2022-05-25, 15:33
  #4513
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Hhahahha!
Nu kommer ett tåg fullastat med...T-62!
https://twitter.com/Militarylandnet/status/1529393107858599936
Det kan ju inte stämma. Alla ryssapologeterna har ju sagt att strategin var att först skicka in gammal utrustning för att sedan sätta in det moderna. Är det fortfarande i början av krig....specialoperationen?
Citera
2022-05-25, 15:51
  #4514
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Underwood
Det kan ju inte stämma. Alla ryssapologeterna har ju sagt att strategin var att först skicka in gammal utrustning för att sedan sätta in det moderna. Är det fortfarande i början av krig....specialoperationen?

Det är förstås en avancerad maskirovka. De ska bara jobba sig bakåt till T-32: orna, sen kommer storsläggan med all modern utrustning och utvilade profesionella soldater.
__________________
Senast redigerad av Karnivoren 2022-05-25 kl. 15:52. Anledning: Stavfel
Citera
2022-05-25, 16:39
  #4515
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Fast vad är Ukraina? Är det de västliga delarna som ser sig som en del av Västeuropa eller de östliga delarna som ser sig som en del av Ryssland?
Båda dessa områden är Ukraina, liksom det norra och södra- ej heller att förglömma det centrala. Det spelar ingen som helst roll om någon ser sig som tillhörig Ryssland, Afrika eller Polen allt inom Ukrainas- och av världssamfundet ratificerade och erkända gränser är helt enkelt Ukraina.
Citera
2022-05-25, 17:16
  #4516
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Tror du på allvar att någon rysktalande i östra Ukraina är speciellt sugen på att bli en del av en ryskstyrd banditrepublik?
Allrahelst efter att de sett sina landsmän mördas misshandlas och våldtas samt fått sina städer sönderskjutna?
Putler och Ryssland har lyckats att ena ett splittrat land sedan år 2014.
Som bonus har man pressat in Sverige och Finland i Nato.

Lite som att försöka laga en trasig mobilskärm med en hammare.

Det finns uppenbarligen separatister där och i Transnistrien. Identiteten att var ryss är stark, det är uppenbart.

Fattigt folk, vad mer har de än risk nationalism (propaganda och myter förvisso) att vara stolta över?
Citera
2022-05-25, 17:19
  #4517
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Man kan jämföra med Taiwan, Kanada, Hongkong och Åland. Alla dessa områden har gemensamt språk med ett större land i omedelbar närhet men de ändå känner föga för att ansluta till dessa större länder.

Fråga en kanadensare om hen vill att Kanada, med drottning Elizabeth som statschef och medlemskap i British Commonwealth, skulle vilja upptas som ett antal delstater i USA. Nja, det svaret är nog givet...

Ålänningarna ville nog 1921, om de fått bestämma. Det var Lenin som sa Njet.

Idag skiter man nog mer i det, det har liten betydelse, och de har fått en sockersöt deal med EU.

Kanada ser jag som en skillnad och även där finns separatister i fransoserna.

Men Nordirland har separatister som ville tillhöra det större grannlandet, trots att det större grannlandet var väldigt fattiga. Irland då, vilket många som bodde där lämnade.
Citera
2022-05-25, 17:21
  #4518
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Hhahahha!
Nu kommer ett tåg fullastat med...T-62!
https://twitter.com/Militarylandnet/status/1529393107858599936
Ja, de må dypt inn i MBT lagrene sine nå. Men de egner seg selvfølgelig godt til å skyte hull i sivile boligblokker som de tydeligvis prioriterer høyt.

Håper det er frivillig å være mannskap i disse "tin cans"
Citera
2022-05-25, 18:12
  #4519
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Finska vinterkriget pågick i 105 dagar innan Finland gick med på ett ”fredsavtal” och gav upp delar av landet till Ryssen. Det resulterade som alla vet i det senare fortsättningskriget när läget var fördelaktigt.

