2022-05-24, 23:22
Medlem
Vilken idiot till chef. En chef kan inte hitta på regler hur som helst. Enligt basala hygienrutiner får man använda slöja men den ska vara instoppad så den inte kommer i kontakt med vårdtagare.

Att man sen säger att "det var ett missförstånd" när hon tydligt säger huvudbonad.... En chef för kommunal verksamhet kan inte komma hursom med egna åsikter.
Citera
2022-05-24, 23:29
Medlem
shotacats avatar
Det här är varför vi inte anställer muslimer på vår firma, antingen så är det en man som vägrar att skaka hand med kvinnor eller så är den en kvinna som vägrar följa protokoll. Det är helt enkelt inte värt besväret att riskera en bot för att någon är efterbliven.
Citera
2022-05-25, 00:06
Medlem
DO’s dom är alltså att är man dum nog att anställa en religiös svarting så ska det kosta!

Bra varning till alla som funderar på att anställa dylikt.

Det bevisar även bortom rimligt tvivel att man aldrig ska ha med dem att göra.
Citera
2022-05-25, 00:18
Medlem
Jag har bott i många länder och man tar seden lite dit man kommer. Skulle någon arbetsgivare i något av länderna bett mig att inte ha någon symbol på mig under mitt arbete så skulle jag givetvis tycka det vara löjligt men samtidigt rätta mig efter vad arbetsgivaren sa eller sluta. Att stämma arbetsgivaren är bara befängt. Är man duktig på det man göra så är det arbetsgivaren eller klientens förlust. Nu tycker jag iofs DO gör alla en björntjänst för sånt här spär på fördomar. Hela slöjgrejen skulle vara en ickefråga om en generation om vi inrikta oss på annat och nu får istället folk vatten på sin kvarn.
Citera
2022-05-25, 00:21
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsyourfault
Fast de är ju du som vill bestämma att kommunen ska ha rätt och bestämma kvinnas klädsel så du låter auktoritär. Varför vill du kontrollera vad kvinnor ska ha på sig på arbetstid? Jag vill stå upp för deras rätt att kommunen inte ska kunna upphöra en anställning för att man har slöja (eller inte slöja).

Verksamhetsområden som finansieras av våra skattepengar, helt eller delvis, ska inte innehålla reklam för allt möjligt som är irrelevant för jobbet.
De som jobbar där ska naturligtvis inte på arbetstid bära skyltar om att de gillar ett visst politiskt parti eller reklam för Cola Cola, Mc Donalds eller liknande.
På samma sätt ska man inte bära religiösa symboler som också är en form av ”reklam” eller statement för vad man tycker i olika frågor, ex en klisterlappar på tröjan att man ogillar regnbågsflaggan eller aborträtt.

En IS torterad person vill inte möta en kurator med IS-symboler, eller ens muslimska attribut. Ukrainska flyktingar vill inte möta någon på Migrationsverket med ryska flaggan och bild av Putin på kavajslaget. En våldtagen kvinna som vill göra abort ska inte mötas av anti-aborträtts skyltar.

Min åsikt är att ALLA politiska, religiösa eller andra för yrket irrelevanta attribut inte ska vara tillåtna inom skattefinansierade verksamher.
Att bära ”reklam” attribut som inte har med jobbet att göra ska inte tolerans på arbetstid för någon som arbetar inom sjukvården, stat, kommun, apotek(subventionerade läkemedel), lokaltrafiken etc.
Dessa verksamhet ska vara NEUTRALA så alla känner sig lika välkomna.

Privata företag kan man inte styra på samma sätt, där får kunderna avgöra om de vill gå dit.
Inom skattefinansierade verksamheter har vi redan betalat en gång i förskott för tjänsten och kan inte välja något annat till samma subventionerade pris. Därför ska sådan verksamhet vara neutral för alla.
På folks fritid får de däremot självklart göra reklam för vad de vill och naturligtvis också bära vilka kläder de vill. Likaså om de bär något under kläderna som inte synns på jobbet.
Citera
2022-05-25, 00:22
Medlem
covf33fs avatar
70 papp!? herregud, dra av en nolla i alla fall
Citera
2022-05-25, 00:24
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Nu har EU kommit fram till att det är ok att förbjuda religiösa symboler på arbetet. Skandal att inte DO har koll på detta.

Är det så? Det var en nyhet för mig.
Det vore väldigt bra om det stämmer.
Har du någon källa?
Citera
2022-05-25, 00:24
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Detta var dock märkligt.

I SMS:et stod att hon inte fick använda huvudbonad när hon jobbar. Det stod inget om slöja eller att hon var muslim eller något sådant.

