2022-05-26, 18:25
Bannlyst
Tror det går bra för ryssen, tyvärr får vi bara läsa västnyheter som är styrda av ukrainas krigshetsande ledare. Men USA skickar mycket tunga vapen samtidigt som de förbereder sina soldater för storkrig, kanske deras "gåvor" till ukraina bara är förberedelser för deras egna styrkor om de lyckas hetsa ryssen till att starta krig?
Annars går kriget bra för USA som glatt ser att eu ger bort sina vapen så de behöver köpa nya av USA..

Här finns lite nyheter från andra sidan...
" EU not prepared for war – top diplomat
Josep Borrell claims the bloc’s armies would “run out of ammo in two weeks” if confronted with a conflict such as in Ukraine "
https://www.rt.com/news/556147-josep-borrell-war-eu-unprepared/

Hur sjuka är inte ukrainas ledare som bara kräver och spottar på de som inte ger exakt vad de har befallt.
" Ukrainian ambassador insults Germany again
Ambassador Andrey Melnik is apparently angry at the pace of arms deliveries from Berlin "

"Andrey Melnik, posted an image on Thursday implying that German weapons are being sent to Ukraine at a snail’s pace. Melnik has a long record of insulting his host nation."
https://www.rt.com/news/556137-melnik-ambassador-insult-germany/

Ukrainian envoy won’t apologize for insulting German leader
https://www.rt.com/russia/555086-ukraine-not-apologize-german-chancellor/
Senast redigerad av beaver_se 2022-05-26 kl. 18:28.
Citera
2022-05-26, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socialnationalism.
Quislingen Viktor Yanukovych lever i all välmåga hemma hos Onkel Vova i Ryssland, så varför tror du han skulle han vara relevant för trådämnet?
https://www.bbc.com/news/world-europe-29761799

Lite trist för honom att leva i det sanktionerade U-landet Ryssland förvisso, men som landsförrädare kan man inte få precis allt man vill...
Ja det är väl klart han bor där, jag var ironisk om att det var Ryssland som kuppat bort honom. Varför börja Ryssland kriga i Don Bass?
Citera
2022-05-26, 18:57
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Tror det går bra för ryssen, tyvärr får vi bara läsa västnyheter som är styrda av ukrainas krigshetsande ledare. Men USA skickar mycket tunga vapen samtidigt som de förbereder sina soldater för storkrig, kanske deras "gåvor" till ukraina bara är förberedelser för deras egna styrkor om de lyckas hetsa ryssen till att starta krig?
Annars går kriget bra för USA som glatt ser att eu ger bort sina vapen så de behöver köpa nya av USA..

Här finns lite nyheter från andra sidan...
" EU not prepared for war – top diplomat
Josep Borrell claims the bloc’s armies would “run out of ammo in two weeks” if confronted with a conflict such as in Ukraine "
https://www.rt.com/news/556147-josep-borrell-war-eu-unprepared/

Hur sjuka är inte ukrainas ledare som bara kräver och spottar på de som inte ger exakt vad de har befallt.
" Ukrainian ambassador insults Germany again
Ambassador Andrey Melnik is apparently angry at the pace of arms deliveries from Berlin "

"Andrey Melnik, posted an image on Thursday implying that German weapons are being sent to Ukraine at a snail’s pace. Melnik has a long record of insulting his host nation."

Ukrainian envoy won’t apologize for insulting German leader
https://www.rt.com/russia/555086-ukraine-not-apologize-german-chancellor/

Och du använder statlig rysk propaganda som källa! Och där försvann den lilla respekt vi hade för dig.
Citera
2022-05-26, 19:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Och du använder statlig rysk propaganda som källa! Och där försvann den lilla respekt vi hade för dig.
Så du menar att statliga SVT SR är sanningsorakel i världen och alla andra ljuger?
Skärp till dig, läser du deras nyheter så ser du att de innehåller det väst censurerat bort, jag vill gärna själv bestämma vad jag läser, inte att väst och svenska staten bestämmer för mig vad som är "sant".

Men du citera mig, kan du inte besvara lite av det jag skrev som du inte håller med om och varför samt källa på det du påstår.
Citera
2022-05-26, 21:29
Medlem
Citat:
Så du menar att statliga SVT SR är sanningsorakel i världen och alla andra ljuger?
Skärp till dig, läser du deras nyheter så ser du att de innehåller det väst censurerat bort, jag vill gärna själv bestämma vad jag läser, inte att väst och svenska staten bestämmer för mig vad som är "sant".

