2022-05-24, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejkitty
Det är svårt att stötta som privatperson, för får den utsattas familj nys på det kan det bli värre både för den utsatta och den som stöttar.

Min plan är att vidareutbilda mig till en skolsjuksköterska och försöka fånga upp utsatta tjejer och erbjuda hjälp och stöd. Kanske samarbeta med socialtjänsten och andra myndigheter.

Jättebra plan! Skolsköterskan tror jag kan göra skillnad.

Jag har träffat så många bra tjejer från dessa kulturer, men de hindras av den sk "hedern". Tjejer som kunde ge mycket mer åt Sverige och åt sina familjer (ja, faktiskt) om de slapp bojorna.
Senast redigerad av Tokugawa 2022-05-24 kl. 15:06.
Citera
2022-05-24, 15:04
Medlem
"När den sista häktningsförhandlingen med flickans kusin skulle börja fick den avbrytas direkt eftersom åklagaren fått besked från obduktionen av flickan som hon ville studera.

Efter tio minuter fortsatte förhandlingen och åklagaren begärde även kusinen häktad för mord. De misstankarna hade inte försvagats av obduktionsresultatet. Han häktades också senare."

https://www.expressen.se/nyheter/kri...en-kan-haktas/
Citera
2022-05-24, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Ersättning från kvällstidningen spelar nog roll. Men i detta fall kan läckan också varit heligt förbannad. På ynglets arrogans, och efter att ha sett flickans öde.

Tidningar betalar inte folk som ”läcker”.

Det fungerar inte riktigt så.

Enda gången tidningar betalar är vid exklusiva läsarbilder.
Citera
2022-05-24, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejkitty
Det är svårt att stötta som privatperson, för får den utsattas familj nys på det kan det bli värre både för den utsatta och den som stöttar.

Min plan är att vidareutbilda mig till en skolsjuksköterska och försöka fånga upp utsatta tjejer och erbjuda hjälp och stöd. Kanske samarbeta med socialtjänsten och andra myndigheter.
Jag tycker att det låter sunt. Du har nog mycket bättre förutsättningar att hjälpa direkt ute i fält än istället för att försöka lära politiker och tjänstemän saker de inte vill lära sig. Att lära och uppmuntra unga till obekväma men nödvändiga livsbeslut görs nog bäst med ögonkontakt och den personliga koppling du kan göra med din egna bakgrund och erfarenheter. Mycket bättre än random tant som läser innantill ur de fastslagna riktlinjerna och inte har en aning om vad man egentligen går igenom innanför hemmets väggar.

Var bara försiktig så du inte tappar fotfästet under utbildningen, den tycks fortfarande producera väldigt mycket av sådana bromsklossar som bevisligen inte gör någon vidare nytta i praktiken.
Citera
2022-05-24, 15:09
Medlem
Jagersros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gavins-Friend
Så en etiopisk familj kommer till Sverige och får boende i ett område som en svensk stått i bostadskö i 10år bara kan drömma om. Sen öser vi våra skattepengar över familjen som inte är nöjda över allt bidrag och all hjälp landet gett dem, så de får ännu mer! Sen dödar mamman med hjälp av andra i familjen sin egen dotter på 14år för hon umgås med människor av annan etnicitet i ett land där etiopier inte ens är i närheten av majoritet.

Sen blir det saft och bullar bakom stängsel över detta hemska dåd i några år och familjen kommer väl ut och får fler bidrag.

Låter som en uppdiktad historia. Men nej, det är bara Sverige 2022.
Spot on där Du fick med det mesta som behöver sägas ! Arma lilla flicka.
Citera
2022-05-24, 15:32
Medlem
Så det är familjen som troligtvis mördat henne för att hon vistades ute med sina vänner, vilket land kommer de ifrån samt kultur?

Det första jag tänker på är antingen Irak/Iran/egyptier.

Det är så många som lever i förtryck och kan kan inte ens vista sig ute med motsatt kön utan att familjen kommer på det och ger repressalier... Men denna gång var det alltså livet som gällde

Råder alla som lever under hot och förtryck i relevans med just heder / familjen att ha ett möte på socialtjänst, unga kan även ta första steget hos skolkuratorn då de har tystnadsplikt. Om ni är rädda för era syskon så är det bättre att ni pratar obehindrat med någon som kan hjälpa er alla i familjen då det gäller främst barnens säkerhet, gör det rätta för dina syskon... Du ger dem en bättre framtid genom att våga
Senast redigerad av Itibixi 2022-05-24 kl. 15:37.
Citera
2022-05-24, 15:34
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itibixi
Så det är familjen som troligtvis mördat henne för att hon vistades ute med sina vänner, vilket land kommer de ifrån samt kultur?

