2022-05-24, 07:36
  #4489
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Om rysk vapenindustris anseende höjts i stort eller inte i detta krig krävs det nog detaljkunskaper om vad som hänt på slagfältet vilket varken du eller jag besitter.

Det jag säger är att anseendet inte varit så stort tidigare heller. Att ett krig går bra eller dåligt beror ju dessutom på en rad andra faktorer. Sedan finns det skäl att fundera på vad man anser är bra, döda många "untermensch" som du eller vinna kontroll över landområden och makt som jag. Jag blir bara ledsen när jag ser en dödad Azov-nazist och ännu mer en ukrainsk soldat. Däremot blir jag glad när fronten sakta men säkert flyttas väösterut och börjar närma sdig gränsen för oblasterna som skall befrias. Tror och hoppas kriget tar slut då.

Dessutom gör ryssarna inbrytningar som de nu verkar klara av att behålla, en kniptång de kan utvidga åt båda håll dessutom. Gränsen är dessutom bara 4 mil från Donetsk en plats där fronten ännu inte rört sig.

Apropå krigsfilmer, jag tycker det ofta är osmakligt att titta på sådana men den sjunde i denna länk tycker jag faktiskt till skillnad från många andra hade passande musik.Klicka på sjunde bilden så får ni höra. Det låter som Keltiska Horn och kanske är vanligt?
https://southfront.org/war-in-ukraine-day-88-russian-forces-claim-victories-in-dpr-and-lpr-afu-suffer-heavy-losses-videos-1 8/
Ryska ”moderna” stridsvagnar är chanslösa mot takslående robotar, deras påstått effektiva aktiva motmedel verkar inte fungera eller så använts det inte pga usel träning.
Det ryska flygvapnet verkar tämligen oförmögna att genomföra kombinerade insatser där luftvärn bekämpas och attackflyg via precisionsbekämpning slår ut ukrainsk materiel. Tvärtom verkar ryssarna i hög grad skjuta ostyrda raketer och släppa ostyrda bomber. Som en bonus skjuts deras mest avancerade attackflyg SU-34 och avancerade Ahkp KA-52 och Mi-35 ned regelbundet.
Ryska stridsvagnar rullar runt helt oskyddad av infanteri och skjuts i bitar av RPG och pansarskott.

Ryska kryssningsrobotar skjuts mot bostadsområden och gallerior, de styrs av kretsar som var moderna på 70 talet. Ryssland saknar förmåga att producera modern mikroelektronik.

Den ryska offensiven i Donbas som segar sig fram drivs dels av en stor ansamling rysk trupp, 50 BTG’s vid fronten i Luhansk och ytterligare 22 BTG’s runt Izyum.
De öser på med massiv artilleribeskjutning och efterföljande infanteri/pansaranfall.
Det har gett ryssarna några tiotal km av erövrad terräng efter veckor av offensiv.
Dock till priset av hundratals utslagna pansarfordon och tusentals döda och sårade soldater.

Imponerande? Inte direkt, en schimpans hade lyckats lika bra om denne fått dra upp de ryska riktlinjerna.

Vem vill köpa ryskt flyg som uppenbarligen är andra klass? Stridsvagnar som är föråldrade och som saknar moderna riktmedel och aktiva motmedel ( som fungerar)?
Citera
2022-05-24, 08:04
  #4490
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ryska ”moderna” stridsvagnar är chanslösa mot takslående robotar, deras påstått effektiva aktiva motmedel verkar inte fungera eller så använts det inte pga usel träning.
Det ryska flygvapnet verkar tämligen oförmögna att genomföra kombinerade insatser där luftvärn bekämpas och attackflyg via precisionsbekämpning slår ut ukrainsk materiel. Tvärtom verkar ryssarna i hög grad skjuta ostyrda raketer och släppa ostyrda bomber. Som en bonus skjuts deras mest avancerade attackflyg SU-34 och avancerade Ahkp KA-52 och Mi-35 ned regelbundet.
Ryska stridsvagnar rullar runt helt oskyddad av infanteri och skjuts i bitar av RPG och pansarskott.

