Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-05-26, 12:02
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Greta har sagt att de mycket sköna och påkostade fåtöljerna köptes av hennes föräldrar, under den tid då familjen hade mycket höga inkomster. Detta var alltså ingenting som Greta var ansvarig för.

-Däremot har Greta ibland tidigare tyckt om, att krypa upp i en av fåtöljerna, när hon kopplade av med att läsa en bra bok. Det stämmer att fåtöljerna är gjorda av läder.

Greta vet dock om att läder är kontroversiellt. I filmerna från BBC visar Greta, att Svante har två gamla läderjackor i garderoben, men betonar med ett skratt att han inte får ha på sig dem, när han promenerar med henne! Hon är bestämd!
Men när hon säger i Twitter att djur har tankar och känslor så kan det bara tolkas som att man inte skall använda djurprodukter. Då måste fåtöljerna ut och all användning av djurprodukter upphöra.

Hon måste också redogöra för var hon drar gränsen. Jains använder inte ens myggspray. Är allt levande heligt för Greta?
2021-05-26, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
När du får tid vill jag gärna veta vad Greta håller för linje vad gäller användning av djurprodukter?
(FB) Greta Thunberg (klimataktivist)
Vet så mycket som att Greta inte vill använda smink, då smink ofta baseras på djurförsök med betydande lidande för försöksdjuren. Som för många veganer, är det för Greta viktigt att kött- och fiskindustrin orsakar ett enormt lidande för djuren. Detta har hon nu blivit mycket noga med att påpeka, som den stora miljö- och djurvän hon är. I övrigt får jag invänta lämpligt tillfälle att fråga Greta lite mera! Hon har väldigt mycket att göra och behöver balansera skickligt! Tänk också på att så länge man lever i en familj måste man kompromissa ibland!
Senast redigerad av inspiratoeren 2021-05-26 kl. 12:18.
2021-05-26, 12:14
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Vet så mycket som att Greta inte vill använda smink, då smink ofta baseras på djurförsök med betydande lidande för försöksdjuren. Som många veganer, är det för Greta viktigt att kött- och fiskindustrin orsakar ett enormt lidande för djuren. Detta har hon nu blivit mycket noga med att påpeka. I övrigt får jag invänta lämpligt tillfälle att fråga Greta lite mera!
Tills vidare tycker jag hennes förhållningssätt verkar helt ogenomtänkt. Går en vegansk opinionsbildare ut och säger att djur har tankar och känslor då måste hon lägga ned all användning av djurprodukter och redogöra för sin hållning. Hon kan inte krypa upp i en mördad ko och mysa.

Tack för svaret. Jag ser fram mot att höra vad hon anser

(Som vanligt anser jag att det finns en ung skådespelerska som man skall lämna ifred i skolan. Men jag tror hennes Twitter etc sköts av proffs som ibland ger henne manus att läsa upp och uppträda framför kameran. Det får man kritisera. När jag skriver "Greta" avser jag oftast den agenda hon satts att framföra, hennes manuskript.)
Senast redigerad av wwr 2021-05-26 kl. 12:24.
2021-05-26, 12:51
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Tills vidare tycker jag hennes förhållningssätt verkar helt ogenomtänkt. Går en vegansk opinionsbildare ut och säger att djur har tankar och känslor då måste hon lägga ned all användning av djurprodukter och redogöra för sin hållning. Hon kan inte krypa upp i en mördad ko och mysa.

Tack för svaret. Jag ser fram mot att höra vad hon anser

(Som vanligt anser jag att det finns en ung skådespelerska som man skall lämna ifred i skolan. Men jag tror hennes Twitter etc sköts av proffs som ibland ger henne manus att läsa upp och uppträda framför kameran. Det får man kritisera. När jag skriver "Greta" avser jag oftast den agenda hon satts att framföra, hennes manuskript.)
I vilken tweet går Greta ut och säger detta?
Och har hon fel isf, har inte djur tankar och känslor?
2021-05-26, 12:54
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
I vilken tweet går Greta ut och säger detta?
Och har hon fel isf, har inte djur tankar och känslor?
Om en vegansk opinionsbildare går ut och säger att djur har tankar och känslor så kan det bara tolkas som att ett skäl att hon är vegan är att man inte skall döda djur.

De finns länk till Twitter i dessa inlägg
2021-05-26, 13:00
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Om en vegansk opinionsbildare går ut och säger att djur har tankar och känslor så kan det bara tolkas som att ett skäl att hon är vegan är att man inte skall döda djur.

