att bränsleförbrukningen skulle ner så gick det helt plötsligt.

Jag vet att runt år 2000 var snittpriset för stålet i de bilar man tillverkade i USA 900 dollar.

Jag är skeptisk. Jänkarna föredrar att betala för body on frame. Men vi i Europa har inte råd.

Jag säger inte att det är si eller så. Jag är bara tveksam till påståenden att det skulle bli dyrt. Är tillverkningskostnaden för hela bilen 25% av priset?

Nu frågar även ts om moppar. Vad det inte så att redan på 70-talet att zundapp var gjutna i aluminium?

Så priset för att tillverka aluminium och bearbeta det kan omöjligt ha ändrat sig genom åren…?
Citera
2022-05-25, 17:13
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Så priset för att tillverka aluminium och bearbeta det kan omöjligt ha ändrat sig genom åren…?
Jo men inte så gigantiskt att det skiljer tex 100% av bilpriset. Som någon redan redogjort för ovan handlar det kanske om kostnaden av en stereo.

Om stålet i en bil kostar 10k (exempelvis) och om man bytte till aluminium så skulle det bli 20k, så innebär inte det att en 250k bil måste kosta 500k i affären.

Audi A2 tex blev dyrare, men inte så mycket dyrare. Dessutom ett specialsläpp där prispress inte var prioritet.

Man skall inte underskatta det konservativa elementet i bilindustrin. Det ser man tex av gigacasting som ingen ville ha innan musk började.

Men sedan har ju inte bilproducenterna direkt intresse av att bygga evighetsbilar. Vi skall helst byta upp oss med jämna mellanrum.
Citera
2022-05-25, 17:15
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
DeLorean rostar som bilar gör mest, nästan…

Det är ju bara ytterskalet på karossen som är i rostfritt, resten samma som på vanliga bilar.

Japp, skit i mitt exempel i så fall. Den bil jag känner till i rostfritt är DMC. Möjligen finns det fler, men mer obskyra.
Merkostnaden i råmaterialet rostfritt stål respektive rostande stål är i runda slängar vad ett "tilläggspaket" för en bilmodell kostar. Rör sig om småsummor för en bils totala slutpris ut till kund.
Dvs. några tusenlappar på en produkt som kostar flera hundra tusen för kund att köpa. "Planned obsolence" antar jag att är anledningen bakom varför roststål fortfarande används.
Citera
2022-05-25, 17:18
Medlem
Citat:
Korrekt….

Bara olika hastighet på oxidationen, korrosionen, typ….

"Rostfritt stål kan självläka med hjälp av kromet i stålet. När kromet kommer i kontakt med luft bildas en tunn hinna av kromoxid, denna hinna skyddar stålet från rost och har en självläkande förmåga. Om stålet är skadat eller har repor kommer stålet som nyligen exponerats använda syret i luften för att delvis reparera skadorna genom att bilda ett nytt lager där det först förstördes."

its magic Dessutom finns det över 250 olika typer av rostfritt stål så det finns nog något som rostar ohyggligt långsamt och sedan reparerar sig själv.

https://www.cowab.se/blogg/utrustning-till-arbetsplatsen/darfor-kan-rostfritt-stal-rosta
Citera
2022-05-25, 17:29
Medlem
Citat:
Japp, skit i mitt exempel i så fall. Den bil jag känner till i rostfritt är DMC. Möjligen finns det fler, men mer obskyra.
Merkostnaden i råmaterialet rostfritt stål respektive rostande stål är i runda slängar vad ett "tilläggspaket" för en bilmodell kostar. Rör sig om småsummor för en bils totala slutpris ut till kund.
Dvs. några tusenlappar på en produkt som kostar flera hundra tusen för kund att köpa. "Planned obsolence" antar jag att är anledningen bakom varför roststål fortfarande används.

Självklart har man inte nåt intresse i att tillverka bilar som håller i en evighet, av helt naturliga skäl, det är dock lite konspiratoriskt att direkt dra planned….kortet… som i de allra flesta fall är en extremt överdriven konspirationsteori generellt sett. Det är alltså inget mysko eller taskspel av tillverkarna i detta.

Sen att som du bara dra till med skillnaden i råvarupriser blir rätt fel. Det är liksom inte bara att sparka fram en rulle rostfri plåt och mata in i produktionslinjen så har man strax sina första rostfria bilar i saluhallen….

Jag skulle vilja påstå att hela tillverkningsprocessen behöver modifieras, och det kan bli väldigt dyrt och det läggs på priset på produkterna.

Man måste ändra designen på ingående delar i kaross/chassie, ha nya pressverktyg, andra procedurer for fästelement, svetsning nigning etc, annan lack och lackmetod etc. Kan även behöva ändras i bilens elsystem/kabelnät etc. Göra en enorm mängd nya tester inom flera olika områden, inte bara krockprov etc.