Ryska kryssningsrobotar skjuts mot bostadsområden och gallerior, de styrs av kretsar som var moderna på 70 talet. Ryssland saknar förmåga att producera modern mikroelektronik.

Den ryska offensiven i Donbas som segar sig fram drivs dels av en stor ansamling rysk trupp, 50 BTG’s vid fronten i Luhansk och ytterligare 22 BTG’s runt Izyum.
De öser på med massiv artilleribeskjutning och efterföljande infanteri/pansaranfall.
Det har gett ryssarna några tiotal km av erövrad terräng efter veckor av offensiv.
Dock till priset av hundratals utslagna pansarfordon och tusentals döda och sårade soldater.

Imponerande? Inte direkt, en schimpans hade lyckats lika bra om denne fått dra upp de ryska riktlinjerna.

Vem vill köpa ryskt flyg som uppenbarligen är andra klass? Stridsvagnar som är föråldrade och som saknar moderna riktmedel och aktiva motmedel ( som fungerar)?

Schimpanser är väsentligt bättre på att föra krig än ryssarna.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Schimpanskriget_i_Gombe_Stream_nationalpark
Citera
2022-05-24, 09:01
  #4491
Medlem
MarkoMirketiks avatar
T-62 börjar dyka upp.
https://threadreaderapp.com/thread/1528907746971684864.html

Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren

Beroende av "och asien".

Det finns faktiskt anledning till att jämföra Ukrainsk och Rysk vapenindustri, forskning och teknologi för att se vad "demokrati", frihet och yttrandefrihet kan göra för ett land.

Vad jag förstår var mycket stor del av Sovjetisk vapentillverkning belägen i Ukraina så förutsättningarna för landet får väl anses som från början goda.

Vad jag förstår har Ukrainsk vapenindustri nära kollapsat genom korruption och missskötesel efter 1990 och det enda område man är framstående är utveckling av biologiska vapen.

Ja USA har sedan nazitiden i Tyskland varit väörldsledande i vapenteknologi och hävdar denna ställning bra nu i Ukraina. Men frågan är: Har Nato sedan nazisterna mött bättre vapentekniskt motstånd än nu i Ukraina?

Tycker ryssarna hävdar sig bra trots det tekniska underläge de befinner sig i. När det gäller stridsvilja och disciplin är det däremot mycket möjligt att den Ukrainska sidan är starkast. De anser sig nog väldigt många försvara sin fosterjord till skillnad från många fler ryssar

Jag kan se framför mig när "Sonnenvende" om 10 år möter en nu i kriget verksam soldat som säger: Vi stred och vann kriget mot ryssarna. Nja säger Sonnenvende: Ni vann kriget för ni fick så mycket vapen och information av oss. En fet käftsmäll förtjänar du om du svarar så Sonnenvende som jag gissar. Eller hur?

Så pratar redan idag svenska nato-vänner till ryssar och andra världskriget och jag tvivlar starkt om ni kommer bemöta ukrainare annorlunda? De är ju ändå lite ryssar och bäst som svart arbetskraft på skitjobb.

Västeuropeers och USA-människors översittarattityd mot Ryssar är helt säkert en stark grogrund för detta krig.

Nåja Sonnenvende: Får jag höra ett insatt föredrag om Ukraisk-vapenindustris utveckling sedan det blev demokratiskt och fritt?
Så pratar redan svenska NATO-vänner till Andra världskriget?

Delforumet för droger är nog en bättre plats för dig än här. Man blir fan dum i huvudet av att försöka läsa dina texter. Sitter du med en ordbok och slumpar fram ord att klistra in?
Citera
2022-05-24, 12:31
  #4492
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Finns det något som ens tyder på att Ukraina skulle acceptera en vapenvila just nu om Ryssland försökte?

Ukraina har ju uttryckligen klargjort att fred är otänkbart, så länge inte hela Ukraina är befriat från de ryska fascisterna. Med det menas då alltså de gränser som gällde innan 2014.

Det ryss-hat som nu byggs upp i Ukraina, kommer att ta många generationer att bli av med, och den ledare som viker sig för ryssen, kan nog inte räkna med att bli omvald. (Detta kanske kan förändras, om den ledare som efterträder fascisten Putin, gör fullständig och total avbön, och återbygger Ukraina igen.)

