Citat:
Ursprungligen postat av
Eerieye
Man kan jämföra med Taiwan, Kanada, Hongkong och Åland. Alla dessa områden har gemensamt språk med ett större land i omedelbar närhet men de ändå känner föga för att ansluta till dessa större länder.
Fråga en kanadensare om hen vill att Kanada, med drottning Elizabeth som statschef och medlemskap i British Commonwealth, skulle vilja upptas som ett antal delstater i USA. Nja, det svaret är nog givet...
Ålänningarna ville nog 1921, om de fått bestämma. Det var Lenin som sa Njet.
Idag skiter man nog mer i det, det har liten betydelse, och de har fått en sockersöt deal med EU.
Kanada ser jag som en skillnad och även där finns separatister i fransoserna.
Men Nordirland har separatister som ville tillhöra det större grannlandet, trots att det större grannlandet var väldigt fattiga. Irland då, vilket många som bodde där lämnade.