Nu har andra invasionen av Ukraina pågått i 90 dagar. Vad tror vi, blir det vapenstillestånd i mitten på juni så att båda sidor kan slicka sina sår och ladda upp för rond två. Känns som det skulle kunna gynna Ukraina att få tid att dra nytta av allt nytt material och träna upp reserverna. Undrar om ryssen skulle ha samma fördel av en stridspaus. Sedan skulle stödet för Ukraina kraftigt minska om dom bröt vapenvilan först så kanske har dom en fördel av att bara köra på om det finns tillräckliga förband kvar

Ja, precis så tror jag det slutar för denna gången. När Donbass gränser nås av ryska trupper, om de gör det, så kommer både USA och Ryssland vilja ha vapenstillestånd. Det är ju inte så att Ukrainska ledningen säger det men de handlar efter just det, till varje pris måste man hindra ryssarna från att nå gränsen. Det här att man skickar in stora förstärkningar till en stad som håller på att bli inringad tyder på just desperation. USA/EU/Nato har nog dragit en redline för stöd vid den tidpunkten för att de anser sina mål för tillfället uppnådda.

Det är säkert möjligt att stridsmoral och vilja är mycket låg i ryska trupper efter alla förluster och misslyckanden. Dock kan ljuset i tunneln, att få fred och komma helskinnad hem från kriget, vara en stark bensin för dessa att nu gå till anfall.
Citera
2022-05-25, 18:16
  #4520
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Ja, precis så tror jag det slutar för denna gången. När Donbass gränser nås av ryska trupper, om de gör det, så kommer både USA och Ryssland vilja ha vapenstillestånd. Det är ju inte så att Ukrainska ledningen säger det men de handlar efter just det, till varje pris måste man hindra ryssarna från att nå gränsen. Det här att man skickar in stora förstärkningar till en stad som håller på att bli inringad tyder på just desperation. USA/EU/Nato har nog dragit en redline för stöd vid den tidpunkten för att de anser sina mål för tillfället uppnådda.

Det är säkert möjligt att stridsmoral och vilja är mycket låg i ryska trupper efter alla förluster och misslyckanden. Dock kan ljuset i tunneln, att få fred och komma helskinnad hem från kriget, vara en stark bensin för dessa att nu gå till anfall.

Jag skulle inte svära på det... USA har sagt att de vill knäcka Ryssland så att de aldrig mer är kapabla att invadera ett grannland...

Och Ukraina har nog fortfarande inte utbildat och förbandsatt allt krigsmateriell de erhållit. Jag är förvånad över att de är så här pass offensiva redan, och hade nog inte räknat med att de skulle vara kapabla att återta territorium som de gjort redan.

Till sommaren tror jag vi får se Ukraina i en större offensiv.
Citera
2022-05-25, 18:46
  #4521
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det finns uppenbarligen separatister där och i Transnistrien. Identiteten att var ryss är stark, det är uppenbart.

Fattigt folk, vad mer har de än risk nationalism (propaganda och myter förvisso) att vara stolta över?
Tämligen få ville tillhöra någon av banditrepublikerna DNR/LNR före kriget av de rysktalande i Ukraina. Idag är stödet obefintligt.
Citera
2022-05-25, 18:48
  #4522
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Tämligen få ville tillhöra någon av banditrepublikerna DNR/LNR före kriget av de rysktalande i Ukraina. Idag är stödet obefintligt.

Svårt att veta vad folk tycker där ändå??

Men stödet kan ha minskat.

Milisen verkar i alla fall inte ha svårt att rekrytera.
Citera
2022-05-25, 18:57
  #4523
Medlem
HRTs avatar
Goda nyheter:
https://www.expressen.se/nyheter/ryske-flyggeneralen-nedskjuten-och-dodad/
Citera
2022-05-25, 19:00
  #4524
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Svårt att veta vad folk tycker där ändå??

Men stödet kan ha minskat.

Milisen verkar i alla fall inte ha svårt att rekrytera.
Tvångsmobilisera är inte att ”rekrytera”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in