2022-05-24, 17:08
Medlem
Undrar just hur läraren mår som på kvartssamtalet outade flickan att hon varit delaktig i grupp med pojkar?!

Man kan ju aldrig förutse att det ska bli en sån här konsekvens så klart! Det är ju en helt naturlig o självklar del av svenska skolan o inte konstigt att prata om på kvartssamtal!
Citera
2022-05-24, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miesth
Vem bryr sig om kristendomen? Det är islam, muslimer denna händelse handlar om. Hedersrelaterade brott är mycket vanligt förekommande bland muslimer.
Såå himla trist. En ung tjej dödad på det sättet. Tänk att de flesta som sörjer när de läser, bryr sig mer om hennes liv än mamman. Barbarisk och primitiv familj.
Senast redigerad av Theresamay2018 2022-05-24 kl. 17:32. Anledning: Stavfel
Citera
2022-05-24, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejkitty
Exakt så jag tänker. Det här är något jag verkligen vill arbeta med då det inte alls var lätt att gå emot familjen. Trots att jag inte fått uppleva hot och våld så var det mycket bråk och tjafs som gjorde att man undrade om det var värt att slåss för sin frihet. Nu kan jag se att det lönade sig, och mina föräldrar älskar mig fortfarande trots allt.

Tror att det kan ge många tjejer styrka att veta att det är möjligt att få det bra tillslut. Även om det inte skulle gå så bra så har de ett stöd som finns där och hjälper dem att gå vidare.

Hopps innerligt att vi kan rädda fler unga tjejer. Man känner sig så maktlös.
Du blir nog inte berömd och kommer säkerligen att möta motstånd och misstänksamhet längs vägen. Men det är smällar man får ta när man har en superkraft som du faktiskt har med din insikt och kunskap. Jag hyser större förtroende för att du ska lyckas I dina ambitioner än någon politiker jag någonsin hört uttala sig i ämnet.
Citera
2022-05-24, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejkitty
Det är svårt att stötta som privatperson, för får den utsattas familj nys på det kan det bli värre både för den utsatta och den som stöttar.

Min plan är att vidareutbilda mig till en skolsjuksköterska och försöka fånga upp utsatta tjejer och erbjuda hjälp och stöd. Kanske samarbeta med socialtjänsten och andra myndigheter.

Vedervärdiga handlingar mot sitt eget kött och blod.
Eloge till dig och varmt lycka till!
Citera
2022-05-24, 17:43
Medlem
goosehunters avatar
Jag tycker det är så ofantligt jävla osmakligt att kunna mörda sitt eget barn. Det strider mot all form av mänskligt förnuft. Det finns ingen heder i att mörda sitt barn, bara skam. Hur kan man vara så jävla hjärntvättad att man utför en sådan handling utan att fråga sig själv vad i helvete man sysslar med? Hur tidigt börjar denna hjärntvätt i dessa människors liv? Det måste ju röra sig om systematisk hjärntvätt från tidig ålder om man är beredd att döda sitt eget barn i någon slags förvirrad inbillning att man upprätthåller familjens heder. Är ni knullapor så fixerade vid sex att ni tror att pojkar leker med flickor för att dom ska knullas? Är ni verkligen så jävla dumma i huvudet att ni inte förstår att barn leker och har roligt tillsammans? Dom spelar fotboll, hoppar hopprep, basket etc etc. Ska ni aldrig frigöra er från eran förbannade stenåldersmentalitet? Ni sitter som små rädda råttor och ska kontrollera era döttrar. Ni är så små, svaga människor som måste degradera hela eran manlighet till att bara handla om att kontrollera era döttrar och kvinnor. Vad är det som skrämmer er så? Det måste ju i grund o botten handla om rädsla. Ni är så ynkliga och rädda att ni måste hålla koll på vad kvinnorna i familjen gör. Utan den kontrollen så verkar ni inte vara ett skit. Det är så jävla ynkligt. Låt era döttrar leva sina egna liv. Rädd att någon annan sandapa i grannskapet ska håna er för att eran dotter är en hora? Be då den jävlen att dra åt helvete och sköta sitt eget liv. Det är ju bara rädsla över hur ens familj ska uppfattas i ögonen på andra som denna inbillade heder handlar om. Rädsla och kontrollbehov, rakt igenom. Känner man sig stolt när man utsätter sitt barn för våld? Känns det manligt att misshandla en liten flicka?