Det är väl inget konstigt med det och har inget med religion att göra. Det gäller väl slöja likväl som keps, hatt eller mössa?

Om kommunen har en policy att man inte skall ha något på huvudet, vare sig det gäller mössa, keps, hatt eller slöja, så är det väl det som gäller och inget får väl stå över det?

Annars så får man ju skapa en religion som säger att man skall ha rast 8 timmar om dagen under ett heltidspass som ju är 8 timmar. Med andra ord behöver man inte ens komma in och arbeta, då man ju skall ha rast 100% av arbetstiden. Och eftersom min religion säger det, så är det så jag skall få ha det. För annars skall jag stämma kommunen på 70.000 kr varenda eviga gång jag blir avskedad för att jag inte får ha min 8-timmars rast under varje 8-timmars arbetspass, dvs. 100% rast.
Senast redigerad av EnergizerBunny 2022-05-25 kl. 00:26.
Citera
2022-05-25, 00:29
Medlem
Missingno.s avatar
Hade jag börjat gå omkring med mössa på mitt jobb och sedan vägrat ta av den så hade jag förmodligen fått sparken utan möjlighet till diskrimineringsrätt. Religiösa ska inte särbehandlas utan alla människor ska ha samma rättigheter och skyldigheter oavsett vilken religion man tillhör enligt mig.
Citera
2022-05-25, 00:31
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Detta var dock märkligt.

I SMS:et stod att hon inte fick använda huvudbonad när hon jobbar. Det stod inget om slöja eller att hon var muslim eller något sådant.

Det är väl inget konstigt med det och har inget med religion att göra. Det gäller väl slöja likväl som keps, hatt eller mössa?

Om kommunen har en policy att man inte skall ha något på huvudet, vare sig det gäller mössa, keps, hatt eller slöja, så är det väl det som gäller och inget får väl stå över det?

Annars så får man ju skapa en religion som säger att man skall ha rast 8 timmar om dagen under ett heltidspass som ju är 8 timmar. Med andra ord behöver man inte ens komma in och arbeta, då man ju skall ha rast 100% av arbetstiden. Och eftersom min religion säger det, så är det så jag skall få ha det. För annars skall jag stämma kommunen på 70.000 kr varenda eviga gång jag blir avskedad för att jag inte får ha min 8-timmars rast under varje 8-timmars arbetspass, dvs. 100% rast.

Ja så kan ju en ”religion” formulera det

Man skulle ju också kunna säga sig vara Pastafari. Dvs tillhöra den inriktning som tillber det stora Spagettimonstret och vill bära ett durkslag på huvudet. Pastafari är en erkänd trosinriktning där många har durkslag (med utstickande handtag) på huvudet på sina passbilder, körkort etc.

Skulle verkligen någon få 70 papp för att arbetsgivaren inte vill att man har ett stort durkslag på huvudet vid kundkontakter….?
Citera
2022-05-25, 00:32
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shotacat
Det här är varför vi inte anställer muslimer på vår firma, antingen så är det en man som vägrar att skaka hand med kvinnor eller så är den en kvinna som vägrar följa protokoll. Det är helt enkelt inte värt besväret att riskera en bot för att någon är efterbliven.

Men då åker ni dit redan i ansökningsprocessen och får betala skadestånd redan där.

Ni får ju inte neka någon anställning bara för att personen är muslim. Det är ju diskriminering.

Frågar ni rätt ut om personen är muslim eller icke? Om personen ljuger då och säger nej? Men kommer sen till jobbet i slöja redan dag 1. Vad gör ni då? Skall ni sparka henne för att hon är muslim? Då åker ni dit för det.

Ni åker dit hur fan ni än gör! haha
Citera
2022-05-25, 00:34
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Ja så kan ju en ”religion” formulera det

Man skulle ju också kunna säga sig vara Pastafari. Dvs tillhöra den inriktning som tillber det stora Spagettimonstret och vill bära ett durkslag på huvudet. Pastafari är en erkänd trosinriktning där många har durkslag (med utstickande handtag) på huvudet på sina passbilder, körkort etc.

Skulle verkligen någon få 70 papp för att arbetsgivaren inte vill att man har ett stort durkslag på huvudet vid kundkontakter….?

Nej precis, det är ju det som är så jävla sjukt. Jag kan inte tänka mig att något av följande huvudbonader vore tillåtna på något arbete i princip:

https://www.news18.com/photogallery/lifestyle/10-funny-weird-wonderful-hats-you-may-not-have-seen-1020695.html

Och att inte få ha detta måste ju också anses som diskriminering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in