2022-05-24, 16:42
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llPOWERll
Affärsidén bygger ju på fakturaköp med 45 dagars kredit. Klarna betalar företaget och kräver sedan pengar av kunden. Om kunden väljer att inte betala kommer såklart kostnaderna öka betydligt mer än intäkterna. Man bygger helt enkelt upp en stor räntebärande balansräkning på bekostnad av kortsiktigt resultat.
Så vad du säger är att människor har problem med att betala sin kredit? Och att det har tagit ett tag för att det skall sippra in i systemet?
Citera
2022-05-24, 16:53
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Så felet ligger inte i att låginkomsttagare väljer att konsumera för pengar som de inte har?

/AI

Det är inget "fel" att detta äger rum.

Det är en planerad komponent i den med inkassobolag integrerade affärsmodellen, och systemet har designats för att maximera antalet kunder som hamnar i skuldfällor. Det är ingen för Klarna lycklig slump att det händer.
Citera
2022-05-24, 17:00
Medlem
neiges avatar
De lånen som kunderna inte kan betala skjuts väl upp till nästa månad, med en högre ränta och därmed inkomst till Klarna än månaden innan?
F.ö kan de kan gå ut på börsen annars??
Citera
2022-05-24, 17:11
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Effekten är indirekt, att investerare börjar se att de många olika tech-tillväxtbolagen som finns på den globala marknaden lider att samma sjuka som Klarna. Så istället för att då satsa sitt riskkapital i tech-bolags-varianter, så väljer man annat. Så effekten kan alltså bli att andra bolag uppfattas ha samma problematik. Det blir en slags dominoeffekt utan att bolagen hänger ihop på något sätt.

Vill man förströ sig under tiden som den här affären utvecklas, kan man läsa om tulpanmanin i Nederländerna 1634-37. En sedelärande historia för alla investerare som tror att värderingar är eviga, och inte förstått att det egentligen alltid bara handlar om en sak; tilltro. Och att det gäller att inte bli sittande med Svarte Petter på hand.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tulpanmanin
Det räcker att gå tjugo år tillbaka i tiden och läsa om Boo.com, Framtidsfabriken, Cell, Icon m fl för att se hur högvärderade ’tech-’bolag utan intjänandeförmåga till sist kraschar. Man kan inte i längden kompensera bristande vinst med stigande omsättning.
Citera
2022-05-24, 17:14
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Underbart. Justice. Good riddance to bad rubbish. Då kan man förhoppningsvis snart börja handla på nätet igen, utan deras tracking och registrering och låneerbjudanden. Klarna-butiker har jag helt bojkottat, hellre varit utan.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2022-05-24 kl. 17:17.
Citera
2022-05-24, 17:15
Medlem
CuckerTarlsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Det är väl ingen som blir lurad. Du känner väl till vilka avtal du säger ja till, eller är du efterbliven?

Jag gillar Klarna. Beställer hem kläder, provar, och pausar fakturan om jag returnerar varan, och betalar om jag är nöjd. Det har fungerat hur bra som helst och är en toppentjänst för säker näthandel.

Att ni inte klarar av att avstå konsumtion ni inte har råd med är inte Klarnas problem.
I princip har du rätt. Men du får tänka hur dum den genomsnittlige personen är och sedan att 50% är ännu dummare. Det här vet Klarna om och de utnyttjar det på ett väldigt cyniskt sätt. Jag kommer inte gråta om Klarna konkar, de är bara en av massvis med olika betallösningar. Det enda tråkiga är att 7000 svenska välbetalda jobb skulle försvinna, men värre saker har hänt och i nästa högkonjunktur kommer det komma en ny drös med nya IT-startups.
Citera
2022-05-24, 17:21
Medlem
Barentss avatar
När jag bodde i New York ett tag 2019 så var klarna-reklamen överallt, troligen det enda svenska företaget som annonserade på manhattan. Det är inte helt ovanligt att svenska företag försöker stort i USA men det är ett svårt land att slå i.

Klarna började illa, tjänade pengar men det var på fattiga stackare som fick betala förseningsavgifter och räntor. Sedan skärpte de till sig och skulle lösa "betalning på internet", vilket hade varit fantastiskt. Och det gick framåt ett tag, jag gjorde några köp på hemsidor som gick snabbt och enkelt med bankid. Jag var nästan För klarna ett tag.

Men sedan tog det stopp, 1 år sedan? Nu dyker inte Klarna längre upp på fler och fler hemsidor. Snarare swish som löser betalningarna och jag får bara klarna ibland.

Om det inte är så att de tar över som enda betalkanal på hemsidor, då kan de ta betalt av hemsidan, så ser jag inte hur de ska kunna tjäna pengar. En hopplös ide om de inte fortsätter att expandera och ordna smarta web-lösningar som förenklar för kunder.

Att de har enorma kreditförluster är klassisk för företag utan styrning och utan fokus på vinster. Enbart fokus på att växa så att skaparna blir miljardärer på börsen.

Sälj.
Citera
2022-05-24, 17:23
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Det var ju snack om att Klarna skulle börsnoteras förut. Tror inte det kommer ske i närtid.
Citera
2022-05-24, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Herre gud, ett företag med chefer som köper skor. Stoppa pressarna.
Förra året ertappades en höguppsatt kvinnlig chef som ha köpt dyra skor och väskor för närmare en miljon kronor på företagets eventkonto. Hon fick sparken. Inget återbetalningskrav, ingen polisanmälan.
Citera
2022-05-24, 17:33
Medlem
ihelps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DekadentThaitorsk
Det var ju snack om att Klarna skulle börsnoteras förut. Tror inte det kommer ske i närtid.

Kan ju definitivt hjälpa med likviditetsproblem.
Citera
2022-05-24, 17:38
Medlem
BuckshotBills avatar
Vänta... jag har tvåtusen på kontot. Hur mycket tid köper det?

Trist. Klarnas tjänst rockar ju.
Citera
2022-05-24, 17:44
Medlem
pillifjongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Förra året ertappades en höguppsatt kvinnlig chef som ha köpt dyra skor och väskor för närmare en miljon kronor på företagets eventkonto. Hon fick sparken. Inget återbetalningskrav, ingen polisanmälan.

Var läste du detta? Har du någon länk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in