Till skillnad från många andra "ekspreter" här, får jag dagliga uppdateringar från en del av krigsområdet.
Ukrainarna i gemen, är segervissa, och vet att det kommer ta tid, men att detta kommer att kosta både tid och liv. Framförallt många liv. Men, de är beredda att betala priset, även det är deras egna liv.
Detta säger väl en del om moralen bland ukrainarna, kontra ryssen.
Som alla vet: motivation slår klass, alla dagar i veckan.
Dessutom har ju Ukraina både motivationen och klassen.

Ser fram emot dagen, då Ukraina börjar använda de senaste materiella tillskotten.
Då blir det riktigt intressant! Det är väl egentligen bara då, man kan börja se en verklig trend i kriget, och om ukrainarnas dröm om fullständig krigsseger kan bli verklighet.

Ryssen börjar ju mer och mer, i sin inhemska media, prata om denna "specialoperation" som en konfrontation mellan sitt eget land och väst. Man har alltså blivit så desperata, att man inte drar sig för att blåljuga sin befolkning full av skit, för att få upp krigsmotivationen bland den allmänna befolkningen.
Att det nu är en kamp mellan NATO/USA/väst, och Ryssland.
(Det värsta är att ryssen tror på struntpratet, och en majoritet av ryska befolkningen är för en fortsatt militär aggression mot Ukraina. Ryssar i största allmänhet, tycker att ukrainare är undermänniskor.)

Så,...det kanske är på tiden att NATO kliver in på scenen, och börjar leverera det som ryska statskontrollerade media pratar om redan sker?!
Visst,...det skulle bli ett helt annat ljud i skällan från ryssen, om det skulle ske, men...å andra sidan skulle det här kriget vara över på några veckor.
Framförallt skulle kriget behöva tas till ryssens egen tröskel, så att bekvämlighetsavståndet minskas rejält. Då,...skulle krigsmoralen bland ryssarna gå helt i durken.

Kärnvapen kommer aldrig tas i bruk, då MAS är ett begrepp alla förstår vad det betyder, oavsett vilket språk man talar.
Citera
2022-05-24, 15:18
  #4493
Medlem
Som en rysk politiker sa redan för ett år sedan, dvs långt innan kriget utbröt, efter ett tag kommer de ryska trupperna i Ukraina inse att om de vänder och går mot Moskva istället kommer de inte möta något motstånd…
Citera
2022-05-24, 20:01
  #4494
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Låter ungefär lika krigsavgörande som om något lans skulle skicka ett antal M42 duster från något museum till Ukraina.
Besättningen kanske kan skjuta javelin från tornet också.

Tja. Konceptet är intressant, men genomförandet är undermåligt och ryssarna verkar inte veta hur det ska användas taktiskt. Vid strid i bebyggelse så hjälper det inte heller ryssarna, eftersom det som de behöver där är mera skyttesoldater, mera skyttesoldater och ännu mera skyttesoldater.

Därtill en mycket högre kompetensnivå på alla förband och alla nivåer.

Det här systemet bara skriker "friendly fire" för rysk del, när inkompetenta och undertaliga skytteförband, ska understödjas av inkompetenta och halvblinda BMPT-förband.
Citera
2022-05-24, 20:20
  #4495
Medlem
Selv for et land som Russland må tapene av utstyr og mannskap nå begynne å merkes godt. I følge de som dokumenterer russiske tap med bilder så har de nå passert 4000 tapte militær enheter, og av dette så passerer de snart 700 stk MBT. Det vil ta mange år før alt dette utstyret er erstattet.

https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-equipment.html
Citera
2022-05-24, 20:31
  #4496
Medlem
Ryssen har verkligen trasslat in sig i sina lögner. Det är inte ett krig, det är en special operation. Samtidigt är det ett krig mot NATO och väst som NATO och väst startat. Sen är det ett, nästintill, existentiellt krig mot Väst för att "rädda" Ryssland.

Samtidigt vill inte Putin mobilisera trots att kriget handlar om Rysslands existens...

Och den ryska befolkningen sväljer allt, trots de uppenbara motsägelserna och logiska kullerbyttorna så tror de på honom. Det visar hur skruvade ryssarna är och hur vana de är vid att bli beljugna. De vet att det är en lögn men tror ändå att det är sanning.

Enligt vissa rapporter börjar ryssen ta fram gamla T62 stridsvagnar och transportera mot Ukraina. Det skall bli kul att se om det stämmer. OM det stämmer är det fan katastrof för Ryssland. Slut på "moderna" vagnar så de måste ta fram gammalt -60 tals mig...

Ukraina får bara mer och mer modernt materiel och Ryssland bara äldre och skrotigare materiel.
Citera
2022-05-24, 20:49
  #4497
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Finska vinterkriget pågick i 105 dagar innan Finland gick med på ett ”fredsavtal” och gav upp delar av landet till Ryssen. Det resulterade som alla vet i det senare fortsättningskriget när läget var fördelaktigt.

Nu har andra invasionen av Ukraina pågått i 90 dagar. Vad tror vi, blir det vapenstillestånd i mitten på juni så att båda sidor kan slicka sina sår och ladda upp för rond två. Känns som det skulle kunna gynna Ukraina att få tid att dra nytta av allt nytt material och träna upp reserverna. Undrar om ryssen skulle ha samma fördel av en stridspaus. Sedan skulle stödet för Ukraina kraftigt minska om dom bröt vapenvilan först så kanske har dom en fördel av att bara köra på om det finns tillräckliga förband kvar
Citera
2022-05-24, 21:30
  #4498
Medlem
veni.vidi.vomuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDork
...Enligt vissa rapporter börjar ryssen ta fram gamla T62 stridsvagnar och transportera mot Ukraina. Det skall bli kul att se om det stämmer. OM det stämmer är det fan katastrof för Ryssland. Slut på "moderna" vagnar så de måste ta fram gammalt -60 tals mig.....
Finns bild på tågtransport här:
https://twitter.com/PaulJawin/status/1529182170060840960
Citera
2022-05-24, 21:57
  #4499
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av veni.vidi.vomui
Finns bild på tågtransport här:
https://twitter.com/PaulJawin/status/1529182170060840960

Well, fuuuuuck me! Nu låter jag som en grinig förlorare men jag vill nästan se dom vid fronten innan jag tror att de verkligen är där. Visst är en bild på en T62 på tågtransport bra men jag kan ändå liksom inte tro det. Det känns så otroligt B att de skall börja använda dessa.

Det påstås vidare (jag använder ordet påstår då jag inte kan "bevisa" det eller länka till någon rejält trovärdig källa) Att Ukraina har motsvarande 32 BTG beredda för insats. Dock skall de vara uppdelade i brigader, dvs motsvarande 3 BTG/brigad.

Dessa brigader har också klart bättre materiel, T72or, YPG765 som transportfordon (i alla fall en av dem). Släng på västerländskt artilleri med mera så är det ganska slagkraftiga enheter.

De borde kunna runda Kherson och slå ner mot Krym och därmed splittra ryssen rejält.
Citera
2022-05-25, 01:31
  #4500
Medlem
Christopher.s avatar
Om jag gör en amatöranalys av det som händer nu och kommer hända är att Ryssland säkrar luhansk och donetskt. De har redan kherson och zaporishia, möjligtvis försöker de inta odessa för att skära av Ukraina från svarta havet och inta historiska Novorossia. Sedan intar de defensiva ställningar och flygbombar Ukraina och utropar folkrepubliker.

Kan för lite om moldavisk inrikespolitik och de som styr där, Moldavien kan möjligtvis bli erbjuden en bit av odessa så att de dels får kust och dels kan agera som buffert mellan Rumänien och Ryssland.

Jag tror kriget kommer vara slut i år dels på grund av de ekonomiska konsekvenser kriget har för den globala ekonomin dels att jag är väldigt osäker på Ukrainas offensiva förmåga. Det är betydligt svårare att agera offensivt än defensivt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in