2022-05-24, 10:00
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bidet2
Jag kan ju göra en krypto imorgon som också går att flytta, fortfarande värdelöst. Ja, typ om du köper en rolex guldklocka så har det kommit från en guldklimp ursprungligen. Fattar inte varför ni kryptoclowner är besatta i att prata om guld hela tiden? Man skapar riktig rikedom genom att äga värdebolag som producerar värdefulla varor och tjänster, inget annat.
Uppenbarligen håller ju marknaden inte med dig om att det är värdelöst så jag förstår inte vad du gnäller för. Och genom att äga dessa värdebolag, tar du ut vinsten i fiat eller i de varor dom producerar? Jag antar fiat, som är precis lika "värdelöst" som Bitcoin i sig självt.
Citera
2022-05-24, 10:11
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Uppenbarligen håller ju marknaden inte med dig om att det är värdelöst så jag förstår inte vad du gnäller för. Och genom att äga dessa värdebolag, tar du ut vinsten i fiat eller i de varor dom producerar? Jag antar fiat, som är precis lika "värdelöst" som Bitcoin i sig självt.

Men du värderar ju bitcoin utifrån en fiat-valuta också, när man frågar vad det är värt?
Citera
2022-05-24, 10:16
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Men du värderar ju bitcoin utifrån en fiat-valuta också, när man frågar vad det är värt?
Tror de flesta egentligen värderar det utifrån ett "köp värde".
Men när man diskuterar värden, så gör man det i fiat denomineringar för att det är lättare än att prata om hur mycket mjölk, bensin eller fastigheter i city som en Bitcoin är värd.

Fiat är vad man brukar använda, men i framtiden är det inte otroligt att man värderar saker i Bitcoin, som en global värderingsstandard.
Citera
2022-05-24, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bidet2
Jag kan ju göra en krypto imorgon som också går att flytta, fortfarande värdelöst. Ja, typ om du köper en rolex guldklocka så har det kommit från en guldklimp ursprungligen. Fattar inte varför ni kryptoclowner är besatta i att prata om guld hela tiden? Man skapar riktig rikedom genom att äga värdebolag som producerar värdefulla varor och tjänster, inget annat.
Din kryptovaluta du skapar imorgon kommer att vara för sårbar för attacker och därmed värdelös. Kopiera bitcoinkoden bäst du vill men du kan inte kopiera säkerheten uppbackad av ett hundratusental datorer, är det svårt att fatta?

Du saknar också nätverkseffekten, alla kan skapa en egen pappersvaluta men ingen har tillit nog att plötsligt acceptera en ny istället för de svenska papperspengarna.

Det är du som pratar om att en tillgång måste producera värde och skapa rikedom jadajada. Vi pratar om lagra värde. Hur tänker du kring att papper används för att lagra värde?
Citera
2022-05-24, 13:27
Medlem
undercover-racists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Tror de flesta egentligen värderar det utifrån ett "köp värde".
Men när man diskuterar värden, så gör man det i fiat denomineringar för att det är lättare än att prata om hur mycket mjölk, bensin eller fastigheter i city som en Bitcoin är värd.

Fiat är vad man brukar använda, men i framtiden är det inte otroligt att man värderar saker i Bitcoin, som en global värderingsstandard.

Vissa hävdar att bitcoin är guld 2.0, ja t.o.m. bättre än guld eftersom man lättare kan överföra det.

Jag hade däremot velat se att det fanns fler bitcoins i rullning för att få bättre siffror. Idag är det vanligt att man knappar in en nolla först, decimal följt av ett par nollor till när man handlar med dessa mynt.
Citera
2022-05-24, 14:00
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undercover-racist
Vissa hävdar att bitcoin är guld 2.0, ja t.o.m. bättre än guld eftersom man lättare kan överföra det.

Är det en konstig tanke att Bitcoin, pga sin digitala form, skulle vara en bättre variant av guld?
Precis som att google maps är en bättre variant av kartböcker, att Spotify är en bättre variant av hela CD/LP industrin, att Netflix är en bättre variant av hela Video/DVD uthyrningsindustrin osv osv...?

Det brukar hänvisas till denna bild för att förstå Bitcoins storhet.

Citat:
Ursprungligen postat av undercover-racist
Jag hade däremot velat se att det fanns fler bitcoins i rullning för att få bättre siffror. Idag är det vanligt att man knappar in en nolla först, decimal följt av ett par nollor till när man handlar med dessa mynt.
Få bättre siffror på vad? Bitcoins market cap växer 150% per år.
Om du tycker det är jobbigt att prata om 0,0001 BTC för en kaffe, så kan du prata om mBTC eller i Satoshis. Oavsett, så lär namnen på de-nomineringarna inte vara ett problem.

