2022-05-23, 09:33
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag fick det från en källa som beskrev vilka begränsningar Putin har när han inte har förklarat krig men jag kan inte hitta någon källa på vilka dessa är. Kanske är det fel? Någon som har?
Då är det då detta med källkritik. Jag vill inte kritisera dig enskilt för du är inte den enda utan det är flera som gör samma saker. Man påstår saker utan att ha belägg för det. Man har läst, man har hört, man har sett.

Då får man allt leta upp en trovärdig källa annars så ska man inte påstå det.

Ett exempel är dessa "14000 mördade civila i Donbas av Ukraina". Det är många som påstått samma sak. Troligen alla från en felaktig källa eller kanske från någon som hittat på siffran i detta forum.

En annan påstod att BMP-1 inte används av Ryska armén.

En tredje att man inte har bombat Azovstal på riktigt för att man vill skona civila.
Citera
2022-05-23, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Och hur ser det ut kring Odessa? Öst kommer nog Ukraina försöka ta tillbaka sist, allt är sönderbombat och inget är tidskritiskt, däremot är områden runt Odessa viktiga att ta tillbaka snabbt, och sedan Krim, om de avser ta tillbaka Krim, innan öst.

Jag tror inte Ukraina någonsin kommer ta tillbaka Kherson, Mariupol, Luhansk eller Donetsk.

Detta område stod väl för långt över hälften av Ukrainska BNP före 2014.

Västra Ukraina är som östra Polen, en bakgård.
Citera
2022-05-24, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Vilket av avtalen var Ryssland inte med?
2:an tror jag
Citera
2022-05-24, 07:28
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ColaCuba
Jag tror inte Ukraina någonsin kommer ta tillbaka Kherson, Mariupol, Luhansk eller Donetsk.

Detta område stod väl för långt över hälften av Ukrainska BNP före 2014.

Västra Ukraina är som östra Polen, en bakgård.
Här ser man tydligt att det är västra Ukraina som har blivit rikare sen 2013 så jag vet inte om jag kan hålla med dig på det sistnämnda.

Det är helt klart Kyiv och områdena omkring som är Ukrainas kärna. Bäst levnadsförhållanden och bäst ekonomi.
https://i.tyzhden.ua/content/photoal...19/25/uw/3.jpg
Citera
2022-05-24, 07:33
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Här ser man tydligt att det är västra Ukraina som har blivit rikare sen 2013 så jag vet inte om jag kan hålla med dig på det sistnämnda.

Det är helt klart Kyiv och områdena omkring som är Ukrainas kärna. Bäst levnadsförhållanden och bäst ekonomi.
Under sovjettiden var Donetsk imperiets vapensmedja, det fanns gott om ting industri här.
Citera
2022-05-24, 11:28
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:

Det tenderar väl att bli så i storstadsregioner. Levnadsstandarden är väl som högst kring Stockholm, Göteborg och Malmö också, med vissa undantag, men det skulle ju bli svårt att hålla den standarden om all skog i norrland försvann eller skånes åkrar beslagtogs?

Det är mycket pengar i Ukrainas jordbruk och tunga industri.

Tror inte heller att de någonsin kommer få tillbaka de områden Ryssland tagit. Det de förlorar nu är liksom borta för evigt och det vet de.

Hade de bara haft immateriella tillgångar hade Kiev och västra delarna kunnat blomstra (nåja) och på sikt gå med i EU, förutsatt att kriget tar vissa vändningar då.
Men mig veterligen har de väl inga stora universitet värda namnet, så det blir nog lurigt.
Citera
2022-05-24, 11:30
Medlem
Ställ dig konkreta frågor bara:

När en Amerikansk senator själv (Rand Paul) Proklamerar att amerikanske regeringen är dem största spridarna av propaganda när han förhör sionisten Mayorkas för saninngsministeriet fick han inget mothugg överhuvutaget. Detta är bekämt accepterat att den vita delen av världen helgonförklarar sig själv och för att bedriva sina korståg och plundringsräder i tredje världen måste man ju bedriva det narrativet till det fullständiga dekaderade och degenerade befolkning som man har.