De finns länk till Twitter i dessa inlägg
Ok, du menar videon i klippet.
Menar du att djur inte har tankar och känslor?
Även om det är ett av de skäl hon är vegan för, har hon fel?
2021-05-26, 13:04
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ok, du menar videon i klippet.
Menar du att djur inte har tankar och känslor?
Även om det är ett av de skäl hon är vegan för, har hon fel?
Jag har redan svarat på det.
Klippet kan bara tolkas som att en orsak att hon är vegan är att man inte skall döda djur. Därför måste hon vara konsekvent och upphöra med all användning av djurprodukter.
2021-05-26, 15:11
Medlem
Jofs avatar
Jag hör till dem som tycker att Greta ska hålla sig till klimatet och forskningen. Inte hoppa in dagspolitiken. Det slutar bara illa. Tar fokus från det viktiga.

Men hon fastnar för det som unga tjejer tycker är inne förstås. BLM o likn. Veganism. Snart kan det väl bli vinterbad också.

Sen slutar det med att hon tröttnar på allt det där (som Billie Eilish) och går in för smink och botox. Och motiverar det med att det är viktigt att göra det man trivs med.
2021-05-26, 15:24
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Jag hör till dem som tycker att Greta ska hålla sig till klimatet och forskningen. Inte hoppa in dagspolitiken. Det slutar bara illa. Tar fokus från det viktiga.

Men hon fastnar för det som unga tjejer tycker är inne förstås. BLM o likn. Veganism. Snart kan det väl bli vinterbad också.

Sen slutar det med att hon tröttnar på allt det där (som Billie Eilish) och går in för smink och botox. Och motiverar det med att det är viktigt att göra det man trivs med.
Men grejen är i Gretas argument är att "its all interlinked" its all connected". Klimat, livsstil djurhantering m,m, kanske hon ser "the Matrix"?

Om alla slutar äta kött så blir det mindre Co2, 8miljarder ton om året.
Det är volymer som inte new high tech solutions, solpaneler, vindkraft, Elon Musk, Bill Gates, Politiker forskare har varit i närheten utav på att utföra under en akut kort tid.
Gretas filosofi att det kanske inte i en akut situation går att "utveckla ,hitta på nya saker " som en quick fix ,för att lösa detta kanske stämmer.

Allt nytt för oftast ett bagage med problem med sig. Enklast vore väl bara att sluta med det som är negativt?
Senast redigerad av Giant Squid 2021-05-26 kl. 15:29.
2021-05-26, 16:12
Medlem
matteruless avatar
Citat:
Men grejen är i Gretas argument är att "its all interlinked" its all connected". Klimat, livsstil djurhantering m,m, kanske hon ser "the Matrix"?

Om alla slutar äta kött så blir det mindre Co2, 8miljarder ton om året.
Det är volymer som inte new high tech solutions, solpaneler, vindkraft, Elon Musk, Bill Gates, Politiker forskare har varit i närheten utav på att utföra under en akut kort tid.
Gretas filosofi att det kanske inte i en akut situation går att "utveckla ,hitta på nya saker " som en quick fix ,för att lösa detta kanske stämmer.

Allt nytt för oftast ett bagage med problem med sig. Enklast vore väl bara att sluta med det som är negativt?

Din parallell till the matrix är nog sann.
I sin psykiska sjukdom identifierar sej säkert Greta med Neo, "The chosen one", frälsaren som ska rädda mänskligheten från undergång.
Någon borde upplysa Greta om att det bara är en film, ingen dokumentär.

Jag äter kött varje dag. Nöt, gris, fågel eller fisk.
Människan är omnivor, inte herbivor.
Att vara vegan eller vegetarian är onaturligt. Vi människor är inte byggda för det. Det leder till bristsjukdommar och psykisk ohälsa.

Ni vänsterblivna kommer aldrig få mej att sluta äta kött. ALDRIG!!
2021-05-26, 16:21
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matterules
Din parallell till the matrix är nog sann.
I sin psykiska sjukdom identifierar sej säkert Greta med Neo, "The chosen one", frälsaren som ska rädda mänskligheten från undergång.
Någon borde upplysa Greta om att det bara är en film, ingen dokumentär.

Jag äter kött varje dag. Nöt, gris, fågel eller fisk.
Människan är omnivor, inte herbivor.
Att vara vegan eller vegetarian är onaturligt. Vi människor är inte byggda för det. Det leder till bristsjukdommar och psykisk ohälsa.

Ni vänsterblivna kommer aldrig få mej att sluta äta kött. ALDRIG!!
Om Greta maskot vill folk sluta äta det vi behöver för att överleva, betalar hon det som kostar för våran hälsa att må bra? Skulle inte tro det nej. Maskot kan äta gräs hur mycket hon vill medan vi andra äter kött hur mycket vi vill.
2021-05-26, 16:37
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Om Greta maskot vill folk sluta äta det vi behöver för att överleva, betalar hon det som kostar för våran hälsa att må bra? Skulle inte tro det nej. Maskot kan äta gräs hur mycket hon vill medan vi andra äter kött hur mycket vi vill.
Du vill hellre att planeten går under, bara du får äta dina Big Macs.?
Tänker du alls på Gretas barn och barnbarn och även dina om du skulle kunna reproducera dig. Har du inget ansvar inför kommande släkter?

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback