2022-05-24, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Uppenbarligen håller ju marknaden inte med dig om att det är värdelöst så jag förstår inte vad du gnäller för. Och genom att äga dessa värdebolag, tar du ut vinsten i fiat eller i de varor dom producerar? Jag antar fiat, som är precis lika "värdelöst" som Bitcoin i sig självt.

Men din okunnige bittulip sektmedlem. Fiat har värde för vi är tvingad allihopa att samla på oss fiat för att betala skatt. Om vi inte gör det så hamnar vi i fängelse. Tänk på fängelsefrikortet i monopolspelet, det är hur viktig fiat är för allas liv.
Citera
2022-05-24, 17:11
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bidet2
Men din okunnige bittulip sektmedlem. Fiat har värde för vi är tvingad allihopa att samla på oss fiat för att betala skatt. Om vi inte gör det så hamnar vi i fängelse. Tänk på fängelsefrikortet i monopolspelet, det är hur viktig fiat är för allas liv.
Ingen tvingar oss att hålla fiat. Du kan göra dig av med det så fort du får det utbetalt precis som många gör i 40 talet länder som har en skenande inflation.

I flera stater i USA är det numera ok att få sin lön i Bitcoin. Ser inte varför det inte blir en realitet i Sverige också om ett par år.
Citera
2022-05-24, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Ingen tvingar oss att hålla fiat. Du kan göra dig av med det så fort du får det utbetalt precis som många gör i 40 talet länder som har en skenande inflation.

I flera stater i USA är det numera ok att få sin lön i Bitcoin. Ser inte varför det inte blir en realitet i Sverige också om ett par år.

Hahaha.. ja det är några bittulip bondfångare som låtsas ta lön i botcoin, dom ska dock skatta i fiat. Du ska också skatta i fiat, det är därför du är tvungen hålla fiat, grabben.
Citera
2022-05-24, 17:32
Medlem
Citat:
Papper används för att lagra värde? Jag pratar om värdebolag på börsen, riktiga aktier i producerande företag. Det är värde.

Sen blir inget värt bara för folk använder det, folk använder bitcoin endast som en get rich quick dröm, en fantasi. Valutor blir värda om vi är TVINGAD att samla dom. T,ex om du ska casha ut dina vinster från bittulip så är du tvingad att samla på dig SEK för att betala din vinstskatt.
Värdet av det jobb jag utför kan jag lagra i papper som jag hämtar ut i bankomaten när jag fått min lön. Pappret fungerar som värdebärare, precis samma sak med bitcoin.

Så varför ska du dra kopplingen mot producerande företag? Ingen påstår att det är samma sak.

Påstår du papper inte är en värdebärare?
Citera
2022-05-24, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuppen
Värdet av det jobb jag utför kan jag lagra i papper som jag hämtar ut i bankomaten när jag fått min lön. Pappret fungerar som värdebärare, precis samma sak med bitcoin.

Så varför ska du dra kopplingen mot producerande företag? Ingen påstår att det är samma sak.

Påstår du papper inte är en värdebärare?

Det är inte samma sak, fiat är backat av statens våldsmonopol och vi är tvingade att samla fiat för att betala skatt, därför har fiat värde. Bitcoin har inget värde för oss i vardagliga livet, vi behöver inte bitcoin för att leva. Det enda värde den har är som en trisslott för desperata och naiva människor som inte klarar börsen.
Citera
2022-05-24, 18:37
Medlem
Citat:
Det är inte samma sak, fiat är backat av statens våldsmonopol och vi är tvingade att samla fiat för att betala skatt, därför har fiat värde. Bitcoin har inget värde för oss i vardagliga livet, vi behöver inte bitcoin för att leva. Det enda värde den har är som en trisslott för desperata och naiva människor som inte klarar börsen.
Så din poäng är att en tillgång som inte producerar något, likt fiat, behöver våldsmonopol för att kunna ha ett värde?

Vad hindrar en del att plötsligt börja använda huggtänder som pengar? Varför kan inte den gruppen som gör det värdera dom till vad dom tycker det är värt?
Senast redigerad av Zuppen 2022-05-24 kl. 18:39.
Citera
2022-05-24, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuppen
Så din poäng är att en tillgång som inte producerar något, likt fiat, behöver våldsmonopol för att kunna ha ett värde?

Vad hindrar en del att plötsligt börja använda huggtänder som pengar? Varför kan inte den gruppen som gör det värdera dom till vad dom tycker det är värt?

Ja, och det funkar bra. Du får använda vad du vill som pengar så länge du betalar in dina skatter och avgifter i SEK.
Citera
2022-05-24, 19:16
Medlem
skogshuggar3ns avatar
När riskaptiten återkommer lär BTC m.fl. slå det mesta, sannerligen index som OMXSPI. Men de ska nog ner betydligt mer först.

Är det någon som köper/säljer baserat på teknisk analys? Vilka metoder använder ni er av? MACD eller andra trendindikationer??
Citera
2022-05-24, 19:18
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
När riskaptiten återkommer lär BTC m.fl. slå det mesta, sannerligen index som OMXSPI. Men de ska nog ner betydligt mer först.

Är det någon som köper/säljer baserat på teknisk analys? Vilka metoder använder ni er av? MACD eller andra trendindikationer??
Översåld RSI på 4H köp litegrann. Översåld RSI på 24h köp mer.

Sälj aldrig.
Citera
2022-05-24, 19:24
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Översåld RSI på 4H köp litegrann. Översåld RSI på 24h köp mer.

Sälj aldrig.

Låter vettigt om man ligger lång och inte säljer. Om man försöker swinga bör man nog tvärtom köpa när RSI är relativt högt.

Kan man passa på att fråga efter rekommendation på en bra sajt för att fixa en plånbok och köpa? Har bara handlat med instrument än så länge.....
Citera
2022-05-24, 20:00
Medlem
Citat:
Varför inte äga aktier i ett bolag som faktiskt producerar varor och tjänster som folk faktiskt behöver? Istället för värdelösa pixiedust tokens som folk bara köper för dom sett andra bli rik på det.

Roligare att se pengarna svänga som en jävla tornado oavsett håll än några tråkiga aktier.
Citera
2022-05-24, 20:10
Medlem
Citat:
Ja, och det funkar bra. Du får använda vad du vill som pengar så länge du betalar in dina skatter och avgifter i SEK.
Vi får alltså bestämma själva vad som är pengar för oss, snäckor eller eller digitalt krypterade nyklar uppbackad av energi och matematik. Märkligt att sådana som du ska definiera vad andra tycker är användbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in