Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-24, 23:18
  #39397
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Problemet för Greta är att hon offentligt och skriftligt lovade att stiftelsen självklart skulle noggrant sköta alla skatter och redovisningar. Detta löfte gav Greta förstås för att lugna bidragsgivarna till stiftelsen. Löftet innebär ett visst juridiskt ansvar för henne. Därför är det mycket olämpligt att hon inte är styrelsemedlem, först som en sådan får hon full insyn! Annars har styrelsen i stiftelsen kollektivt ansvar vad jag vet. Även revisorn i stiftelsen har legalt ansvar, särskilt om missförhållanden uppstår!

Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
(Är det f.ö. inte lite skrämmande att Greta uttryckligen måste påpeka att de noggrant kommer att "sköta alla skatter och redovisningar"?)
Mig kan ni lita på, jag är alldeles hederlig. Det finns ingenting att dölja. För att ni inte skall misstänka något fuffens, så försäkrar jag er om att alla lagar och regler och dylikt kommer att följas. Jag kommer till och med att betala skatt och redovisa in i minsta detalj allt sådant där som jag väl i och för sig inte har stenkoll på. Men mamma och pappas kompisar har lovat att allt är helt lagligt och bra och så där vahetere. Lita på ärliga Greta™. Det hela kommer att vara lika öppet och hederligt som allt jag kläcker ur mig om klimatet. Det finns absolut ingen anledning till någon närmare granskning. Min familj är ju dessutom känd för att inte bry sig det minsta om pengar eller materiell status. (Det var ju ett jävla tjat om de där fåtöljerna!) Dessutom har ni inte att göra med vem som äger min lägenhet.

Puss & Kram,

Greta
2022-05-24, 23:37
  #39398
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Även om Greta var omyndig, när hon levererade sitt offentliga löfte, har hon ett visst juridiskt ansvar för löftet!

Från 15 års ålder har man ett visst ansvar för sina handlingar och kan ställas till svars för dem. Fullt ansvar har man först dock när man blivit myndig vid 18 års ålder.

Frågan om de digitala kontorättigheterna och varumärkesrättigheterna i F4F, är betydligt mer omfattande än att Greta har gett sitt namn till stiftelsen. Här finns verkligt stora juridiska tveksamheter och problem!

Om jag skulle skänka pengar till en för mig främmande tonåring- Gud förbjude - så skulle jag givetvis inte tro att hon hade kännedom om alla lagar och regelverk och juridiska teknikaliteter som det krävs flerårig universitetsutbildning att ha fullständig koll på. Jag skulle inte heller tycka det var lämpligt att avkräva henne löften om att andra kommer att sköta sina uppdrag på ett klanderfritt sätt.

Tror snarare att jag skulle bli illa berörd över att hon alls uttalade sig, dessutom om tonåringen i andra sammanhang brukade besvara svåra frågor med ”Ask someone else - I’m only a child”.

Är dessutom ganska säker på att jag skulle undra vad hennes föräldrar var för några som tillåter att hon alls hamnar i sådana situationer.

Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Mig kan ni lita på, jag är alldeles hederlig. Det finns ingenting att dölja. För att ni inte skall misstänka något fuffens, så försäkrar jag er om att alla lagar och regler och dylikt kommer att följas. Jag kommer till och med att betala skatt och redovisa in i minsta detalj allt sådant där som jag väl i och för sig inte har stenkoll på. Men mamma och pappas kompisar har lovat att allt är helt lagligt och bra och så där vahetere. Lita på ärliga Greta™. Det hela kommer att vara lika öppet och hederligt som allt jag kläcker ur mig om klimatet. Det finns absolut ingen anledning till någon närmare granskning. Min familj är ju dessutom känd för att inte bry sig det minsta om pengar eller materiell status. (Det var ju ett jävla tjat om de där fåtöljerna!) Dessutom har ni inte att göra med vem som äger min lägenhet.

