Citat:
Ursprungligen postat av
Heymid
Om vi har fri vilja rent metafysiskt, så innebär det att autister väljer att leva autistiskt. Jag har väldigt svårt att tro det, särskilt med tanke på hur lågfungerande (och konstiga) en del autister är.
Mjae, såvitt jag hört både från mången religiöst och kliniskt psykologiskt håll så utgörs vår verklighetsuppfattning av våra tankar, och i detta påstående så tenderar det vara inbakat i att vi anses ha både ett ansvar och en möjlighet att styra vårat tankesätt.
Jag tänker mig att vi har en fundamental frihet i att fatta beslut utefter de mentala premisser vi besitter, men att så att säga "frigöra" sig från ett mentalt stadie till ett annat kan behöva innebära att man faktiskt bearbetar de multipla steg som finns däremellan, för att vidare transformeras till ett annat utgångsläge.
Även om mycket kring det autistiska sitter i nerverna så tror jag ändå att hur autistiskt man i slutändan beter sig till stor del kan tillskrivas de värderingar man besitter. Även vad gäller narcissister, psykopater, nikotinister, tofuätare, bl.a.
Och personliga värderingar kan du faktiskt skriva om, genom att utföra tankearbetet som leder dit. En del (om inte nästan alla) beteenden och uppfattningar handlar mest om att bryta ett mönster och etsa fast nya banor i synapserna.
Man skulle kunna dra slutsatsen att autister bara är lata som inte har listat ut hur de ska bete sig som folk, men jag vill inte vara så elak att det skulle vara min poäng. För det låter väldigt elakt, även om jag tycker att det skulle kunna vara en rent allmängiltig princip för många av människans bekymmer.
Allt handlar inte om lathet heller. Det kan krävas att man kommer över ett visst tröskelvärde av incitament för att bedriva vilka mentala processer som helst.
Så även om det är mycket möjligt att rejäla autister faktiskt går miste om något känslomässigt så tror jag att de som sociala personer är fullt möjliga att integrera i alla vettiga sammanhang, med rätt resurser och tillräckligt incitament.
Men det tror jag om psykopater också. Visst, det suger antagligen att inte ha en naturlig fallenhet för empati (även om det kan ha sina fördelar ibland, jag vill t.ex. inte bli opererad av en kirurg som skakar av medlidande för att han tänker på hur ont det ser ut att göra), men man kan fortfarande fatta prosociala beslut även om det inte bubblar så där trevligt i känslolivet av det.
Men det är just det där med incitamentet.
Vill man inte så går det ofta heller inte. Har man inget mål så går det inte heller att träffa.
Alla går inte att integrera i paradiset på jorden, och det går nog inte heller att övertyga alla om att de både kan och borde fatta bättre beslut på vissa områden.