2022-05-25, 00:34
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Men då åker ni dit redan i ansökningsprocessen och får betala skadestånd redan där.

Ni får ju inte neka någon anställning bara för att personen är muslim. Det är ju diskriminering.

Frågar ni rätt ut om personen är muslim eller icke? Om personen ljuger då och säger nej? Men kommer sen till jobbet i slöja redan dag 1. Vad gör ni då? Skall ni sparka henne för att hon är muslim? Då åker ni dit för det.

Ni åker dit hur fan ni än gör! haha

Provanställning. Alltid provanställning…
Kan sägas upp på dagen utan motivation.
Citera
2022-05-25, 00:38
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missingno.
Hade jag börjat gå omkring med mössa på mitt jobb och sedan vägrat ta av den så hade jag förmodligen fått sparken utan möjlighet till diskrimineringsrätt. Religiösa ska inte särbehandlas utan alla människor ska ha samma rättigheter och skyldigheter oavsett vilken religion man tillhör enligt mig.

Jag håller med. Det skall inte vara någon särbehandling.

Återigen, då skall vi skapa en religion som tillåter allt möjligt konstigt och konstant kräva arbetsgivarna på pengar så fort de inte tillåter våra märkliga krav.
Citera
2022-05-25, 00:56
Medlem
Miffotmorgans avatar
Muslimer är ofelbara, man får inte ställa krav på muslimer.
Det är muslimerna som ställer krav på Svenskarnas anpassning, har ni inte fattat det än?
Citera
2022-05-25, 01:13
Medlem
Vintergrisens avatar
Det är väl just på grund av fall likt detta företag bör slå fast vilken klädkod som gäller från början. Är alla religiösa plagg uttryckligen förbjudna för de anställda blir det svårt för DO att säga något i efterhand om en anställd bryter mot klädkoden.
Citera
2022-05-25, 02:04
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miffotmorgan
Muslimer är ofelbara, man får inte ställa krav på muslimer.
Det är muslimerna som ställer krav på Svenskarnas anpassning, har ni inte fattat det än?

De är det utvalda folket tror de.
Citera
2022-05-25, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firechromenorr
Nja trodde liberalismen gav personer möjligheten att klä sig hur dom vill? Varför måste hon klä sig som ett svenskt instagramluder som är hälften avklädd och troligtvis inte vet vem henns far är? Vad är nästa gång, ska man påbjudas använde botox i läpparna och tar rumpbilder?

Svenska folket och svensk samhälle har en degenererad riktning. Trasiga familjer, svinäteri, alkholen flödar och knarket snortas. Det hela brukar oftast sluta med att man hamnat på antideppressiva tabletter och att man ruttnar bort på någon åldedomshem där ingen bryr sig om dig och du hittas i din egna avföring avliden! Detta skulle vara en bra plot för en film som jag tänker göra som jag ska döpa till "The Swedish story, unfiltered"!

Men snälla sluta dra alla över en och samma kam, du tar upp en liten minoritet utav människor med dåliga beteenden och får det till att alla svenskarna är sådana?
Sluta snacka skit, jag vet svenskar som lever helt annorlunda och har en bra livsstil, och rätt många. Att människor mår dåligt och går på antidepp är inte något att skämta om, det är elakt, dessutom är det ett världsligt problem och inte svenskt, har du inte läst runt på nätet?

Alla de saker du nämner gör vissa icke svenskar också, även om det är en liten grupp här också.

Nu anser jag att en kvinna få klä sig hur hon vill, vare sig vågat eller ha slöja (om slöjan är helt frivillig d.v.s.) men en arbetsgivare bestämmer väl sådant, vi fick inte ha keps/mössa i skolan t.ex. Det kanske är viktigt att se människan i det yrket.
Senast redigerad av WakeUpWakeUp 2022-05-25 kl. 02:10.
Citera
2022-05-25, 03:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsyourfault
Det är rätt beslut att betala ut då de är sjukt att vi 2022 bryr oss om att en kvinna bär sjal. Oavsett missförståndet är de pinsamt att man måste påpeka de faktum att hon är muslim. Hon är ingen sämre medarbetare bara för att hon väljer att täcka håret. Det har inget med kompetens att göra. Rätt beslut av kommunen och bra att vi fortsatt står upp för minoriteters rättigheter. Bravo!

Vansinningt beslut! Att bära en muslimsk sjal är inte enbart ett klädesplagg-det är att visa att man som kvinna helt går med på att man är mindre värd än en man, att man såsom varande kvinna ska underkasta sig patriarkala religiösa krav och visa att det är helt ok att kvinnor och flickor ska ha sitt liv begränsat av regler, att man anser att det är en kvinna som ska ta ansvar inte bara för sin egen, utan för männens sexualitet samt att en slöjbärande kvinna med sin klädsel visar att hon är sin mans totala ägodel eftersom hon enbart får visa sitt hår inför honom. Det är en fullkomlig vedervärdig sedvänja och jag mår ärligt talat fysiskt illa varje gång jag möter en kvinna med sjal! Att Sverige, ett land som nått längre inom jämställdhet än de flesta andra länder, ska tolerera denna synliga kvinnoförnedring är inget annat än en skamfläck på vårt banér! Men det är som vanligt, den svenska flatheten, tolerans inför intolerans om intoleransen uppbärs av ett ” offer” = invandrad kvinna. Detta är ett totalt svek från vänsterns kvinnorörelse. Denna försvarar slöjbärandet med totalt snedvridna argument enbart för att man aldrig, aldrig får kritisera ” offrens” kultur och religion, men skulle någon fundamentalistisk kristen svensk man få för sig att tvinga sin fru att gå i slöja skulle vänsterns kvinnorörelse riva upp himmel och jord! Vi har ett fruktansvärt problem
med den importerade hederskulturen och kvinnoförtrycket, man ska fan i mig inte stödja vansinnet att kvinnor bör sjal med att ge skadestånd! Men DO är ju islamisternas och brottslingarnas bästa vän… Arma land!
Citera
2022-05-25, 04:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
All verksamhet i offentlig regi bör vara befriad från religiösa symboler som slöjan uttrycker. Dessutom en symbol för kvinnoförtryck!

Helt rätt! Man kan ju fråga sig om en kvinna i sjal verkligen ställer upp på den kommunala heliga värdegrunden om ”allas lika värde”…. knappast!
Citera
2022-05-25, 04:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weallknowit
Det är egentligen två frågor - rätten att ha en vårdad klädsel om än annorlunda respektive samhällets acceptans av kvinnoförtryck genom att ställa sig bakom Islamisternas krav på att skyla kvinnor.

Självklart ska man ha rätt att ha på sig vad man vill på sin fritid, men på jobbet ska arbetsgivaren få bestämma klädkod.

Värre är det med acceptansen av systematiskt kvinnoförtryck och där är slöjan bara ett exempel på det. Hedersmord, barnaga, och bortgifte är andra saker som har samma ursprung, men där ser man att vänstertomtarna har svårare att bestämma sig för hur de ska agera.

Bra argument!
Citera
2022-05-25, 04:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsyourfault
Jag är starkt för HBTQIA+-rättigheter vilket är välkänt. Jag kan ha synpunkter på sjalen, men jag är också feminist och därmed starkt för kvinnors frigörelse och att de gör sina egna val utan att de ifrågasätts av män. Ni själva tycker hon ska ta av sig slöjan och kommenterar hennes val att ha slöjan. Om man inte ser denna sexism så är man blind.

Är man för HBTQIA+-rättigheter måste man också stå upp för andra minoriteters rättigheter, annars är man en hycklare. Jag tänker inte diskutera det du vill diskutera om islamism för jag tycker inte de är relevant för frågeställningen. Jag är emot all värdekonservatism som skadar kvinnor och HBTQIA+-personer, vilket inkluderar högerextremism och islamism.

Du resonerar ju helt tossigt!
Du säger dig vara emot islamism och kvinnorförtryck men tycker det är ok att en kvinna tvingas av religiösa och kulturella regler dölja sitt hår, att acceptera att hon inte har ett fritt val utan ska följa patriarkala kvinnoförtryckande regler som helt och hållet fråntar henne frihet att leva enligt de liberala västerländska värderingar vi säger oss hylla och leva efter? Du anser att detta kvinnoförtryck är helt ok för att hon tillhör en minoritet?! Så om jag grundade en religion som har otroligt stränga inskränkande regler oga av kön eller ålder, ex hyllar att låsa in barn eller att måla dem blå i ansiktet, skulle det då vara tillåtet för mig att göra detta enbart för att jag, trots att jag kränker barnet, tillhör en minoritet? Jisstes… Men mot (vänster-)dumhet kämpar själva gudarna förgäves!
Citera
2022-05-25, 04:23
Medlem
Peyotedudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
Det finns ingen anledning att förbjuda slöja på en arbetsplats.
Är man så urbota korkad förtjänar man knappt att ens få driva företag.
Hade jag fått bestämma hade AG fått ett sexsiffrigt belopp och tvingas gå i konken.
Hallå, det är inte 1958. Sverige är mångkulturellt nu. Snacka om att vara efterbliven.

Efter att frankrike förbjöd slöja så gick det bättre för många kvinnor. Muslim männens makt och kontroll minskade och kvinnorna blev friare och fick större arbetsmässig och utbilningsmässig framgång.
Citera
2022-05-25, 04:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
Det finns ingen anledning att förbjuda slöja på en arbetsplats.

Så det är bra att stå med en slöja vid en svarv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in