Puss & Kram,

Greta

Handhjärtan <3
2022-05-25, 00:36
  #39399
Moderator
oilslicks avatar
Då koncentrerar vi oss på skvaller om Greta och lämnar stiftelsen därhän.
/Mod
2022-05-25, 02:54
  #39400
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Sedan är Greta en väldigt offentlig person som lever i hög grad på sitt förtroende. Dessutom har hon även ett andligt ansvar, som andligt invigd i First nations. Det har publicerats uppgift om att Greta tackat Nej till att nu medverka i toppmötet i Davos, Schweiz. Frågan är förstås varför!?

Att driva (eller inte driva) en stiftelse i Svea Rike har ingen koppling till First Nations. Kopplingen är lika stor som om du skulle avkräva påven ett ansvar för vad Sverige ärkebiskop gör: fel land, fel troriktning - även om korset tycks vara detsamma.

Att Greta har tackat nej till Davos borde kanske vara en icke-fråga. Greta går i gymnasiet. På vissa skolor är slutet på maj månad en väldigt intensiv period vad gäller de sista kompletteringarna och de sista skrivningarna inför betygssättning. Ska Greta sabba sina betyg för att roa asgamarna som hela tiden sliter i henne och som inte ens har vett att backa när hon vill satsa lite mera av sin kraft och energi på skolan? Hon behöver sin utbildning och ska ha all heder för att hon satsar på den.
2022-05-25, 02:56
  #39401
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Mig kan ni lita på, jag är alldeles hederlig. Det finns ingenting att dölja. För att ni inte skall misstänka något fuffens, så försäkrar jag er om att alla lagar och regler och dylikt kommer att följas. Jag kommer till och med att betala skatt och redovisa in i minsta detalj allt sådant där som jag väl i och för sig inte har stenkoll på. Men mamma och pappas kompisar har lovat att allt är helt lagligt och bra och så där vahetere. Lita på ärliga Greta™. Det hela kommer att vara lika öppet och hederligt som allt jag kläcker ur mig om klimatet. Det finns absolut ingen anledning till någon närmare granskning. Min familj är ju dessutom känd för att inte bry sig det minsta om pengar eller materiell status. (Det var ju ett jävla tjat om de där fåtöljerna!) Dessutom har ni inte att göra med vem som äger min lägenhet.

Puss & Kram,

Greta

Å, vad gulligt! :-) Och jag från min sida lovar heligt och dyrt att ingen stiftelse i vårt avlånga land kommer att skattefuska i år - det ni!
2022-05-25, 07:49
  #39402
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Att driva (eller inte driva) en stiftelse i Svea Rike har ingen koppling till First Nations. Kopplingen är lika stor som om du skulle avkräva påven ett ansvar för vad Sverige ärkebiskop gör: fel land, fel troriktning - även om korset tycks vara detsamma.

Att Greta har tackat nej till Davos borde kanske vara en icke-fråga. Greta går i gymnasiet. På vissa skolor är slutet på maj månad en väldigt intensiv period vad gäller de sista kompletteringarna och de sista skrivningarna inför betygssättning. Ska Greta sabba sina betyg för att roa asgamarna som hela tiden sliter i henne och som inte ens har vett att backa när hon vill satsa lite mera av sin kraft och energi på skolan? Hon behöver sin utbildning och ska ha all heder för att hon satsar på den.

Eller också finns det olika möjliga förklaringar?

https://www.entrepreneur.com/article/427091

Citat:
No, not just anyone can attend the conference. Davos is an invitation-only event (...) Davos is free for all WEF members, but individuals invited as a company representative reportedly pay around $28,000 USD to attend. Past non-member Davos attendees include former United States President Donald Trump, Swedish environmental activist Greta Thunberg, singer Elton John and actress Cate Blanchett.

Det kanske inte finns någon som vill betala en kvarts miljon för Greta längre? Nakate kommer däremot, men ville inte kommentera hur hon ska ta sig dit. (Independents journalist skryter länge om hur hon själv tog tåget från England för att minska sitt klimatavtryck men tyvärr måste hon ju flyga tillbaka av tidsbrist ...)

De "vuxna i rummet" kanske är less på tjat och stojande?

https://www.thenationalnews.com/worl...close-1.968982

Citat:
Outside, in Davos, climate activist Greta Thunberg created ample noise with an outdoor demonstration demanding new policies to deal with climate change.

About 200 children and adults answered Thunberg's rallying cry to "strike" on Thursday.