Hela det här brottet får en bara att vilja ta fram spyhinken. En ung flicka har förlorat sitt liv, sin framtid, sin rätt att leva. Fy fan.
Citera
2022-05-24, 17:48
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1891-019
Undrar just hur läraren mår som på kvartssamtalet outade flickan att hon varit delaktig i grupp med pojkar?!

Man kan ju aldrig förutse att det ska bli en sån här konsekvens så klart! Det är ju en helt naturlig o självklar del av svenska skolan o inte konstigt att prata om på kvartssamtal!

Skolan ska inte kuva sig inför stenålderskulturer. Men däremot så måste samhället ha ett skyddsnät där kvinnor som lever under hedersförtryck kan få hjälp. Det är ju fruktansvärt att tänka sig in i hur dessa unga tjejer har det. Dom lever alltså ihop med människor som kan tänka sig att mörda dom om dom gör ett snedsteg. WOW det måste kännas tryggt och kärleksfullt. Eller inte.
Citera
2022-05-24, 18:03
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Ok, tack för besked, trevligt!

Men om nu inte kvällsblaskan ifråga bara har fabulerat ihop ett sånt uttalande från 21-åringen, så tyder det väl på ett läckage från polisutredningen?

Inte bra med poliser som glappar, särskilt inte de poliser som glappar mot ersättning.

Kan ju vara advokat eller någon anställd som läcker information. Baserat på den mest korrupta gruppen så lutar det mot någon jurist(advokat)
Citera
2022-05-24, 18:18
Medlem
Mindbusinesss avatar
Såg en uppgift här att de misstänkta inte behövde tolk. Verkar inte korrekt. Slöja indikerar också muslimer.
”En 46-årig kvinna med en slöja som delvis döljer ansiktet.
Har hon mördat sin 14-åriga dotter?
Sal 1, Nacka tingsrätt, åklagare Johanna Levin är med på länk, så även tolken, trebarnsmamman leds in i handfängsel.”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/k69oQa/cantwell-har-kvinnan-i-sloja-mordat-sitt-barn
Citera
2022-05-24, 18:20
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Visst, så kan det vara.
Men i min värld, där ordning och reda bör få råda, där har man utredare som kan kontrollera sina känslor och som kan styra sin reptilhjärna.

Läckage är olyckligt och glädjer egentligen bara folk som inte tänker längre än näsan räcker (i tråden finns exempel), men kan vid förhandlingen utnyttjas av duktiga advokater för att ifrågasätta utredningens objektivitet. Inte bra.

Det är lite intressant att man alltid tror att det är poliser som läcker informationen trots att de finns en hel drös civila samt andra representanter som också har tillgång till samma information. Åklagare och advokat och en åklagare har inget intresse då det kan förstöra för dem men en advokat kan mycket väl vilja sprida information. Senaste åren så har det ändå kommit fram väldigt mycket skit om advokater som förmedlar information vidare till obehöriga på utsidan
Citera
2022-05-24, 18:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av nantes
Nej. Jag är genuint intresserad om du kan länka några i Sverige.
Men det får bli en annan tråd.

De flesta brukar vara mellanöstern-relaterade. Fadime, Pela, Maria m fl.

Då är du allvarligt tappad vid födseln eller har annat fel i huvudet. Hedersmotiv är minst lika vanligt i afrikanska länder med stor muslimsk befolkning. I Somalia är de flesta sunnimuslimer och i Etiopen finns runt 45-50% muslimer även om det räknas som världens äldsta kristna land. Så hedersvåld/mord är inte ovanligt i dessa länder. Likaså i Eritrea mfl länder. Så du får nog läsa på lite
Citera
2022-05-24, 18:30
Medlem
En bil reg nr *RT242 med 2 personer i har cirkulerat i området någon dag, samband? *=F
Citera
2022-05-24, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nitromethane
En bil reg nr *RT242 med 2 personer i har cirkulerat i området någon dag, samband? *=F

2 personer? Kön? Ålder?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in