Men du citera mig, kan du inte besvara lite av det jag skrev som du inte håller med om och varför samt källa på det du påstår.

Jag kan inte tala för honom men det står inte att alla andra ljuger det står att rysk statskontrollerad ,media ljuger och det är ingen åsikt utan en absolut sanning. De har t.o.m. lagar som förbjuder dom att skriva vissa ord och om vad de får rapportera.

Det kan ändå vara av intresse att läsa deras nyheter för att förstå hur deras perspektiv återges, men tror man att man hittar sanningen där så är man lurad.

Sedan dina exempel SR och SVT, lever du på Lennart hylands tid?

Det är idag enkelt att hitta många bra nyhetskanaler och balanserade analyser.
Citera
2022-05-26, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Guardian - en av de främsta dagstidningarna i England och allt annat än Putinvänlig . citerar öppna uttalanden från personer på hög nivå i Ukraina, t o m Zelensky och hans utrikesminister själva - som varnar att det går inte alls bra för Ukraina på östfronten:

'
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian
Ukraine’s foreign minister Dmytro Kuleba said today that the military situation in eastern Ukraine is much worse than people say it is, reports Reuters.

During a live question and answer session on Twitter, Kuleba said that the military situation in Ukraine’s eastern part is worse than many people say. Kuleba added that Ukraine still needs heavy weaponry to effective fight

https://www.theguardian.com/world/live/2022/may/26/russia-ukraine-war-latest-russia-says-it-will-reopen-black-sea-ports-live?page=with:block-628fcf728f 08993998d68e27#block-628fcf728f08993998d68e27

Citat:
Ursprungligen postat av Guardian
Officials in Ukraine have admitted that Russia has the “upper hand” in fighting in the country’s east, as Ukrainian forces fell back from some of their positions in the Donbas region.

Amid reports that Lyman, the site of an important railway junction, had largely been taken by Russian forces, Ukraine’s general staff reported that Russian forces were also advancing on Sievierodonetsk, Bakhmut and Avdiivka.

The governor of Luhansk region, Serhiy Haidai, said just 5% of the region now remained in Ukrainian hands – down from about 10% little more than a week ago – and that Ukrainian forces were retreating in some areas.

“It is clear that our boys are slowly retreating to more fortified positions – we need to hold back this horde,” Haidai said. Hinting at further withdrawals, he said it was possible that troops would leave “one settlement, maybe two. We need to win the war, not the battle.”

Separately, a senior Ukrainian military official conceded at a briefing on Thursday that Russia had the upper hand in fighting in Luhansk. “Russia has the advantage, but we are doing everything we can,” Gen Oleksiy Gromov said.

(--)

Meanwhile the Ukrainian president, Volodymyr Zelenskiy, issued a bitter rebuke to the west for not doing enough to help Kyiv win the war.

Calling for help “without limits”, specifically shipments of heavy weaponry, he also criticised recent suggestions that a negotiated peace deal could include territorial concessions.

Zelenskiy has said Russian troops heavily outnumber Ukrainian forces in some parts of the east, and Kyiv has been trying unsuccessfully to arrange a prisoner swap with Moscow.

The heavy attrition on Ukrainian defenders in the east – where between 50 and 100 soldiers are dying every day, according to Zelenskiy – has also led to claims by Russia of large numbers of prisoners being taken.

https://www.theguardian.com/world/2022/may/26/ukraine-burying-civilians-mass-graves-russia-advances

Den här sortens uttalanden kommer då och då, flera gånger senaste veckan, Visserligen är en del av syftet när t ex utrrikesministern gör det också att kräva mera vapen, i Zelenskys vanliga Nigeriabrevs-stil, där alla miljarder de redan fått snart behandlas som lappri så fort de är inkasserade - "gimme more, more, MORE!" - men hade det gått bra för den ukrainska armén hade de knappast uttryckt sig så här.