Citat:
“The oceans are rising and so are we,” Chanted the crowd in the streets of Davos.

Rupert Read, a spokesperson for Extinction Rebellion, said he spoke with Thunberg just before the demonstration started.

“She’s not incredibly well but she thought it was very important to be here.”

(Not incredibly well? Är det hennes influensa och höga feber han syftar på?

Citat:
“We’ve got about 200 children perhaps chanting away, children from all over Europe and all over the world,” he said.

Om vem betalade för att dessa 200 ungar skulle flygas in från hela världen?

Andra klimataktivister protesterar mot WEF:

https://www.euronews.com/2022/05/23/...forum-in-davos

Citat:
A group of climate change activists take part in a demonstration against the World Economic Forum (WEF) during the annual meeting in Davos.

https://www.reuters.com/world/europe...ng-2022-05-20/

Citat:
ZURICH, May 20 (Reuters) - Dozens of anti-capitalist protesters clashed with police in Zurich on Friday ahead of the World Economic Forum's (WEF) annual meeting in the Alpine resort of Davos starting on Sunday.

Citat:
"It is necessary to disturb the peace in their hinterland and act against the functioning of the capitalist system," it said.

Så stackars Greta vet kanske inte vilken fot hon ska stå på. Ska hon delta i denna kapitalistiska tillställning eller vända den ryggen? Och eftersom hon ändå kommer att avfärda mötet som "urvattnat blah-blah-blah (fniss)" efteråt är det kanske lika bra att hon stannar hemma och fokuserar på sina studier? Åtminstone officiellt.
2022-05-25, 08:52
  #39403
Medlem
Giant Squids avatar
Greta är klar för ett seminarieprogram på Bokmässan 2022 i september. Passar bra till releasen av hennens nya klimatbok.

Samt så har hon tillldelats ett pris i Finland på 30000 euro, Maailmanmuuttaja award ifrån Niemi Services. Ett pris som tidigare gått till President Marttu Ahtisaari.

Greta donerar vidare pengarna till Finska Samiska Undomar, SSN

https://www.rcinet.ca/eye-on-the-arc...-organisation/
__________________
Senast redigerad av Giant Squid 2022-05-25 kl. 08:54.
2022-05-25, 10:55
  #39404
Avstängd
Greta har även nu erbjudits en särskild hedrande utmärkelse från samerna, som vad jag förstår en ickesame sällan får. Om Greta accepterar gåvan avses det att hållas en liten inspirerande ceremoni tillsammans med henne. Denna kommer säkert att bli uppmärksammad.

Att Greta var aktuell för bokmässan, har varit känt en tid för oss som vet mycket om henne.

Annars är det väldigt viktigt att kampen för en bättre värld och ett bättre samhälle sker på inkluderande och ej exkluderande sätt, som präglas av öppenhet, ärlighet och hederlighet. Mobbning, åldersdiskriminering och utfrysning måste alltid aktivt bekämpas.

Nej, Greta är bara en enda tjej, inte flera. Hur hon handlar och verkar påverkar aktivt de olika roller som hon har, även sin andliga roll som andligt invigd i First nations. Vi har bara ett enda liv, och det gäller att ta väl vara på det!
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-05-25 kl. 11:04.
2022-05-25, 11:21
  #39405
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Eller också finns det olika möjliga förklaringar?

https://www.entrepreneur.com/article/427091



Det kanske inte finns någon som vill betala en kvarts miljon för Greta längre? Nakate kommer däremot, men ville inte kommentera hur hon ska ta sig dit. (Independents journalist skryter länge om hur hon själv tog tåget från England för att minska sitt klimatavtryck men tyvärr måste hon ju flyga tillbaka av tidsbrist ...)

De "vuxna i rummet" kanske är less på tjat och stojande?

https://www.thenationalnews.com/worl...close-1.968982




(Not incredibly well? Är det hennes influensa och höga feber han syftar på?



Om vem betalade för att dessa 200 ungar skulle flygas in från hela världen?

