2022-05-24, 15:42
Medlem
Dr.Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Året är 2022. Skulle vi digga en låt som var en hit nångång under perioden 1960-1999 - om den släppts nu istället och aldrig då?

Med en hit avses en låt som tagit sig in på diverse erkända listor (Svensktoppen, Tracks, singellistan) och/eller blivit folkkär nog att få medverka i tv-program (Allsång på Skansen, talkshower, morgon-tv etc.) eller radio.

Förresten: låten och artisten/bandet får bara uppdatera sitt sound/look en smula för att bättre passa nutiden.

Nu kör vi!

Skulle bli en hit 2020: ”Till de ensamma” Mauro Scocco (1991)

En bra svensk poplåt vars sound inte känns daterat på något vis. Melankolisk text som inte behöver några justeringar för att passa in så här 31 år senare.

Skulle aldrig slå idag: ”Fråga stjärnorna” Cajsalisa Åkerström (1994)

Pratig låt, barnslig melodi, supertöntig text. New age som dryper av 90-tal. Skulle behöva uppdatera både soundet och låttexten för att ha en tillstymmelse till chans på en hit 2022.

Osäkert kort: ”Alla vi” Friends in need (1999)

Typisk lättsmält sommarlåt som föll hårt för att grabbarna valde att ha med några extremt storbystade plastbimbos i videon. Utan dessa skulle låten nog blivit en sommarplåga.

För övrigt ser jag det som svårt för de flesta hitsen från 60-talet att kvala in.

Jag protesterar!

Har ingen aning om vad "Till de ensamma" och "Alla vi" är för låtar. Däremot "Fråga stjärnorna" och den har en så unik beat att den skulle slå än idag, utan någon förändring i text eller melodi. De flesta lyssnar inte på texten i låtar; fråga stjärnorna har jag antagligen lyssnat på 100 ggr men har ingen aning om vad den handlar om (men gissar på kärlek, svek eller sol och hav).

Alla låtar med en unik och bra melodi skulle slå än idag:

- Det börjar likna kärlek banne mig

- Lyckliga gatan

- 800 grader

- Final countdown

- Hog farm

- I sparrings ungdom

- En dag på sjön

- Min greve från Luxemburg

- Så går jag ner i min källare

- The sign

- Gettin All Da Babes

- The look

- Sol, vind och vatten
Citera
2022-05-24, 16:14
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Skulle den inte heta Ingen kvinna inget gråt då?

"No woman no cry" är fem stavelser, medan "ingen kvinna ingen gråt" är sju stavelser. Får helt enkelt inte plats med samma melodi, inom tillgängliga takter. Testa och sjung frasen själv, så ser du hur bra den funkar.
Citera
2022-05-24, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
"No woman no cry" är fem stavelser, medan "ingen kvinna ingen gråt" är sju stavelser. Får helt enkelt inte plats med samma melodi, inom tillgängliga takter. Testa och sjung frasen själv, så ser du hur bra den funkar.

Det är ju dessutom en felöversättning...

Nej kvinna, gråt inte... det är en tröstelåt.

Jamaicansk grammatik kan vara klurig.
Citera
2022-05-24, 17:27
Medlem
DoktorNos avatar
Visserligen coverlåtar men Sånt är livet (Anita Lindblom) och Leva livet (Lill-Babs) tror jag skulle kunna hamna på Svensktoppen om de var nya låtar.
Citera
2022-05-24, 17:30
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccy
Men bara om min älskade väntar-Nationalteatern

Öppna landskap- Ulf Lundell

Stolt och stark- Ultima Thule

Solglasögon- Docent Död (osäker dock)

Det är bara de jag kommer på just nu. Tycker förövrigt en del tveksamma förslag kommit upp
Bra låtar men hade not inte blivit hits idag.

Sommaren 1990 hade nog slagit, med lite modernare refräng möjligtvis.
Citera
2022-05-24, 17:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Petra Marklund hette nåt artistnamn förr

September!

Sweets 'n' Chips- God Morgon + dag efter dag

https://www.youtube.com/watch?v=AAiplRuImYc
https://www.youtube.com/watch?v=dwJjH79DMCA
Senast redigerad av judenhatarallavita 2022-05-24 kl. 17:38.
Citera
2022-05-24, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Bra låtar men hade not inte blivit hits idag.

Sommaren 1990 hade nog slagit, med lite modernare refräng möjligtvis.
Sommaren i City? Saken är att de har tidstypisk musik och även om dagens artister lånar lite pling pling i deras låtar, är det inte särskilt modernt.

Lite halvrock funkar nog bättre då själva musiken står sig bättre mot tidens tand. Tänker jag iallafall. Det finns, t.ex (Mauro Scocco). En del av mitt hjärta? är väl ändå inte så musikaliskt styrd. Inte Rötter heller. Alltså musik som funkar på kvarterskrogen.

En sån karl och Avundsjuk, hade nog också kunnat blivit något idag. I schlagerbaren

Små svarta änglar? https://m.youtube.com/watch?v=H-J9BzVBdZc
Citera
2022-05-24, 18:33
Avslutad
”Torgnys svettiga ansikte” med Eddie Meduza tror jag skulle slå bra idag.
Citera
2022-05-24, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Frågan är anakronistiskt ställd. De hits som kom 1960-1999 är redan i vår folksjäl på grund av brist på teknik. Man var utelämnad till radiokanalen och piratradio med dåligt ljud för att få höra musik. Acceptansen var hög för låg kvalitet på ljudet. Det som är hits idag är själlöst mölj som vinner popularitet genom att vara populärt (listor, rykten på instagram o s v). Det är bara teknik istället.

Sista svenska låt som var en riktig hit, och som är tidlös, är nog Gyllene Tiders "Det är över nu". Om man bortser från Latin Kings första skiva, så funkar de andra tre lika bra idag som för 20 år sen.

Mikael Rickfors "Dancing on the edge of danger" skulle funka lika bra idag för nostalgiker, men den skulle ha svårt att tränga igenom bruset.

Fredrik Svahns "Herrarna i hagen" får säkert revival av nån mumlande somalier med kulspruta i hand inom kort 😅

Bara delvis sant. Musiken gjordes i stor utsträckning för skivmarknaden och där hade folk ofta betydligt bättre ljudsystem än vad man har idag, iaf från 70-talet och framåt.

Idag måste ljudet vara hårt komprimerat för att det skall fungera på små bluetoothhögtalare och i bullriga miljöer.

Att lyssna på en välmixad LP från 70-80-talet på en bluetoothhögtalare eller i bilen är inte så njutbart. På en bra anläggning där hemma låter det oerhört mycket bättre.

Modern musik låter inte så mycket bättre på en bra hemmaanläggning däremot. Det låter bara mer.
Citera
2022-05-24, 18:47
Medlem
Hooked on a feeling som blev etta på Billboard skulle nog slå också i dag.
Citera
2022-05-24, 18:47
Medlem
Pausaniass avatar
In the early morning rain med Rank strangers.
Did I tell you med Jerry Williams.
Lilla vackra Anna med Sven Ingvars.
Si go afton och go kväll med Ulf Lundell.
Ännu doftar kärlek med Marie Fredriksson.
Citera
2022-05-24, 18:52
Medlem
Tocadiscos avatar
Eagle-Eye Cherry - Save Tonight hade slagit både inrikes som internationellt tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in