Citat:
Finska vinterkriget pågick i 105 dagar innan Finland gick med på ett ”fredsavtal” och gav upp delar av landet till Ryssen. Det resulterade som alla vet i det senare fortsättningskriget när läget var fördelaktigt.
Nu har andra invasionen av Ukraina pågått i 90 dagar. Vad tror vi, blir det vapenstillestånd i mitten på juni så att båda sidor kan slicka sina sår och ladda upp för rond två. Känns som det skulle kunna gynna Ukraina att få tid att dra nytta av allt nytt material och träna upp reserverna. Undrar om ryssen skulle ha samma fördel av en stridspaus. Sedan skulle stödet för Ukraina kraftigt minska om dom bröt vapenvilan först så kanske har dom en fördel av att bara köra på om det finns tillräckliga förband kvar
Nu har andra invasionen av Ukraina pågått i 90 dagar. Vad tror vi, blir det vapenstillestånd i mitten på juni så att båda sidor kan slicka sina sår och ladda upp för rond två. Känns som det skulle kunna gynna Ukraina att få tid att dra nytta av allt nytt material och träna upp reserverna. Undrar om ryssen skulle ha samma fördel av en stridspaus. Sedan skulle stödet för Ukraina kraftigt minska om dom bröt vapenvilan först så kanske har dom en fördel av att bara köra på om det finns tillräckliga förband kvar
Frågeställningen och jämförelsen är helt klart intressant. Ska försöka att inte gå för mycket offtopic,
Jag anser att Ukraina gör rätt i att redan nu förklara att man inte tänker ge upp territorium i eventuella fredsförhandlingar. OM Ukraina skulle göra det kommer det bli extremt svårt om ens möjligt att någonsin få tillbaka de.
Det tvistas än idag i Finland om fortsättningskriget var rätt, både ur militär, politisk och moralisk synpunkt. Den moraliska aspekten har blivit ännu mer besvärande efter att nazisternas alla brott kommit fram efter kriget.
Problemet för Ukraina blir att om man ger bort territorium och att de senare tänkt återta områdena när man stärk sin militära förmåga så är det alltid den som startar ett krig som är "boven" i omvärldens ögon nästan oavsett om det finns moraliska eller till och med juridiska motiv/rättigheter. Krig är ett helvete inte mist för civila med all död och förstörelse, så för att starta ett krig och ändå få världens medhåll krävs det extremt straka anledningar och frågan är om militärt återtagande av territorium är sådan anledning?