Citat:
Ursprungligen postat av
kraftfoder
Japp, skit i mitt exempel i så fall. Den bil jag känner till i rostfritt är DMC. Möjligen finns det fler, men mer obskyra.
Merkostnaden i råmaterialet rostfritt stål respektive rostande stål är i runda slängar vad ett "tilläggspaket" för en bilmodell kostar. Rör sig om småsummor för en bils totala slutpris ut till kund.
Dvs. några tusenlappar på en produkt som kostar flera hundra tusen för kund att köpa. "Planned obsolence" antar jag att är anledningen bakom varför roststål fortfarande används.
Självklart har man inte nåt intresse i att tillverka bilar som håller i en evighet, av helt naturliga skäl, det är dock lite konspiratoriskt att direkt dra planned….kortet… som i de allra flesta fall är en extremt överdriven konspirationsteori generellt sett. Det är alltså inget mysko eller taskspel av tillverkarna i detta.
Sen att som du bara dra till med skillnaden i råvarupriser blir rätt fel. Det är liksom inte bara att sparka fram en rulle rostfri plåt och mata in i produktionslinjen så har man strax sina första rostfria bilar i saluhallen….
Jag skulle vilja påstå att hela tillverkningsprocessen behöver modifieras, och det kan bli väldigt dyrt och det läggs på priset på produkterna.
Man måste ändra designen på ingående delar i kaross/chassie, ha nya pressverktyg, andra procedurer for fästelement, svetsning nigning etc, annan lack och lackmetod etc. Kan även behöva ändras i bilens elsystem/kabelnät etc. Göra en enorm mängd nya tester inom flera olika områden, inte bara krockprov etc.
Så, det är inte så där ”bara bara” att byta till rostfritt. Och alla ökade kostnader måste läggas på produkten, pris ut till kund. Priset torde även behöva justeras upp sett till att livslängden ökar vilket sannolikt så påverkar volymen sålda bilar per tidsenhet.