Att Zelensky har mage att säga att väst inte gör tillräckligt är ju egentligen häpnadsväckande, detta bara ett par dagar efter att USA har klubbat igenom sitt mastodontiska stödpaket på 40 miljarder dollar och medan EU försöker sy ihop ett embargo mot rysk olja. Hur mycket mer tänker Tiggarnas Konung begära? ;sneaky:
Senast redigerad av HepCat-X 2022-05-26 kl. 21:51.
Citera
2022-05-26, 22:55
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Guardian - en av de främsta dagstidningarna i England och allt annat än Putinvänlig . citerar öppna uttalanden från personer på hög nivå i Ukraina, t o m Zelensky och hans utrikesminister själva - som varnar att det går inte alls bra för Ukraina på östfronten:

'

https://www.theguardian.com/world/live/2022/may/26/russia-ukraine-war-latest-russia-says-it-will-reopen-black-sea-ports-live?page=with:block-628fcf728f 08993998d68e27#block-628fcf728f08993998d68e27

https://www.theguardian.com/world/2022/may/26/ukraine-burying-civilians-mass-graves-russia-advances

Den här sortens uttalanden kommer då och då, flera gånger senaste veckan, Visserligen är en del av syftet när t ex utrrikesministern gör det också att kräva mera vapen, i Zelenskys vanliga Nigeriabrevs-stil, där alla miljarder de redan fått snart behandlas som lappri så fort de är inkasserade - "gimme more, more, MORE!" - men hade det gått bra för den ukrainska armén hade de knappast uttryckt sig så här.

Att Zelensky har mage att säga att väst inte gör tillräckligt är ju egentligen häpnadsväckande, detta bara ett par dagar efter att USA har klubbat igenom sitt mastodontiska stödpaket på 40 miljarder dollar och medan EU försöker sy ihop ett embargo mot rysk olja. Hur mycket mer tänker Tiggarnas Konung begära? ;sneaky:
Ja. Det är märkligt hur Ukrainas ambassadör vågar vara så fräck att han jämför hur långsamt tyskarna skickar vapen med en bild på en snigel.
Citera
2022-05-26, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ja. Det är märkligt hur Ukrainas ambassadör vågar vara så fräck att han jämför hur långsamt tyskarna skickar vapen med en bild på en snigel.
Oj, det missade jag - kan du ställa upp med en länk? - men det är verkligen ett bra exempel på hur de ofta verkar tala över huvudet på Europas regeringar, som om de egentligen riktade sig till någon annan längre bort. De behandlar regeringar, riksbanker, parlament och utrikesministrar som livegna tjänare och springpojkar som bara ska veta hut, lyda och ge Kiev allt man vill ha.
Citera
2022-05-26, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr

Ja, märkligt.
Han ser visserligen hur hans lands existens är hotat och hur soldaterna i Ukrainas armé dör.
Samtidigt för lavrov resonemang om att de värsta antisemiterna är judar och hitler själv var jude.

Men visst ni har rätt Ukrainas ambassadörs frustration är det stora problemet här.
Citera
2022-05-26, 23:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av K1ngen
Mmmm var ju säkert det jag undra över nä jag ville ha källa på detta "Putin inte vill ha ett fredligt Donbas, det var Putin som satte igång kriget 2014"

Vad jag är trött på att folk ska ha källor för att tro på något..
När Bert Sundström rapporterar från kriget och spekulerar om något han omöjligen kan ha någon vetskap om, om han nu inte är hemlig bror till shoigu, då är det ingen som frågar efter källor.
De som har bäst koll på vad som sker är högsta militära ledningen i Ryssland och ukraina, andra kan bara spekulera..
Även en pålitlig källa kan vara osann
Citera
2022-05-26, 23:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Oj, det missade jag - kan du ställa upp med en länk? - men det är verkligen ett bra exempel på hur de ofta verkar tala över huvudet på Europas regeringar, som om de egentligen riktade sig till någon annan längre bort. De behandlar regeringar, riksbanker, parlament och utrikesministrar som livegna tjänare och springpojkar som bara ska veta hut, lyda och ge Kiev allt man vill ha.
Länken fanns i mitt tidigare inlägg.
Citera
2022-05-26, 23:53
Medlem
Citat:
Länken fanns i mitt tidigare inlägg.
Har tyvärr inte VPN här så man kommer runt spärren mot Russia Today, får försöka hitta det på annat sätt. Namnet på ambassadören framgår i alla fall av länken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in