Citat:
Året är 2022. Skulle vi digga en låt som var en hit nångång under perioden 1960-1999 - om den släppts nu istället och aldrig då?
Med en hit avses en låt som tagit sig in på diverse erkända listor (Svensktoppen, Tracks, singellistan) och/eller blivit folkkär nog att få medverka i tv-program (Allsång på Skansen, talkshower, morgon-tv etc.) eller radio.
Förresten: låten och artisten/bandet får bara uppdatera sitt sound/look en smula för att bättre passa nutiden.
Nu kör vi!
Skulle bli en hit 2020: ”Till de ensamma” Mauro Scocco (1991)
En bra svensk poplåt vars sound inte känns daterat på något vis. Melankolisk text som inte behöver några justeringar för att passa in så här 31 år senare.
Skulle aldrig slå idag: ”Fråga stjärnorna” Cajsalisa Åkerström (1994)
Pratig låt, barnslig melodi, supertöntig text. New age som dryper av 90-tal. Skulle behöva uppdatera både soundet och låttexten för att ha en tillstymmelse till chans på en hit 2022.
Osäkert kort: ”Alla vi” Friends in need (1999)
Typisk lättsmält sommarlåt som föll hårt för att grabbarna valde att ha med några extremt storbystade plastbimbos i videon. Utan dessa skulle låten nog blivit en sommarplåga.
För övrigt ser jag det som svårt för de flesta hitsen från 60-talet att kvala in.
Med en hit avses en låt som tagit sig in på diverse erkända listor (Svensktoppen, Tracks, singellistan) och/eller blivit folkkär nog att få medverka i tv-program (Allsång på Skansen, talkshower, morgon-tv etc.) eller radio.
Förresten: låten och artisten/bandet får bara uppdatera sitt sound/look en smula för att bättre passa nutiden.
Nu kör vi!
Skulle bli en hit 2020: ”Till de ensamma” Mauro Scocco (1991)
En bra svensk poplåt vars sound inte känns daterat på något vis. Melankolisk text som inte behöver några justeringar för att passa in så här 31 år senare.
Skulle aldrig slå idag: ”Fråga stjärnorna” Cajsalisa Åkerström (1994)
Pratig låt, barnslig melodi, supertöntig text. New age som dryper av 90-tal. Skulle behöva uppdatera både soundet och låttexten för att ha en tillstymmelse till chans på en hit 2022.
Osäkert kort: ”Alla vi” Friends in need (1999)
Typisk lättsmält sommarlåt som föll hårt för att grabbarna valde att ha med några extremt storbystade plastbimbos i videon. Utan dessa skulle låten nog blivit en sommarplåga.
För övrigt ser jag det som svårt för de flesta hitsen från 60-talet att kvala in.
Jag protesterar!
Har ingen aning om vad "Till de ensamma" och "Alla vi" är för låtar. Däremot "Fråga stjärnorna" och den har en så unik beat att den skulle slå än idag, utan någon förändring i text eller melodi. De flesta lyssnar inte på texten i låtar; fråga stjärnorna har jag antagligen lyssnat på 100 ggr men har ingen aning om vad den handlar om (men gissar på kärlek, svek eller sol och hav).
Alla låtar med en unik och bra melodi skulle slå än idag:
- Det börjar likna kärlek banne mig
- Lyckliga gatan
- 800 grader
- Final countdown
- Hog farm
- I sparrings ungdom
- En dag på sjön
- Min greve från Luxemburg
- Så går jag ner i min källare
- The sign
- Gettin All Da Babes
- The look
- Sol, vind och vatten