Det var ju därför man genast censurerade RT, som hade BETYDLIGT höggre tittarsiffror än sionistisk media i Väst. Nu har några Holländska journalister gjort en stämning och få det prövat i domstol (tyvärr också ägda av sionisteR) kring legaliteten i censuren:

https://www.nvj.nl/nieuws/coalitie-p...er-blokkade-rt

Kort och gott börjen bluffen västvärlden, bygg på slaveri, stöld och krig börja röjas rejält. Det ser inte bra ut alls för er...
Citera
2022-05-24, 12:00
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Hade de bara haft immateriella tillgångar hade Kiev och västra delarna kunnat blomstra (nåja) och på sikt gå med i EU, förutsatt att kriget tar vissa vändningar då.
Men mig veterligen har de väl inga stora universitet värda namnet, så det blir nog lurigt.
Lantbruksteknik är väl Ukraina väldigt långt framme i om jag inte missminner mig så lantbruksuniversitet finns det nog en hel del bra.

Förstörde inte Ryssarna en av världens största plantdatabaser nyligen i Ukraina?

Ett annat faktum att Ryssland snor alla jordbruksmaskiner de kan komma åt i Ukraina visar också att deras jordbruksmaskiner är i det moderna slaget.
Senast redigerad av Conception 2022-05-24 kl. 12:08.
Citera
2022-05-24, 13:44
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan

Nej. Kharkiv universitet var bra en gång. De har flera nobelpris och stora vetenskapliga triumfer från sovjettiden. Men det förstördes vid sovjetunionens fall.
Citera
2022-05-24, 14:57
Medlem
wwrs avatar
Ja det går dåligt för Ryssland. De tampas sin urstarka valuta. Vad skall de göra? 😅😅😅
Citat:
Ryssland tampas med urstark rubel
https://www.svd.se/a/bG1vPv/ryssland...-urstark-rubel
EU:s egna sanktioner har skapat energikris hos oss och en dollar kostar tio kronor. Vi lever i ett Europa där vi inte längre har råd att köra bil obehindrat och måste släcka ned våra bostäder. Livsmedelspriserna stiger.

Idag skriver båda tidningarna exakt samma sak, som de blivit beordrade: "Putin förlorar". 🤣🤣🤣 Ingen tror längre på våra tidningar

Ryssarna och amerikanerna förefaller ha beslutat att ryssarna skall ta ungefär 10-15% av Ukrainas yta. De har lagt en front mitt i Donbas. Den har inte rört sig på ett bra tag. Det är risk att USA och Ryssland beslutat sänka Europa genom att skapa en situation liknande Koreakriget, fast nu i Europa.
Citera
2022-05-24, 14:59
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nej. Kharkiv universitet var bra en gång. De har flera nobelpris och stora vetenskapliga triumfer från sovjettiden. Men det förstördes vid sovjetunionens fall.

Ok. Så om det förstördes på 90-talet, så har de alltså inga bra universitet? Som jag skrev.
Eller missförstår jag dig?
Citera
2022-05-24, 15:04
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Lantbruksteknik är väl Ukraina väldigt långt framme i om jag inte missminner mig så lantbruksuniversitet finns det nog en hel del bra.

Förstörde inte Ryssarna en av världens största plantdatabaser nyligen i Ukraina?

Ett annat faktum att Ryssland snor alla jordbruksmaskiner de kan komma åt i Ukraina visar också att deras jordbruksmaskiner är i det moderna slaget.

Ja, så kan det absolut vara. Frågan är bara om det räcker med massor av agrikulturell kunskap? De måste nog vara bredare för att kunna hävda sig i Europa och internationellt. Ekonomi, arkitektur, IT, juridik, konst, historia etc.

Vet inte hur deras maskinpark ser ut för jordbruksmaskiner. Ska kolla lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in