2022-05-24, 08:11
  #1
Medlem
Kongruensbojds avatar
Året är 2022. Skulle vi digga en låt som var en hit nångång under perioden 1960-1999 - om den släppts nu istället och aldrig då?

Med en hit avses en låt som tagit sig in på diverse erkända listor (Svensktoppen, Tracks, singellistan) och/eller blivit folkkär nog att få medverka i tv-program (Allsång på Skansen, talkshower, morgon-tv etc.) eller radio.

Förresten: låten och artisten/bandet får bara uppdatera sitt sound/look en smula för att bättre passa nutiden.

Nu kör vi!

Skulle bli en hit 2020: ”Till de ensamma” Mauro Scocco (1991)

En bra svensk poplåt vars sound inte känns daterat på något vis. Melankolisk text som inte behöver några justeringar för att passa in så här 31 år senare.


Skulle aldrig slå idag: ”Fråga stjärnorna” Cajsalisa Åkerström (1994)

Pratig låt, barnslig melodi, supertöntig text. New age som dryper av 90-tal. Skulle behöva uppdatera både soundet och låttexten för att ha en tillstymmelse till chans på en hit 2022.


Osäkert kort: ”Alla vi” Friends in need (1999)

Typisk lättsmält sommarlåt som föll hårt för att grabbarna valde att ha med några extremt storbystade plastbimbos i videon. Utan dessa skulle låten nog blivit en sommarplåga.

För övrigt ser jag det som svårt för de flesta hitsen från 60-talet att kvala in.
__________________
Senast redigerad av Kongruensbojd 2022-05-24 kl. 08:12. Anledning: Lade till årtal
Citera
2022-05-24, 08:14
  #2
Medlem
Carl Serungs avatar
Sten&Stanleys tolkning av No Woman No Cry:

https://www.youtube.com/watch?v=KZvJFCEOXbs

Sinnesjukt bra!
Citera
2022-05-24, 08:15
  #3
Avslutad
Är det inte en p3artist så slår inget eftersom andra artister inte köper lyssnare.
Citera
2022-05-24, 08:19
  #4
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Året är 2022. Skulle vi digga en låt som var en hit nångång under perioden 1960-1999 - om den släppts nu istället och aldrig då?

Med en hit avses en låt som tagit sig in på diverse erkända listor (Svensktoppen, Tracks, singellistan) och/eller blivit folkkär nog att få medverka i tv-program (Allsång på Skansen, talkshower, morgon-tv etc.) eller radio.

Förresten: låten och artisten/bandet får bara uppdatera sitt sound/look en smula för att bättre passa nutiden.

Nu kör vi!

Skulle bli en hit 2020: ”Till de ensamma” Mauro Scocco (1991)

En bra svensk poplåt vars sound inte känns daterat på något vis. Melankolisk text som inte behöver några justeringar för att passa in så här 31 år senare.


Skulle aldrig slå idag: ”Fråga stjärnorna” Cajsalisa Åkerström (1994)

Pratig låt, barnslig melodi, supertöntig text. New age som dryper av 90-tal. Skulle behöva uppdatera både soundet och låttexten för att ha en tillstymmelse till chans på en hit 2022.


Osäkert kort: ”Alla vi” Friends in need

Typisk lättsmält sommarlåt som föll hårt för att grabbarna valde att ha med några extremt storbystade plastbimbos i videon. Utan dessa skulle låten nog blivit en sommarplåga.

Fyll på!
Många skulle slå men istället för att hamna på en tuff hitlista skulle de hamna på Svensktoppen.

Skulle slå:
vad fan som helst med Gyllene tider (finns alltid gamla låta tanter)
Take on me med AHA
Praise you med Fatboy Slim

Kanske:
Country girl med Primal Screen
Crazy med Aerosmith

Skulle inte slå:
Något med Markoolio
Sean Banan
E-type
Lemon Tree med Fools Garden
Bang Bang med Nancy Sinatra
Citera
2022-05-24, 08:27
  #5
Medlem
Eckiumbums avatar
Mutta spricka-polka av Johnny Bode
Citera
2022-05-24, 08:37
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eckiumbum
Mutta spricka-polka av Johnny Bode
Neger Joe med samme Bode var ju en kanon hit ur bordellmammas visor.
Citera
2022-05-24, 08:38
  #7
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Sten&Stanleys tolkning av No Woman No Cry:

https://www.youtube.com/watch?v=KZvJFCEOXbs

Sinnesjukt bra!

Skulle den inte heta Ingen kvinna inget gråt då?

Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Många skulle slå men istället för att hamna på en tuff hitlista skulle de hamna på Svensktoppen.

Skulle slå:
vad fan som helst med Gyllene tider (finns alltid gamla låta tanter)
Take on me med AHA
Praise you med Fatboy Slim

Kanske:
Country girl med Primal Screen
Crazy med Aerosmith

Skulle inte slå:
Något med Markoolio
Sean Banan
E-type
Lemon Tree med Fools Garden
Bang Bang med Nancy Sinatra

Sorry mannen, bara svenska hits! Men jag blir glad när du skriver Primal Scream.
Citera
2022-05-24, 08:45
  #8
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Skulle den inte heta Ingen kvinna inget gråt då?



Sorry mannen, bara svenska hits! Men jag blir glad när du skriver Primal Scream.
Sorry. Generellt så fungerar väl inte dansbandsmusik idag medan 80-talsmusik har nog inga större problem.

Ska bli intressant att se hur det kommer gå för Super Femme eller vad de heter.
Citera
2022-05-24, 08:45
  #9
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Skulle den inte heta Ingen kvinna inget gråt då?
Nej det tycker jag inte.
Citera
2022-05-24, 09:51
  #10
Medlem
grungewhores avatar
Frågan är anakronistiskt ställd. De hits som kom 1960-1999 är redan i vår folksjäl på grund av brist på teknik. Man var utelämnad till radiokanalen och piratradio med dåligt ljud för att få höra musik. Acceptansen var hög för låg kvalitet på ljudet. Det som är hits idag är själlöst mölj som vinner popularitet genom att vara populärt (listor, rykten på instagram o s v). Det är bara teknik istället.

Sista svenska låt som var en riktig hit, och som är tidlös, är nog Gyllene Tiders "Det är över nu". Om man bortser från Latin Kings första skiva, så funkar de andra tre lika bra idag som för 20 år sen.

Mikael Rickfors "Dancing on the edge of danger" skulle funka lika bra idag för nostalgiker, men den skulle ha svårt att tränga igenom bruset.

Fredrik Svahns "Herrarna i hagen" får säkert revival av nån mumlande somalier med kulspruta i hand inom kort 😅
Citera
2022-05-24, 10:40
  #11
Medlem
Jack-Ryans avatar
Sven Ingvars - Två mörka ögon. Sveriges i särklass bästa band. Såg dem live 1999, de spelade skjortan av vilket annat svensk band som helst.
Citera
2022-05-24, 10:50
  #12
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack-Ryan
Sven Ingvars - Två mörka ögon. Sveriges i särklass bästa band. Såg dem live 1999, de spelade skjortan av vilket annat svensk band som helst.
Har också sett dem live, då var jag mellanstadieelev visserligen så jag kanske inte uppskattade dem lika mycket som mina föräldrar. Det var på danmarksbåten till Fredrikshavn.

Hade Byns enda blondin slagit idag? Det vet ju ett försök till något mera ”seriöst” eller vad man ska säga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in