Andra klimataktivister protesterar mot WEF:

https://www.euronews.com/2022/05/23/...forum-in-davos



https://www.reuters.com/world/europe...ng-2022-05-20/





Så stackars Greta vet kanske inte vilken fot hon ska stå på. Ska hon delta i denna kapitalistiska tillställning eller vända den ryggen? Och eftersom hon ändå kommer att avfärda mötet som "urvattnat blah-blah-blah (fniss)" efteråt är det kanske lika bra att hon stannar hemma och fokuserar på sina studier? Åtminstone officiellt.
Han syftade säkert just på hennes influensa, höga feber och svåra illamående! Greta gjorde här än en gång det nästan omöjliga, men en ledare behöver må bra för att fatta bra beslut, vilken goda regel Greta här aktivt grovt bröt mot!

Som ledare även en informell ledare, måste man tänka på att alltid ha en fysisk och psykisk reserv, då det alltid finns risk för att man hamnar i en oförutsedd kris! Särskilt i civilmilitära och militära sammanhang betonas detta.
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-05-25 kl. 11:32.
2022-05-25, 11:44
  #39406
Medlem
Giant Squids avatar
Ett utav temorna till årets bokmässa är Klimatkrisen och det kommer hållas flera seminarier i ämnet.
Greta är med den 25/9, 12:00-12:45. Greta är inbjuden av seminariets arrangörer Svenska Kyrkan, och går under namnet Tro, vetenskap och hållbara beslut.
Paneldeltagande är kardinal PETER TURKSON, Vatikanens främsta talesperson i klimatfrågor, GRETA THUNBERG, klimataktivist, ANTJE JACKELÉN, ärkebiskop Svenska kyrkan och professor JOHAN ROCKSTRÖM, chef för Potsdaminstitutet för klimatforskning. Programledare: HENRIK GRAPE, senior rådgivare i klimatfrågor för Kyrkornas Världsråd.
2022-05-25, 14:37
  #39407
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Ett utav temorna till årets bokmässa är Klimatkrisen och det kommer hållas flera seminarier i ämnet.
Greta är med den 25/9, 12:00-12:45. Greta är inbjuden av seminariets arrangörer Svenska Kyrkan, och går under namnet Tro, vetenskap och hållbara beslut.
Paneldeltagande är kardinal PETER TURKSON, Vatikanens främsta talesperson i klimatfrågor, GRETA THUNBERG, klimataktivist, ANTJE JACKELÉN, ärkebiskop Svenska kyrkan och professor JOHAN ROCKSTRÖM, chef för Potsdaminstitutet för klimatforskning. Programledare: HENRIK GRAPE, senior rådgivare i klimatfrågor för Kyrkornas Världsråd.

Vilket dream team Greta har hamnat i Den obehagliga haggan Jackelen (finns en tråd om hur många hon fått att lämna svenska kyrkan) och den alarmistiske agronomen Rockström som eventuellt står på Gretas lönelista. Tystnad anbefalles- sådant är för känsligt att diskutera. (Går säkert bättre med Flashback-klassikern ”Tar hon den i tvåan?”)

Och över alltsammans svävar Klaus Schwabs ande, han som ligger bakom Davos-mötet och ett antal globalistiska ledare.

Vad tycker Greta om hans ”You will own nothing, and you will be happy”? Är det tjena-och-Good-bye för hennes hundar, hästar och bepansrade Tesla-bilar? Eller har gubbäcklet lovat henne lite specialbehandling?
2022-05-25, 15:38
  #39408
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Vilket dream team Greta har hamnat i Den obehagliga haggan Jackelen (finns en tråd om hur många hon fått att lämna svenska kyrkan) och den alarmistiske agronomen Rockström som eventuellt står på Gretas lönelista. Tystnad anbefalles- sådant är för känsligt att diskutera. (Går säkert bättre med Flashback-klassikern ”Tar hon den i tvåan?”)

Och över alltsammans svävar Klaus Schwabs ande, han som ligger bakom Davos-mötet och ett antal globalistiska ledare.

Vad tycker Greta om hans ”You will own nothing, and you will be happy”? Är det tjena-och-Good-bye för hennes hundar, hästar och bepansrade Tesla-bilar? Eller har gubbäcklet lovat henne lite specialbehandling?
Och Rockström satt i oljefondens jury som tilldelade Greta de 10 miljonerna.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback