2022-05-25, 10:56
  #4501
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Finska vinterkriget pågick i 105 dagar innan Finland gick med på ett ”fredsavtal” och gav upp delar av landet till Ryssen. Det resulterade som alla vet i det senare fortsättningskriget när läget var fördelaktigt.

Nu har andra invasionen av Ukraina pågått i 90 dagar. Vad tror vi, blir det vapenstillestånd i mitten på juni så att båda sidor kan slicka sina sår och ladda upp för rond två. Känns som det skulle kunna gynna Ukraina att få tid att dra nytta av allt nytt material och träna upp reserverna. Undrar om ryssen skulle ha samma fördel av en stridspaus. Sedan skulle stödet för Ukraina kraftigt minska om dom bröt vapenvilan först så kanske har dom en fördel av att bara köra på om det finns tillräckliga förband kvar


Frågeställningen och jämförelsen är helt klart intressant. Ska försöka att inte gå för mycket offtopic,
Jag anser att Ukraina gör rätt i att redan nu förklara att man inte tänker ge upp territorium i eventuella fredsförhandlingar. OM Ukraina skulle göra det kommer det bli extremt svårt om ens möjligt att någonsin få tillbaka de.
Det tvistas än idag i Finland om fortsättningskriget var rätt, både ur militär, politisk och moralisk synpunkt. Den moraliska aspekten har blivit ännu mer besvärande efter att nazisternas alla brott kommit fram efter kriget.
Problemet för Ukraina blir att om man ger bort territorium och att de senare tänkt återta områdena när man stärk sin militära förmåga så är det alltid den som startar ett krig som är "boven" i omvärldens ögon nästan oavsett om det finns moraliska eller till och med juridiska motiv/rättigheter. Krig är ett helvete inte mist för civila med all död och förstörelse, så för att starta ett krig och ändå få världens medhåll krävs det extremt straka anledningar och frågan är om militärt återtagande av territorium är sådan anledning?
Citera
2022-05-25, 11:20
  #4502
Medlem
[quote=MarkoMirketik|80346213]T-62 börjar dyka upp.
https://threadreaderapp.com/thread/1528907746971684864.html



Man får ju anta att det rör sig om enstaka stridsvagnar och att de ska användas i någon tjänst i bakre linjer. Den är ju sårbar frontalt för till och med de flesta om inte alla RPG-7 varianter
Citera
2022-05-25, 11:31
  #4503
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheDork
Well, fuuuuuck me! Nu låter jag som en grinig förlorare men jag vill nästan se dom vid fronten innan jag tror att de verkligen är där. Visst är en bild på en T62 på tågtransport bra men jag kan ändå liksom inte tro det. Det känns så otroligt B att de skall börja använda dessa.

Det påstås vidare (jag använder ordet påstår då jag inte kan "bevisa" det eller länka till någon rejält trovärdig källa) Att Ukraina har motsvarande 32 BTG beredda för insats. Dock skall de vara uppdelade i brigader, dvs motsvarande 3 BTG/brigad.

Dessa brigader har också klart bättre materiel, T72or, YPG765 som transportfordon (i alla fall en av dem). Släng på västerländskt artilleri med mera så är det ganska slagkraftiga enheter.

De borde kunna runda Kherson och slå ner mot Krym och därmed splittra ryssen rejält.

Vid inledningen av kriget hade Ukraina i sin reguljära armé:
13 mekaniserade brigader
2 pansarbrigader
2 ”Mountain warfare” brigades
8 luftburna brigader
2 marininfanteri brigader
Så motsvarande 81 BTG. Med tanke på inkallningar, utländskt militärt stöd samt ett taktiskt uppträdande som avser att hålla nere egna förluster så är det nog troligare att dom är fler än färre nu.
Dock är ju inte alla tillgängliga för insats då de är uppbundna på annat håll i landet.
Sen finns även Ukrainas National garde. Sett någon siffra på att dom består av 15 brigader. Och tillskillnad från exempelvis svenska hemvärnet så är de delvis mekaniserade.
Citera
2022-05-25, 12:13
  #4504
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beechrider
Det ryss-hat som nu byggs upp i Ukraina, kommer att ta många generationer att bli av med, och den ledare som viker sig för ryssen, kan nog inte räkna med att bli omvald. (Detta kanske kan förändras, om den ledare som efterträder fascisten Putin, gör fullständig och total avbön, och återbygger Ukraina igen.)
Fast vad är Ukraina? Är det de västliga delarna som ser sig som en del av Västeuropa eller de östliga delarna som ser sig som en del av Ryssland?

Sedan tror jag inte vi ska överdriva situationen, Tyskland och Frankrike gick på några årtionden från de blodigaste slag som världen skådat till best friends forever liksom. Sedan kommer det säkert finnas en viss misstänksamhet mot Ryssland, men tror också att många kommer kunna se de politiska överväganden som låg bakom invasionen.
Citera
2022-05-25, 12:20
  #4505
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Fast vad är Ukraina? Är det de västliga delarna som ser sig som en del av Västeuropa eller de östliga delarna som ser sig som en del av Ryssland?

Sedan tror jag inte vi ska överdriva situationen, Tyskland och Frankrike gick på några årtionden från de blodigaste slag som världen skådat till best friends forever liksom. Sedan kommer det säkert finnas en viss misstänksamhet mot Ryssland, men tror också att många kommer kunna se de politiska överväganden som låg bakom invasionen.

Skillnaden är ju att Tyskland också förändrades rejält med avnazifieringen bl.a. Så visst kan hatet från Ukrainsk sida avta om Ryssland avPutinisieras och blir en demokrati men sannolikhet för det är nog extremt låg, tyvärr.
Citera
2022-05-25, 12:41
  #4506
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Fast vad är Ukraina? Är det de västliga delarna som ser sig som en del av Västeuropa eller de östliga delarna som ser sig som en del av Ryssland?

Sedan tror jag inte vi ska överdriva situationen, Tyskland och Frankrike gick på några årtionden från de blodigaste slag som världen skådat till best friends forever liksom. Sedan kommer det säkert finnas en viss misstänksamhet mot Ryssland, men tror också att många kommer kunna se de politiska överväganden som låg bakom invasionen.

Jag ger mina 2 kronor.

Det är ju ganska långt från Moskva och det är en slavisk del som inte ser sig som en del av moskoviternas intressesfär.

De verkligt västliga delarna tillhörde ju Polen tills andra världskriget och har aldrig varit en del av Ryssland (dock Sovjet fr o m 1945). Vissa ser sig som ryssar och vill tillhöra Ryssland, andra som ryssar men vill bo i ett Ukraina medan ytterligare andra är rena nationalister.

I ett imperium blir dessa olika medborgare blandade, kanske du bäst kan jämföra med Nordirland?
Citera
2022-05-25, 12:45
  #4507
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Fast vad är Ukraina? Är det de västliga delarna som ser sig som en del av Västeuropa eller de östliga delarna som ser sig som en del av Ryssland?

Sedan tror jag inte vi ska överdriva situationen, Tyskland och Frankrike gick på några årtionden från de blodigaste slag som världen skådat till best friends forever liksom. Sedan kommer det säkert finnas en viss misstänksamhet mot Ryssland, men tror också att många kommer kunna se de politiska överväganden som låg bakom invasionen.

Nja… mellan VK1 och best friends forever så hade vi ju tysklands fullkomliga kapitulation, uppdelning och återförening.
Citera
2022-05-25, 13:04
  #4508
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag ger mina 2 kronor.

Det är ju ganska långt från Moskva och det är en slavisk del som inte ser sig som en del av moskoviternas intressesfär.

De verkligt västliga delarna tillhörde ju Polen tills andra världskriget och har aldrig varit en del av Ryssland (dock Sovjet fr o m 1945). Vissa ser sig som ryssar och vill tillhöra Ryssland, andra som ryssar men vill bo i ett Ukraina medan ytterligare andra är rena nationalister.

I ett imperium blir dessa olika medborgare blandade, kanske du bäst kan jämföra med Nordirland?
Tror du på allvar att någon rysktalande i östra Ukraina är speciellt sugen på att bli en del av en ryskstyrd banditrepublik?
Allrahelst efter att de sett sina landsmän mördas misshandlas och våldtas samt fått sina städer sönderskjutna?
Putler och Ryssland har lyckats att ena ett splittrat land sedan år 2014.
Som bonus har man pressat in Sverige och Finland i Nato.

Lite som att försöka laga en trasig mobilskärm med en hammare.
Citera
2022-05-25, 13:31
  #4509
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Skillnaden är ju att Tyskland också förändrades rejält med avnazifieringen bl.a. Så visst kan hatet från Ukrainsk sida avta om Ryssland avPutinisieras och blir en demokrati men sannolikhet för det är nog extremt låg, tyvärr.
Putin kommer inte leva för evigt, han är redan 70 år. Och förhoppningsvis har ryssarna lärt sig en dyr läxa de senaste 30 åren. Detta är så mycket större än bara Putin, det handlar om ett land som misslyckades att omfamna västerländsk kapitalism och ett stabilt juridiskt system. Sedan förstår jag att det varit en svår uppgift, de gick från ett feodalt system till en mordisk diktatur. Det fanns helt enkelt inget annat än förhoppningar att bygga på när Sovjetunionen föll.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Nja… mellan VK1 och best friends forever så hade vi ju tysklands fullkomliga kapitulation, uppdelning och återförening.
Fast vi talar fortfarande inte om mer än 30-35 år, Kol- och stålunionen skapades redan 1952.
Citera
2022-05-25, 14:35
  #4510
Medlem
Slackoffs avatar
Hhahahha!
Nu kommer ett tåg fullastat med...T-62!
https://twitter.com/Militarylandnet/status/1529393107858599936
Citera
2022-05-25, 15:11
  #4511
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag ger mina 2 kronor.

Det är ju ganska långt från Moskva och det är en slavisk del som inte ser sig som en del av moskoviternas intressesfär.

De verkligt västliga delarna tillhörde ju Polen tills andra världskriget och har aldrig varit en del av Ryssland (dock Sovjet fr o m 1945). Vissa ser sig som ryssar och vill tillhöra Ryssland, andra som ryssar men vill bo i ett Ukraina medan ytterligare andra är rena nationalister.

I ett imperium blir dessa olika medborgare blandade, kanske du bäst kan jämföra med Nordirland?

Man kan jämföra med Taiwan, Kanada, Hongkong och Åland. Alla dessa områden har gemensamt språk med ett större land i omedelbar närhet men de ändå känner föga för att ansluta till dessa större länder.

Fråga en kanadensare om hen vill att Kanada, med drottning Elizabeth som statschef och medlemskap i British Commonwealth, skulle vilja upptas som ett antal delstater i USA. Nja, det svaret är nog givet...
Citera
2022-05-25, 15:18
  #4512
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Putin kommer inte leva för evigt, han är redan 70 år. Och förhoppningsvis har ryssarna lärt sig en dyr läxa de senaste 30 åren. Detta är så mycket större än bara Putin, det handlar om ett land som misslyckades att omfamna västerländsk kapitalism och ett stabilt juridiskt system. Sedan förstår jag att det varit en svår uppgift, de gick från ett feodalt system till en mordisk diktatur. Det fanns helt enkelt inget annat än förhoppningar att bygga på när Sovjetunionen föll.


Fast vi talar fortfarande inte om mer än 30-35 år, Kol- och stålunionen skapades redan 1952.

Ja men även om tyskland och frankrike utkömpade ett blodigt krig under VK1 så var det inte denna nivå av krigsförbrytelser som ryssen ägnar sig åt idag i Ukraina. VK1 var på många sätt en outlier genom att civilbefolkningen drabbades mindre av striderna än under tidigare krig och under VK2 även om tex blockaden av tyskland medförde omfattade svält i tyskland. Det kommer ta generationer innan ryssar motas med öppna armar i Ukraina om ens någonsin igen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in