Citat:
Ryska ”moderna” stridsvagnar är chanslösa mot takslående robotar, deras påstått effektiva aktiva motmedel verkar inte fungera eller så använts det inte pga usel träning.Om rysk vapenindustris anseende höjts i stort eller inte i detta krig krävs det nog detaljkunskaper om vad som hänt på slagfältet vilket varken du eller jag besitter.
Det jag säger är att anseendet inte varit så stort tidigare heller. Att ett krig går bra eller dåligt beror ju dessutom på en rad andra faktorer. Sedan finns det skäl att fundera på vad man anser är bra, döda många "untermensch" som du eller vinna kontroll över landområden och makt som jag. Jag blir bara ledsen när jag ser en dödad Azov-nazist och ännu mer en ukrainsk soldat. Däremot blir jag glad när fronten sakta men säkert flyttas väösterut och börjar närma sdig gränsen för oblasterna som skall befrias. Tror och hoppas kriget tar slut då.
Dessutom gör ryssarna inbrytningar som de nu verkar klara av att behålla, en kniptång de kan utvidga åt båda håll dessutom. Gränsen är dessutom bara 4 mil från Donetsk en plats där fronten ännu inte rört sig.
Apropå krigsfilmer, jag tycker det ofta är osmakligt att titta på sådana men den sjunde i denna länk tycker jag faktiskt till skillnad från många andra hade passande musik.Klicka på sjunde bilden så får ni höra. Det låter som Keltiska Horn och kanske är vanligt?
https://southfront.org/war-in-ukraine-day-88-russian-forces-claim-victories-in-dpr-and-lpr-afu-suffer-heavy-losses-videos-1 8/
Det jag säger är att anseendet inte varit så stort tidigare heller. Att ett krig går bra eller dåligt beror ju dessutom på en rad andra faktorer. Sedan finns det skäl att fundera på vad man anser är bra, döda många "untermensch" som du eller vinna kontroll över landområden och makt som jag. Jag blir bara ledsen när jag ser en dödad Azov-nazist och ännu mer en ukrainsk soldat. Däremot blir jag glad när fronten sakta men säkert flyttas väösterut och börjar närma sdig gränsen för oblasterna som skall befrias. Tror och hoppas kriget tar slut då.
Dessutom gör ryssarna inbrytningar som de nu verkar klara av att behålla, en kniptång de kan utvidga åt båda håll dessutom. Gränsen är dessutom bara 4 mil från Donetsk en plats där fronten ännu inte rört sig.
Apropå krigsfilmer, jag tycker det ofta är osmakligt att titta på sådana men den sjunde i denna länk tycker jag faktiskt till skillnad från många andra hade passande musik.Klicka på sjunde bilden så får ni höra. Det låter som Keltiska Horn och kanske är vanligt?
https://southfront.org/war-in-ukraine-day-88-russian-forces-claim-victories-in-dpr-and-lpr-afu-suffer-heavy-losses-videos-1 8/
Det ryska flygvapnet verkar tämligen oförmögna att genomföra kombinerade insatser där luftvärn bekämpas och attackflyg via precisionsbekämpning slår ut ukrainsk materiel. Tvärtom verkar ryssarna i hög grad skjuta ostyrda raketer och släppa ostyrda bomber. Som en bonus skjuts deras mest avancerade attackflyg SU-34 och avancerade Ahkp KA-52 och Mi-35 ned regelbundet.
Ryska stridsvagnar rullar runt helt oskyddad av infanteri och skjuts i bitar av RPG och pansarskott.
Ryska kryssningsrobotar skjuts mot bostadsområden och gallerior, de styrs av kretsar som var moderna på 70 talet. Ryssland saknar förmåga att producera modern mikroelektronik.
Den ryska offensiven i Donbas som segar sig fram drivs dels av en stor ansamling rysk trupp, 50 BTG’s vid fronten i Luhansk och ytterligare 22 BTG’s runt Izyum.
De öser på med massiv artilleribeskjutning och efterföljande infanteri/pansaranfall.
Det har gett ryssarna några tiotal km av erövrad terräng efter veckor av offensiv.
Dock till priset av hundratals utslagna pansarfordon och tusentals döda och sårade soldater.
Imponerande? Inte direkt, en schimpans hade lyckats lika bra om denne fått dra upp de ryska riktlinjerna.
Vem vill köpa ryskt flyg som uppenbarligen är andra klass? Stridsvagnar som är föråldrade och som saknar moderna riktmedel och aktiva motmedel ( som fungerar)?