För 10 år sedan var det bara nerdar som använde Bitcoin
För 7 år sedan var det bara skumrask affärer som använde Bitcoin
För 5 år sedan vara det bara traders som använde Bitcoin
För 3 år sedan vara det bara små företag som använde Bitcoin
Idag är det bara små länder som använder Bitcoin.

Om det fortsätter så här vart är vi om 1 år? Om 3 år? Om 10 år tror du?
Om det INTE fortsätter så här, vad tror du plötsligt sätter stopp och vad har du för belägg för att så blir fallet?
Senast redigerad av Leaston 2022-05-24 kl. 14:22.
Citera
2022-05-24, 14:01
Medlem
Som jag skrev i typ februari så sa jag att jag skulle vänta med att köpa till sommaren.

Jag har svårt att se att priset kommer gå så jättemycket lägre.
25k är möjligt, 20k? nja.

20k var förra haleringens ATH och spräcktes alldeles i början på bullrun som började hösten 2020.

Jag köpte btc för 10k på 28k usd nyligt men kommer köpa mer under sommaren.
Går priset ner mot 25k och absolut under det kommer jag investera tungt.
Micahel saylor hade väl ett snittpris på kring 24k usd och det tillsammans med att bullrund startade kring 20k usd gör att iaf jag inte ser några 15k usd närmsta åren.

Tycker man borde ge en förklaring på sin analys istället för att som många gör här, ropar ut nåt pris man tror är botten och ger ingen förklaring.
Citera
2022-05-24, 15:04
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Få bättre siffror på vad? Bitcoins market cap växer 150% per år.

Det var ett djärvt påstående. Hur mycket har det vuxit i år? Eller YOY till idag? Eller 2018?
Citera
2022-05-24, 16:27
Medlem
undercover-racists avatar
Ännu ett ras är att vänta, med tanke på hur handeln sett ut på sistone. Högst troligt med under $25k.
Citera
2022-05-24, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Som jag skrev i typ februari så sa jag att jag skulle vänta med att köpa till sommaren.

Jag har svårt att se att priset kommer gå så jättemycket lägre.
25k är möjligt, 20k? nja.

20k var förra haleringens ATH och spräcktes alldeles i början på bullrun som började hösten 2020.

Jag köpte btc för 10k på 28k usd nyligt men kommer köpa mer under sommaren.
Går priset ner mot 25k och absolut under det kommer jag investera tungt.
Micahel saylor hade väl ett snittpris på kring 24k usd och det tillsammans med att bullrund startade kring 20k usd gör att iaf jag inte ser några 15k usd närmsta åren.

Tycker man borde ge en förklaring på sin analys istället för att som många gör här, ropar ut nåt pris man tror är botten och ger ingen förklaring.

Microstrategy har snittpris på 30k, dom är redan bagholders.
Citera
2022-05-24, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Det var ett djärvt påstående. Hur mycket har det vuxit i år? Eller YOY till idag? Eller 2018?
Ett månadssparande i bitcoin senaste året hade gett en +-0. Ett månadssparande senaste två åren hade nästan dubblat investeringen med dagens låga kurs. Längre bak vågar jag inte kolla.
https://dcabtc.com/
Citera
2022-05-24, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuppen
Din kryptovaluta du skapar imorgon kommer att vara för sårbar för attacker och därmed värdelös. Kopiera bitcoinkoden bäst du vill men du kan inte kopiera säkerheten uppbackad av ett hundratusental datorer, är det svårt att fatta?

Du saknar också nätverkseffekten, alla kan skapa en egen pappersvaluta men ingen har tillit nog att plötsligt acceptera en ny istället för de svenska papperspengarna.

Det är du som pratar om att en tillgång måste producera värde och skapa rikedom jadajada. Vi pratar om lagra värde. Hur tänker du kring att papper används för att lagra värde?

Papper används för att lagra värde? Jag pratar om värdebolag på börsen, riktiga aktier i producerande företag. Det är värde.

Sen blir inget värt bara för folk använder det, folk använder bitcoin endast som en get rich quick dröm, en fantasi. Valutor blir värda om vi är TVINGAD att samla dom. T,ex om du ska casha ut dina vinster från bittulip så är du tvingad att samla på dig SEK för att betala din vinstskatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in