Det första jag tänker på är antingen Irak/Iran/egyptier.

Det är så många som lever i förtryck och kan kan inte ens vista sig ute med motsatt kön utan att familjen kommer på det och ger repressalier... Men denna gång var det alltså livet som gällde

Det står både i tidningsartiklarna/nämnts på tv/i tråden (på mer eller mindre varje sida) vart dom kommer ifrån?
Citera
2022-05-24, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Det står både i tidningsartiklarna/nämnts på tv/i tråden (på mer eller mindre varje sida) vart dom kommer ifrån?

Sorry sitter med telefonen och kikade endast på senaste sidan. I vilket fall så verkar det som Eritrea, vilket var nog det 4e land jag hade gissat på då det är mycket ortodoxa kristna som är väldigt strikta men inte så känt att de begår mord på sina familjemedlemmar kanske...

Dock osäker om de är ortodoxa då de verkar ha islamiska namn i familjen.
Citera
2022-05-24, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klaustrofobin
Tidningar betalar inte folk som ”läcker”.

Det fungerar inte riktigt så.

Enda gången tidningar betalar är vid exklusiva läsarbilder.

Bullshit och åter bullshit. Tidningar betalar för rykten, bilder, filmer, vittnesmål och kommentarer.

Jag har fått 10000:- för en film på 10 sekunder som aldrig ens publicerades. Jag blev även erbjuden mer pengar för att ge en kommentar anonymt.

Att försöka påstå någonting annat är bara löjligt.
Citera
2022-05-24, 16:33
Medlem
hejkittys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Jag tycker att det låter sunt. Du har nog mycket bättre förutsättningar att hjälpa direkt ute i fält än istället för att försöka lära politiker och tjänstemän saker de inte vill lära sig. Att lära och uppmuntra unga till obekväma men nödvändiga livsbeslut görs nog bäst med ögonkontakt och den personliga koppling du kan göra med din egna bakgrund och erfarenheter. Mycket bättre än random tant som läser innantill ur de fastslagna riktlinjerna och inte har en aning om vad man egentligen går igenom innanför hemmets väggar.

Var bara försiktig så du inte tappar fotfästet under utbildningen, den tycks fortfarande producera väldigt mycket av sådana bromsklossar som bevisligen inte gör någon vidare nytta i praktiken.

Exakt så jag tänker. Det här är något jag verkligen vill arbeta med då det inte alls var lätt att gå emot familjen. Trots att jag inte fått uppleva hot och våld så var det mycket bråk och tjafs som gjorde att man undrade om det var värt att slåss för sin frihet. Nu kan jag se att det lönade sig, och mina föräldrar älskar mig fortfarande trots allt.

Tror att det kan ge många tjejer styrka att veta att det är möjligt att få det bra tillslut. Även om det inte skulle gå så bra så har de ett stöd som finns där och hjälper dem att gå vidare.

Hopps innerligt att vi kan rädda fler unga tjejer. Man känner sig så maktlös.
Citera
2022-05-24, 16:42
Medlem
Anteauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itibixi

Vad jag utläste i Exp/Ab hanldade det om ett grupparbete i skolan med blandad grupp av flickor och pojkar som mamman fick kännedom om vid ett kvartssamtal.
Flickan lydde alltså bara sin lärare, det handlade inte om någon slags trots att vara ute och ränna på fritiden.
Citera
2022-05-24, 17:01
Medlem
Nikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Okej berätta gärna när senast en svensk familj mördade sin dotter för hon kränkt deras heder.

Det är som att säga "Att köra rattfull försträker bara det vårdslösa beteendet i trafiken, folk kör vårdlöst hela tiden utan alkohol"

Visst är det ett importerat problem och jag läste en formulering på Twitter från Hanif Bali

"Det är vanligare att en MENA-förälder utsätter sitt barn för hedersförtryck än inte"

Känns rätt jobbigt för socialen och skolan. eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in