Så, det är inte så där ”bara bara” att byta till rostfritt. Och alla ökade kostnader måste läggas på produkten, pris ut till kund. Priset torde även behöva justeras upp sett till att livslängden ökar vilket sannolikt så påverkar volymen sålda bilar per tidsenhet.
Citera
2022-05-25, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
"Rostfritt stål kan självläka med hjälp av kromet i stålet. När kromet kommer i kontakt med luft bildas en tunn hinna av kromoxid, denna hinna skyddar stålet från rost och har en självläkande förmåga. Om stålet är skadat eller har repor kommer stålet som nyligen exponerats använda syret i luften för att delvis reparera skadorna genom att bilda ett nytt lager där det först förstördes."

its magic Dessutom finns det över 250 olika typer av rostfritt stål så det finns nog något som rostar ohyggligt långsamt och sedan reparerar sig själv.

https://www.cowab.se/blogg/utrustning-till-arbetsplatsen/darfor-kan-rostfritt-stal-rosta

Vi har en del ”lustiga” rostfria kvaliteter ute på oljeplattformarna där jag jobbar.
Men, notera att i brandvattensystemen så duger inte rostfritt, oavsett kvalitet. Man ha sedan länge gått över till ett annat material, ja två tre olika faktiskt. Korrosionsbeständigheten är helt enkelt för kass på rostfritt under de betingelser som råder offshore.
Citera
2022-05-25, 17:41
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Självklart har man inte nåt intresse i att tillverka bilar som håller i en evighet, av helt naturliga skäl, det är dock lite konspiratoriskt att direkt dra planned….kortet… som i de allra flesta fall är en extremt överdriven konspirationsteori generellt sett. Det är alltså inget mysko eller taskspel av tillverkarna i detta.

Sen att som du bara dra till med skillnaden i råvarupriser blir rätt fel. Det är liksom inte bara att sparka fram en rulle rostfri plåt och mata in i produktionslinjen så har man strax sina första rostfria bilar i saluhallen….

Jag skulle vilja påstå att hela tillverkningsprocessen behöver modifieras, och det kan bli väldigt dyrt och det läggs på priset på produkterna.

Man måste ändra designen på ingående delar i kaross/chassie, ha nya pressverktyg, andra procedurer for fästelement, svetsning nigning etc, annan lack och lackmetod etc. Kan även behöva ändras i bilens elsystem/kabelnät etc. Göra en enorm mängd nya tester inom flera olika områden, inte bara krockprov etc.

Så, det är inte så där ”bara bara” att byta till rostfritt. Och alla ökade kostnader måste läggas på produkten, pris ut till kund. Priset torde även behöva justeras upp sett till att livslängden ökar vilket sannolikt så påverkar volymen sålda bilar per tidsenhet.

Givetvis är det lönsammare att tillverka produkter som går sönder inom några år än produkter som kan hålla i generationer. Nej, det är inte särskilt kostsammare att pressa rostfri plåt än att pressa rostplåt.
Citera
2022-05-25, 19:50
Medlem
Citat:
Givetvis är det lönsammare att tillverka produkter som går sönder inom några år än produkter som kan hålla i generationer. Nej, det är inte särskilt kostsammare att pressa rostfri plåt än att pressa rostplåt.

Hur menar du nu….? Missade du alla de punkter jag räknade upp som påtagligt ökar kostnaderna utöver bara skillnaden i råvarupris som du räknade med…? Eller menar du att jag har fel och det bara är att mata in rostfritt i produktionslinjen och köra på som vanligt utan ändringar….?

Skillnaden på produkters livslängd är inte så enkel som man kan tro att du menar (?), typ att det skulle vara nåt ”elakt” från företagens sida att inte tillverka saker som håller i ”evighet”….
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2022-05-25 kl. 19:59.
Citera
2022-05-25, 19:53
Medlem
Vanlig fullgalvarniserad bil (där kaross sänks ned i ett bad) ger rätt så bra skydd, inte 100 men rätt så bra
Citera
2022-05-25, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Vanlig fullgalvarniserad bil (där kaross sänks ned i ett bad) ger rätt så bra skydd, inte 100 men rätt så bra

Många tillverkare har idag ett gäng olika plåtkvaliteter i konstruktionen, för att nå de mål man har vad gäller hållfasthet i olika scenarier och korrosionsbeständighet etc etc.

Sen kan det galvas på olika sätt samt via olika bad samt grundlagt få högre resistens mot korrosion.

Galvad plåt hade t ex vissa amerikanska tillverkare i vissa plåtdetaljer redan på tidigt 70tal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in